Teenkö väärin kun kerron puolisollani loman alkavan kaksi päivää myöhemmin. Ja olen hotellissa lepäävässä?
Sain tälle lomakaudelle 2 lisälomapäivää kun tuli 15-vuotta täyteen saman työnantajan palveluksessa. Puoliso ei tiedä tästä tai en ole pitänyt kartalla. Sovimme jo yhteiset lomat ja menet tulevalle lomaviikolle mutta aloitan oman lomani jo pari päivää aikaisemmin. Meillä on pienet lapset ja puolisoni ei osallistu kotona tarpeeksi yhteiseen arkeen. Loma tulee olemaan raskasta sukulointia lapsivelvollisuuksineen.
Varasin itselleni työsähköpostin kautta hotellihuoneen pariksi päiväksi ja aion olla ensi viikolla siellä lepäämässä näiden mukatyöpäivieni ajan. Puoliso on normaalisti töissä ja hän hakee lapset normaalista päivähoidosta kuten arkena muutoinkin. Minä vien. Saan tällä järjestelyllä 8-10h ihanaa omaa aikaa vaikka yöt pitääkin viettää kotona.
Puoliso ei ikinä olisi suostunut siihen, että saisin yhtään omaa lepoaikaa. Hän ei ole mustasukkainen minusta mutta omasta ajastaan on. Lisäksi hän olisi vaatinut päästä mukaan ja kuvitellut sen olevan aikuisten seksiloma.
Omatuntoani vähän pistelee mutta en jää tästä kiinni. Hoidan kaiken käteisellä. Teenkö väärin? Mielestäni en.
Kommentit (230)
Mikset vaan lepäile kotona, kun olet siekkä yksin, mies töissä ja lapset päiväkodissa?
Hän kyllä tekee kotona asioita ja kuvittelee itse tekevänsä enemmän. Pienten lasten kanssa päivittäisen siivouksen jälki häviää muutamassa tunnissa. Vähän on auttanut se kun olen alkanut matkimaan häntä ja suureen ääneen voivottelemaan ja luettelemaan mitä olen päivän aikana kotona tehnyt. Hän ei tajua, että monet sellaisetkin jutut täytyy hoitaa mitkä eivät ole olleet hänen vastuullaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vaan lepäile kotona, kun olet siekkä yksin, mies töissä ja lapset päiväkodissa?
Ehkä siellä kotona naputtaa koko ajan takaraivossa, että pitäisi tehdä kotitöitä tms.
Onhan se hotelliin meneminen ihan erilainen irtiotto. Voi syödä siellä aamiaisen vaikka, ja sitten lötkähtää pedatulle sängylle vetämään rentoa, eikä ympärillä ole mitään, mitä "pitäisi" olla tekemässä.
Vanhat vanhemmat voivat palkata seuraneitejä, siivoojia, hoitajia. Ei teidän tarvitse sinne raahautua ja rääkätä itseänne väsymykseen.
Jos kaverisi, siskosi tai lapsesi sanoisi että pitää valehdella perheelleen/miehelleen että saa nukkua/käydä suihkussa /syödä rauhassa niin sanoisitki että jatkakaa samaan malliin vai erotkaa?
Asioiden salaa tekeminen ei paranna tilannettasi.
Miksi et vaan ilmoita, että sinulla on kaksi ylimääräistä lomapäivää ja aiot nukkua ja levätä kotona. Mitä ikinä puolisosi sanookaan, niin sanot, että ne ovat sinun lomapäiväsi, aiot käyttää ne lepäämiseen ja lorvailuun etkä aio lomapäivänäsi siivota tai tehdä mitään muutakaan järkevää.
Opettele puolustamaan itseäsi.
Siellä hotellilla voit sitten miettiä miten helvetin päin persettä valtasuhteet perheessänne ovat. Miksi puolisollasi on enemmän valtaa kuin sinulla, vaikka molemmilla pitäisi olla valtaa yhtä paljon. Voit myös miettiä, miten otat oman valtasi takaisin, alat puolustamaan omaa tonttiasi ja itsenäisyyttäsi ja sinulle tärkeitä asioita, ihan ihmisen perustarpeista lähtien kuten uni. Miksi puolisosi päättää miten saat käyttää lomapäiväsi. Miksi olet antanut puolisollesi tuollaisen vallan? Pelkäätkö, vältteletkö konfliktia?
Nyt vain valtaamaan sitä omaa tonttia takaisin. Ehkä et tarvitse sitä hotelliakaan tähän. Aloitat heti.
Mitä puolisosi tekisi vapaapäivänään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vaan ilmoita, että sinulla on kaksi ylimääräistä lomapäivää ja aiot nukkua ja levätä kotona. Mitä ikinä puolisosi sanookaan, niin sanot, että ne ovat sinun lomapäiväsi, aiot käyttää ne lepäämiseen ja lorvailuun etkä aio lomapäivänäsi siivota tai tehdä mitään muutakaan järkevää.
Sä et nyt ymmärrä: tälläisessä suhteessa elävä puolustautuu jo joka päivä ja joutuu pitämään pintansa. Taistelunsa alkaa valitsemaan koska se on niin uuvuttavaa. Vaikka olisi kuinka periaattellinen ihminen. Vuosikymmenen päästä haluaa jo välillä päästä vähän vähemmällä. Ja mennä vaikka hotelliin nukkumaan ilman, että siitä tulee riitaa.
Vaikka joku asia olisi jo sovittukin, niin aina kun se sovittu asia lähestyy, niin se tulee puolisolle muka yllätyksenä. Mitä milloin tälläistä on puhuttu! Tai Ei tälläistä voi tehdä näin lyhyellä varoitusajalla. Joo, ei voikkaan..Siksi puhuttiin siitä jo kolme vk sitten ja viime viikolla. Mistähän tuo oikein joutuu? Hän on ollut koko suhteen ajan samanlainen.
Eli ap olisi onnellinen ilman miestään/vaimoaan/jotain muuta ja lapsiaan.
Tarvitseeko antaa enempää vinkkejä?
On omituisia parisuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä puolisosi tekisi vapaapäivänään?
Varmaan jotain kivaa lasten kanssa. Tai kiertelisi kaupungilla valokuvaamassa. Hän ei tosiaan tykkää tehdä asioita yksin, eikä harrastaa mitään :/ Eikä hänellä ole oikein aikuisiän kaverisuhteita. Hän ei ole mikään paha ihminen vaan omalla tavallaan oikein ihana mutta hieman puusilmäinen muiden tarpeiden suhteen.
Jo se että sulla ei ole omaa sähköpostia (työsähköpostista varattu hotelli) on järkyttävää. Muuten hyvä suunnitelma, kyllä minä olen pitänyt "me days" eli töistä vapaata - lapset päiväkotiin ja sitten päivällä esim keskustaan ihanalle lounaalla viinilasin kera, siitä kylpylään ja illaksi kotiin. Joskus on pakko olla ihan yksin, ilman miestäkin. Kerran kun lapset oli ihan pieniä, kävin yksin vloppu lomalla Euroopassa. Ehkä voisit ottaa noita viikonloppuja itsellesi ihan arjessakin ettei mene tuskaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap olisi onnellinen ilman miestään/vaimoaan/jotain muuta ja lapsiaan.
Tarvitseeko antaa enempää vinkkejä?
On omituisia parisuhteita.
Mistä noin päättelet? Ja sitä paitsi ihminen tarvitsee omaa aikaa. Se ei ole pois parisuhteesta tai lapsista. Itse asiassa se parantaa noita suhteita kun ihminen voi hyvin. Taidat pelätä hylkäämistä, jos et ole 24h kiinni kumppanissasi? Googlee ahdistunut kiintymyssuhde.
Vierailija kirjoitti:
Jo se että sulla ei ole omaa sähköpostia (työsähköpostista varattu hotelli) on järkyttävää. Muuten hyvä suunnitelma, kyllä minä olen pitänyt "me days" eli töistä vapaata - lapset päiväkotiin ja sitten päivällä esim keskustaan ihanalle lounaalla viinilasin kera, siitä kylpylään ja illaksi kotiin. Joskus on pakko olla ihan yksin, ilman miestäkin. Kerran kun lapset oli ihan pieniä, kävin yksin vloppu lomalla Euroopassa. Ehkä voisit ottaa noita viikonloppuja itsellesi ihan arjessakin ettei mene tuskaiseksi.
Mulla on oma sähköposti 😄 Käytin työmailla vaan vainoharhaisena vaikka yksityisyyttäni kyllä kunnioitetaan tässä suhteessa. Kiitos noista muista vinkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et nyt ymmärrä: tälläisessä suhteessa elävä puolustautuu jo joka päivä ja joutuu pitämään pintansa. Taistelunsa alkaa valitsemaan koska se on niin uuvuttavaa. Vaikka olisi kuinka periaattellinen ihminen. Vuosikymmenen päästä haluaa jo välillä päästä vähän vähemmällä. Ja mennä vaikka hotelliin nukkumaan ilman, että siitä tulee riitaa.
Vaikka joku asia olisi jo sovittukin, niin aina kun se sovittu asia lähestyy, niin se tulee puolisolle muka yllätyksenä. Mitä milloin tälläistä on puhuttu! Tai Ei tälläistä voi tehdä näin lyhyellä varoitusajalla. Joo, ei voikkaan..Siksi puhuttiin siitä jo kolme vk sitten ja viime viikolla. Mistähän tuo oikein joutuu? Hän on ollut koko suhteen ajan samanlainen.
Määräilyyn taipuvaisen ihmisen kanssa joka päivä pitää pitää puolensa, pienissä asioissa. Ei päästä määräilemään omista asioistaan ja vetää rajat, että tästä asiasta sinä et minua määräile. Silloin ei pääse syntymään tuollaista sairasta kuviota, jossa toinen katsoo asiakseen määrätä toisen elämää.
Jos nyt haluaa sellaisen määräilijän kanssa olla. Siihenkin on vaihtoehtoja.
Hyvä idea. Itse lisäisin työnkuvaan vielä sellaisen muutoksen että joutuu matkustelemaan. Näin saisi enemmän lepoa super ärsyttävästä puolisosta.
Ne vanhat sukulaisetkin voi jättää tapaamatta tai mies menkööt yksinään. Oma lepo ja hyvinvointi on tärkein. Lähettää vaikka kirjeen ja ottaa puheluita vanhuksille.
Loistava idea. Ei todellakaan haittaa. Voisitko vielä ottaa kolmannenkin päivän vapaaksi ennen lomaa. Pyydä yksi palkaton vapaa, varmasti yksi järjestyy vaikka on lomakausi.
Voisitteko vielä pitkittää kotiinpaluuta yhtenä päivänä. Vetoa ylitöihin tai asioilla käymiseen tai ystävän näkemiseen töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Loistava idea. Ei todellakaan haittaa. Voisitko vielä ottaa kolmannenkin päivän vapaaksi ennen lomaa. Pyydä yksi palkaton vapaa, varmasti yksi järjestyy vaikka on lomakausi.
Voisitteko vielä pitkittää kotiinpaluuta yhtenä päivänä. Vetoa ylitöihin tai asioilla käymiseen tai ystävän näkemiseen töiden jälkeen.
Todellakin aion tehdä ns. pitkää päivää töissä nuo lomapäiväni.
Vierailija kirjoitti:
Näin tämä menee terveessä parisuhteessa. Ap voi kalibroida itselleen tästä uuden normaalin itselleen ja pyrkiä sitä kohti.
Mikä hlvetin reliikki puolisosi oikein on? Jätä kaikki paitsi välttämättömät kotityöt tekemättä ja lepää. Jos kumppania haittaa, ettei kattoa ole pesty kolmeen päivään, hän osaa itsekin ottaa rätin käteen ja pestä.
Omakaan puolisoni ei juuri kotitöitä tee, mutten tee sitten minäkään. Kesti vuosia ennen kuin ymmärsin, että miehen kanssa jos haluaa elää ilman jatkuvaa hampaiden kiristelyä ja kinaamista, pitää toimia kuten mies. Antaa asioiden olla, kunnes joku muu hoitaa ne puolestasi. Lapsia ja lemmikkejä ei voi jättää heitteille, mutta siivous, pyykit ym. voi aivan hyvin odottaa. Ja odottaa. Ja odottaa.
Meillä kolme viikkoa siivoamatta riittää siihen, että mies kaivaa imurin kaapista. Vaatii itseltäni melkoisen ponnistuksen sietää sotkua, mutta mieluummin kompuroin pölykoiriin kuin taannun 50-luvulle.
Sellaisen miehen kanssa, joka mäkättäisi minulle miksen ole siivonnut tm. en olisi suhteessa päivääkään.