En katso YLE:n kanavia, mutta silti joudun maksamaan yle-veroa. Tämä on täyttä ryöstöä ja epäoikeudenmukaisuutta.
Yle-vero tulisi poistaa kokonaan. Usein vedotaan Suomessa tasa-arvoon, mutta se ei toteudu pakollisen YLE-veron kohdalla. Mitä mieltä sinä olet YLE-verosta?
Kommentit (174)
Jasåå, YLE- palstahullu on taas vauhdissa.
Oletko, ap, laskenut, että monesko ketjusi tämä on tästä aiheesta? Kymmenes? Sadas?Tuhannes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa Ylen kanavien maksamisesta veroa, vaan mahdollisuudesta katsoa Ylen kanavia. Jos, olet niin tyhmä, että et käytä tätä mahdollisuutta, niin omaa tyhmyyttäsi valitat.
Niinpä. Lisäksi on kattava nettipalvelu YleAreena, joka on käyttäjälle täysin ilmainen ja tietenkin on Radion sinfoniaorkesteri.
Minusta YLE-vero on parempi ratkaisu kuin entinen tv-lupamaksu ovelta ovelle tehtävineen tarkastuksineen. Ennen ne lusmut vain kehuskelivat miten onnistuivat välttämään sen tv-lupamaksun.
Vierailija kirjoitti:
Verorahoilla rahoitetuksi valtavaksi, joka vuosi budjetiltaan kasvavaksi firmaksi on Ylen läpinäkyvyys uskomattoman huonoa. Kaikki muut julkiset toimijat joutuvat kertomaan budjetistaan yksityiskohtia. Mihin menee minkäkin verran rahaa? Tätä ei YLE kerro. Ohjelmat ja dokumentit ostetaan tutuilta tuotantoyhtiöiltä ja kavereilta. Jokaiselle kaiffarille järjestetään joku kiva dokkarisarja tehtäväksi areenaan. Myös rekrytointi on täysin pimennossa. Ei ole avoimia prosesseja. Vuosia olen seurannut avoimia työpaikkoja ja niitä tulee varsinkin tuottajille ja toimittajille avoimiksi todella vähän. Siis ei juuri lainkaan päämajalle. Ainoastaan jossain aluetoimituksissa on avoinna joskus. Työpaikat menevät suhteilla sulle-mulle tyyliin. Ihan ok jos on yksityinen toimija, mutta jos YLE haluaa jatkossakin vankan yhteiskunnan tuen, niin avoimuutta tulee lisätä ja paljon.
Kerro mulle yksikin verorahoilla kustannettu organisaatio, jonka toiminta on hyvin läpinäkyvää? Kerro yksikin verorahoitteinen organisaatio, joka avaa budjettinsa paljon paremmin kuin yle? Yle muuten avaa budjetissaan, että mihin toimintoihin sitä rahaa menee. Kaikki voivat käydä katsomassa netistä sen.
Kerro yksikin suomalainen työpaikka, jossa suhteet eivät vaikuttaisi työnsaantiin?
Sorry vaan, mutta mulle tuli tästä kirjoituksesta mieleen, että joku katkeroitunut toimittaja avautuu, kun ei ole koskaan onnistunut pääsemään taloon töihin.
Sovitaanko, että ne, jotka eivät omista autoa, eivät maksa veroja teiden ylläpidosta. Ne, jotka eivät käytä kirjastoja, eivät maksa veroja. Ne, jotka eivät sairastele, eivät maksa veroja. Ne, jotka eivät käy enää kouluja, eivät maksa veroja.
Mistä tämä oikeistohöttöpopulismi on peräisin, että kaikki pitäisi saada itselle, mutta yhteiskunnan ylläpitoon ei tarvitse osallistua.
Btw, YLElle kannattaa antaa mahdollisuus. Sinkkuyillalliset, paratiishotellit ym. toki ovat aivot pehmentäneet, mutta laadukkaat dokumentit voivat ne vielä pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko kenties perustaa diktatuurin??? Eli kieltää sitoutumattoman ja vapaan tiedonvälityksen??
YLE on puolueeton? Salli mun nauraa.
Toki sallin sinun nauraa. Sinullahan on oikeus siihen. Sinulla on myös oikeus mielipiteeseen ja sen ilmaisemiseen. Joissakin medioissa sallitaan vain "oikean laisia" mielipiteitä. Ehkä kannatat sellaisia medioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko kenties perustaa diktatuurin??? Eli kieltää sitoutumattoman ja vapaan tiedonvälityksen??
YLE on puolueeton? Salli mun nauraa.
Puolueettomuus voi olla myös sitä, että se ei istu omaan ideologiaasi tai että se ei julista oman ideologiasi mukaista "totuutta".
Vierailija kirjoitti:
Sovitaanko, että ne, jotka eivät omista autoa, eivät maksa veroja teiden ylläpidosta. Ne, jotka eivät käytä kirjastoja, eivät maksa veroja. Ne, jotka eivät sairastele, eivät maksa veroja. Ne, jotka eivät käy enää kouluja, eivät maksa veroja.
Mistä tämä oikeistohöttöpopulismi on peräisin, että kaikki pitäisi saada itselle, mutta yhteiskunnan ylläpitoon ei tarvitse osallistua.
Btw, YLElle kannattaa antaa mahdollisuus. Sinkkuyillalliset, paratiishotellit ym. toki ovat aivot pehmentäneet, mutta laadukkaat dokumentit voivat ne vielä pelastaa.
Älä katso. Ne on pelkkää peopagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Työterveydestä maksaa itseasiassajokainen suomalainen, oli töissä tai ei.
Kerrotko miten.
Olen eri. Työterveydenhoidon maksaa työnantajalle Kela eli se maksetaan verovaroista. Samoin yksityisistä terv.hoidon palveluista.
Sen lisäksi jokainen maksaa tuloistaan sairasvakuutusmaksua valtiolle/kunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verorahoilla rahoitetuksi valtavaksi, joka vuosi budjetiltaan kasvavaksi firmaksi on Ylen läpinäkyvyys uskomattoman huonoa. Kaikki muut julkiset toimijat joutuvat kertomaan budjetistaan yksityiskohtia. Mihin menee minkäkin verran rahaa? Tätä ei YLE kerro. Ohjelmat ja dokumentit ostetaan tutuilta tuotantoyhtiöiltä ja kavereilta. Jokaiselle kaiffarille järjestetään joku kiva dokkarisarja tehtäväksi areenaan. Myös rekrytointi on täysin pimennossa. Ei ole avoimia prosesseja. Vuosia olen seurannut avoimia työpaikkoja ja niitä tulee varsinkin tuottajille ja toimittajille avoimiksi todella vähän. Siis ei juuri lainkaan päämajalle. Ainoastaan jossain aluetoimituksissa on avoinna joskus. Työpaikat menevät suhteilla sulle-mulle tyyliin. Ihan ok jos on yksityinen toimija, mutta jos YLE haluaa jatkossakin vankan yhteiskunnan tuen, niin avoimuutta tulee lisätä ja paljon.
Kerro mulle yksikin verorahoilla kustannettu organisaatio, jonka toiminta on hyvin läpinäkyvää? Kerro yksikin verorahoitteinen organisaatio, joka avaa budjettinsa paljon paremmin kuin yle? Yle muuten avaa budjetissaan, että mihin toimintoihin sitä rahaa menee. Kaikki voivat käydä katsomassa netistä sen.
Kerro yksikin suomalainen työpaikka, jossa suhteet eivät vaikuttaisi työnsaantiin?
Sorry vaan, mutta mulle tuli tästä kirjoituksesta mieleen, että joku katkeroitunut toimittaja avautuu, kun ei ole koskaan onnistunut pääsemään taloon töihin.
Ei ole totta. Ylen netissä listaama budjetti on erittäin ylimalkainen, eikä siitä käy selville, paljonko eri ohjelmien tuotanto jne. maksaa. Olen kyllä etsinyt, trust me. Jokainen virasto ja valtion laitos on julkisuuslain alainen, eli kyllä sieltä saa tietää ihan kuittitasolla, että mihin rahaa menee. Minulla tulee kommentistasi mieleen, että siellä jollekin yleläiselle kalikka kalahti, olisiko niin, että ammattitaidon sijaan on menty suhteilla ;)
Vierailija kirjoitti:
Ylen haukkumispäivä tänään. Onko huomenna vuorossa taas Hesarin?
Varmaankin. Ja Sannan. Ja boomereiden. Ja " mestarin" kehumisen- nämä toki ovat vähentyneet, kun Riikka on "mestarin" paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa Ylen kanavien maksamisesta veroa, vaan mahdollisuudesta katsoa Ylen kanavia. Jos, olet niin tyhmä, että et käytä tätä mahdollisuutta, niin omaa tyhmyyttäsi valitat.
Niinpä. Lisäksi on kattava nettipalvelu YleAreena, joka on käyttäjälle täysin ilmainen ja tietenkin on Radion sinfoniaorkesteri.
Minusta YLE-vero on parempi ratkaisu kuin entinen tv-lupamaksu ovelta ovelle tehtävineen tarkastuksineen. Ennen ne lusmut vain kehuskelivat miten onnistuivat välttämään sen tv-lupamaksun.
Nykyään pienituloiset ovat vapautettu maksusta, sillä yle-vero peritään yli 14.000€ tuloista. Ennen jokainen joutui maksamaan tv- ja radioluvan, jos oli vastaanotin. Nykyinen systeemi on halvempi.
Joutuu sitä maksamaan aika monesta jota ei käytä. Jos veronkiertäjät ja paratiisisaarille sirahansa kupanneet pantaisiin maksamaan ei tarvitsisi maksaa. Näin on todennut entinen verojohtaja. Poliitikot eivät halua tätä. Ukrainakaiset maksavat suomelle yhtä paljon kuin tähän asti tänne tulleet. Haittako se kun yleveroa ei edes huomaa tämän rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle on nykyisellään aivan liian mastodonttinen organisaatio tuhansine työntekijöineen. Julkisen sektorin matriisiorganisaatio on räjähtänyt käsiin tyypilliseen tapaan
Ja mitä nepotismia! Oletteko joskus nähneet työpaikkailmoituksen Yleen? En minäkään. Ja siinä määrässä henkilökuntaa pitäisi normaalisti olla vähän väliä paikkoja auki. Mutta eipä ole, ne menee sukulaisille. Koska on hyvät edut hammashoidosta lähtien.
Tuttu oli Ylellä töissä ja voi luoja niitä juttuja. Se firma ei ole enää terveellä pohjalla.
Sä taidat ola se, jolla tuntuu olevan "tuttuja" vähän siellä sun täällä ja kullakin on kyseisestä paikasta vaan negatiivista sanottavaa.
Tällä on aina tuttu, sukulainen tai entinen koulukaveri aina kyseisistä jommissa/töissä , mistä puhutaan, ja siksi hän tietää.
Tuensaajat eivät maksa mutta käyttävät verovaroin kustannettuja palveluita eniten.
Vierailija kirjoitti:
Älkääs nyt, kyllä se kuuluu verovaroin rahoitettaviin yhteiskunnan ydintoimintoihin rahoittaa Pillupäiväkirjat, Au Pairit Hevonvitussa yms. sivistysohjelmia.
Sinua tuntuu pillu kiinnostavan. Kannattaa siis katsoa. Sinänsä Ylen tehtävä on tarjota monipuolisesti eri ihmisryhmille heitä kiinnostavaa ohjelmaa. Omasta puolestani voitaisiin kaikki urheiluohjelmat ja Urheiluruudun lopettaa. En myöskään seuraa realityjä ja kaiken maailman sisustusohjelmia tai kokkiohjelmia.
Siinä sitä oltaisiin poikkeusoloissa jos meillä ei olisi Yleisradiota.. eiköhän nämä heitot kuulu samaan kategoriaan kuin toivomus armeijan lakkauttamisesta. Ehkä joskus, utopiassa.
Vierailija kirjoitti:
Älkääs nyt, kyllä se kuuluu verovaroin rahoitettaviin yhteiskunnan ydintoimintoihin rahoittaa Pillupäiväkirjat, Au Pairit Hevonvitussa yms. sivistysohjelmia.
Mielenkiintoista että sinä löydät Yleltä vain tuonkaltaisia ohjelmia. Kertonee paljon sinusta itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta. Ylen netissä listaama budjetti on erittäin ylimalkainen, eikä siitä käy selville, paljonko eri ohjelmien tuotanto jne. maksaa. Olen kyllä etsinyt, trust me. Jokainen virasto ja valtion laitos on julkisuuslain alainen, eli kyllä sieltä saa tietää ihan kuittitasolla, että mihin rahaa menee. Minulla tulee kommentistasi mieleen, että siellä jollekin yleläiselle kalikka kalahti, olisiko niin, että ammattitaidon sijaan on menty suhteilla ;)
Olen eri, mutta kyllähän sä saat tuoltakin tilattua kuittitasolla. Vai eikö muka saa?
Sen mä ymmärrän, että jotkut sopimukset on salassapidon alaisia ja vahvasti sanktioitu. Niistä ei tietenkään jaeta tietoa ulospäin tuollakaan.
Onko nuo Yleä kritisoivat edes katsoneet mitä ohjelmia löytyy esim. Areenasta?
Jos ihminen ei halua maksaa suoratoistopalveluista (kaikilla ei edes ole varaa siihen) on HYVÄ asia että valtion toimija tarjoaa kaikille vastaavan palvelun.
Esim. moni brittisarja on sama mikä esim. C-moren kautta maksaa. Samoin ajankohtaisohjelmat ja dokumentit ovat sellaisista aiheista joista moni koskettaa Suomea/suomalaisia. Monilla kanavilla ei edes tule ns. asiaohjelmia, ja esim. Netflixillä tai vastaavalla ne dokkarit on usein tasoa "Harry&Meghan" vs. vaikka joku "Talvivaara&kaivoslaki" tmv. joka enemmän asiaa.
Samoin elokuvia on paremmin, okei, joku ehkä jaksaa katsella vuosi vuodelta jotkut Uuno Turhapuro uusinnat, mutta jos kaipaa muuta, niin esim. Klaus Härön elokuvia ei juuri juualta näe kun Ylen/Areenan kautta.
Myös moni viihdeohjelma on hyvä, esim. Elämäni biisi, vs. vaikka kilpailijan "kopioyritelmä" jonka katkaisee 10minuutin välein mainokset mikä pilaa katselua. Realitysarjoista en juuri pidä, mutta Norjan Kovin 2 uusinta kautta on todella hyviä. Samoin pidän tanskalaisesta/norjalaisesta ohjelmasta missä etsitään kadonneita perijöitä.
Ylellä on itsellään avaimet kädessään siihen, että ei arvostella puolueellisuudesta: avaavat budjettikirjansa sekä rekrytointiprosessit. Jokainen avoin paikka julkiseen hakuun ja ohjelmien ostoprosesseista läpinäkyvät. Näin saataisiin moninaisuutta, tekijöitä eri puolilta ja lähtökohdista, uusia ja vanhoja. Totta kai pitävät kynsin hampain kiinni saavutetuista eduista ja kun tajuavat, että leikkuri lähestyy, aletaan pelottelemaan ja sanomaan, että riippumaton tiedonvälitys on vaarassa ja pikku kakkonen ja mitä vielä. Eivät ole, vaan hyvävelisysteemillä jaetut suojatyöpaikat ovat vaarassa. Kyllä vähemmänkin kuin puolen miljardin budjetti riittää vaikka tuhannen pikku kakkosen tekemiseen ja uutisiin ja kaikkeen mitä pieni maa voi mahdollisesti tarvita.