Syöpätutkija: "Syöpäriskin kannalta on sitä parempi, mitä lähempänä paino on normaalirajan alarajaa."
https://www.iltalehti.fi/syopa/a/76503674-d21c-447c-84ef-0a6568d7c02a
Ihanaa, kun joku sanoo ääneen näitä. Hoikkuus on "tervettä pientä pyöreyttä" parempi monen asian suhteen.
Silti normaalipainon sisällä laihduttava saa usein kauhistelua ja kyseenalaistamista osakseen. Itsekään en kehtaa tutuille kertoa, että tavoitteenani on painon pudotus kesäksi 59-> 55 kg. Muita joilla sama kokemus?
Kommentit (88)
Syöpä voi tulla kenelle tahansa...
Iästä, painosta, ruokavaliosta, elämäntavoista riippumatta..
Kukin eläköön sillä tavalla, kuin parhaaksi kokee...
Vierailija kirjoitti:
Syöpä voi tulla milloin vain ja kenelle vain. Itse tunnen neljä ihmistä, jotka ovat kuolleet syöpään viimeisen kuuden vuoden aikana, ikähaitariltaan 39-74 vuotta ja kaikkia yhdistää esim se, ettei yksikään tupakoinut tai ollut lihava.
Minä tiedän vain yhden tuttavani kuolleen syöpään. Keski-ikäinen normaalipainoinen mies. Syöpään sairastuneita tunnen useampia. Nuori normaalipainoinen mies, vanha ylipainoinen nainen, vanha ylipainoinen mies, keski-ikäinen normaalipainoinen nainen, normaalipainoinen nuori nainen jne. Mutta joo, kukaan näistä ei ollut selvästi laiha, toisaalta en edes tunne montaa todella hoikkaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on syövälle altistavat geenit, painollasi ei ole mitään väliä
Jos syöt mitä sattuu ja sinulla ns. huonot elintavat, syöpäriskisi on varmasti koholla (esim. suolistosyövät) elintapojesi takia. Usein voit olla myös ylipainoinen - mutta painosi ei nosti riskiä vaan elintapasi (joka siis nostaa syöpäriskiä ja painoa). Syöpäriski pienenee kun muutat elintapojasi ( ja siinä sivussa varmasti myös paino tippuu )
Jos taas olet perinnöllisesti lihava - eli vaikka syöt kuin lintu, painosi asettuu luonnollisesti aika korkeaksi - tällöin syöpäriskisi ei ole sen suurempi kuin muillakaan.
Painon perusteella harvoin voit sanoa ihmisestä mitään. Jopa aliravittu voi olla lihava.
Paino nimenomaan nostaa riskiä. Rasvakudos tuottaa hormoneja ja kasvutekijöitä, jotka voivat aiheuttaa syöpiä. Rasvakudos ei vain keiku passiivisesti mukana, vaan sillä on toimintaa, se on aktiivista.
Jaa, nyt 193 ja 90kg. Olisin normaalipainoinen 69 kiloisenakin.
En ajatellut laihduttaa :D
Olen viiskymppinen ja nyt on ensimmäiset tutut oman ikäluokan ihmiset sairastuneet syöpään. Sattumalta molemmat olleet koko ikänsä hoikkia, ei viinaa eikä tupakkaa. Asialliset elämäntavat. Ei se hoikkuus pelasta miltään kuitenkaan.
Normaalin alarajalla olen.
Olen 169 cm ja 59 kg
Nainen 46 vuotta.
Pituus miinus 110 on aika hyvä sääntö.
Voisiko olla tämä:
https://www.solunetti.fi/fi/solubiologia/lipidikalvon_lapaisevyys/2/
Mutaatiot vaativat syntyäkseen, että solun jakautuessa soluun pääsee ravinnosta peräisin olevia proteiinipalasia, jotka jakautumisen aikana liittyvät kromosomeihin eli syntyy mutaatio.
Ylläolevan linkin mukaan vain rasvaliukoiset pääsevät solukalvon läpi. Voisiko olla, että ylipainoisen verenkierrossa on enemmän rasvaliukoisia proteiininpalasia.
Minä sairastuin virtsarakon syöpään 34 vuotiaana. Olen koko elämäni ollut normaalipainon alarajoilla, jopa alipainoinen. Kyseinen syöpä on harvinainen nuorilla naisilla, eikä mitään selittävää tekijää syövälleni ole (en tupakoi, alkoholia juon harvakseltaan, elintavat normaalit, ei mitään jatkuvaa kemikaalialtistusta). Silti se vain tuli.