Millaisia oireita tulee jos ette ole saanut yöllä ollenkaan nukutuksi?
Kommentit (54)
Ei yksi yö vielä kauheesti vaikuta. Saattaa palella ja olla mielitekoja, liikunta ei kiinnosta. Tuntuu kuin olis pikkuhumalassa, joten saatan olla normaalia tehokkaampi ja hauskempi. Useampi yö kääntää olon itkuiseksi ja surkeaksi.
Yhden vuorokauden valvominen vastaa suunnilleen 0,6 promillen humalaa. Halpa känni.
Väsymys, uupumus, aivosumu, flegmaattisuus, muistikatkot, motivaation puute.
Näköhäiriöitä, huimausta, päänsärkyä, josta mahdollisesti seuraa oksenteluakin.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä huonokuntoista väkeä, kun yhden yön valvomisella ovat jo ihan sekaisin ja melkein kuoleman partaalla.
Lopeta huumeiden käyttö niin tajuat kuinka raskasta liiallinen valvominen on.
Olen kroonisesti uneton, niin menen jatkuvasti kahden tunnin unilla (lisäksi muutama tunti koiran unta). Olo on jatkuvasti "nuutunut", mutta muuten pärjään töissä ok, kun ei muutakaan voi. En siis muusta olotilasta oikein edes tiedä, siis että millainen olo olisi esim. kuuden tunnin unilla. Unettomuuteen olen hakenut useasti apua, mutta avuksi tarjotaan vain Ketipinoria tai Mirtazapinia eivätkä nämä minulle sovi, unettomuutta on myös vähätelty. En tiedä, mistä enää voisin hakea apua. Tätä ei ehkä pitäisi sanoa, mutta olen suht vastuullisessa työssä ja päivittäin tekemisessä esim. lääkkeiden kanssa, virheisiin ei ole varaa. Mutta tosiaan minkäs teet, jos jäisin sairauslomalle (en tiedä, onko edes mahdollista), niin saisin olla sairauslomalla loppuikäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä huonokuntoista väkeä, kun yhden yön valvomisella ovat jo ihan sekaisin ja melkein kuoleman partaalla.
Opettele lukemaan niin tajuat, mitä tarkoittaa yhden yön valvominen ja miten se eroaa liiallisesta valvomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen kyllä huumeita tarvita, että öitä pystyy valvomaan. Moni tekee kuule yöllä töitäkin.
Kyllä se on päivä pilalla jos yöunet jää vajaiksi, vaikkapa vain 2-3 tuntiin, on semmoinen puoliunessa oleva olo, vaikkakin ihan aikaisin aamulla saattaa olla melko virkeän tuntuinen, niin aamupäivällä sanotaan 9-12 välillä on tosissaan taisteltava nukahtamista vastaan. Olo virkistyy vähän iltapäivällä, mutta seuraavana yönä on pakko saada kunnon korvaavat yöunet.
Kuka siellä on vaatimassa vielä meiltä neljän- ja viidenkympin väliltä olevilta ettei yksi uneton yö saisi vaikuttaa mitään??!!
Täällä myös eräs, jonka yöunet ovat arkena 5 tuntia tai alle ja ikää 40v. Olen kokoajan siis väsynyt, mutta jotenkin jo tottunut siihen. Sen kyllä huomaan, että kaiken uuden oppiminen on vaikeaa. Asiat eivät millään meinaa jäädä mieleen ja tarvitsen todella paljon toistoja ja kertausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen opettaja, hektinen työ vie mennessään. Yleensä en työpäivän aikana muistakaan, että en ole nukkunut. Mutta kun tulen kotiin, olo on yhtäkkiä kuin olisi saanut lekasta päähän. Eli väsyttää älyttömästi. Semmoista se joskus on, minkäs teet.
Mä olen lääkäri, ja menen kyllä töihin, jos olen nukkunut 3-5 tunnin yöunet. Jos en ole nukkunut lainkaan tai nukkunut vain pari tuntia, pidän sairaslomapäivän.
Väsyneenä ihmiset tekevät enemmän virheitä. Lääkärinä sinun tulisi olla vastuullisempi.
En voi mitenkään olla kahta kuukautta töistä poissa huonounisuuden vuoksi.
Vaikeaa unettomuutta ei voi millään tasolla ymmärtää ennen kuin sen kokee itse. Kestäen siis päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Ymmärtäisin, jos olisit 80. Nelikymppisenä on rapakunnossa, jos kroppa ei kestä yhden yön valvomista.