Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilu ylipaino ja hirvittävä väsymys, miten kierteestä irti?

Vierailija
16.02.2023 |

Olen äskettäin 29 täyttänyt nainen, jolla on ylipainoa ihan reilusti (BMI vaihtelee jossain 35-37 välillä).

Teen fyysistä työtä, jossa askeleita kertyy päivässä joku 12000 työvuoron aikana. Työvuorojen jälkeen olen ihan loppu, enkä jaksa tehdä mitään järkevää saati tehdä järkeviä valintoja syömisen ja liikunnan suhteen. Yleensä haen kotimatkalla pikaruokaa ja tulen kotiin itkemään puhtaasta väsymyksestä, vaikka en tee edes täyttä työaikaa.

Ferritiinit olivat kesällä jotain viiden luokkaa, syön rautalisää päivittäin, ruokavalio on ihan perseellään, mutta nukun kuitenkin n. 7 h yössä. Uskon, että ylipaino on kuitenkin keskeinen syy väsymykseen, koska ei tämä ennen tällaista ollut. Kuitenkin, kun mitään energiaa ei yksinkertaisesti ole, siitä on vaikea päästä eroon.

Onko kukaan onnistunut pääsemään tästä kierteestä irti? Lihon ja lihon vaan lisää, nyt tullut melkein 10 kg vuoden aikana, kun tätä on jatkunut, ja tilanne tuntuu pahenevan koko ajan. Jotain pitäisi tehdä, mutta miten?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja työ on vuorotyötä, joten mitään säännöllisyyttä elämässä ei ole.

AP

Vierailija
2/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mahdollisesti uniapnea? Jos henki ei kulje yöllä kunnolla, ei palaudu. Hoitoa on lääkäriltä saatavilla, sekä hengen kulkemiseen että väsymysoireisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerirasitustesti voisi olla paikallaan ja jos diabetes niin karppaus, tee illalla jo seuraavan päivän ruoka valmiiksi niin ei tule mentyä mäkkiin.

Vierailija
4/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvälaatuinen ruoka olisi kyllä avain parempaan oloon. Ei hiilarihöttöä, se väsyttää ihan hirveästi.

Vierailija
5/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu terveydenhuoltoon, lääkärille ja ravitsemusterapeutille.

Vierailija
6/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ferritiini on 5, niin ei ihmekään ettei jaksa. Se täytyisi nyt pikimmiten saada nousemaan tonne 40-50 hujakoille, niin elämä helpottuisi. Liian korkea se ei saa olla. Ota sitä rautaa joka toinen päivä.

Vierailija
7/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä maksuvälineet kotiin ja ota evästä työmatkaa varten. Pikaruoka on oikeasti saatanasta. Kauppaan vain levänneenä ja hyvinsyöneenä, ja mieti terveellisiä välipaloja ja huolehdi, että ne odottavat valmiina. 

Ihan jo tuo lihominen on omiaan väsyttämään ja viemään sen tunteen, että on missään kunnossa. Hanki kuntopyörä, että pystyt helposti liikkumaan useamman kerran päivässä pikkuisen, eikä vaadi mitään ryhtymistä. 

Itselläni toimii ainakin niin, että se pienen sykkeennoston jälkeinen tunne on niin kiva, että se auttaa haluamaan itselle parempaa. BMI 30 tai vähän yli, ja olen huomannut että on nimenomaan keskityttävä, ettei paino lähde nousemaan eikä kunto laske. Se on ensimmäinen asia. Laihtumista voi miettiä sitten kun tuo alkaa onnistua. 

Vierailija
8/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mahdollisesti uniapnea? Jos henki ei kulje yöllä kunnolla, ei palaudu. Hoitoa on lääkäriltä saatavilla, sekä hengen kulkemiseen että väsymysoireisiin.

En tiedä, mitä merkkejä tästä voisi olla, mutta ainakin aktiivisuusranneke näyttää unen laadun olevan ihan ok.

3 ja 4, niinpä. Jostain pitäisi saada vaan jotenkin siitä rutiinista kiinni. Karpannut olen joskus ja silloin olo oli tosi hyvä (hiilareita alle 30 g / vrk), mutta sen ylläpitäminen pidemmän päälle oli vaikeaa, kun kaikki piti kokata itse. Nykyään taitaa olla enemmän puolivalmisteitakin saatavilla.

Tänään oon siis rehellisesti syönyt kaksi hampurilaista ja patukan suklaata. Kyllä itsekin tajuan, ettei tällaisella mihinkään pärjää, mutta jotenkin mikään muu kuin paketin/kääreen avaaminen tuntuu ihan mahdottomalta.

5, tätä oon miettinyt, mutta en oikein tiedä mistä kautta, kun työterveys on suppea ja julkinen puoli taitaa olla ihan tukossa. Yksityiseen ei ole varaa. Jotenkin epäilyttää myös se, että mitä apua sieltä lääkäristä voi saada, kun ongelma ei ole tiedon määrässä vaan siinä, etten jaksa tehdä niitä valintoja, joita pitäisi tehdä.

6, syön lääkärin ohjeistuksen mukaan Sideral-rautaa päivittäin, mutta ilmeisesti menee kuukausia, ennen kuin mitään eroa on havaittavissa. Ferritiinit on varmasti iso tekijä tähän väsymykseen ja jatkuvan makean mussuttamiseen, mutta ihan raatorehellisesti sanottakoon, että mulla on tosi huonot tavat ruoan suhteen ollut aina, tunnesyömistä ja pahoja tapoja (ja PTSD/traumaa taustalla). 

Tuntuu jotenkin ihan käsittämättömän vaikealta lähteä purkamaan tätä vyyhtiä mistään suunnasta. Tuntuu melkein, että tarvitsisin jonkun armeijatyylisen läskileirin.

Vierailija
9/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nyt syönyt rautaa (syö tosiaan jokatoinen päivä vaan, nykytutkimus tietää tehokkaammaksi), niin kyllähän nyt pitäisi jo vilkaista onko mitään apua tullut?? Muutamassa kuukaudessa pitäisi parantua, mikä oli hemoglobiini? Rautainfuusiolla tms voidaan vissiin paikata puutostiloja jotka ei parane tabletteja popsimalla.

Otettiinko muita kokeita? Verenpaineet? Pääsetkö palautumaan, syötkö kuitenkaan tarpeeksi työmäärään nähden? Onko viikonloput vapaat? Tee isompi satsi ruokaa, vaikka kahtakin, ja jaa valmiiksi päiväannoksiin rasioihin. Pakasta osa.

Vierailija
10/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta tiedän, että ruokaremontti on ratkaisu. Itse onnistuin noudattamaan useita vuosia jo parempaa ruokavaliota ja ruokailurytmiä, mutta jotenkin olen nyt muutama kuukausi sitten repsahtanut takaisin huonoihin tapoihin pikaruokineen, herkkuineen ja iltasyömisineen. Väsymyskin tietysti palasi, ja iho on mennyt huonompaan kuntoon. Kovasti yritän tsempata itseäni takaisin ruotuun. Yksi mulle toimiva keino on, että syön välipalan, vaikka banaanin, noin tuntia ennen kuin lähden töistä. Sen voimalla pystyn sinnittelemään ilman ylimääräisä herkkuja kotiin. Teen aika usein kasviskeittoa tai tomaattikeittoa ison kattilallisen. Siitä syön sitten monta päivää. Laitan yleensä raejuustoa keiton sekaan, ja yhden palan ruisleipää syön myös. Vaihteluna keittoihin saatan syödä kaalilaatikkoa tai porkkanalaatikkoa. Joskus teen munakkaan, tai kasvisgratiinia. Myöhemmin illalla syön yleensä viilin ja jonkin hedelmän. Tai siis tämän tyyppinen syöminen on tavoitteeni, mutta kuten sanottu, olen nyt lipsunut aika lailla. Tiedän silti, että tämä auttoi sekä painon hallintaan, että väsymykseen. Töissä pyrin syömään usein salaatin, jossa reilusti myös jotain proteiinia. Yleensä kalaa tai kanaa. Joskus kananmunaa, tai tex mex maustettua jauhelihaa. Pari viikkoa kun pystyisi kärvistelemään, niin tiedän että helpottaa, ja alkaa taas sujua kuin itsestään. Herkkuhimo katoaa, ja energiaa riittää. Täytyy vaan yrittää tsempata sen muutaman vaikean viikon ensin. Yritä sinäkin!

Vierailija
11/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä merkkejä tästä voisi olla, mutta ainakin aktiivisuusranneke näyttää unen laadun olevan ihan ok.

3 ja 4, niinpä. Jostain pitäisi saada vaan jotenkin siitä rutiinista kiinni. Karpannut olen joskus ja silloin olo oli tosi hyvä (hiilareita alle 30 g / vrk), mutta sen ylläpitäminen pidemmän päälle oli vaikeaa, kun kaikki piti kokata itse. Nykyään taitaa olla enemmän puolivalmisteitakin saatavilla.

Tänään oon siis rehellisesti syönyt kaksi hampurilaista ja patukan suklaata. Kyllä itsekin tajuan, ettei tällaisella mihinkään pärjää, mutta jotenkin mikään muu kuin paketin/kääreen avaaminen tuntuu ihan mahdottomalta.

5, tätä oon miettinyt, mutta en oikein tiedä mistä kautta, kun työterveys on suppea ja julkinen puoli taitaa olla ihan tukossa. Yksityiseen ei ole varaa. Jotenkin epäilyttää myös se, että mitä apua sieltä lääkäristä voi saada, kun ongelma ei ole tiedon määrässä vaan siinä, etten jaksa tehdä niitä valintoja, joita pitäisi tehdä.

6, syön lääkärin ohjeistuksen mukaan Sideral-rautaa päivittäin, mutta ilmeisesti menee kuukausia, ennen kuin mitään eroa on havaittavissa. Ferritiinit on varmasti iso tekijä tähän väsymykseen ja jatkuvan makean mussuttamiseen, mutta ihan raatorehellisesti sanottakoon, että mulla on tosi huonot tavat ruoan suhteen ollut aina, tunnesyömistä ja pahoja tapoja (ja PTSD/traumaa taustalla). 

Tuntuu jotenkin ihan käsittämättömän vaikealta lähteä purkamaan tätä vyyhtiä mistään suunnasta. Tuntuu melkein, että tarvitsisin jonkun armeijatyylisen läskileirin.

Onko sulla sellainen olo, että jonkun toisen pitäisi pitää huolta? Älä kätke sitä vaan mene siihen tunteeseen ja hyväksy se. Sitten seuraavaksi hyväksyt, ettei sitä toista ole, vaan itsesi on oltava oma paras ystäväsi. Tuosta se voisi lähteä ongelmavyyhti auki. Itseäni ainakin auttaa. Löytyy voimaa, jota ei tiennyt olevan olemassa. Jopa nuo dr Nowin asiakkaat näkyvät löytävän sen todella hyvin, kunhan lakkaavat hapuilemasta oljenkorsien perään. 

Vierailija
12/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin että yritä hakeutua toisenlaiseen työhön. Päivätyöhön ensinnäkin ja vaikka alkuun jos pystyisi vajaata tekemään. Sen jälkeen kun alkaa vähän toipua työn aiheuttamasta uupumuksesta niin kiinni noihin muihin juttuihin, ruokavalioon, liikuntaan ym. Tsemppiä!

Vierailija
13/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisellahan on mahdollista päästä aikuisneuvolaan ravitsemusohjaukseen ainakin.

Vierailija
14/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nyt syönyt rautaa (syö tosiaan jokatoinen päivä vaan, nykytutkimus tietää tehokkaammaksi), niin kyllähän nyt pitäisi jo vilkaista onko mitään apua tullut?? Muutamassa kuukaudessa pitäisi parantua, mikä oli hemoglobiini? Rautainfuusiolla tms voidaan vissiin paikata puutostiloja jotka ei parane tabletteja popsimalla.

Otettiinko muita kokeita? Verenpaineet? Pääsetkö palautumaan, syötkö kuitenkaan tarpeeksi työmäärään nähden? Onko viikonloput vapaat? Tee isompi satsi ruokaa, vaikka kahtakin, ja jaa valmiiksi päiväannoksiin rasioihin. Pakasta osa.

Pitäisi kyllä mennä tsekkauttamaan taas, missä niiden suhteen mennään. Kävin siis yksityisellä kokeissa ja sain sen perusteella työterveydestä ohjeita, mutta työpaikan ja -terveyden vaihtumisen vuoksi asia ei ole ollut kellään muulla seurannassa - on siis ollut ihan omalla vastuulla, ja on jäänyt, varsinkin kun sain lääkäriltä sitä viestiä, että puolikaan vuotta ei välttämättä tee isoja eroja. Muita kokeita ei siinä kohtaa tehty, olen kyllä miettinyt, että voisi olla aiheellista teettää yksityisellä joku isompi terveystarkastus laajempine veriarvoineen. Joskus 2021 keväällä olin edellisen kerran laajemmassa tutkimuksessa (selvitettiin, että henkisen puolen oireisiin ei ollut fyysistä syytä), ja silloin kaikki oli ihan ok.

Tuo olisi kyllä hyvä, että tekisi isompia satseja ruokaa. Pitäisi vaan saada itseä ns. niskasta kiinni. Viikonloput ei ole vapaat, vuorotyötä on, monesti useampi viikko niin, että on vain yksittäisiä vapaita. Tunteja kertyy vaihtelevasti, välillä 40 h / viikko, välillä 20 h, mutta vuorot ovat sen verran lyhyitä että työpäiviä kertyy viikkoon yleensä se 4-5 kpl. (Ravintola-ala). En usko, että energian saanti sinänsä on se ongelma, lähinnä tämä laatu. Tällä viikolla en ole siis syönyt yhtään annosta ns. oikeaa ruokaa, pelkkää takeawayta ja kaupan valmisjuttuja, energiajuomia, suklaata ja naksuja.

11, haluaisin osata itse olla paremmin vastuussa, mutta jotenkin tulee hirveän avuton olo. Ihan itse olen itseni näillä ruokatottumuksilla lihottanut, siitä en syytä ketään muuta, ja yritän löytää tasapainoa armollisuuden ja itsekurin välillä, mutta jotenkin aloituspistettä on vaikea löytää. Pienten muutosten tekeminen tuntuu tässä kohtaa Titanicin kansituolien järjestelyltä, ja isompaan remonttiin pitäisi saada ensiksi jostain sen verran energiaa, että esim. suunnittelisi ruokavalion ja tekisi vaikka juuri sinne pakastimeen ruokia valmiiksi. Uskon, että saisin positiivisen kierteen liikkeelle kun vaan jotenkin saisin itseni siihen aloitukseen tönäistyä.

Kiitos kaikille vastanneille!

AP

Vierailija
15/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta tiedän, että ruokaremontti on ratkaisu. Itse onnistuin noudattamaan useita vuosia jo parempaa ruokavaliota ja ruokailurytmiä, mutta jotenkin olen nyt muutama kuukausi sitten repsahtanut takaisin huonoihin tapoihin pikaruokineen, herkkuineen ja iltasyömisineen. Väsymyskin tietysti palasi, ja iho on mennyt huonompaan kuntoon. Kovasti yritän tsempata itseäni takaisin ruotuun. Yksi mulle toimiva keino on, että syön välipalan, vaikka banaanin, noin tuntia ennen kuin lähden töistä. Sen voimalla pystyn sinnittelemään ilman ylimääräisä herkkuja kotiin. Teen aika usein kasviskeittoa tai tomaattikeittoa ison kattilallisen. Siitä syön sitten monta päivää. Laitan yleensä raejuustoa keiton sekaan, ja yhden palan ruisleipää syön myös. Vaihteluna keittoihin saatan syödä kaalilaatikkoa tai porkkanalaatikkoa. Joskus teen munakkaan, tai kasvisgratiinia. Myöhemmin illalla syön yleensä viilin ja jonkin hedelmän. Tai siis tämän tyyppinen syöminen on tavoitteeni, mutta kuten sanottu, olen nyt lipsunut aika lailla. Tiedän silti, että tämä auttoi sekä painon hallintaan, että väsymykseen. Töissä pyrin syömään usein salaatin, jossa reilusti myös jotain proteiinia. Yleensä kalaa tai kanaa. Joskus kananmunaa, tai tex mex maustettua jauhelihaa. Pari viikkoa kun pystyisi kärvistelemään, niin tiedän että helpottaa, ja alkaa taas sujua kuin itsestään. Herkkuhimo katoaa, ja energiaa riittää. Täytyy vaan yrittää tsempata sen muutaman vaikean viikon ensin. Yritä sinäkin!

Kiitos tsempeistä ja käytännön neuvoista. Oon kyllä itsekin voinut ehdottomasti paremmin silloin, kun on ollut voimia syödä paremmin ja laittaa ruokaa. Tsemppiä myös sinulle!

AP

Vierailija
16/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpannut jos olet ja silloin olo oli hyvä, niin sitä kannattaa alkaa toteuttaa uudelleen. Muista vaan juoda vettä riittävästi (about 3 litraa/pvä) ja alusta asti ottaa käyttöön elektrolyyttijauhetta ainakin 2 krt/pvä, niin ei tule keto flu oloa.

Itsellä se ollut ainoa jolla sain tuloksia ilman nälkää ja paino pysynyt samassa nyt vuosia. Pidän hiilarit noin 20 gr/pvä. Töihin mukaan itse tehdyt eväät, joita jaksat tehdä kun väsymys alkaa helpottaa karppaamisen myötä. Tee kerralla isompi satsi, jota helppo lämmittää tarvittaessa.

Tsemppiä, kyllä onnistut ku alkuun pääset. Paino putoaa ilman nälkää ja et ole koko ajan väsynyt.

Vierailija
17/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiset

Vierailija
18/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ensin ettei sinulla ole uniapneaa tai diabetestä. Toiseksi hakeudu ruokaterapeutille. Itse pudotin vuodessa 40 kg, liikuntaa en lisännyt jalkainvaliditeetin vuoksi ja aloitin 8/16 dietillä, joka toimi hyvin. Lekuri suositteli jotain muuta menetelmää, koska olen diabeetikko, joten tein kaiken ruokavaliolla. Jätin pois 1. Alkoholin, 2. Sokerin, 3. Suolan, 4. Rasvan. Ei tuottanut tuskaakaan ja paino putosi tasaista about 1kg/viikko.

Vierailija
19/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö kyllä sairastuttaa ihmisen. Ystäväni on lähihoitaja ja hänellä on korkea verenpaine ja rasitusvammoja kädessä ja jaloissa. Ylipainoakin on. Lääkärin käskystä hänen piti lopettaa yövuorot, ja nyt myös vähennettiin päivävuorojakin. Kaikki tämä terveyden tähden. Mene lääkäriin ja jos on vaivoja liikaa niin ehkä työtaakkaasi vähennetään.

Vierailija
20/38 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä nesteytätkö riittävästi? Joskus väsymys ja nälkä voi olla ihan pelkkää nesteen puutetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan