En katso YLE:n kanavia, mutta silti joudun maksamaan yle-veroa. Tämä on täyttä ryöstöä ja epäoikeudenmukaisuutta.
Yle-vero tulisi poistaa kokonaan. Usein vedotaan Suomessa tasa-arvoon, mutta se ei toteudu pakollisen YLE-veron kohdalla. Mitä mieltä sinä olet YLE-verosta?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Siinä sitä oltaisiin poikkeusoloissa jos meillä ei olisi Yleisradiota.. eiköhän nämä heitot kuulu samaan kategoriaan kuin toivomus armeijan lakkauttamisesta. Ehkä joskus, utopiassa.
Ylellä on paikkansa. Kyse on paremminkin sen tuottaman sisällön laajuudesta. Tämä on vähän samanlainen kysymys, kuin ideologisen massasiirtolaisuuden puolustaminen käyttäen esimerkkinä pörssiyhtiön tutkijaksi Suomeen muuttanutta kanadalaista tiedemiestä.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo Yleä kritisoivat edes katsoneet mitä ohjelmia löytyy esim. Areenasta?
Jos ihminen ei halua maksaa suoratoistopalveluista (kaikilla ei edes ole varaa siihen) on HYVÄ asia että valtion toimija tarjoaa kaikille vastaavan palvelun.
Esim. moni brittisarja on sama mikä esim. C-moren kautta maksaa. Samoin ajankohtaisohjelmat ja dokumentit ovat sellaisista aiheista joista moni koskettaa Suomea/suomalaisia. Monilla kanavilla ei edes tule ns. asiaohjelmia, ja esim. Netflixillä tai vastaavalla ne dokkarit on usein tasoa "Harry&Meghan" vs. vaikka joku "Talvivaara&kaivoslaki" tmv. joka enemmän asiaa.
Samoin elokuvia on paremmin, okei, joku ehkä jaksaa katsella vuosi vuodelta jotkut Uuno Turhapuro uusinnat, mutta jos kaipaa muuta, niin esim. Klaus Härön elokuvia ei juuri juualta näe kun Ylen/Areenan kautta.
Myös moni viihdeohjelma on hyvä, esim. Elämäni biisi, vs. vaikka kilpailijan "kopioyritelmä" jonka katkaisee 10minuutin välein mainokset mikä pilaa katselua. Realitysarjoista en juuri pidä, mutta Norjan Kovin 2 uusinta kautta on todella hyviä. Samoin pidän tanskalaisesta/norjalaisesta ohjelmasta missä etsitään kadonneita perijöitä.
Joo, on se tosi hyvä, että ne jotka maksaa aivan kaiken muunkin, maksavat myös "köyhille" (tai kitupiikeille) heidän viihdeohjelmansa ettei vain tarvitse mitään suoratoistopalveluita tilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkääs nyt, kyllä se kuuluu verovaroin rahoitettaviin yhteiskunnan ydintoimintoihin rahoittaa Pillupäiväkirjat, Au Pairit Hevonvitussa yms. sivistysohjelmia.
Mielenkiintoista että sinä löydät Yleltä vain tuonkaltaisia ohjelmia. Kertonee paljon sinusta itsestäsi.
Hölmö, kuka väitti, että löydän vain tuollaisia ohjelmia? Kyse on siitä, mitä kaikkea pakkoveroilla rahoitetaan, ja onko se kaikki perusteltua vai ei.
Totuushan on se, että suurin osa näistä höpöttäjistä ei edes ole yrittänyt löytää Areenasta heitä kiinnostavaa sisältöä. Yle mielletään televisiokanaviksi mutta jostain syystä ei olla huomatta että Areena on aivan erinomainen palvelu sisällöltään. Kaikkialta muualta kyllä osataan hakea suoratoistoja jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkääs nyt, kyllä se kuuluu verovaroin rahoitettaviin yhteiskunnan ydintoimintoihin rahoittaa Pillupäiväkirjat, Au Pairit Hevonvitussa yms. sivistysohjelmia.
Mielenkiintoista että sinä löydät Yleltä vain tuonkaltaisia ohjelmia. Kertonee paljon sinusta itsestäsi.
Hölmö, kuka väitti, että löydän vain tuollaisia ohjelmia? Kyse on siitä, mitä kaikkea pakkoveroilla rahoitetaan, ja onko se kaikki perusteltua vai ei.
Pari pillupäiväkirjaa ei oikeasti tunnu isossa kuvassa missään. Ja kun tehtävä on toimia laaja-alaisesti eli väetöryhmien kulttuurin tukijana niin onko joku ihme että sieltä löytyy myös sellaista sisältöä mikä ei sinua kiinnosta???? Ihme murinaa.
Yle-veron määrä riippuu tulojesi määrästä, ja on suuruudeltaan 0–163 euroa vuodessa. Siihenpä se taitaa kaatua ihmisten talous. AP:lle ainakin on järkytys, vaikka tuskinpa maksaa työkyvyttömyyseläkkeestään lainkaan Yle-veroa.
Yle-veroa maksetaan 2,5 % puhtaiden ansio- ja pääomatulojen tai YEL- ja MYEL- vakuutuksen työtulojen 14 000 euroa ylittävästä osasta. Veron määrä on enintään 163 euroa. Jos tulosi ovat alle 14 000 euroa, sinun ei tarvitse maksaa yleisradioveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua tuntuu pillu kiinnostavan. Kannattaa siis katsoa. Sinänsä Ylen tehtävä on tarjota monipuolisesti eri ihmisryhmille heitä kiinnostavaa ohjelmaa. Omasta puolestani voitaisiin kaikki urheiluohjelmat ja Urheiluruudun lopettaa. En myöskään seuraa realityjä ja kaiken maailman sisustusohjelmia tai kokkiohjelmia.
Minun puolestani Yleltä voisi lopettaa kaiken lastenohjelmia, ajankohtaisohjelmia ja uutistuotantoa lukuunottamatta. Sosialistipummit maksakoot itse viihdeohjelmien katselunsa, mutta eihän se toki noille alati käsi toisten taskuilla norkoileville sovi.
Porvariskakaroilla hätä kun aivopesu ei onnistu
Vierailija kirjoitti:
Totuushan on se, että suurin osa näistä höpöttäjistä ei edes ole yrittänyt löytää Areenasta heitä kiinnostavaa sisältöä. Yle mielletään televisiokanaviksi mutta jostain syystä ei olla huomatta että Areena on aivan erinomainen palvelu sisällöltään. Kaikkialta muualta kyllä osataan hakea suoratoistoja jostain syystä.
Löydän sieltä kyllä kiinnostavaa sisältöä. En silti koe, että olisi veronmaksajien tehtävä kustantaa minulle se kiinnostava sisältö.
Vierailija kirjoitti:
En voi enää sietää Kekäläistä ja Ellaa! Olivat eilenkin juontamassa jotain iskelmägaalaa. Tällä kekäläisellä tuntuu olleen suojatyöpaikka veronmaksajien kustantamassa Ylessä jo vuosikymmeniä!
Suojatyöpaikasta en tiedä, mutta sen tiedän, että tämä kyseinen henkilö jakaa mielipiteet. Oli radiovuosinaan hyvinkin pidetty ja ilmeisesti riittävän moni pitää edelleen myös tv:n puolella. Eipä sellaista henkilöä taida tv-maailmassa ollakaan, josta kaikki pitäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verorahoilla rahoitetuksi valtavaksi, joka vuosi budjetiltaan kasvavaksi firmaksi on Ylen läpinäkyvyys uskomattoman huonoa. Kaikki muut julkiset toimijat joutuvat kertomaan budjetistaan yksityiskohtia. Mihin menee minkäkin verran rahaa? Tätä ei YLE kerro. Ohjelmat ja dokumentit ostetaan tutuilta tuotantoyhtiöiltä ja kavereilta. Jokaiselle kaiffarille järjestetään joku kiva dokkarisarja tehtäväksi areenaan. Myös rekrytointi on täysin pimennossa. Ei ole avoimia prosesseja. Vuosia olen seurannut avoimia työpaikkoja ja niitä tulee varsinkin tuottajille ja toimittajille avoimiksi todella vähän. Siis ei juuri lainkaan päämajalle. Ainoastaan jossain aluetoimituksissa on avoinna joskus. Työpaikat menevät suhteilla sulle-mulle tyyliin. Ihan ok jos on yksityinen toimija, mutta jos YLE haluaa jatkossakin vankan yhteiskunnan tuen, niin avoimuutta tulee lisätä ja paljon.
Kerro mulle yksikin verorahoilla kustannettu organisaatio, jonka toiminta on hyvin läpinäkyvää? Kerro yksikin verorahoitteinen organisaatio, joka avaa budjettinsa paljon paremmin kuin yle? Yle muuten avaa budjetissaan, että mihin toimintoihin sitä rahaa menee. Kaikki voivat käydä katsomassa netistä sen.
Kerro yksikin suomalainen työpaikka, jossa suhteet eivät vaikuttaisi työnsaantiin?
Sorry vaan, mutta mulle tuli tästä kirjoituksesta mieleen, että joku katkeroitunut toimittaja avautuu, kun ei ole koskaan onnistunut pääsemään taloon töihin.
Ei ole totta. Ylen netissä listaama budjetti on erittäin ylimalkainen, eikä siitä käy selville, paljonko eri ohjelmien tuotanto jne. maksaa. Olen kyllä etsinyt, trust me. Jokainen virasto ja valtion laitos on julkisuuslain alainen, eli kyllä sieltä saa tietää ihan kuittitasolla, että mihin rahaa menee. Minulla tulee kommentistasi mieleen, että siellä jollekin yleläiselle kalikka kalahti, olisiko niin, että ammattitaidon sijaan on menty suhteilla ;)
Olen eri, mutta kyllähän sä saat tuoltakin tilattua kuittitasolla. Vai eikö muka saa?
Sen mä ymmärrän, että jotkut sopimukset on salassapidon alaisia ja vahvasti sanktioitu. Niistä ei tietenkään jaeta tietoa ulospäin tuollakaan.
Ei saa, koska YLE ei ole julkisuuslain alla johtuen yhtiömuodosta. En tarkalleen muista miten menee, mutta tiedän, että ei saa pyytämälläkään tietoja.
Sopimukset toki salaisia, mutta kyllä voisi avata, että paljonko YLE esim maksaa eri ohjelmista tai mikä on kunkin aluetoimituksen budjetti. Kertoohan jopa elokuvasäätiö, että paljonko tukea myöntää eri elokuville ja dokkareille.
Tai esim rekryprosesseja ei myöskään siis tarvitse Ylen avata niin kuin kunnan tai valtion viroissa, siis yhteisin verovaroin maksetuissa. Tyyliin, näin monta hakijaa oli, nämä olivat kriteerit, tämä henkilö valittiin. Tämä vältetään kätevästi niin, että ei edes juuri ole avoimia työpaikkoja vaikka kummasti siellä aina kuitenkin on uusia työntekijöitä.
Maksan mielelläni YLE veron. Parhaat dokkarit ja sisältö. Ylivoimaisesti käytän Areenaa eniten suomalaisista kanavista.
Jos jotain kritisoijaa näyttää kovasti kiinnostavan pinppipuhelin ym. Katsokoot. En ole edes löytänyt moista areenasta.
Onko muuten termi YHTEISkunta tuttu? On säälittävää populismia, että maksaisit yhteiskunnassa vain siitä, mitä käytät. Näinkö vähäinen on ymmärrys, miten täällä asiat toimivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari pillupäiväkirjaa ei oikeasti tunnu isossa kuvassa missään. Ja kun tehtävä on toimia laaja-alaisesti eli väetöryhmien kulttuurin tukijana niin onko joku ihme että sieltä löytyy myös sellaista sisältöä mikä ei sinua kiinnosta???? Ihme murinaa.
Tehtävää tulisi muuttaa. Kilpailu kaupallisten toimijoiden kanssa ei kuulu pakkoveroin rahoitettavalle mediayhtiölle.
Ylen toimitusjohtajalle maksettiin tulospalkkiota normaalipalkan lisäksi 40500 euroa (v. 2020). Toimitusjohtajan palkka oli tuolloin luontaisetuineen 321000 euroa/v.
Tulospalkkio mukaan laskettuna hänen tulonsa olivat noin 361000 euroa/ v. mikä tekee noin 30000 euroa/kk, paljon enemmän kuin siis kansanedustajan kuukausiansio.
Ei tarvitse ihmetellä miksi budjetti paisuu vuosi vuodelta.
Minä olen sitä mieltä, että tienhoitoon on verovaroin panostettava MUTTA VAIN NIIDEN TEIDEN OSALTA JOITA ITSE KÄYTÄN.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että tienhoitoon on verovaroin panostettava MUTTA VAIN NIIDEN TEIDEN OSALTA JOITA ITSE KÄYTÄN.
Aika monta firmaa niillä teilläkin on rikastunut. Isoimmat tietyöt tehdään aina kansanedustajien kotiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Yle-veron määrä riippuu tulojesi määrästä, ja on suuruudeltaan 0–163 euroa vuodessa. Siihenpä se taitaa kaatua ihmisten talous. AP:lle ainakin on järkytys, vaikka tuskinpa maksaa työkyvyttömyyseläkkeestään lainkaan Yle-veroa.
Yle-veroa maksetaan 2,5 % puhtaiden ansio- ja pääomatulojen tai YEL- ja MYEL- vakuutuksen työtulojen 14 000 euroa ylittävästä osasta. Veron määrä on enintään 163 euroa. Jos tulosi ovat alle 14 000 euroa, sinun ei tarvitse maksaa yleisradioveroa.
Kahden aikuisen taloudessa 326€/vuosi. Keksisin tuollekin rahalle parempaakin käyttöä kuin sosialistien viihdeohjelmien katselun rahoittamisen. Mikään halpahan tuo ei mediamaksuksi missään nimessä ole, vaan kaikista tilaamistani palveluista ylivoimaisesti kallein.
Tuo pillupäiväkirjathan näyttää olevan asiaohjelma. Tehty jo v. 2019. Mielenkiintoista että ap kaivoi sen esille. Katsottu kutakin jaksoa 80 000 - 247 000 kertaa, joten aika montaa on näkynyt kiinnostavan.
Neljä max 10 minuutin jaksoa, tuskin on kovin kummoista osaa Ylen budjetista käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Ylen toimitusjohtajalle maksettiin tulospalkkiota normaalipalkan lisäksi 40500 euroa (v. 2020). Toimitusjohtajan palkka oli tuolloin luontaisetuineen 321000 euroa/v.
Tulospalkkio mukaan laskettuna hänen tulonsa olivat noin 361000 euroa/ v. mikä tekee noin 30000 euroa/kk, paljon enemmän kuin siis kansanedustajan kuukausiansio.
Ei tarvitse ihmetellä miksi budjetti paisuu vuosi vuodelta.
Kuten on jo aiemmin monta kertaa aiheesta sanottu, niin sanotaan taas: Ylä-Anttila on selvästi palkkakuopassa. Puolen miljardin liikevaihto ja 3000 työntekijän organisaatioksi tuo on tj:lle pieni palkka.
Paljon se Yle vero on?