Syöpätutkija: "Syöpäriskin kannalta on sitä parempi, mitä lähempänä paino on normaalirajan alarajaa."
https://www.iltalehti.fi/syopa/a/76503674-d21c-447c-84ef-0a6568d7c02a
Ihanaa, kun joku sanoo ääneen näitä. Hoikkuus on "tervettä pientä pyöreyttä" parempi monen asian suhteen.
Silti normaalipainon sisällä laihduttava saa usein kauhistelua ja kyseenalaistamista osakseen. Itsekään en kehtaa tutuille kertoa, että tavoitteenani on painon pudotus kesäksi 59-> 55 kg. Muita joilla sama kokemus?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani viisikymppiset ja siitä ylöspäin rintasyöpään sairastuneet ovat olleet juuri ns. kuivan kesän oravia ja himolenkkeilijöitä. Mitä siitä pitäisi ajatella?
Eri syövät ovat hyvin erilaisia. Artikkelissa varmaan tarkoitettiin kaikkien syöpien keskiarvoa. Esim. suolistosyövän yksi merkittävä riski taitaa olla ylipaino.
Olen ollut koko ikäni normaalipainoinen, lihaa en juurikaan syö, alkoa n. 2-5 annosta vuodessa (joulu ja juhannus). Niin vain "se" lymysi umpisuolessa, sattumalöydös, kun umpisuoli leikattiin.
Nykyään suhtaudun varauksella, kun kirjoitetaan, että umpisuolen tulehduksen voi hoitaa antibiooteilla. Toinen samanlainen tapaus oli 20-vuotiaalla nuorella.
Tästä nyt on aikaa 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kuitua, vihanneksia, jyviä ja soijaa vaan kitaan :DDD Ja jälkiruuaksi kengänpohjaa.
Yritin olla aikoinaan kasvissyöjä ja se oli kamalaa, kun ilmanmuodostus oli runsasta papujen, kaalin, soijan ja kuitujen ansiosta. Olin yhden hengen biokaasutehdas. Ja aina väitetään, että vatsa tottuu ja piereminen loppuu. No ei tottunut eikä loppunut muuta kuin lopettamalla kasvissyönti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihanaa on elää koko elämänsä syöpää peläten? Aika harva sen saa vaikka eläisi miten.
Joka kolmas sairastuu syöpään, joten en sanoisi että aika harva.
Olen normaalipainon ylärajalla. En nyt kyllä ryhdy jojolaihduttamaan tuon syöpäriskin takia.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani viisikymppiset ja siitä ylöspäin rintasyöpään sairastuneet ovat olleet juuri ns. kuivan kesän oravia ja himolenkkeilijöitä. Mitä siitä pitäisi ajatella?
No tilastollinen tosiasia on kuitenkin, että lihavuus on suurin ydistävä tekijä rintasyövän saaneille. Se ei tarkoita, että etteikö laihakin sitä voisi saada.
Monet täällä todistavat, että ukkini poltti tupakkaa ja eli 102 vuotiaasti, siis tupakka pidentää ikää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tavoite saada kolme-neljä kiloa pois vaikka moni varmasti sanoo että mistä. Itse tiedän parhaiten missä painossa minun on hyvä olla . En ymmärrä miksi lihavuutta ja ylipainoisuutta on ruvettu pitämään jotenkin normaalina tilana.
Mä aloitin uudessa duunissa tällä viikolla ja torstaina viikkopalaverissa muut työnsi mulle torttua, kakkua, suklaata eteen ja totesi että syö, syö et sinä siitä liho! Söin kyllä, mutta ihmettelen sitä tarvetta kommentoida millään tavalla toisten vartaloja. Olen siis melko pieni kokoinen, 166cm 55kg ja erittäin raskaana. Eli en kuitenkaan näytä varmaan kenenkään silmissä laihalta, mutta silti jotenkin epämiellyttävänä koin tilanteen. Ei tulis mieleenkään sanoa kellekkään mitään tommosta.
Väärä mielipide! Poistoon!
Terveisin
Möhömahaläskipersevalasnoita (suusta valuu suklaata öyhötyksen aikana)
Vierailija kirjoitti:
Terveisin
Juuri olin 3 vkn jutussa jonne kokoontui yhteen paljon ihmisiä ja oltiin koko aika tekemisissä, myös syötiin yhdessä. Siellä oli muutama ylipainoinen, he olivat ainoita joilla ei ollut kahvileipää joka kahvilla sillä heillä oli erikoisruokavalio eli heillä oli pelkkä kahvi, eivät pystyneen syömään herkkuja. Muut, vetivät joka kahvilla leivoksia ja viinereitä. Kaikista eniten näitä veti kaikista hoikimmat.
Myös omassa tuttavapiirissä hoikimmat ovat niitä herkkujen vetäjiä.
Luulenpa että ne on ne hoikat joiden suupielistä valuu leivos ja mignonmuna.
Luukasat täällä puolustelevat sairauttaan.
Syöpä voi tulla milloin vain ja kenelle vain. Itse tunnen neljä ihmistä, jotka ovat kuolleet syöpään viimeisen kuuden vuoden aikana, ikähaitariltaan 39-74 vuotta ja kaikkia yhdistää esim se, ettei yksikään tupakoinut tai ollut lihava.
Vierailija kirjoitti:
Syöpä voi tulla milloin vain ja kenelle vain. Itse tunnen neljä ihmistä, jotka ovat kuolleet syöpään viimeisen kuuden vuoden aikana, ikähaitariltaan 39-74 vuotta ja kaikkia yhdistää esim se, ettei yksikään tupakoinut tai ollut lihava.
Niin, tällaiset uutiset ovat sikäli karhunpalvelus, että ihmiset kuvittelevat olevansa turvassa syöviltä tietyssä painossa tai tietyillä elämäntavoilla. Valitettavasti näin ei ole, riski toki laskee useimmilla hiukan mutta ei ole lähelläkään nollaa.
Moni lääkärikin harmillisesti astuu tähän ansaan ja kuvittelee, että ei ole syöpää jos potilas on nuori, hoikka, hyväkuntoinen jne. eikä aina laita riittäviin jatkotutkimuksiin riittävän nopeasti. Läheselleni meinasi näin käydä mutta onneksi lääkäri pelasi varman päälle (yksityinen, sanoi näin itsekin) ja yllättyi kun syöpä löytyi, onneksi ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Pisin elinikä on kuitenkin naisilla normaalipainon ylälaidassa. Eli kokonaisterveys on siellä paras.
Tilastoharha, joka on saatu kuolleita punnitsemalla ottamatta huomioon, että moni pitkäaikainen sairaus riuduttaa henkilön ennen kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintasyöpä on monesti periytyvä.
Ihan hiljan olen käynyt ikäkausi mammografiassa ja siinä esitietolomakkeessa kysyttiin : onko suvussa rintasyöpää? Ei kai ne muuten sitä kysyisi, jollei sillä olisi mitään merkitystä, kulkeeko suvussa rintasyöpää.
Mitä jos on lääkkeen kerryttämän nesteen takia normaalipainon ylärajalla 🤔
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihanaa on elää koko elämänsä syöpää peläten? Aika harva sen saa vaikka eläisi miten.
Harva? Suomessa joka kolmas sairastuu jossain elämän vaiheessa syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään mitään. Lähipiirisi ei ole kattava otos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tällaiset uutiset ovat sikäli karhunpalvelus, että ihmiset kuvittelevat olevansa turvassa syöviltä tietyssä painossa tai tietyillä elämäntavoilla. Valitettavasti näin ei ole, riski toki laskee useimmilla hiukan mutta ei ole lähelläkään nollaa.
Moni lääkärikin harmillisesti astuu tähän ansaan ja kuvittelee, että ei ole syöpää jos potilas on nuori, hoikka, hyväkuntoinen jne. eikä aina laita riittäviin jatkotutkimuksiin riittävän nopeasti. Läheselleni meinasi näin käydä mutta onneksi lääkäri pelasi varman päälle (yksityinen, sanoi näin itsekin) ja yllättyi kun syöpä löytyi, onneksi ajoissa.
No tämä. Jos olet hoikka, nuori ja ulkoasukin suht koht huoliteltu niin ei se voi mitään vakavaa ainakaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Terveisin
Ootko kännissä vai vaan jotenkin psyykkisesti häiriintynyt?
Zeesus näitä tutkimuksia...läski=syöpä=100% varmuudella...😂😂😂😂😂
Oikeesti. Ota nyt lääkkeesi. Suollat ihan kauheeta schaibaa.