SDP:llä on siivoustalkoot käynnissä. Kaikki vanhat Nato-kielteiset blogit on poistettu puolueen nettisivuilta
Sieltä voi käydä katsomassa.
https://twitter.com/mikkolaakso/status/1626895982922280967?t=Z14tZ8BIul…
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Kansa on myös enemmistönä vastustanut natoa, johtuiko tuolloin pelosta, suomettumisesta vai mistä?
Mutta puolueittain myönteisin suurista puolueista on ollut kok ja vastaisin sdp jo pitkältä ajalta.
Netistä löytyy tällaisia vanhoja kyselyitä vaikkaa kuinka mistä kannat selviää.https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/14/neljan-suurimman-puolueen-nato…
No kysyin Venäjän hyökkäyksen alla tutulta että pitäisikö nyt hakea Natoon. Hän sanoi että ei halua Natoon. Kysyin miksi, vastaus oli että en vaan halua. Tämä on tottakai tasan yhden ihmisen kanta, mutta mitään järjellistä selitystä en ole koskaan saanut keneltäkään kun asiasta olen keskustellut. Ihan vain arvauksena että tämä liittoutumattomuus ja länsivastaisuus on taottu koulujärjestelmän ja vasemmiston rummutuksen seurauksena niin syvälle ihmisten mieliin, että siitä tuli eräänlainen perustila ajattelulle, osa identiteettiä hieman kuin Ruotsissa. Siis tunnekysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kaikkien suomalaisten poistattaa muistinsa, koska vastustivat natoa, siinä missä sdp:kin?
Ap ei ihan hahmota, että melkein kaikki vastustivat natoa ennen Venäjän hyökkäystä. Minä ja Marin ja miljoonat muut.
Tämä on vain osoitus siitä, miten enemmistö voi olla väärässä. Nyt olisi korkea aika antaa tunnustusta sille vähemmistölle, jotka kannattivat Natoa jo ennen Ukrainaa ja ulskalsivat olla eri mieltä kuin enemmistö.
No minä en todellakaan anna tunnustusta kellekään, ennen kuin Nato on osoittanut olevansa se taikakalu, joksi nämä sen puolustajat on sen nimenneet. Jos osoittautuu, ettei se ole sellainen, niin sitten Naton kannattajat on vapaata riistaa minun silmissäni.
Vapaata riistaa? Alatko metsästää ehkä Venäjän turvallisuusjoukkojen kanssa meitä vai mitä vihjailet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kaikkien suomalaisten poistattaa muistinsa, koska vastustivat natoa, siinä missä sdp:kin?
Ap ei ihan hahmota, että melkein kaikki vastustivat natoa ennen Venäjän hyökkäystä. Minä ja Marin ja miljoonat muut.
Minä ja lähipiiri vastustimme myös Natoa, mutta yhdessä päivässä noin vuosi sitten mieli muuttui täysin. Äkkiä Natoon.
Minä äänestin jo 2006 Henrik Laxia, ainoaa Nato-myönteistä ehdokasta. Tuolloin minulle vinoiltiin siitä. En tajua, ettei Venäjän hyökkäys Georgiaan 2008 tai viimeistään Krimille 2014 kääntänyt suomalaisten päitä. Eihän tämä nykyinen hyökkäys ole loogisesti mitenkään muuttanut tilannetta.
Sitten ykskaks suurin osa kannattaakin Natoa.
Hidas kansa ja todella laumasieluinen.
Joo minäkin olen ollut vähemmistössä kannattamassa Natoa jo Jeltsinin ajoista lähtien. On muuten todella raskasta, kun tietää olevansa olevansa oikeassa ja on miettinyt asiaa, ja silti enemmistö ympärillä väittää kestämättömillä argumenteilla vastaan.
Mistä sinä tiedät onko tämä oikea ratkaisu? Historia sen näyttää ja se on yleensä armoton viisastelijoille. Tässä on nyt sinun loukattua egoasi tärkeämpää saada Suomen kannalta paras mahdollinen päätös. Ja onko se Nato, sen näyttää tulevaisuus. Jos se homma osoittautuu virhearvioksi, niin tuskinpa olet täällä samalla tavalla mölisemässä.
Tämä. Naton pitäminen automaattisesti kaiken ratkaisevana asiana on kyllä naiivia kuvitelmaa sekin. Me emme tiedä mihin suuntaan maailma menee, me emme tiedä mihin suuntaan Nato menee jne. Siellä on jo nyt ollut pahoja sisäisiä ongelmia, kuten olemme saaneet nähdä. Joku voisi sanoa, että se on menneisyyden liitto ja tulevaisuus on aika toisennäköinen kuin se oli kun Nato perustettiin. Saapa nähdä.
Anteeksi vain, mutta ei vaadi minusta kauheaa ydinfysiikkaa tajuta, että meillä on iso, paha naapuri, joka on vuosisatoja meitä kiusannut ja välillä valloittanut. Silloin tarvimme muiden turvaa ja meidän on valittava puolemme.
Ja turvaa antaa toinen jättiläinen, jolla on ydinaseita, resursseja puolustaa, on kaikesta huolimatta demokratia, eikä ole koskaan hyökännyt euroopplaiseen demokratiaan.
USA:n ja Venäjän niputtaminen samaan on älyllistä epärehellisyyttä.
Asioita voi pyöritellä kaikilta kanteilta, mutta on osattava tulla myös johtopäätökseen, joka tässä tapauksessa on mielestäni varsin helppoa.
Koko ketju haiskahtaa otsikkohuoran tekosilta.
Onko näyttää todisteita siitä, että blogitekstejä on poistettu, vai onko tämä taas näitä mielikuvitusjuttuja? Kuten se, että uutisia on muutettu jälkikäteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja lähipiiri vastustimme myös Natoa, mutta yhdessä päivässä noin vuosi sitten mieli muuttui täysin. Äkkiä Natoon.
Minä äänestin jo 2006 Henrik Laxia, ainoaa Nato-myönteistä ehdokasta. Tuolloin minulle vinoiltiin siitä. En tajua, ettei Venäjän hyökkäys Georgiaan 2008 tai viimeistään Krimille 2014 kääntänyt suomalaisten päitä. Eihän tämä nykyinen hyökkäys ole loogisesti mitenkään muuttanut tilannetta.
Joo minäkin olen ollut vähemmistössä kannattamassa Natoa jo Jeltsinin ajoista lähtien. On muuten todella raskasta, kun tietää olevansa olevansa oikeassa ja on miettinyt asiaa, ja silti enemmistö ympärillä väittää kestämättömillä argumenteilla vastaan.
Mistä sinä tiedät onko tämä oikea ratkaisu? Historia sen näyttää ja se on yleensä armoton viisastelijoille. Tässä on nyt sinun loukattua egoasi tärkeämpää saada Suomen kannalta paras mahdollinen päätös. Ja onko se Nato, sen näyttää tulevaisuus. Jos se homma osoittautuu virhearvioksi, niin tuskinpa olet täällä samalla tavalla mölisemässä.
Tämä. Naton pitäminen automaattisesti kaiken ratkaisevana asiana on kyllä naiivia kuvitelmaa sekin. Me emme tiedä mihin suuntaan maailma menee, me emme tiedä mihin suuntaan Nato menee jne. Siellä on jo nyt ollut pahoja sisäisiä ongelmia, kuten olemme saaneet nähdä. Joku voisi sanoa, että se on menneisyyden liitto ja tulevaisuus on aika toisennäköinen kuin se oli kun Nato perustettiin. Saapa nähdä.
Suurin osa muuta Eurooppaa on silti jo Natossa, mutta me Venäjän naapurina ei. Siitä voi päätellä jotain suomalaisten kyvyttömyydestä tunnustaa tosiasioita. Maan turvallisuus pitäisi joka tilanteessa turvata parhaalla mahdollisella tavalla eikä jossittelemalla eikä kehittelemällä ruusuisia tulevaisuudenodotuksia eikä varsinkaan peittämällä silmät ja korvat totuudelta niin Suomessa tehtiin viime vuoteen asti.
Silti meillä on pidetty isompi ja kovempi armeija kuin Nato mailla on? Siellähän on ajettu puolustusta alas ja nyt ei löydy edes tankkeja. Jos olisimme ihan sinisilmäisiä löpperöitä, täällä olisi ajettu armeija alas kuten te sivarit ja c-miehet ja vihreät yrititte aikanaan. Mutta kansan enemmistö ei halunnut sitä.
Keskimäärin Natomaiden armeijat on ihan paskoja läpsyttelykerhoja. Maavoimia ei ole juuri nimeksikään ja tankit loppuu kun ne on jätetty hommaamatta tai mätänee varastoissa. Turkki ja Puola on poikkeuksia, tosin Puolakin ajoi asevelvollisuutensa alas ja keskittyi enemmän jankuttamaan abortin kieltämisestä kuin puolustuksestä ennen tätä sotaa.
Suomen armeija on hyvässä formissa ja ollut sitä jo pitkään. Me emme ole kuin hukkuva joka hamuaa pelastusrengasta, joten meidän ei tule Naton edessä nöyristellä eikä toisaalta kuvitella siitä liikoja. Ruotsi sen sijaan on paskonut oman armeijansa niin pahasti, että Naton pitää varmaan perustaa kuninkaanlinnaan toimisto, jossa organisoidaan sen maan toimintoja. Eivät saa itse mitään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Näytä minulle rehellinen demari... Puolue ei voi kuitenkaan piilottaa historiaansa, puhumattakaan venäjän eduksi yhä toimivia aktiiveja kuten Tarja Halonen, Eero Heinäluoma, Erkki Tuomioja ja Paavo Lipponen.
Sanna valehtelee.
Buahahhaahaa
Ja niin sitä vaan ollaan menossa Natoon just demarivetoisen vihervasrmmistohallituksen toimesta.
Voin kuvitella miten tämä syö porvariluuseria. 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Poliitikot on takinkääntäjiä, jotka eivät kuuntele kansaa. Kansa ei tiedä, mitä haluaa. Sitten, kun kansa tietää, on jo kiire ja poliitikot laittaa ruotsin takin päälle, eivätkä hyväksy yksin natoon liittymistä.
"Suomi on valtiomuodoltaan perustuslaillinen tasavalta, jossa valta kuuluu kansalle."
https://www.suomi.fi/kansalaiselle/oikeudet-ja-velvollisuudet/digituki-…
Miten kansalle kuuluva valta näkyy, toimii, tai toteutuu?
Tuoltahan nää voi lukea: https://web.archive.org/web/20220403102741/https://sdp.fi/fi/?s=Nato
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno ominaisuus puolueessa, että se uudistuu ajan mukana.
SDP:n ja Sanna Marinin pitäisi nyt myöntää, että he kävivät vähän hitaalla ja antaa kokoomukselle reilusti tunnustusta siitä, että olivat koko ajan oikeassa. Heidän pitäisi pyytää anteeksi pilkantekoaan ja Amerikan lakeijaksi syyttelyään.
Sen sijaan he esiintyvät kuin ei mitään ja olisivat aina olleet Nato-jäsenyyden puolella. Oksettavaa.
Totuus on että SDP vei Suomen Natoon, ei Kokoomus ja sekös kokoomuslaisia kismittää. Kokoomus on ollut aina pyrkyrien puolue, joka ei koskaan ole ollut tavallisen suomalaisen asialla paitsi silloin kun se on hyödyttänyt omaa agendaa eli rikkaiden aseman pönkittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain osoitus siitä, miten enemmistö voi olla väärässä. Nyt olisi korkea aika antaa tunnustusta sille vähemmistölle, jotka kannattivat Natoa jo ennen Ukrainaa ja ulskalsivat olla eri mieltä kuin enemmistö.
No minä en todellakaan anna tunnustusta kellekään, ennen kuin Nato on osoittanut olevansa se taikakalu, joksi nämä sen puolustajat on sen nimenneet. Jos osoittautuu, ettei se ole sellainen, niin sitten Naton kannattajat on vapaata riistaa minun silmissäni.
Vapaata riistaa? Alatko metsästää ehkä Venäjän turvallisuusjoukkojen kanssa meitä vai mitä vihjailet?
Käytin vertauskuvaa, tietysti. Heh, mitäs kuvittelit. Että tulen hakemaan sinut ja pistän naruun roikkumaan? Älä pelkää..
Pientä tuo on verrattuna siihen historian siivouksen määrään mikä tapahtui 90-luvulla, kun vanhoista änkyräkommareista ja neukkulafaneista tuli parissa vuodessa jenkkijeejee-liberaaliporvareita.
Tikulla silmään, eikö niin.
Vierailija kirjoitti:
Kansa on myös enemmistönä vastustanut natoa, johtuiko tuolloin pelosta, suomettumisesta vai mistä?
Mutta puolueittain myönteisin suurista puolueista on ollut kok ja vastaisin sdp jo pitkältä ajalta.
Netistä löytyy tällaisia vanhoja kyselyitä vaikkaa kuinka mistä kannat selviää.https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/14/neljan-suurimman-puolueen-nato…
Kansa vastusti, koska Natosta ei keskusteltu avoimesti. Tehtiin kyllä joskus mielipidekyselyjä, ja joku yksittäinen poliitikko tai tutkija toi Naton hyödyt esiin ja Venäjän huolestuttavan kehityksen ja Virostakin kannustettiin monta kertaa hakemaan jäsenyyttä hyvän sään aikana. Mutta poliitikkojen enemmistö ei joko tarttunut noihin aloitteisiin tai keskustelu suorastaan tukahdutettiin. Ja aina niissä turvallisuuspoliittisissa selonteoissa mainostettiin sitä Nato-optiota ikään kuin kyseessä olisi ollut konkreettinen turva. Mutta yksikään puolue ei aloittanut Nato-keskustelua, ei edes Krimin valtauksen jälkeen. Todettiin vain sen Nato-option riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Poliitikot on takinkääntäjiä, jotka eivät kuuntele kansaa. Kansa ei tiedä, mitä haluaa. Sitten, kun kansa tietää, on jo kiire ja poliitikot laittaa ruotsin takin päälle, eivätkä hyväksy yksin natoon liittymistä.
"Suomi on valtiomuodoltaan perustuslaillinen tasavalta, jossa valta kuuluu kansalle."
https://www.suomi.fi/kansalaiselle/oikeudet-ja-velvollisuudet/digituki-…
Miten kansalle kuuluva valta näkyy, toimii, tai toteutuu?
Se näkyy tempoilevana toimintana ja 4 vuoden välein vaihtuvana talouslinjana. Vuoroin leikataan, vuoroin tuhlataan holtittomasti. Muuten ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno ominaisuus puolueessa, että se uudistuu ajan mukana.
SDP:n ja Sanna Marinin pitäisi nyt myöntää, että he kävivät vähän hitaalla ja antaa kokoomukselle reilusti tunnustusta siitä, että olivat koko ajan oikeassa. Heidän pitäisi pyytää anteeksi pilkantekoaan ja Amerikan lakeijaksi syyttelyään.
Sen sijaan he esiintyvät kuin ei mitään ja olisivat aina olleet Nato-jäsenyyden puolella. Oksettavaa.
Totuus on että SDP vei Suomen Natoon, ei Kokoomus ja sekös kokoomuslaisia kismittää. Kokoomus on ollut aina pyrkyrien puolue, joka ei koskaan ole ollut tavallisen suomalaisen asialla paitsi silloin kun se on hyödyttänyt omaa agendaa eli rikkaiden aseman pönkittämistä.
SDP vei Suomen Natoon on sitä samaa propagandaa kuin Pohjois-Korea on demokraattinen kansantasavalta.
Ihme kyllä SDP ja Marin eivät estäneet jäsenyyttä. Ehkä sillä luokan hitaimmallkin jossain vaiheessa sytyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa muuta Eurooppaa on silti jo Natossa, mutta me Venäjän naapurina ei. Siitä voi päätellä jotain suomalaisten kyvyttömyydestä tunnustaa tosiasioita. Maan turvallisuus pitäisi joka tilanteessa turvata parhaalla mahdollisella tavalla eikä jossittelemalla eikä kehittelemällä ruusuisia tulevaisuudenodotuksia eikä varsinkaan peittämällä silmät ja korvat totuudelta niin Suomessa tehtiin viime vuoteen asti.
Silti meillä on pidetty isompi ja kovempi armeija kuin Nato mailla on? Siellähän on ajettu puolustusta alas ja nyt ei löydy edes tankkeja. Jos olisimme ihan sinisilmäisiä löpperöitä, täällä olisi ajettu armeija alas kuten te sivarit ja c-miehet ja vihreät yrititte aikanaan. Mutta kansan enemmistö ei halunnut sitä.
Suomen puolustusvoimien todellista kykyä torjua Venäjän hyökkäystä, joihin voisi kuulua kaupunkeihin kohdistetut ohjusiskut, ei ole testattu käytännössä eikä toivottavasti jouduta testaamaankaan. Suomessa moni asia näyttää paperilla toimivan, mutta todellisuus voi osoittautua toisenlaiseksi. Nähty monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin Natomaiden armeijat on ihan paskoja läpsyttelykerhoja. Maavoimia ei ole juuri nimeksikään ja tankit loppuu kun ne on jätetty hommaamatta tai mätänee varastoissa. Turkki ja Puola on poikkeuksia, tosin Puolakin ajoi asevelvollisuutensa alas ja keskittyi enemmän jankuttamaan abortin kieltämisestä kuin puolustuksestä ennen tätä sotaa.
Suomen armeija on hyvässä formissa ja ollut sitä jo pitkään. Me emme ole kuin hukkuva joka hamuaa pelastusrengasta, joten meidän ei tule Naton edessä nöyristellä eikä toisaalta kuvitella siitä liikoja. Ruotsi sen sijaan on paskonut oman armeijansa niin pahasti, että Naton pitää varmaan perustaa kuninkaanlinnaan toimisto, jossa organisoidaan sen maan toimintoja. Eivät saa itse mitään aikaan.
Puola ja Suomi ovat euroopan sotilasmahditja Ukraina taitaa olla kolmantena. Onneksi Venäjä on vielä surkeammassa jamassa kuin euroopan maat.
Minä en oikein ymmärrä mitä järkeä on jankuttaa siitä, miten silloin ei tehty sitä ja milloin ei tehty tätä. Nyt ollaan kuitenkin menossa sinne Natoon, niin eikös se nyt ole hyvä asia. Tuntuu että osa teistä menettää identiteettinsä ja merkityksensä, jos ei pääse jostakin valittamaan.
SDP on ollut Venäjän pyllyn nuolija jo 1900-luvun alusta asti. Tampereen demarit piilottelivat Leniniä ja Stalinia ennen Venäjän vallankumousta.
Vain SDPn Tanner oli venäläisvastainen pääministeri ja saikin kärsiä siitä suomettumisen alkaessa Jatkosodan jälkeen.
Marinin takinkääntö 2022 oli pelkkää oppirtunismia. Takki kääntyy taas kun Venäjä voittaa Ukrainassa
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju haiskahtaa otsikkohuoran tekosilta.
Onko näyttää todisteita siitä, että blogitekstejä on poistettu, vai onko tämä taas näitä mielikuvitusjuttuja? Kuten se, että uutisia on muutettu jälkikäteen?
Onko 'iloa, valoa ja Olavin kalua' blogi poistettu. Lintilällä on varmuuskopio.