Syöpätutkija: "Syöpäriskin kannalta on sitä parempi, mitä lähempänä paino on normaalirajan alarajaa."
https://www.iltalehti.fi/syopa/a/76503674-d21c-447c-84ef-0a6568d7c02a
Ihanaa, kun joku sanoo ääneen näitä. Hoikkuus on "tervettä pientä pyöreyttä" parempi monen asian suhteen.
Silti normaalipainon sisällä laihduttava saa usein kauhistelua ja kyseenalaistamista osakseen. Itsekään en kehtaa tutuille kertoa, että tavoitteenani on painon pudotus kesäksi 59-> 55 kg. Muita joilla sama kokemus?
Kommentit (88)
Tuostahan kävi ilmi, että ne joilla lisääntyy rintojen koko rasvaprosentin kasvaessa, on riskiryhmää. Eli myös hoikka, jolla kasvaa rinnat.
Kaikki tuntemani nuorena syöpään sairastuneet on olleet hoikka tai normaalipainoisia, osa myös hyvin terveellisesti eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihanaa on elää koko elämänsä syöpää peläten? Aika harva sen saa vaikka eläisi miten.
Joka kolmas saa ja joka neljäs kuolee siihen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani viisikymppiset ja siitä ylöspäin rintasyöpään sairastuneet ovat olleet juuri ns. kuivan kesän oravia ja himolenkkeilijöitä. Mitä siitä pitäisi ajatella?
Eri syövät ovat hyvin erilaisia. Artikkelissa varmaan tarkoitettiin kaikkien syöpien keskiarvoa. Esim. suolistosyövän yksi merkittävä riski taitaa olla ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani viisikymppiset ja siitä ylöspäin rintasyöpään sairastuneet ovat olleet juuri ns. kuivan kesän oravia ja himolenkkeilijöitä. Mitä siitä pitäisi ajatella?
Että et ymmärrä tilastoista.
Syöpiksellä ei näkynyt yhtään ylipainoista, vertaisryhmissäkin korkeintaan yksi.
Itse kasvissyöjä 35 v. aina liikuntaa, syljen alkoholikuppiin, en käytä eineksiä, en sokeria.
Rintasyöpä tuli. Kuinka moni julkisuudessa oleva rs-potilas on ylipainoinen: Arja Koriseva, Eija-Riitta Korhola, sari essayah, pirkko arstila, sheryl crow, kylie minoque, cynthia nixon.
Jatkan elämistä terveellisesti. Heviä kilo päivässä.
Kuitua, vihanneksia, jyviä ja soijaa vaan kitaan :DDD Ja jälkiruuaksi kengänpohjaa.
Miten tutkimus oli tehty? Ihmisillä yleensä paino nousee iän myötä, ja niin nousee syöpäriski myös. Oliko iän merkitys eliminoitu, vai onko tässä taas semmoinen tausta, että mitä nuorempi ihminen, sitä harvemmin syöpä?
Vierailija kirjoitti:
Syöpiksellä ei näkynyt yhtään ylipainoista, vertaisryhmissäkin korkeintaan yksi.
Itse kasvissyöjä 35 v. aina liikuntaa, syljen alkoholikuppiin, en käytä eineksiä, en sokeria.
Rintasyöpä tuli. Kuinka moni julkisuudessa oleva rs-potilas on ylipainoinen: Arja Koriseva, Eija-Riitta Korhola, sari essayah, pirkko arstila, sheryl crow, kylie minoque, cynthia nixon.
Yleensä syöpäsairaana laihtuu.
Ihmiset jotka haukkuvat toisia kuivan kesän oraviksi, ovat kiusaajia. Kenenkään paino ei kuulu muille.
Vierailija kirjoitti:
Tuostahan kävi ilmi, että ne joilla lisääntyy rintojen koko rasvaprosentin kasvaessa, on riskiryhmää. Eli myös hoikka, jolla kasvaa rinnat.
Kaikki tuntemani nuorena syöpään sairastuneet on olleet hoikka tai normaalipainoisia, osa myös hyvin terveellisesti eläviä.
Itse olin tiimalasi, estrogeenityyppi. Isot rinnat. https://www.iskelma.fi/uutiset/terveys-ja-hyvinvointi/a-105860
Sain hormonaalisen rintasyövän. Jatkohoitona 10 v. estrogeeninestolääkitys. Tämä muuttanut kehon mittasuhteita, paitsi lihottanut 20 kg(kyllä lääkkeen sivuvaikutus on lihominen) niin kaikki mennyt vatsaan.
Rintasyöpä ei ole vain yksi tietyntyyppinen sairaus. Rintasyöpiä on erityyppisiä, hormonaalisia, geeneissä tulevia, her-positiiviisia. Jokaisella eri määrä eri vaikuttavia tekijöitä. Toiset eivät tarvitse hormoniblokkereita ollenkaan.
Myös lapsettomuus voi vaikuttaa rintasyövän saamiseen.
Olen nähnyt reilusti ylipainosia syöpään sairastuneita kuin myös hoikkia ja normaalipainoisia. Jälkimmäisillä tosin syöpää oli suvussa. Joten heillä syy on sitten varmaan geeneissä.
Toisaalta syöpä auttaa painonpudotuksessa. Moni saa nopeastikin painonsa normaalin alarajoille ja alemmaskin.
Missä tuossa sanottiin, että hoikkuus on tervettä pientä pyöreyttä?
Huh, jotain hyötyä tästä laihuudesta. Haluaisin saada vähän lisää painoa, mutta se ei meinaa nousta millään.
Onko tästä tieteellistä todistusaineistoa vai onko taas joku terveysnazzi päässyt ääneen? Itse olen huomannut, että kaikkein paras tapa välttää syöpää on hankkia oikeat geenit. Viime vuosina kolme erittäin terveesti elävää kaveriani, naisia, on sairastanut syövän, kaksi selvisi, yksi, se kasvissyöjä, ei selvinnyt. Itse olen keskinkertaiset elämäntavat omaava mutta vähän syöpägeenejä etenkin äidin suvussa, mikä kai auttaa naisten syöpien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt reilusti ylipainosia syöpään sairastuneita kuin myös hoikkia ja normaalipainoisia. Jälkimmäisillä tosin syöpää oli suvussa. Joten heillä syy on sitten varmaan geeneissä.
Mistä päättelet, että ylipainoisilla ei ollut syöpää suvussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä syöpäsairaana laihtuu.
Sytostaattien aikana laihtuu, mutta niiden jälkeen hormonibloggerit voivat turvottaa, lisätä kehon rasvaa, vaikeuttaa liikkumista. Kortisoni voi kerätä nestettä.
Itse laihduin 7 kg sytojen aikaan, eli hoitojen aikana jotain 30 kg ylipainoa kuitenkaan tiputeta.
Monet kävivät pelkässä sädehoidossa, se ei painoon muuten vaikuta kuin voi aiheuttaa nesteturvotusta. Nämäkin asiakkaat olivat normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään yllätys sinänsä. Afrikan heimolaiset ovat todella hoikkia ja tuskin kellään heistä on 100 000 vuoteen ollut syöpää tai mitään muutakaan sairautta. Murtumat, haavan tulehdukset ja malariat yms tietty eri asia.
Oliko tästä ihan tilastotietoja vai menikö mutulla?
Mutulla tietenkin, eihän täällä kellään mitään tilastotietoja ole. Kaikki kuitenkin ymmärtävät käsitteen elintasosairaus, joita köyhissä maissa ilmenee paljon vähemmän kuin rikkaissa. Vielä vähemmän niitä voisi olettaa esiintyvän ympäristössä, jossa ihmisen ikiaikainen geenistö aktivoituu juuri oikealla tavalla, siis ympäristössä, jossa teknologia, passiivisuus ja yksinäisyys on minimissään ja aktiivisuus ja yhteistyö on maksimissaan.
Köyhissä maissa ei niin tarkkaan tilastoida, mihin väki kuolee, koska elämä on siellä halpaa ja köyhän elämä varsinkin. Luuletko, että niille tehdään jotain ruumiinavauksia tai kuolinsyyntutkimuksia? Tuskin.
Pisin elinikä on kuitenkin naisilla normaalipainon ylälaidassa. Eli kokonaisterveys on siellä paras.
Minulla tavoite saada kolme-neljä kiloa pois vaikka moni varmasti sanoo että mistä. Itse tiedän parhaiten missä painossa minun on hyvä olla . En ymmärrä miksi lihavuutta ja ylipainoisuutta on ruvettu pitämään jotenkin normaalina tilana.