Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä
"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.
Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.
Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html
"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."
Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.
"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.
STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."
Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.
Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.
Kommentit (764)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjetön systeemi tuo tosiaan on. Työttömien jatkuva ja paheneva kyykyttäminen olisi jo aika lopettaa, ja ottaa käyttöön perustulo, jonka päälle kannattaisi ottaa vastaan myös niitä osa-aikatöitä, joille ei nyt riitä tekijöitä. TE -toimiston väelle voisi uusi toimenkuva olla se, kun he auttaisivat ihmisiä työllistymään, eli siis saisivat työnhakijat ja työntekijät kohtaamaan toisensa. Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa. Tekisi hyvää tämän maan päättäjille joutua elämään työttömänä parin vuoden ajan. Nykyisellään eivät selkeästi ymmärrä säätämiensä lakien vaikutusta tavalliseen kansaan.
Työttömyysetuuden pitäisi olla sellainen, että maksajalle (Kela tai kassa) pitäisi toimittaa todisteet siitä, että on hakenut 4 työpaikkaa kuukaudessa ja jos ei ole niin tehnyt, niin ei saa euroakaan. Työkkärit välistä voisi lakkauttaa.
Onhan maailmankirjat sekaisin, jos on kiusaamista ilmoittaa työttömälle, että sun pitää hakea töitä.
Työkkäriinhän juuri pitää toimittaa todisteet, että on hakenut paikkaa. Itse oikein hiillostin oma valmentajaani siitä, että kun puhelinsoittokin firmaan lasketaan työnhakuvelvollisuuden täyttäväksi aktiivisuudeksi, niin millä pystyn heille todistamaan, että olen oikeasti soittanut sinne firmaan, jos hekään eivät yksittäisiä yhteydenottajia muista. Ei hänellä ollut vastausta tähän. Jokatapauksessa, ne 4 työpaikkaa, joita on hakenut, pitää ilmoittaa työkkäriin. Ja sieltä SAATETAAN tehdä pistokokeita ja kysellä työnantajilta, oletko hakenut paikkaa. Myös työnantajat voivat ilmiantaa työnhakijoita, jotka ovat kieltäytyneet työstä/haastattelusta.
Eli jos työnantaja valehtelee tai ei muista jonkun hakeneen työpaikkaa..mitä sen jälkeen tapahtuu? Entä jos työnantaja haluaa kiusata jostain syystä työtöntä ja huvikseen ilmoittaa ettei tämä ottanut työtä vastaan? No oikeuteenhan se menee ja työtön menettää etuutensa tuon ajaksi? No joo mutta tosiaan kuukaudessa 10min ja ne hakemukset on lähetetty joten ei ongelmaa.
Näitäpä kysymyksiä juurikin yritin tivata valmentajaltani. Hän ei osannut vastata kysymyksiini. Toinen ihmettelyä aiheuttanut asia on se, että haetun työpaikan pitäisi olla sellainen, että sinne olisi realistiset mahdollisuudet työllistyä. Kuka tämän realistisen mahdollisuuden määrittelee? On toki itsestäänselvää, että en voisi hakea lääkäriksi ilman koulutusta. Tuskin myöskään luokkahitsariksi. Mutta voinko hakea siivoojaksi, jos työpaikka vaatii autoa ja hygieniapassia, joita minulle ei ole? Tai ruotsinkielentaitoa? Tähänkään virkailija ei osannut vastata. Eli kokoajan elellään karenssin pelossa, jos katsovat minun hakeneen paikkaa, mihin ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia päästä näillä meriiteillä.
Tämä on suuri rasite ainakin omalla alallani. Jos on avoin toimi, tulee hakemuksia pilvin pimein. Osa hakijoista on sanonut, että työkkäristä on tullut velvoite tai suositus hakea paikkaa. Töitä haetaan myös avoimilla hakemuksilla samasta syystä. Ongelma on se, että tätä työtä ei tehdä ilman muodollista pätevyyttä ja alan tutkintoa. Meille EI oteta ketään ilman pätevyyttä (alan harjoittelijoita lukuunottamatta). Työkkärissäkään vaan tätä ei edelleenkään oikein tajuta, ne ei tunnu edellenkään tietävän mitä meillä tehdään ja mitä vaatimuksia alalla on. Suorastaan ottaa päähän kun 90 % hakemuksista on sellaisia, että ei olis tarvinnu laittaa. Silkkaa ajan hukkaa niin meidän kuin työnhakijoidenkin kannalta.
Muistaako kukaan, miten monta kuukautta tuo ensimmäinen aktiivimalli oli käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.
Faktaa tälle väitteelle olisi kiva saada.
Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.
En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin.
Fakta on se, että esimerkiksi meillä ilman pätevyyttä tulevat hakemukset on välillä 90% hakemuksista. Mutta ei niitä voi julkisesti julkaista, sehän olisi heittämällä yksityisyyden loukkaamista.
Muista aloista en tiedä, mutta omallani juuri nämä pakkohakemukset on rasite. Alan ammattilaisista on pulaa ja työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan. Todellisuudessa pätevyys on oltava ja ala ei sovi kaikille. Mutta työkkärin silmissä tämä on just sama asia kuin kaikki autoasentamisesta laitoshuoltoon. Suurin osa hakijoista ei tiedä mitä meillä tehdään, mikä tutkinto pitäisi olla ja mitä ominaisuuksia vaaditaan. Osa on silti suoraan sanonut, että te-toimiston vaatimuksesta tai ehdotuksesta on hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Juu, puoli vuotta tässä huilinut ja ei ole minun asiani ilmoittaa TE-toimistolle yhtään mitään, jos eivät tee työllisyyssuunnitelmaa. Lukee vain Ei avoimia tehtäviä.
nauti siitä, ei sitä kelaa ja työkkäriä muuhun tarvita kuin ilmaiseen rahaan. hae itse omatoimisesti työtä ja laita linkeniin profiili, työnantajat ottaa ite yhteyttä
Olen yli 63-vuotias ja ollut osittaisella vanhuuseläkkeellä kohta 3 vuotta. Jään vanhuuseläkkeelle vielä tämän vuoden puolella. Ylläripylläri työkkäristä soitettiin ja pitäisi päivittää työllistymissuunnitelma. Minäkin luulin, kun Haataisen haastattelun aikoinaan kuulin, että kuuskymppiset jätetään työnhakuvelvoitteen ulkopuolelle. Nyt tuntuu harhautukselta. Miten suhtaudun suunnitelmaan? Alallani on työvoimasta liikatarjontaa. Moni nuori tarvitsisi kipeästi työpaikkaa. Ja iäkästä, väsynyttä kiusataan loppumetreillä. Pitää varmaan mennä uusimaan silmälasit, ym. Tai sitten joudun vain vetämään työnhaun pois, vaikka saisin ansiosidonnaistakin eläkkeelle saakka. On tämä tilanne!!
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan, miten monta kuukautta tuo ensimmäinen aktiivimalli oli käytössä?
Löysinpä tuon itsekin, kaksi vuotta. Muistaakseni minulta leikattiin noin 45 euroa kuukaudessa, siis yhteensä tuhat euroa. Mikään keino välttää leikkaukset ei sopinut minulle, koska olin jo kouluttautunut työttömyysturvalla ja osallistunut CV-pajoihin, ja TE-virkailija varoitti minua siitä, että mikä tahansa tunninkin työllistyminen voisi olla entiselle yrittäjälle kohtalokasta.
Työllistymistäni tuo leikkaaminen ei edistänyt yhtään, mutta minulle se aiheutti yhä lisää taloudellisia vaikeuksia. Tämä nykyinen aktiivimalli on pelkkää lastenleikkiä ja silmänpalvontaa.
"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi"
Tuo lause on ihan hassu. Miten oma-aloitteinen ja velvollisuus voi olla samassa asiassa?
Enkä näe muutenkaan ongelmaa siinä, ettei oikeasti töitä haluavalle ole määritelty pakkoja. He hakevat töitä joka tapauksessa.
Koominen tämä 2. Työttömät hakevat töitä joita ei voi todentaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi tämä vaihtelee. Minä olen ollut n. vuoden työttömänä ja te-virkailija kyllä soittelee säännöllisesti ja pitää huolen, että uusi suunnitelma laaditaan, ei ole tässä päässyt velvotteiden ulkopuolelle. Paikan päälläkin on pitänyt käydä "työnhakukeskustelussa" useamman kerran. Toiset pääsevät nähtävästi helpommalla.
Näin se menee, minäkin yli 60v ja "täysin työllistyvä ja parasta mahdollista potentiaalia työmarkkinoiden käyttöön" :D Ihmettelen suuresti, kun jotkut rehvastelevat kuinka "sanovat suorat sanat" Työkkärissä, eivätkä sanomistensa mukaan aio ikinä mennä mihinkään töihin. Ja kukaan ei kuulema pakota mihinkään.
Mulle on joka toinen sana "karenssin uhalla". Alussa ja lopussa tiedotetta on aina sanktioista pykälät ja puhelimessakin muistetaan uhkailla. Tuskin ne pelkästään potaskaa puhuu, joten kuka valehtelee?
Hallintolaki määrää kertomaan seuraukset, koska jos niitä ei joka välissä muisteta mainita, niin työtön väittää, että ei hän tiennyt, että tällä tekemättömyydellä on seurauksia.
No tietenkin näin, mutta ihmettelen kun kaikille ei ole laki ns. sama, vaan jotkut, kuten allekirjoittanut, ovat vähintään kerran kk:ssa syynissä ja näin sairaille laaditaan jotain pitkän tähtäimen urasuunnitelmia. Minulla oli parin kk:n aika peräti 4 tyyppiä "pitämässä huolta", että on kykyviisarit sun muut byrokratiat, cv:t ja raportit kohdallani kunnossa hulppeaa työuraa varten ;D
Ja meikäläinen suorastaan jo melkein konttaa liikkuessaan. Jotkut "saavat olla ihan huoletta ja rauhassa" hätyyttelyltä, terveet ja kykenevät nuoret ihmiset.
Ei voida meikäläistä leikatakaan, muuten on vaara halvaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.
Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.
En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin.
Fakta on se, että esimerkiksi meillä ilman pätevyyttä tulevat hakemukset on välillä 90% hakemuksista. Mutta ei niitä voi julkisesti julkaista, sehän olisi heittämällä yksityisyyden loukkaamista.
Muista aloista en tiedä, mutta omallani juuri nämä pakkohakemukset on rasite. Alan ammattilaisista on pulaa ja työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan. Todellisuudessa pätevyys on oltava ja ala ei sovi kaikille. Mutta työkkärin silmissä tämä on just sama asia kuin kaikki autoasentamisesta laitoshuoltoon. Suurin osa hakijoista ei tiedä mitä meillä tehdään, mikä tutkinto pitäisi olla ja mitä ominaisuuksia vaaditaan. Osa on silti suoraan sanonut, että te-toimiston vaatimuksesta tai ehdotuksesta on hakenut.
Sinunkin kommenttisi kuulostaisi uskottavammalta, jos edes mainitsisit alan. Mikä siinä mukamas on niin yksityisyyden loukkaamista?
Myös tuo, että kirjoitat "työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan" on aika outo, koska aktiivimallissahan työkkäri ei määrää ketään hakemaan tiettyjä paikkoja, eikä siis lähetä "työosoituksia" vai mitä olivatkaan nimeltään. Toisin sanoen aktiivimallin mukaan hakemuksia lähettävät ovat tehneet sen ihan omasta aloitteestaan eikä minkään työkkärin vihjeen tai luulon mukaan.
Puhut siis palturia.
Vierailija kirjoitti:
Joku yrittää saada ketjua poistetuksi spämmämällä aivotonta roskaa ketjun täyteen. Menisi sekin töihin.
Mihin töihin? Loisimaan valtiolle veronmaksijien rahoilla, kiusaaman ihmisiä. Pakottamalla hakemaan töihin, joita ei ole.
"Hyvinvointivaltio". LOL :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi tämä vaihtelee. Minä olen ollut n. vuoden työttömänä ja te-virkailija kyllä soittelee säännöllisesti ja pitää huolen, että uusi suunnitelma laaditaan, ei ole tässä päässyt velvotteiden ulkopuolelle. Paikan päälläkin on pitänyt käydä "työnhakukeskustelussa" useamman kerran. Toiset pääsevät nähtävästi helpommalla.
Näin se menee, minäkin yli 60v ja "täysin työllistyvä ja parasta mahdollista potentiaalia työmarkkinoiden käyttöön" :D Ihmettelen suuresti, kun jotkut rehvastelevat kuinka "sanovat suorat sanat" Työkkärissä, eivätkä sanomistensa mukaan aio ikinä mennä mihinkään töihin. Ja kukaan ei kuulema pakota mihinkään.
Mulle on joka toinen sana "karenssin uhalla". Alussa ja lopussa tiedotetta on aina sanktioista pykälät ja puhelimessakin muistetaan uhkailla. Tuskin ne pelkästään potaskaa puhuu, joten kuka valehtelee?
Hallintolaki määrää kertomaan seuraukset, koska jos niitä ei joka välissä muisteta mainita, niin työtön väittää, että ei hän tiennyt, että tällä tekemättömyydellä on seurauksia.
No tietenkin näin, mutta ihmettelen kun kaikille ei ole laki ns. sama, vaan jotkut, kuten allekirjoittanut, ovat vähintään kerran kk:ssa syynissä ja näin sairaille laaditaan jotain pitkän tähtäimen urasuunnitelmia. Minulla oli parin kk:n aika peräti 4 tyyppiä "pitämässä huolta", että on kykyviisarit sun muut byrokratiat, cv:t ja raportit kohdallani kunnossa hulppeaa työuraa varten ;D
Ja meikäläinen suorastaan jo melkein konttaa liikkuessaan. Jotkut "saavat olla ihan huoletta ja rauhassa" hätyyttelyltä, terveet ja kykenevät nuoret ihmiset.
Pitäiskö tehdä tasa-arvovaltuutetulle kantelu? Sehän on väärin jos laki ei koske kaikkia tasapuolisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen, joka hakee töitä, vaikka myös TE-virkailijani tietää, että koska en pysty viemään edes roskapussia ulos, en melko varmasti pysty menemään työpaikkahaastatteluun, saati käymään töissä. Sain äskettäin kutsun ryhmähaastatteluun Teamsin kautta, mutta siitä tulisi liian mielenkiintoista sen vuoksi, että varttitunnin istumisen jälkeen iskee kipu, eikä minusta lähde muuta ääntä kuin vinkumista ja ulvahtelua, kunnes pääsen hivuttautumaan makuulle. En mielelläni pilaisi mainettani näin pitkän uran jälkeen edes pienen yleisön edessä.
Lääkäriä ei kiinnosta. Hän kysyi, millä minä elän, ja tuntui olevan sitä mieltä, että kiva, että on työmarkkinatuki tulona. Ilmeisesti hän ei tiedä siitä teatterista, millä se tuki on hankittava vielä kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi"
Tuo lause on ihan hassu. Miten oma-aloitteinen ja velvollisuus voi olla samassa asiassa?
Yhtä hyvin, kuin sanat "pakko" ja "palvelu", vaikka sanalla "palvelu"-han on suomen kielessä kaksoismerkitys. Sinua voidaan palvella, tai sitten sinä palvelet jotakuta, kuten vaikka puolustusvoimia. Työkkärin käyttämänä sana "palvelu" viitannee sanan tuohon jälkimmäiseen konnotatioon, eli kun työkkäri käyttää sanaa "palvelu", niin se tarkoittaa samaa kuin "palvelusaika" esim armeijassa, sinä palvelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin, kuin sanat "pakko" ja "palvelu", vaikka sanalla "palvelu"-han on suomen kielessä kaksoismerkitys. Sinua voidaan palvella, tai sitten sinä palvelet jotakuta, kuten vaikka puolustusvoimia. Työkkärin käyttämänä sana "palvelu" viitannee sanan tuohon jälkimmäiseen konnotatioon, eli kun työkkäri käyttää sanaa "palvelu", niin se tarkoittaa samaa kuin "palvelusaika" esim armeijassa, sinä palvelet.
Velvollisuus ja orjuus ei ole vapaaehtoista. Orjus ja alistaminen eivät ole palvelua, vaan alistamista.
PASKA VALTIO :D, täynnä paskoja "ihmisiä"
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö Te-virkailija nykyään mitään muuta kuin soittaa työttömille kolmen kuukauden välein ja patistaa laittamaan hakemuksia? Siis tapahtuuko minkäänlaista työn välittämistä enää ollenkaan?
Kyseessä raportointi kelalle tuen maksamista varten, työttömän pelottelu ja tilastojen laatiminen hallitukselle ja tilastovirastolle. Työllistää kelaa, hallitusta, te-keskusta ja tuottaa hieman puuhaa tilastovirastollekin, joka tilastoi kaikkea muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Sama kai se otetaanko yhteyttä tai tehdäänkö suunnitelma, jos sitä suunnitelmaa ei ole pakko noudattaa. Minuun otettiin kesän lopulla yhteyttä ja nyt pitää hakea yhtä työpaikkaa kuukaudessa. Tai siis merkitä hakeneensa nettisivuille. Yhteenkään paikkaan en ole oikeasti hakenut. Hakemukseksi riittää avoin hakemus tai rekisteröityminen työnhakusivustoille. Kumpaakaan en ole silti tehnyt, koska eivät he noita tarkasta.
Ei ole resursseja ja yli 55 vuotiaita ei viitsittäis edes vahdata vaikka olisi resursseja, eläkelaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan minulle ole tullut ilmoitusta siitä, että pitäisi hakea töitä. Ja työttömyyskorvaus juoksee...
Mutta mistäpäs sitä töitä enää löytäisi pitkäaikaistyöttömänä ja olen liian vanha kouluttautumaan uudelleen.
Varmasti saat vielä yhteydenoton. Minulla sama tilanne mutta niin vain määräys etsiä 4 työpaikkaa/kk. Pelolla odotan jotain kuntoutuskursseja ja kuntouttavaa työkokeilua, jotta voin pitää pienen tukeni ja jatkaa nöyryyttävää elämääni.
Kuusikymppinen työtön mitätöidään juurikin tuollaiseksi ongelmajätteeksi, jota pyöritellään eläkkeelle asti.Kuusikymppinen työtön voi hakea työkyvyttömyyseläkkeelle. Näin minulle sanottiin TE-toimistosta. Nyt vain pitäisi saada jostakin diagnoosi.
Käsittääkseni työkyvyttömyyseläkkeelle on hyvin vaikea päästä. Eikä se syy voi olla kuudenkympin ikä. Itse olen 63,5 v ja työkkäristä kysyttiin, että olenko ollut lääkärissä, kun sanoin, että alkaa olla muistiongelmia, keskittymisvaikeuksia ja väsymistä. Työkkärissä ei näytä ammattitaito olla kohdillaan.
Ammattikoulupohjalta sielläkin operoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunkin kommenttisi kuulostaisi uskottavammalta, jos edes mainitsisit alan. Mikä siinä mukamas on niin yksityisyyden loukkaamista?
Myös tuo, että kirjoitat "työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan" on aika outo, koska aktiivimallissahan työkkäri ei määrää ketään hakemaan tiettyjä paikkoja, eikä siis lähetä "työosoituksia" vai mitä olivatkaan nimeltään. Toisin sanoen aktiivimallin mukaan hakemuksia lähettävät ovat tehneet sen ihan omasta aloitteestaan eikä minkään työkkärin vihjeen tai luulon mukaan.
Puhut siis palturia.
Tottakai se on yksityisyyden loukkaamista, jos julkisuuteen annetaan Todisteet siitä että tässä sinulle viimeiset 10 hakemusta: tässä Marjatta Kristiina kirjoitti näin, Matti Eliaksen hakemus on tässä, tässäpä sulle kuva Aino Mymmelin hakemuksesta....
Ala on sinänsä merkityksetön, se ei muuta sitä, että kenenkään työhakemuksia ja henkilötietoja ei julkaista vauva-palstalla.
Minä en tiedä millä saatesanoilla te-toimisto lähestyy kutakin asiakastaan, mutta en lähde väittämään hakijaa valehtelijaksi jos hän ilmaisee hakiessaan kuinka työvoimatoimisto suositteli hakemaan tänne (joskus asia tuodaan ilmi oma-alotteisesti, joskus siinä vaiheessa kun kysytään mikä sai hakemaan tähän paikkaan). Toisille epäpäteville hakijoille suositellaan hakeutumaan alan koulutukseen, jos kiinnostus heräsi, toisille hakeutumaan toisenlaiseen työhön, sillä ilmiselvästi mielikuvat eivät heillä synkronoidu todellisen toimenkuvan kanssa lainkaan.
En ole itse te-toimiston asiakas, joten en tiedä millaisia sanavalintoja he käyttävät missäkin tilanteessa avoimien työpaikkojen kohdalla. Piikki epäpätevien hakemusten kanssa on ollut huomattava molempien aktiivimallien alkamisen jälkeen, se tuskin on silkkaa sattumaa.
Joku yrittää saada ketjua poistetuksi spämmämällä aivotonta roskaa ketjun täyteen. Menisi sekin töihin.