Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi naiset eivät kyseenalaista kosmetiikkamainonnan älyttömyyttä?

Vierailija
18.02.2023 |

Jatkuvasti myyntiin lapetaan uusia "mullistavia" ja "äärimmäisen tehokkaita" tuotteita, että NYT vihdoin viimeinkin on kehitetty andalusialaisen vihersimpukan perskarvoista höyrytettyä ksantaanikumirobulatrenoliuutetta, joka leipoo ihosi munasolutason nuorekkaaksi ja hehkuvaksi. Kunnes taas puolen vuoden päästä onkin taas keksitty pyörä uudelleen ja ne härskiintyneet putelinpuolikkaat heitetään kylppärin kaapista pois uusien tieltä. Olenko oikeasti ainoa, jonka mielestä tämä on täysin älyvapaata?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ap tiedät, että naiset eivät kyseenalaista? 😅 Ihan sama kun kysyisi, mikseivät miehet kyseenalaista giletten partahöylän mainontaa, jossa mikrosensoroitu nanoteknologia kääntää höylän teriä sadasosamillin tarkkuudella ja tuloksena on komea laatikkoleuka. "Miksi kaikki miehet uskovat noin?"

Aplla selkeästi EI ole käsitystä markkinoinnista.

Iso osa kosmetiikkateollisuuden mainonnasta on brändimainontaa ja sillä on tarkoitus luoda kuvaa siitä, millainen se kohdeyksilö haluaisi olla, millaiseen ryhmään kohdeyksilö haluaisi kuulua ja samaistua (ulkoilmatyyppi, vetreä keski-ikäinen, perheenäiti, meikkiteini jne), millaisia arvoja kohdeyksilö haluaa kannattaa (luksus, luomu, jne) jne. Sillä ei ole tekemistä sen kanssa, mitä kohdeyksilö uskoo tuotteen ominaisuuksista. Kun kohdeyksilö on purnukkahyllyllä, jos joku naamarasva pitää kuivaan naamaan valita, brändimainonnalla on aivopesty mielikuvaa siihen, mitä purnukkaa kohti käsi ojentuu.

Se on varmasti justiinsa näin. Mutta tuotemerkkejä ja tuotteita taitaa enemmän kuin yksi per genre? Ja ymmärtääkseni siinä kohtaa kuvaan astuvat nämä yksittäisten seerumien ja rasvojen yksityiskohtaiset ja varsin koomiset ominaisuusnokittelut, eikä niin harvinaista levää, alkueläintä tai nilviäistä olekaan, etteikö se olisi mukana jonkun tuotteen ainesosaluettelossa. Välillä homma menee niin mielikuvitukselliseksi että sopii pohtia, voiko jutuissa olla mitään perää. Ap

Vierailija
42/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä kyseenalaistanut. Kosmetiikkabrändien mielestä nykyään tarvitaan kaksoispuhdistus, kasvovesi, hoitovesi, seerumi, kosteusvoide ja öljy. Tietty lisäksi eri tuotteet silmänympärysiholle ja kaulalle, naamiot ja kuorinnat, vartalovoide, käsivoide, jalkavoide. Ei mitään järkeä, kaapit täynnä purkkeja ja purnukoita.

Mitä siellä kaapeissa pitäisi sitten olla? Mulle ihonhoito on harrastus ja saan siitä valtavasti iloa, kaikki tuotteet tulee käytettyä eikä yksikään purkki lennä "härskiintyneenä" roskiin. Turhempaa mun mielestä on täyttää kaapit astioilla tai vaatteilla.

Ps. Ihoni on todella upea eikä koskaan tarvitse edes meikata

N42

Tämä. Miksi pitäisi kaikki naisellinen " hömppä" kategorisoida tyhmäksi? Minä rakastan kosmetiikkaa, vaikka mainoslauseet lupailevat turhia ja tiedän sen varsin hyvin.

Jos jostakin saa iloa elämäänsä, niin olkoon se mitä hyvänsä.

Mutta mitä jos sinut on opetettu pitämään tällaista hömppää naisellisena? Mikset yhtä hyvin hoitaisi itseäsi sillä marketin perusvoiteella, joka ajaa saman asian, ja käyttäisi liikenevän ajan ja rahan johonkin muuhun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä jos nyt puhutaan vain ihonhoidosta ja unohdetaan meikkaaminen, niin tieteellisiä tutkimuksia kyllä löytyy eri ainesosista. Olen niitä joskus lukenut. En pohjaa omia johtopäätöksiäni asioista mainontaan.

Vierailija
44/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä kyseenalaistanut. Kosmetiikkabrändien mielestä nykyään tarvitaan kaksoispuhdistus, kasvovesi, hoitovesi, seerumi, kosteusvoide ja öljy. Tietty lisäksi eri tuotteet silmänympärysiholle ja kaulalle, naamiot ja kuorinnat, vartalovoide, käsivoide, jalkavoide. Ei mitään järkeä, kaapit täynnä purkkeja ja purnukoita.

Mitä siellä kaapeissa pitäisi sitten olla? Mulle ihonhoito on harrastus ja saan siitä valtavasti iloa, kaikki tuotteet tulee käytettyä eikä yksikään purkki lennä "härskiintyneenä" roskiin. Turhempaa mun mielestä on täyttää kaapit astioilla tai vaatteilla.

N42

Tämä. Miksi pitäisi kaikki naisellinen " hömppä" kategorisoida tyhmäksi? Minä rakastan kosmetiikkaa, vaikka mainoslauseet lupailevat turhia ja tiedän sen varsin hyvin.

Mutta mitä jos sinut on opetettu pitämään tällaista hömppää naisellisena? Mikset yhtä hyvin hoitaisi itseäsi sillä marketin perusvoiteella, joka ajaa saman asian, ja käyttäisi liikenevän ajan ja rahan johonkin muuhun?

Koska marketin perusvoide on ankea ja tylsä, ihan jo pakkauksesta alkaen. Elämä on muutenkin jo riittävän ankeaa.

N42

Vierailija
45/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Nuorena en tarvinnut mitään. Sitten ajattelin, että kai se pitää kun muutkin ja tutustuin ja opiskelin, että mitä kaikkea sitä nyt "pitäisi" aikuisen naisen käyttää ja ostin kaapit täyteen purnukoita.

mutta ei niillä eri rasvoilla sun muilla tuotteilla mitään erityistä hyötyä tullut. Meni vain aikaa ja rahaa ja tilaakin vei ne kaikki purnukat. Niitä kun olin pari vuotta kironnut niin heitin kaikki roskiin. En tarvitse naamaan päivävoidetta tai yövoidetta tai kasvonaamioita tai kasvovesiä enkä meikkejä. Eikä muukaan kehon iho rasvoja kaipaa.

Huulirasvaa tarvitsen nyt talvisin. Siinä kaikki. Muu on ihan turhaa. Ihoni voi hyvin ilmankin.

Oikeastaan tuntui, että se rasvojen käyttö lisäsi finnejä, ilman jatkuvaa rasvaamista on paljon parempi, finnejä tulee vain tiettynä aikana kuukautiskiertoa pariin paikkaan muutama. Muuten ihoni on hyvä ja hieno eikä ne pari finniäkään maailmanloppu ole, luultavasti minä olen ainoa joka nekin huomaa.

Vierailija
46/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En minä mutta muut naiset".

Sisäistetty naisviha.

Ei se ole mitään "sisäistettyä naisvihaa" ottaa reilusti puheeksi jokin pääosin naisia koskettava, kiusallinen tai negatiivinen aihe. Sen sijaan jatkuva naisvihakortin heiluttelu syö uskottavuuden koko termiltä, joten olisi hyvä jos sitä käytettäisiin harkiten.

AP:n kysymys on aivan oleellinen; moni nainen on aivopesty tavoittelemaan ikuista nuoren ihmisen ulkonäköä - ja pieni osa ihmisistä tekee sillä rahaa. 

On paljon muitakin asioita mihin moni nainen on aivopesty ja joita voisi kyseenalaistaa, mutta en jaksa ottaa niitä puheeksi täällä... Jokaisella omat arvomaailmansa. 

Voisi mieluummin sanoa, että moni ihminen on aivopesty. Miehet ovat ihan yhtä lailla mainosten uhreja, heille vain on omat tuotteensa. Kyllä se tavallinenkin auto ajaa ihan hyvin, eikä ole pakko olla kalleinta ja nopeinta ja hienoiten kiiltävää.

Vierailija
47/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olis upeaa, jos naiset lopettaisivat meikkaamisen kokonaan täysin! m56  (ja sitten pskamyrskyä kehiin)

Minä lopetin 6 vuotta sitten, kun perehdyin lisääntymisasioihin. Aluksi se oli vaikeaa, mutta siihen tottui hyvin nopeasti, parissa viikossa. On myönnettävä kyllä, että välillä kaipaan sitä, että voisin korostaa huuliani tai silmiäni. En usko, että tämä on vain kulttuurinen asia, vaan jossain määrin uskon naishormonien vaikuttavan koristautumisen tarpeeseen. Imetyksen lopetettuani huomasin, että haluni koristella itseäni voimistui, ja jouduin järjellä välillä laittamaan vastaan. Välillä mietin tekeväni marjoista jotain omatekoista huulisävyä, mutta aina lopulta luovun ajatuksesta. Ihoa hoidan vain itsesekoitetuilla täysin puhtailla ainesosilla hyvin pelkistetysti.

Tää on muuten jännä, että kauheesti ei puhuta siitä, että raskaana olevan naisen tai imettävän naisen ei ole suositeltavaa esim käyttää meikkejä tai värjätä tukkaansa. Koska kyllähän sitä elimistöön pääsee niitä myrkkyjä ja sitä kautta vauvaan.

Asiaa ei ole tutkittu tarpeeksi, joten siksi ei suositella. Samalla logiikalla monet luonnontuotteetkin esim yrttiteetä ei suositella raskaana oleville, koska ei voida olla varmoja onko niistä haittaa vauvalle vai ei.

Joku voi sanoa että hysteriaa joku meikkikielto raskaana oleville, mutta jos nyt vaikka ajattelee huulipunaa niin kyllähän sitä syödessä elimistöön päätyy sitä huulipunaa, kun huulipuna tarttuu ruokaan huulilta.

Vierailija
48/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N42

Mun äidillä 93v oli kans huikean hyvä iho. Käytti naaman pesuun vettä, siinäpä se sitten olikin. Mulla on tosi hyvä iho 61 vuotiaana, suihkun jälkeen laitan halpiais kosteusvoidetta, siinä mun hoitohommat iholle.

Vierailija
49/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N42

Mun äidillä 93v oli kans huikean hyvä iho. Käytti naaman pesuun vettä, siinäpä se sitten olikin. Mulla on tosi hyvä iho 61 vuotiaana, suihkun jälkeen laitan halpiais kosteusvoidetta, siinä mun hoitohommat iholle.

Olen kokeillut myös tätä vesi ja perusvoide -metodia. Silläkin iho pysyy hyvänä, mutta siitä jää puuttumaan se viimeinen silaus, jonka saa vaan ihonhoitotuotteilla (tai olemalla nuori). Puhun siis hehkusta ja kuulaudesta.

N42

Vierailija
50/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoja ne ripsari mainokset, joissa luvataan ripsille lisää pituutta ja tuuheutta. Miten se ripsiväri lisää niitä ripsiä ja pidentää ripsiä omien ripsien pituudesta? Aikamoinen taika ripsiväri, jonka seurauksena omista ripsistä tulee muutamassa sekunnissa pidemmät ja tuuheammat.

Riippuu ihan harjan mallista miten se kaartaa ripset, ei ripsiväristä. Kun löydät itsellesi mieluisen harjamallin niin säästä se ja voit saada mieleisesi ripset millä tahansa ripsivärillä.

Vierailija
51/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kosmetiikan, tuoksujen yms päätarkoitus on tuoda ILOA elämään. Menisi aika v^ * tun ankeaksi, jos kaikki pitäisi itselleen ( saati muille!) perustella insinöörimäisellä järkevyydellä... elämässä saa hei olla myös nautintoa ja minä saan sitä enemmän esim hyvän tuoksuisista tuotteista kuin apteekin Apobasesta.

Ei ne apteekinkaan rasvat automaattisesti turvallisia ja luotettavia ole. Muistatteko sen kun joskus joitakin vuosia sitten jossain perusrasvassa oli jostain Intiasta ostettua jäterasvaa? Meidän lapsi sai kunnon rakkulataudin siitä.

Vierailija
52/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoja ne ripsari mainokset, joissa luvataan ripsille lisää pituutta ja tuuheutta. Miten se ripsiväri lisää niitä ripsiä ja pidentää ripsiä omien ripsien pituudesta? Aikamoinen taika ripsiväri, jonka seurauksena omista ripsistä tulee muutamassa sekunnissa pidemmät ja tuuheammat.

Riippuu ihan harjan mallista miten se kaartaa ripset, ei ripsiväristä. Kun löydät itsellesi mieluisen harjamallin niin säästä se ja voit saada mieleisesi ripset millä tahansa ripsivärillä.

No mutta vaikka olis minkälainen harja niin ei se ripsiä pidennä! Ripset on sen pituiset mitkä on. Sama kuin olis kynsilakkaa joka pidentää kynsiä.

Vierailija
53/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta vaikka olis minkälainen harja niin ei se ripsiä pidennä! Ripset on sen pituiset mitkä on. Sama kuin olis kynsilakkaa joka pidentää kynsiä.

Hyvänen aika, ei tietenkään pidennä. Ne vain näyttävät pidemmiltä, kun vaalea ripsen pää on tumma. Ei me mitään i Di ootteja olla sentään.

Vierailija
54/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ottanut kosmetiikan ihan vain harrastuksen kannalta. Minusta on ihanaa hoitaa itseä. Ja miksikäs en tätä voisi tehdä? Keneltä se on pois? Kaikilla meillä on omat jutut mistä saa iloa, tai ainakin toivoisin näin olevan. En mene mainosten mukana, vaan ostan sitä mikä itsestä tuntuu mukavalle. En edes näe oikein missään mainoksia, kun olen estänyt sellaiset joka paikasta (rahalla saa mainoksettoman elämän).

Vierailija
55/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N42

Mitä väliä vaikka se olisi hömppää, naisellista tai tyhmää? Onko naiseus tai hömppä jotenkin huono asia? Minä olen ihan mielelläni nainen ja hömppänainen varsinkin. Tyhmänäkin saa minua pitää, ei haittaa.

Mitä muuta sinun mielestäsi pitäisi tehdä sillä ajalla minkä joku laittaa itsensä hoitamiseen? Tämä kiinnostaa minua ihan aidosti.

Vierailija
56/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kosmetiikkaa. En heitä mitään pois vaan käytän kaiken. Hui. Ehkä kuolen aikaisemmin, mutta ainakin minulla oli hauskaa.

Vierailija
57/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän haiskahtaa siltä, että tässäkin oikeasti kritisoidaan vaan naisten tyhmiä ja epäloogisia mielenkiinnon kohteita.

Internetin ulkopuolella kosmetiikkaharrastustani samalla tavalla arvostelleilla on ollut koko kämppä täynnä videopeli/animetyttökrääsää, mutta sehän on täysin loogista eikä mainostuksen uhrina olemista 🤓

Vierailija
58/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaappi tupaten täynnä tuotteita. Puhdistus- ja kosteutustuotteet ovat naamani hoitoon tarpeellisia, mutta meikit ja tuoksut sitten omaksi viihteeksi. En näe ongelmaa kummassakaan. En ymmärrä miksi pitää yrittää päteä sillä, että käyttää mahdollisimman vähän mitään tuotteita tai näkee mahdollisimman vähän vaivaa itsensä eteen.

Vierailija
59/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän haiskahtaa siltä, että tässäkin oikeasti kritisoidaan vaan naisten tyhmiä ja epäloogisia mielenkiinnon kohteita.

Internetin ulkopuolella kosmetiikkaharrastustani samalla tavalla arvostelleilla on ollut koko kämppä täynnä videopeli/animetyttökrääsää, mutta sehän on täysin loogista eikä mainostuksen uhrina olemista 🤓

Mä harrastan videopelejä JA kosmetiikkaa. Mitäs siitä sanot?

Vierailija
60/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä harrastan videopelejä JA kosmetiikkaa. Mitäs siitä sanot?

^ Rohkea monihömppäilijä!