Koulukapina kytee Helsingissä - Vanhemmat valmiita muuttamaan muualle
Moni vanhempi kertoo suoraan omien lasten koulunkäynnin olevan yksi tärkeimmistä asioista elämässä. Näin eräs vastaaja kuvailee:
Valitsen tulevan asuinalueeni, kunnan ja jopa valtion siten, että lapseni pääsevät hyvään kouluun eivätkä joudu näiden virkahenkilöiden ja poliitikoiden harjoittaman inkluusion uhriksi
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009397040.html
Miten tässä nyt näin kävi?
Kommentit (998)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätimme jo seurustelu vaiheessa, että jos ja kun saamme lapsia, he EIVÄT todellakaan tule käymään päivääkään koulua Helsingin kouluissa .
Halusimme muutenkin pois Helsingistä. Koko seutu ahdisti . Kiire, melu, luonto liian kaukana, stressi, päihteiden käyttäjien näkeminen lähes päivittäin jossain kaduilla. Sekä katujengien näkeminen oli pelottavaa.
Nyt olemme asuneet 8 vuotta lähellä Mikkeliä.
Ja todella tuntuu että olemme kotona. Täällä on kaikki niin parasta. Asumme -60 luvulla rakennetussa omakotitalossa, jonka remontoimme tämän päivän tarpeisiin.
Ihmettelen itsekseni, miten olen jaksanutkin elää asfaltin keskellä.Lapsilla matkaa koululle 6km. Koulu on pieni ja ihana vanha koulu.
Koulutuksia hakee heidät 300 metrin päästä.
Olisin voinut asua vieläkin syrjäisemmällä seudulla, mut tämä on täydellinen valinta meille.Ehkä sun pitäis jutella asioista psykiatrille tms ammatti-ihmiselle. Tämä palsta on vähän väärä paikka tuohon potemiseen.
Just 👆 tuosta kommentista huomaa, että VAIN HULLUT ASUVAT ENÄÄ HELSINGISSÄ.
En ikinä haluaisi asua muualla kuin täällä, jossa on lapsille tarjolla parhaat koulut ja riittävästi monipuolisia sekä tasokkaita harrasteita. En ole koskaan törmännyt yllä lueteltuihin ilmiöihin, tosin ei tarvi jalalla astua esim itään vievään metroon. Asumme luonnon helmassa kauniissa ympäristössä. Mutta ymmärrän, että täältä kannattaa pyrkiä pois jos joutuu asumaan idän lähiöissä. Silloin varmasti muualla paremmin.
Tee palvelus, älä tule muutenkaan itä-Helsinkiin. Tänne ei kaivata yhtään ennakkoluuloista enempää. Oikeastaan voisit tehdä toisenkin palveluksen, kolme sanainen lause, joka alkaa englanniksi k-kirjaimella ja loppuu kirjaimeen f.
Naama kiinni B- rapun Uuno
Vierailija kirjoitti:
Turhapa tänne mitään kommentoida, kun vainoharhainen mode poistaa kaiken, mikä ei sovi hänen omaan agendaansa. Heippa!
Totta!
Täällä(kin) häiriköi MT- ihminen. Elää kiusaamista varten.
Se B - rapun uuno.
Muutimme reilu 2 vuotta sitten Etelä-Savoon.
Ja muutto tänne luonto äidin syliin on ollut paras päätöksemme ikinä.
Koulun matkaa yli 5 km, joten lapset hakee Koulutaksi tuolta muutaman sadan metrin päästä.
Lähikauppa on 8 km päässä.
Meille se on just sopivaa .
Tuntuu että tämä on meidän paikka lopun ikämme.
Minulle ei ihan avaudu tämä keskustelu huonoista kouluista. Ihmiset tuntuu liittävän sen siihen että koulussa on värikästä oppilasta, ja jopa ei-rikkaaseen taustaan vaikka suurinosa valittajista on taatusti enintään keskiluokkaista. Tietysti olen sitä mieltä että koulujen tasottomuusongelmaan tulee puuttua, ei saa syntyä sellaista tilannetta kuin esim. Jenkeissä että on kouluja joita ei rahoiteta samalla tavalla, ja ne nyt vaan muka sattuvat olemaan alueella jossa on paljon köyhyyttä eli käytännössä paljon ei-valkoisia. Se on ihan tarkoituksenmukaista politiikkaa.
Ehkä syy sille miksi en järkyty pienestä on se että itse vartuin oikeasti vaarallisessa ongelmakoulussa, Jokelassa. Vitivalkoinen ja suurimmalla osalla täytyy olla varaa ainakin ok-taloon, mutta silti kävi niin.
Oma lapsi nyt koulussa Helsingissä, ei millään hienostoalueella, mutta ei ole ollut ongelmia. Taustani takia olen ekstra tarkka turvallisuudesta jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettu jo Helsingin sisällä. Nyt muutettava pois Helsingistä. Suositelkaa kehyskuntaa tai isompaa paikkaa? Muuttajina minä vakaope äiti,yksi alakoululainen ja etätyötä tekevä tohtori isä.
Miksette muuta Pakilaan? Siellä on vain 2% ulkkareita.
Kallion ala-asteella ei ole ulkkareita käytännössä ollenkaan, niin uskomatonta kuin se onkin. 9/468
Kallio on vihreiden paras äänestysalue. Naurattaa.
Mutta vihreäthän on naurettavia.
Omasta mielestä vihreissä on paljon hyvää mutta heidän mm- tai etenkään pákóláispoltiikkaa en ole oikein ikinä ymmärtänyt. Vaikuttaa epämääräiseltä maailmojen halailulta ja besseröinniltä ilman mitään oikeaa päämäärää tai edes mielenkiintoa asiaan
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ihan avaudu tämä keskustelu huonoista kouluista. Ihmiset tuntuu liittävän sen siihen että koulussa on värikästä oppilasta, ja jopa ei-rikkaaseen taustaan vaikka suurinosa valittajista on taatusti enintään keskiluokkaista. Tietysti olen sitä mieltä että koulujen tasottomuusongelmaan tulee puuttua, ei saa syntyä sellaista tilannetta kuin esim. Jenkeissä että on kouluja joita ei rahoiteta samalla tavalla, ja ne nyt vaan muka sattuvat olemaan alueella jossa on paljon köyhyyttä eli käytännössä paljon ei-valkoisia. Se on ihan tarkoituksenmukaista politiikkaa.
Ehkä syy sille miksi en järkyty pienestä on se että itse vartuin oikeasti vaarallisessa ongelmakoulussa, Jokelassa. Vitivalkoinen ja suurimmalla osalla täytyy olla varaa ainakin ok-taloon, mutta silti kävi niin.
Oma lapsi nyt koulussa Helsingissä, ei millään hienostoalueella, mutta ei ole ollut ongelmia. Taustani takia olen ekstra tarkka turvallisuudesta jne..
Hyvesignaloija siellä, onnea vaan.
Kiva kun mitätöit muiden vanhempien kyvyn arvioida milloin koulu on huono.
Itä-Hki, lähikoulu, painotettu yläaste Itä-Hki, lukip Kalevankatu, Hgin Yliopisto nk hakupaineala.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Hki, lähikoulu, painotettu yläaste Itä-Hki, lukip Kalevankatu, Hgin Yliopisto nk hakupaineala.
Ja mihinkähän tämäkin nyt liittyy?
Nyt puhutaan nykytilanteesta, eikä muistella.
Valtaosa itähelsingin koulujen s2-oppilaista on virolaisia, jotka puhuvat äidinkielenään venäjää tai viroa.
Nykyisin "heidän vallassaan" on Rastila, Mellunmäki, Vesala ja Vuosaari, pian myös Puotila.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa itähelsingin koulujen s2-oppilaista on virolaisia, jotka puhuvat äidinkielenään venäjää tai viroa.
Nykyisin "heidän vallassaan" on Rastila, Mellunmäki, Vesala ja Vuosaari, pian myös Puotila.
No he kyllä häipyy kun koulutilanne jatkuu tällaisena.
Vierailija kirjoitti:
Tää on jännä juu. Itsekin muutin yhdelle suomen mm-valtaisimmista alueista ja netin perusteella odotin vähintään että pommit paukkuu ja moskeija rakennetaan lähivuosina.
Venäjää täällä eniten kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin, nämä viroa ja venäjää puhuvat lapset on just näitä s2-lapsia.
ootko vähän tyhmä?
Jopas on rasistista täällä. Suurin osa on kuitenkin ollut kannattamassa ja kehittämässä nykytilannetta, joten suoraselkäistä olisi ottaa seuraukset vastaan eikä paeta takavasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Asuttiin pari vuotta vuosaaren osytarin kupeessa. Naapurissa oli suomalais-venäläinen päiväkoti Ogonjok, venäläinen ruokakauppa ja virolainenkin ruokakauppa. Rannassa venäjänkieline taidekerho kokoontuu varmaan edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on tiedossa jo kaikkialla maailmalla, että millaisessa koulussa lapsi kasvaa yleisemmin johtaa siihen millaisen elämän lapsi saa. Huono koulu = huonosti menestyvä koulutuksessa. Huonossa koulussa voi myös puhjeta herkässä iässä oleville teineille vaikka mitä mielenterveysongelmia.
Omasta lapsesta välittävä henkilö kyllä muuttaa saadakseen lapsensa hyvään kouluun. Kyllä minäkin niin tekisin, jos lapsia olisi. Onneksi ei kuitenkaan ole.
.
Ei tuo pidä paikkaansa ainakaan tutkimusten mukaan tai ainakaan yhteys ei ole kovin selvä. Tulevan menestyksen kannalta koulua paljon tärkeämpää on vanhempien koulutus ja kodin tuki. Koulutettujen vanhempien kotona hyvin kannustetut ja tuetut lapset pärjäävät, vaikka kävisivät huonona pidettyä koulua, kun taas kouluttamattomien ja välinpitämättömien vanhempien lapsi ei pärjää, vaikka hänet pistäisi hyvään kouluun.
Pärjääväthän pikkupaikkakuntien etevät lapset oikein hyvin, vaikka siinä paikkakunnan ainoassa koulussa ovat myös ne lahjattomat ja huonosti pärjäävät lapset. Miksi kaupungeissa olisi toisin? Ihmiset luulevat, että menestys riippuu siitä, mitä koulua käy, vaikka oikeasti kyse on pitkälti perimästä, kotioloista ja vastaavista.
Voi miettiä sitäkin, onko lapselle parempi olla ns. hyvässä koulussa vai "huonossa" koulussa. Hyvässä koulussa koko väestöön nähden vähän keskitasoa parempi oppilas olisi ehkä keskikastissa. Ihan hyvä peruskännykkä on koulun muiden oppilaiden mielestä halpa luuserimalli. Sen sijaan siinä halveksitussa lähiökoulussa samalla osaamisella voisi olla lähellä luokan kärkeä. Peruskännykkä on ihan tavallinen puhelin, jolla ei ero muista hyvään tai huonoon suuntaan. Kumpi on pitkällä tähtäimellä parempi?
Tässä unohtuu se, että noissa "huonoissa" kouluissa suurin ongelma ei ole luokkakavereiden huonommat arvosanat, vaan väestöryhmien väliset jännitteet, kiusaaminen, huono ilmapiiri, häiriköinti, jne. Kyllä itse todellakin olisin mieluummin hyvässä koulussa keskitason oppilas, jos kuitenkin opetus on laadukkaampaa - todennäköisesti silloin kuitenkin saa paremmat eväät jatko-opintoja eli yläastetta ja myöhemmin lukiota varten - kuin huonossa koulussa paras oppilas, jos se tarkoittaa sitä, että itse alisuoriutuu jatkuvasti ja opetus on mukautettu normaalia helpommaksi. Mieluummin siis otan kunnianhimoisessa opetuksessa kasin kuin lepsussa ja osaamistasoani heikommassa kympin. Ja tosiaan se yleinen ilmapiiri - itse ainakaan en halua laittaa lapsia koulukiusaamisesta ja häiriköinnistä tunnettuun kouluun.
Ja mitä kännykkäesimerkkiisi tulee... omat lapseni ovat hyvän koulun maineessa olevassa koulussa, johon hakeudutaan muiltakin alueilta. Opetus on laadukasta ja ilmapiiri on rauhallinen. Kummankin lapsen luokassa on ollut oppilaita, joilla ei edes ole kännykkää, ja omien lasteni halpispuhelimia ei kukaan ole siellä ihmetellyt. Että ainakaan pelkän kännykäs takia en huonoa koulua valitsisi...
Olin tavallisessa peruskoulussa yläasteella luokan paras oppilas. Ja päädyin syrjityksi ja kiusatuksi hikarina, aina vähän outo.
Lukioon menin ns. huippulukioon, jossa mun tasollani olin peruskeskitasoa. Oli kuin toinen maailma olisi avautunut: Kelpasin kavereille omana itsenäni, olinkin aivan tavallinen. Koulu oli mukavaa, eikä arvosanoja tarvinnut hävetä, olivat ne hyviä tai huonoja.
Mieluummin siis ainakin teininä olin hyvässä koulussa keskitason oppilas, kuin tavallisessa koulussa huippu.
Vierailija kirjoitti:
Jopas on rasistista täällä. Suurin osa on kuitenkin ollut kannattamassa ja kehittämässä nykytilannetta, joten suoraselkäistä olisi ottaa seuraukset vastaan eikä paeta takavasemmalle.
Kyllähän tuohon olis voitu ja voitaisiin jatkossakin myös politiikalla vaikuttaa ettei vieraskielisten osuus kasvaisi turhan suureksi.
Koko keskustelu vaan on ollut iät ajat täysin vinksallaan eikä muutosta parempaan ole todennäköisesti tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä pelkästään vanhempien keskuudessa, vaan myös opettajissa on tyytymättömyyttä:
"Pitkään opettajana työskennellyt vastaaja kertoo, että painotetuilla luokilla hyödyt ovat silmiinpistäviä: oppilaat ovat motivoituneita opetukseen ja saavat käyttää vahvuuksiaan teinivuosien aikana.
Hän sanoo harkitsevansa opetustyön lopettamista ja siirtymistä muihin hommiin, jos kaupungin suunnitelma menee läpi."
Samoilla linjoilla.
Musiikkiope
Vierailija kirjoitti:
Opettaja-exäni oli jo 10v sitten helisemässä samasta asiasta, tilanne nyt jo paljon pahempi kun tänne tulleiden lapsetkaan vaikka olisivat syntyneet Suomessa ei halua integroitua eikä pysy suomalaisten perässä oppimisessa...
Mitä olemme tekemässä rakkaalle isänmaallemme??
Päättömille päättäjille ei mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin, nämä viroa ja venäjää puhuvat lapset on just näitä s2-lapsia.
ootko vähän tyhmä?
Sinä olet tyhmä.
Virolaiset palaavat Viroon koulushoppaamasta, kun selviää, miten paska helsinkiläinen koulu on. Ei he täällä lapsiaan pidä sitten enää, kun Virossa on parempitasoinen koulutus.
Nastola on ihan hyvä paikka. Kuuluu tosin nykyään Lahteen, mutta täälläpäin on turvallista asua lasten kanssa.
T. Muutimme Helsingistä tänne.