Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä
"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.
Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.
Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html
"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."
Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.
"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.
STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."
Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.
Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.
Kommentit (764)
Hupsista eli jokin malli maksaa 70 miljoonaa vuodessa? Sillä rahalla kyllä voisi luoda jo muutaman työpaikan. Eli Hölmölandia Suomessa pelkkä byrokratia maksaa noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Toisille ei soiteta ollenkaan ja mulle vajaakuntoiselle soitellaan 2kk välein.
Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?
Vajaakuntoiselle pitäisi tarjota hänelle mieluista ja sopivaa duunia. Ei orjatyötä esim. hengitystiesairaalle päiväkotiin, missä kaikenlaiset epidemiat riehuu.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö Te-virkailija nykyään mitään muuta kuin soittaa työttömille kolmen kuukauden välein ja patistaa laittamaan hakemuksia? Siis tapahtuuko minkäänlaista työn välittämistä enää ollenkaan?
Mitään muuta sieltä ei tarjota kuin konsulttifirmojen uravalmmennuskursseja. työnhakukursseja, työnhakuklubi kursseja, uusi suunta elämälle kursseja ja muita yhtä tyhjänpäiväisiä kursseja ja valmennuksia. Ei sillä laitoksella ole enää mitään tekemistä työnvälityksen kanssa. Ihankuin olisi joku rikollinen, jonka pitää käysä 3kk välein siellä selvittämässä asioitaan. Itse oli viimeksi tiukkana ja sanoin että kirjaa vaan suunnitelmaan että hakee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi tämä vaihtelee. Minä olen ollut n. vuoden työttömänä ja te-virkailija kyllä soittelee säännöllisesti ja pitää huolen, että uusi suunnitelma laaditaan, ei ole tässä päässyt velvotteiden ulkopuolelle. Paikan päälläkin on pitänyt käydä "työnhakukeskustelussa" useamman kerran. Toiset pääsevät nähtävästi helpommalla.
Näin se menee, minäkin yli 60v ja "täysin työllistyvä ja parasta mahdollista potentiaalia työmarkkinoiden käyttöön" :D Ihmettelen suuresti, kun jotkut rehvastelevat kuinka "sanovat suorat sanat" Työkkärissä, eivätkä sanomistensa mukaan aio ikinä mennä mihinkään töihin. Ja kukaan ei kuulema pakota mihinkään.
Mulle on joka toinen sana "karenssin uhalla". Alussa ja lopussa tiedotetta on aina sanktioista pykälät ja puhelimessakin muistetaan uhkailla. Tuskin ne pelkästään potaskaa puhuu, joten kuka valehtelee?
Hallintolaki määrää kertomaan seuraukset, koska jos niitä ei joka välissä muisteta mainita, niin työtön väittää, että ei hän tiennyt, että tällä tekemättömyydellä on seurauksia.
No tietenkin näin, mutta ihmettelen kun kaikille ei ole laki ns. sama, vaan jotkut, kuten allekirjoittanut, ovat vähintään kerran kk:ssa syynissä ja näin sairaille laaditaan jotain pitkän tähtäimen urasuunnitelmia. Minulla oli parin kk:n aika peräti 4 tyyppiä "pitämässä huolta", että on kykyviisarit sun muut byrokratiat, cv:t ja raportit kohdallani kunnossa hulppeaa työuraa varten ;D
Ja meikäläinen suorastaan jo melkein konttaa liikkuessaan. Jotkut "saavat olla ihan huoletta ja rauhassa" hätyyttelyltä, terveet ja kykenevät nuoret ihmiset.
Ei voida meikäläistä leikatakaan, muuten on vaara halvaantua.
Pitäiskö tehdä tasa-arvovaltuutetulle kantelu? Sehän on väärin jos laki ei koske kaikkia tasapuolisesti!
Niin, pitäisi tietenkin, mutta mistä todisteet? Tuskin nuo "helpolla päässeet" tulevat kertomaan, että mitään työnhakuvelvoitetta ei ole ollut, eikä kukaan ole perään soitellut. Laiskat niskurit ne vaan valittavat, ja työttömät saavat entistä huonompaa mainetta työtä vieroksuvina lusmuina hyökätessään virkamiehiä vastaan.
Ja työkkärin ketkut osaavat hommansa. Niilläkin on omat lakimiehet varmaan instanssissaan, ja mustan voi aina puhua valkoiseksi. Ei kovinkaan vaikea arvata miten tuossa "sodassa" kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työvoimapalvelut on muutettu ihan täydeksi pelleilyksi, siis pelkkää roskaa, ja tähän hakataan vieläpä 70 miljoonaa lisää, aiempien satojen miljoonien (vai jopa miljardiluokan kulut?) lisäksi.
Ongelma ei ole työvoimahallinnon rahoituksen puute, vaan se, että työpaikkoja ei ole, koska ei ole rahoitusta työpaikkojen olemassaolollekaan.
Suomessa työvoiman "palvelu" on muutettu järjestelmällisesti kiusanteoksi, ja lisäksi sillä pyritään systemaattisesti ohittamaan työttömän lakiin perustuvat oikeudet, mm. oikeus vapauteen valita työnsä tai elinkeinonsa yritetään te-toimiston "suunnitelmilla" ja "palveluilla" lähes järjestelmällisesti ohittaa.
Työttömien kannattaa laittaa jäitä hattuun ja laittaa kantelua suoraan ylimmälle lainvalvojalle aina jos oikeuksia yritetään poistaa.
Onpa ollut todella mielenkiintoista ja suorastaan yllättävää seurata, miten Suomessa todellakin täysin järjestelmällisesti tuhotaan koko työttömille tarvittu palvelukoneisto sillä tarkoituksella että saataisiin väkipakolla kansaa palkattomaan työhön. Todella absurdia, ottaen huomioon mitä lakeja on Suomenkin noudatettava.
Totta. Minulle tuli kutsu Te-toimistoon, jossa pari p*skantärkeää täti-ihmistä lässyttivät ja vaativat jonnekin hilipalikerhoon. Lähdin pois kesken kaiken. Olin jo kerran sanonut sille tyhjäntoimittajalle, etten mene, varsinkaan kun korona kiertää vielä. Jäi sinne oven rakoon huutelemaan. Jestas mitä ihmiskunnan riippoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi tämä vaihtelee. Minä olen ollut n. vuoden työttömänä ja te-virkailija kyllä soittelee säännöllisesti ja pitää huolen, että uusi suunnitelma laaditaan, ei ole tässä päässyt velvotteiden ulkopuolelle. Paikan päälläkin on pitänyt käydä "työnhakukeskustelussa" useamman kerran. Toiset pääsevät nähtävästi helpommalla.
Näin se menee, minäkin yli 60v ja "täysin työllistyvä ja parasta mahdollista potentiaalia työmarkkinoiden käyttöön" :D Ihmettelen suuresti, kun jotkut rehvastelevat kuinka "sanovat suorat sanat" Työkkärissä, eivätkä sanomistensa mukaan aio ikinä mennä mihinkään töihin. Ja kukaan ei kuulema pakota mihinkään.
Mulle on joka toinen sana "karenssin uhalla". Alussa ja lopussa tiedotetta on aina sanktioista pykälät ja puhelimessakin muistetaan uhkailla. Tuskin ne pelkästään potaskaa puhuu, joten kuka valehtelee?
Hallintolaki määrää kertomaan seuraukset, koska jos niitä ei joka välissä muisteta mainita, niin työtön väittää, että ei hän tiennyt, että tällä tekemättömyydellä on seurauksia.
No tietenkin näin, mutta ihmettelen kun kaikille ei ole laki ns. sama, vaan jotkut, kuten allekirjoittanut, ovat vähintään kerran kk:ssa syynissä ja näin sairaille laaditaan jotain pitkän tähtäimen urasuunnitelmia. Minulla oli parin kk:n aika peräti 4 tyyppiä "pitämässä huolta", että on kykyviisarit sun muut byrokratiat, cv:t ja raportit kohdallani kunnossa hulppeaa työuraa varten ;D
Ja meikäläinen suorastaan jo melkein konttaa liikkuessaan. Jotkut "saavat olla ihan huoletta ja rauhassa" hätyyttelyltä, terveet ja kykenevät nuoret ihmiset.
Täällä toinen, joka hakee töitä, vaikka myös TE-virkailijani tietää, että koska en pysty viemään edes roskapussia ulos, en melko varmasti pysty menemään työpaikkahaastatteluun, saati käymään töissä. Sain äskettäin kutsun ryhmähaastatteluun Teamsin kautta, mutta siitä tulisi liian mielenkiintoista sen vuoksi, että varttitunnin istumisen jälkeen iskee kipu, eikä minusta lähde muuta ääntä kuin vinkumista ja ulvahtelua, kunnes pääsen hivuttautumaan makuulle. En mielelläni pilaisi mainettani näin pitkän uran jälkeen edes pienen yleisön edessä.
Lääkäriä ei kiinnosta. Hän kysyi, millä minä elän, ja tuntui olevan sitä mieltä, että kiva, että on työmarkkinatuki tulona. Ilmeisesti hän ei tiedä siitä teatterista, millä se tuki on hankittava vielä kymmenen vuotta.
Otan osaa :/ Mä olen huomannut, että lekureissa on hurjia eroja. Kannattaako tilata (vai onko sulla jo) yksityislääkäri, ja toivoa parasta? Me sairaat ollaan kuin jotain yhteiskunnan ongelmajätettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.
Et ilmeisestikään tarvi sitten työttömyysetuuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen, joka hakee töitä, vaikka myös TE-virkailijani tietää, että koska en pysty viemään edes roskapussia ulos, en melko varmasti pysty menemään työpaikkahaastatteluun, saati käymään töissä. Sain äskettäin kutsun ryhmähaastatteluun Teamsin kautta, mutta siitä tulisi liian mielenkiintoista sen vuoksi, että varttitunnin istumisen jälkeen iskee kipu, eikä minusta lähde muuta ääntä kuin vinkumista ja ulvahtelua, kunnes pääsen hivuttautumaan makuulle. En mielelläni pilaisi mainettani näin pitkän uran jälkeen edes pienen yleisön edessä.
Lääkäriä ei kiinnosta. Hän kysyi, millä minä elän, ja tuntui olevan sitä mieltä, että kiva, että on työmarkkinatuki tulona. Ilmeisesti hän ei tiedä siitä teatterista, millä se tuki on hankittava vielä kymmenen vuotta.
Otan osaa :/ Mä olen huomannut, että lekureissa on hurjia eroja. Kannattaako tilata (vai onko sulla jo) yksityislääkäri, ja toivoa parasta? Me sairaat ollaan kuin jotain yhteiskunnan ongelmajätettä.
Yksityislääkäriin ei ole varaa, eikä kyllä taksiinkaan, joka sinne veisi. Viimeisimmällä lääkärikäynnilläni melkein pyörryin terveyskeskuksen tuulikaappiin ja paluumatkalla sen pihalle. Taksiin pyörryin sitten kunnolla. Kynnys lähteä minnekään on todella korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.
Et ilmeisestikään tarvi sitten työttömyysetuuttakaan.
Mistä teitä koulukiusaajia oikein riittää? olette paskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.
Faktaa tälle väitteelle olisi kiva saada.
Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.
En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin.
Fakta on se, että esimerkiksi meillä ilman pätevyyttä tulevat hakemukset on välillä 90% hakemuksista. Mutta ei niitä voi julkisesti julkaista, sehän olisi heittämällä yksityisyyden loukkaamista.
Muista aloista en tiedä, mutta omallani juuri nämä pakkohakemukset on rasite. Alan ammattilaisista on pulaa ja työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan. Todellisuudessa pätevyys on oltava ja ala ei sovi kaikille. Mutta työkkärin silmissä tämä on just sama asia kuin kaikki autoasentamisesta laitoshuoltoon. Suurin osa hakijoista ei tiedä mitä meillä tehdään, mikä tutkinto pitäisi olla ja mitä ominaisuuksia vaaditaan. Osa on silti suoraan sanonut, että te-toimiston vaatimuksesta tai ehdotuksesta on hakenut.
Sinunkin kommenttisi kuulostaisi uskottavammalta, jos edes mainitsisit alan. Mikä siinä mukamas on niin yksityisyyden loukkaamista?
Myös tuo, että kirjoitat "työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan" on aika outo, koska aktiivimallissahan työkkäri ei määrää ketään hakemaan tiettyjä paikkoja, eikä siis lähetä "työosoituksia" vai mitä olivatkaan nimeltään. Toisin sanoen aktiivimallin mukaan hakemuksia lähettävät ovat tehneet sen ihan omasta aloitteestaan eikä minkään työkkärin vihjeen tai luulon mukaan.
Puhut siis palturia.
Kyllä tässäkin aktiivimallissa työkkäri lähettelee niitä työosoituksia eli työtarjouksia. Ei niistä ole päästy mihinkään. Jos sanoo työkkärin virkailijalle vähääkään poikkipuolista sanaa, niin kohta alkaa tarjouksia ropista. Jonkinlaisena sanktiona edelleenkin siis toimii nuo pakkohaut.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ei pysty valvomaan, että aktiivimallissa työttömät hakevat paikkoja. Käytännössä riittää, että muistaa kerran kuukaudessa kirjautua työkkärin nettiin kertomaan, että mitä on hakenut. Se on tietsikalla tehtävä pikku puuha vain.
Eihän niitä massana valvotakaan. Vasta sitten, kun olet hieman riitautunut työkkärin kanssa, ryhdytään innolla syynäämään, oletko hakenut, mitä olet hakenut, milloin ja millä innolla, että saadaan karenssia tulille.
Koko järjestelmä on täysin vinksahtanut, mutta niin on myös työnantajien asenteetkin työttömiä kohtaan. Esim. mulla on cv:ssä 7kk ja 8kk mittaiset tyhjät kohdat vuosilta 2005 ja 2008. Tuo 7kk on valmistumisen jälkeen ja 8kk on kun ravintoloita meni konkkaan ja ravintola-alalta oli vaikeaa saada töitä. Samalla olin myös vaihtamassa alaa ja odottelin opintojen alkua. Näihin kahteen työttömyys jaksoon takerruttiin vielä 2 vuotta sitten työhaastattelussa, vaikka noista oli aikaa yli 12 vuotta! Nämä kaksi työttömyysjaksoa kiinnosti haastattelijaa paljon enemmän kuin töissä viettämäni vuodet. Ihan kuin nämä yhteensä 15 kuukautta työttömänä oloa mitätätöisi kaikki vuodet jotka töissä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Koko järjestelmä on täysin vinksahtanut, mutta niin on myös työnantajien asenteetkin työttömiä kohtaan. Esim. mulla on cv:ssä 7kk ja 8kk mittaiset tyhjät kohdat vuosilta 2005 ja 2008. Tuo 7kk on valmistumisen jälkeen ja 8kk on kun ravintoloita meni konkkaan ja ravintola-alalta oli vaikeaa saada töitä. Samalla olin myös vaihtamassa alaa ja odottelin opintojen alkua. Näihin kahteen työttömyys jaksoon takerruttiin vielä 2 vuotta sitten työhaastattelussa, vaikka noista oli aikaa yli 12 vuotta! Nämä kaksi työttömyysjaksoa kiinnosti haastattelijaa paljon enemmän kuin töissä viettämäni vuodet. Ihan kuin nämä yhteensä 15 kuukautta työttömänä oloa mitätätöisi kaikki vuodet jotka töissä on ollut.
Juu. Itsellä pitkä sairausloma leikkauksen takia ja määräaikaisuuksia. Ne kiinnostivat kaikista eniten, ne aukot.
Unohdin kyseisen työpaikan heti, enkä aio olla sinne missään yhteydessä.
Ihan sairasta paskaa koko työelämä pääosin.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja ja olin työttömänä 2kk, minulla oli työnhakuvelvollisuus. Kaveri joka on ammatiltaan taiteilija, on ollut työtön jo 13 vuotta eikä kukaan ole ottanut mitään yhteyttä. Eli tuntuu että lähinnä kiusataan niitä jotka kyllä sitä työtä löytää ilman ahdistelua.
Mullakin on tätä, että löydän töitä suht helposti kun kyseessä on vielä hyvin työllistävä logistiikka-ala. Nyt mutkin on laitettu tähän aktivointiin mukaan. Aktivoinnin seurauksena tosin työnhaku on vaikeutunut itselleni kun hakemukseni hukkuvat muiden (pakko)hakemusten sekaan. Mistä työnantajat enää tietävät, että juuri mua kiinnostaa saada töitä? Vissiin pitää jokaiselle rekrylle erikseen soittaa ja kysellä...kun ennen he soittivat mulle.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin pokkana, että oon ollut ulkomailla matkoilla tai jotain sukulaista hoivaamassa toisella puolella Suomea. Mistä se työnantaja voi tietää onko työnhakija vaikka joku varakas henkilö jolla on mahdollisuuksia pitää pieniä lomia? Ei multa kukaan kyllä edes kysy mistään vuosista nakki ja kypärä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.
Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.
En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin.
Fakta on se, että esimerkiksi meillä ilman pätevyyttä tulevat hakemukset on välillä 90% hakemuksista. Mutta ei niitä voi julkisesti julkaista, sehän olisi heittämällä yksityisyyden loukkaamista.
Muista aloista en tiedä, mutta omallani juuri nämä pakkohakemukset on rasite. Alan ammattilaisista on pulaa ja työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan. Todellisuudessa pätevyys on oltava ja ala ei sovi kaikille. Mutta työkkärin silmissä tämä on just sama asia kuin kaikki autoasentamisesta laitoshuoltoon. Suurin osa hakijoista ei tiedä mitä meillä tehdään, mikä tutkinto pitäisi olla ja mitä ominaisuuksia vaaditaan. Osa on silti suoraan sanonut, että te-toimiston vaatimuksesta tai ehdotuksesta on hakenut.
Sinunkin kommenttisi kuulostaisi uskottavammalta, jos edes mainitsisit alan. Mikä siinä mukamas on niin yksityisyyden loukkaamista?
Myös tuo, että kirjoitat "työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan" on aika outo, koska aktiivimallissahan työkkäri ei määrää ketään hakemaan tiettyjä paikkoja, eikä siis lähetä "työosoituksia" vai mitä olivatkaan nimeltään. Toisin sanoen aktiivimallin mukaan hakemuksia lähettävät ovat tehneet sen ihan omasta aloitteestaan eikä minkään työkkärin vihjeen tai luulon mukaan.
Puhut siis palturia.
Tottakai se on yksityisyyden loukkaamista, jos julkisuuteen annetaan Todisteet siitä että tässä sinulle viimeiset 10 hakemusta: tässä Marjatta Kristiina kirjoitti näin, Matti Eliaksen hakemus on tässä, tässäpä sulle kuva Aino Mymmelin hakemuksesta....
Ala on sinänsä merkityksetön, se ei muuta sitä, että kenenkään työhakemuksia ja henkilötietoja ei julkaista vauva-palstalla.Minä en tiedä millä saatesanoilla te-toimisto lähestyy kutakin asiakastaan, mutta en lähde väittämään hakijaa valehtelijaksi jos hän ilmaisee hakiessaan kuinka työvoimatoimisto suositteli hakemaan tänne (joskus asia tuodaan ilmi oma-alotteisesti, joskus siinä vaiheessa kun kysytään mikä sai hakemaan tähän paikkaan). Toisille epäpäteville hakijoille suositellaan hakeutumaan alan koulutukseen, jos kiinnostus heräsi, toisille hakeutumaan toisenlaiseen työhön, sillä ilmiselvästi mielikuvat eivät heillä synkronoidu todellisen toimenkuvan kanssa lainkaan.
En ole itse te-toimiston asiakas, joten en tiedä millaisia sanavalintoja he käyttävät missäkin tilanteessa avoimien työpaikkojen kohdalla. Piikki epäpätevien hakemusten kanssa on ollut huomattava molempien aktiivimallien alkamisen jälkeen, se tuskin on silkkaa sattumaa.
Yrittäjäjärjestöt on selvittäneet tätä eikä ole havaittu mitään hakemusruuhkaa, mutta nykyisin pakkohakemukset erottaa helpommin kuin ennen eli niissä kerrotaan selkeästi, että haen, koska pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Hupsista eli jokin malli maksaa 70 miljoonaa vuodessa? Sillä rahalla kyllä voisi luoda jo muutaman työpaikan. Eli Hölmölandia Suomessa pelkkä byrokratia maksaa noin paljon.
No ei se oikeasti maksa, tuo oli vain tapa jatkaa määräaikaisia virkoja tilanteessa, jossa piti näyttää, että kovasti nyt tehdään uutta. Iso osa tuosta rahasta menee kunnille, sinne on palkattu yli 900 uutta omavalmentajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut siis palturia.
Tottakai se on yksityisyyden loukkaamista, jos julkisuuteen annetaan Todisteet siitä että tässä sinulle viimeiset 10 hakemusta: tässä Marjatta Kristiina kirjoitti näin, Matti Eliaksen hakemus on tässä, tässäpä sulle kuva Aino Mymmelin hakemuksesta....
Ala on sinänsä merkityksetön, se ei muuta sitä, että kenenkään työhakemuksia ja henkilötietoja ei julkaista vauva-palstalla.Minä en tiedä millä saatesanoilla te-toimisto lähestyy kutakin asiakastaan, mutta en lähde väittämään hakijaa valehtelijaksi jos hän ilmaisee hakiessaan kuinka työvoimatoimisto suositteli hakemaan tänne (joskus asia tuodaan ilmi oma-alotteisesti, joskus siinä vaiheessa kun kysytään mikä sai hakemaan tähän paikkaan). Toisille epäpäteville hakijoille suositellaan hakeutumaan alan koulutukseen, jos kiinnostus heräsi, toisille hakeutumaan toisenlaiseen työhön, sillä ilmiselvästi mielikuvat eivät heillä synkronoidu todellisen toimenkuvan kanssa lainkaan.
En ole itse te-toimiston asiakas, joten en tiedä millaisia sanavalintoja he käyttävät missäkin tilanteessa avoimien työpaikkojen kohdalla. Piikki epäpätevien hakemusten kanssa on ollut huomattava molempien aktiivimallien alkamisen jälkeen, se tuskin on silkkaa sattumaa.
Yrittäjäjärjestöt on selvittäneet tätä eikä ole havaittu mitään hakemusruuhkaa, mutta nykyisin pakkohakemukset erottaa helpommin kuin ennen eli niissä kerrotaan selkeästi, että haen, koska pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa.
Mulle on esim soitettu työkkäristä ja suullisesti ehdotettu, että hakisin sairaalaan osastosihteerin paikkoja. Siis on se velvoite, mutta on vielä soitettu ja ehdotettu erikseen.
No eilen tutkin noita ja nehän on tarkoitettu sairaanhoitajille. Minä olen talousalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuo malli koitui siunaukseksi, kun asetettiin velvoite hakea tietty määrä työpaikkoja. Toki olisin hakenut muutenkin, mutta kun sattui niin, ettei avoimia työpaikkoja ollut, niin sovimme että korvaan velvoitteen lähettämällä itse avoimia hakemuksia kiinnostaviin paikkoihin. En olisi itse ehkä tajunnut tehdä niin, sillä meidän alallamme julkisella sektorilla ei yleensä lähetellä avoimia hakemuksia. Tärppäsi kuitenkin! Sain lyhytaikaisia hommia, mutta enpä tässä tilanteessa enempää olisi kaivannutkaan.
Minulle sanottiin että voin toteuttaa velvollisuuteni kysymällä lisätunteja nykyiseltä työnantajalta.
Teen osa-aikatyötä jo nyt niin paljon kuin terveys kestää ja eläkeyhtiö sallii.Työnantaja tietää tilanteeni ja suhtautuu huumorilla siihen että mun täytyy säännöllisesti kysyä lisää työtunteja vaikka en pysty niitä tekemään.
Oot tainnut valehdella työkkäriin. Hae osittaiselle eläkkeelle, äläkä esitä kykeneväsi kokoaikaisesti työelämään.
Älä höpötä. Olen jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Sen ansiosta en joudu hakemaan kokopäivätyötä.
En tiedä mikä on osittainen eläke tai miksi sellaista hakisin.
Aktiivimalli 1 ei koskenut minua eikä muita sairaita. Sain olla rauhassa eikä kukaan vaatinut mitään.
Tämä nykyinen aktiivimalli on toinen juttu.
Te-virkailija piti itsekin tilannetta outona. Hän ei tiennyt miten työnhaun olisi voinut ohittaa. Sanoi ettei löydä sellaista vaihtoehtoa ja jotain on pakko valita. Siksi joudun hakemaan yhtä työpaikkaa 3 kuukaudessa. Terveelle se ei varmasti olisi ongelma eikä mikään. Mutta vajaakuntoista se kuormittaa.
Jokainen normaali voi varmaankin kuvitella kuinka hyvin työkykyä on jäljellä jos yksi hakemus vie kuormittaa liikaa. Onneksi nykyisestä työpaikasta voi "hakea" lisätunteja.