Millaisia oireita tulee jos ette ole saanut yöllä ollenkaan nukutuksi?
Kommentit (54)
Sekava olo. Hermostuneisuus. Nopea syke, kylmä hiki. Paniikkikohtauksia tulee paljon. Jatkuva näläntunne.
Hengästyneisyys. Pää on raskaan tuntuinen, käsien ja raajojen vapina. Itkuisuus.
Olen sairastanut unettomuutta 20 vuotta ja nyt on muutama viikko ihme kyllä nukuttanut paremmin.
Tai yleensäkin tunnen, että minua nukuttaa. Ennen ei tuota nukuttamisen tunnettakaan ollut.
Pari vuorokautta meni valvoessa ihan tosta vaan.
Mulla: nälkä, jano, ärsytyskynnys madaltuu, keho tuntuu olevan puolustusvalmiudessa ja jännittynyt, väsy, masentunut ja ruma olo.
Väsymystä, huonovointisuutta, päänsärkyä, ärtyisyyttä. Keskittymisvaikeuksia. 28 v
Jos en ole nukkunut ollenkaan, olen väsynyt. Sellainen oire tulee. Jos olen nukkunut edes kolme tuntia, olen täysin toimintakykyinen. Toki nyt kun tätä uniongelmaa on kestänyt 20 vuotta, minulle on lisälyöntejä, huimausta, yleistä huonovointisuutta, aistiharhoja, toiminnallisia vatsavaivoja ja heikotusta. Mutta ne ei enää liity mitenkään siihen paljonko unta tulee yksittäisenä yönä.
Naama on turvoksissa ja vitututtaa.
Sairastuin yllätäen pitkällisen unettomuuden jälkeen sydämen vajaatoimintaan.
Rytmihäiriöitä, kiukkuisuus, paniikkikohtauksia, levottomuus yms. Tosin ei nuo nyt ihan yhden huonosti nukutun yön takia tule.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin yllätäen pitkällisen unettomuuden jälkeen sydämen vajaatoimintaan.
Voiko tämmöisestä parantua? Miten pitkään sinulla oli unettomuutta ja paljonko sait nukuttua?
Mulla lievää satunnaista huimausta, aivosumua, kiukkua.
Ei minkäänlaisia, kun vastapainoksi nukkuu päivällä.
t. yötyöläinen
Yhden yön nukkumattomuudesta ei vielä mitään erityisiä oireita tule. Väsymystä ja haukottelua lähinnä.
Päänsärky, huono olo, oksettaa, ripuli, tuntuu että aivot kuolee eli tavallaan tekee kuolemaa,
unisuus, huono keskittymiskyky ja siten tekee virheitä. Työpäivän jälkeen totaaliväsymys ja ei edes kykene syömään vaan nukkuu mieluummin. Pakko ottaa päikkärit iltapäivällä jotka pitkittyy seuraavaan aamuun
Onpas täällä huonokuntoista väkeä, kun yhden yön valvomisella ovat jo ihan sekaisin ja melkein kuoleman partaalla.
Sairas olo. Ajatus ei kulje ollenkaan. En pysty tekemään töitä, josen ole nukkunut ollenkaan. 4h riittää mutta 0 ei.
5 vuorokauden valvomisen jälkeen harhaluuloja.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä huonokuntoista väkeä, kun yhden yön valvomisella ovat jo ihan sekaisin ja melkein kuoleman partaalla.
Olenkin pian jo 40, joten kroppa ei kestää huonommin valvottuja öitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen opettaja, hektinen työ vie mennessään. Yleensä en työpäivän aikana muistakaan, että en ole nukkunut. Mutta kun tulen kotiin, olo on yhtäkkiä kuin olisi saanut lekasta päähän. Eli väsyttää älyttömästi. Semmoista se joskus on, minkäs teet.
Mä olen lääkäri, ja menen kyllä töihin, jos olen nukkunut 3-5 tunnin yöunet. Jos en ole nukkunut lainkaan tai nukkunut vain pari tuntia, pidän sairaslomapäivän.
Väsyneenä ihmiset tekevät enemmän virheitä. Lääkärinä sinun tulisi olla vastuullisempi.
Olen viime vuosina usein valvonut kolme yötä peräkkäin ja tilani on ollut sen jälkeen sellainen, että vastaa varmasti ihan kunnon humalatilaa. Yksi uneton yö menee, toinen tuottaa jo hankaluutta ja kolmas sitten aiheuttaa jo silkkaa työkyvyttömyyttä.
Nukun yleensäkin vähän, mutta tuo valvominen alkaa olla ongelma. Pää on tyhjää täynnä ja sekoilen hommissani. Onneksi en ole esimerkiksi ole kirurgi tai lentäjä. Tarpeeksi kyllä saan sotkua aikaan ihan muutenkin.