Koulukapina kytee Helsingissä - Vanhemmat valmiita muuttamaan muualle
Moni vanhempi kertoo suoraan omien lasten koulunkäynnin olevan yksi tärkeimmistä asioista elämässä. Näin eräs vastaaja kuvailee:
Valitsen tulevan asuinalueeni, kunnan ja jopa valtion siten, että lapseni pääsevät hyvään kouluun eivätkä joudu näiden virkahenkilöiden ja poliitikoiden harjoittaman inkluusion uhriksi
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009397040.html
Miten tässä nyt näin kävi?
Kommentit (998)
Olisin heti valmis vaihtamaan koulua ja muuttamaankin, jos lasta esim. kiusattaisiin tai koulussa olisi todella meluisaa, eikä tunneilla voisi keskittyä. Näin ei kuitenkaan ole vielä käynyt kummankaan lapsen kohdalla, vaikka koulu löytyy tuolta koulukoneen kärkipaikoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettu jo Helsingin sisällä. Nyt muutettava pois Helsingistä. Suositelkaa kehyskuntaa tai isompaa paikkaa? Muuttajina minä vakaope äiti,yksi alakoululainen ja etätyötä tekevä tohtori isä.
Hyvää kommenttia on tullut vastaan joistain Lohjan kouluista (Sammatti, Karjalohja, Fiskari), Porvoosta ja Hangosta. Jostain Karkkilan koulusta oli kehuva juttu hesarissa. Hyvinkäätä on kehuttu.
Huonoja juttuja olen taas kuullut Nummelasta, Mäntsälästä ja Tuusulasta.
Sammatissa on hyvä alakoulu. Yläkouluun pitää kulkea Lohjalle.
Karjalohja on ison järven takana kaukana kaikesta.
Fiskarin alakoulu on nippa nappa pystyssä. Yläkoulu ja lähin lukio on Karjaalla.
Oikeasti aikuiset ihmiset, eikö teitä hävetä, kun käytätte lapsianne pelinappuloina omaan poliittiseen agendaan?
Keväällä tulee iso piikki Helsingistä pois muuttoon.
Kevät ja kesä aikaa tutustua uuteen kotiseutuun ja tulevaan kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätimme jo seurustelu vaiheessa, että jos ja kun saamme lapsia, he EIVÄT todellakaan tule käymään päivääkään koulua Helsingin kouluissa .
Halusimme muutenkin pois Helsingistä. Koko seutu ahdisti . Kiire, melu, luonto liian kaukana, stressi, päihteiden käyttäjien näkeminen lähes päivittäin jossain kaduilla. Sekä katujengien näkeminen oli pelottavaa.
Nyt olemme asuneet 8 vuotta lähellä Mikkeliä.
Ja todella tuntuu että olemme kotona. Täällä on kaikki niin parasta. Asumme -60 luvulla rakennetussa omakotitalossa, jonka remontoimme tämän päivän tarpeisiin.
Ihmettelen itsekseni, miten olen jaksanutkin elää asfaltin keskellä.Lapsilla matkaa koululle 6km. Koulu on pieni ja ihana vanha koulu.
Koulutuksia hakee heidät 300 metrin päästä.
Olisin voinut asua vieläkin syrjäisemmällä seudulla, mut tämä on täydellinen valinta meille.Ehkä sun pitäis jutella asioista psykiatrille tms ammatti-ihmiselle. Tämä palsta on vähän väärä paikka tuohon potemiseen.
Just 👆 tuosta kommentista huomaa, että VAIN HULLUT ASUVAT ENÄÄ HELSINGISSÄ.
En ikinä haluaisi asua muualla kuin täällä, jossa on lapsille tarjolla parhaat koulut ja riittävästi monipuolisia sekä tasokkaita harrasteita. En ole koskaan törmännyt yllä lueteltuihin ilmiöihin, tosin ei tarvi jalalla astua esim itään vievään metroon. Asumme luonnon helmassa kauniissa ympäristössä. Mutta ymmärrän, että täältä kannattaa pyrkiä pois jos joutuu asumaan idän lähiöissä. Silloin varmasti muualla paremmin.
Tee palvelus, älä tule muutenkaan itä-Helsinkiin. Tänne ei kaivata yhtään ennakkoluuloista enempää. Oikeastaan voisit tehdä toisenkin palveluksen, kolme sanainen lause, joka alkaa englanniksi k-kirjaimella ja loppuu kirjaimeen f.
Suvakkihuara vai matul oinen?
Jos minua tarkoitit, niin en kumpikaan. Olen kyllä melko avarakatseinen asioiden suhteen ja otan mielelläni asioista selvää kokemuspohjaisesti, niin ei joudu elämään kuulopuheiden varassa, mutta ihan yksiavioinen tylsä heteromies olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on tiedossa jo kaikkialla maailmalla, että millaisessa koulussa lapsi kasvaa yleisemmin johtaa siihen millaisen elämän lapsi saa. Huono koulu = huonosti menestyvä koulutuksessa. Huonossa koulussa voi myös puhjeta herkässä iässä oleville teineille vaikka mitä mielenterveysongelmia.
Omasta lapsesta välittävä henkilö kyllä muuttaa saadakseen lapsensa hyvään kouluun. Kyllä minäkin niin tekisin, jos lapsia olisi. Onneksi ei kuitenkaan ole.
.
Ei tuo pidä paikkaansa ainakaan tutkimusten mukaan tai ainakaan yhteys ei ole kovin selvä. Tulevan menestyksen kannalta koulua paljon tärkeämpää on vanhempien koulutus ja kodin tuki. Koulutettujen vanhempien kotona hyvin kannustetut ja tuetut lapset pärjäävät, vaikka kävisivät huonona pidettyä koulua, kun taas kouluttamattomien ja välinpitämättömien vanhempien lapsi ei pärjää, vaikka hänet pistäisi hyvään kouluun.
Pärjääväthän pikkupaikkakuntien etevät lapset oikein hyvin, vaikka siinä paikkakunnan ainoassa koulussa ovat myös ne lahjattomat ja huonosti pärjäävät lapset. Miksi kaupungeissa olisi toisin? Ihmiset luulevat, että menestys riippuu siitä, mitä koulua käy, vaikka oikeasti kyse on pitkälti perimästä, kotioloista ja vastaavista.
Voi miettiä sitäkin, onko lapselle parempi olla ns. hyvässä koulussa vai "huonossa" koulussa. Hyvässä koulussa koko väestöön nähden vähän keskitasoa parempi oppilas olisi ehkä keskikastissa. Ihan hyvä peruskännykkä on koulun muiden oppilaiden mielestä halpa luuserimalli. Sen sijaan siinä halveksitussa lähiökoulussa samalla osaamisella voisi olla lähellä luokan kärkeä. Peruskännykkä on ihan tavallinen puhelin, jolla ei ero muista hyvään tai huonoon suuntaan. Kumpi on pitkällä tähtäimellä parempi?
Pitkällä tähtäimellä on parempi käydä sitä hyvää koulua alusta asti. Itse olin tuo tyyppi, joka oli pienen maaseutulukion kärkikastia, mutta myöhemmin oikeustieteelliseen päästettä sai huomata, mistä kaikesta oli jäänyt paitsi. Isojen kaupunkien parhaita kouluja käynnillä oli sellaisia kokemuksia, mistä omassa koulussa sai vaan haaveilla. Hyvässä koulussa pääsee kilpailemaan parhaiden kanssa, eikä pääse tuudittautumaan mihinkään haavekuvaan omasta osaamisesta. Paljon olen saanut tehdä töitä, että olen päässyt samalle tasolle niiden hyvissä kouluissa opiskelleiden tasolle. Perushyvä koulu vain laiskistaa huipulle tähtäävän oppilaan.
Turhapa tänne mitään kommentoida, kun vainoharhainen mode poistaa kaiken, mikä ei sovi hänen omaan agendaansa. Heippa!
Vierailija kirjoitti:
Muutettu jo Helsingin sisällä. Nyt muutettava pois Helsingistä. Suositelkaa kehyskuntaa tai isompaa paikkaa? Muuttajina minä vakaope äiti,yksi alakoululainen ja etätyötä tekevä tohtori isä.
Kell onni on se onnen kätkeköön terv. 5 vuotta sitten muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa tiivistyy suomalaisten perusongelmat. Ennakkoluulot kaikkea erilaista ja uutta kohtaan. En ihmettele yhtään, että suomalaiset ottavat omat eväät joka paikkaan mukaan...
Tässä ketjussa tiivistyy tutkimustulos ja terve järki.
Sama mikä näkyy nyt lukuisissa tieteellisissä tutkimuksissa.
Persujen propaganda tieteellistä tutkimusta?
Eiköhän osa keskustelijoista ole ihan vihervassareita, turha tähän politiikkaa vetää mukaan. Ei minulle ainakaan vihreiden äänestäjänä ole ongelmaa kritisoida heidän kunnallispolitiikkaansa Hkissä.
Riippuu ihan siitä, mistä S2-oppilaat tulevat. Jos Afrikasta tai lähi-idästä tullut perhe on uskonnollinen, ei lapset yleensä integroidu, jos asuvat eriytyneellä alueella. Äidit kotona, lapset kotihoidossa. Nuoret viettävät vapaa-aikansa omassa ryhmässä (tytöt ja pojat erikseen), kantasuomalaisten kanssa ystävystyminen ei suotavaa, koulussa välitunnilla kanssakäyminen omalla kielellä. Suomen kielen taito jää puutteelliseksi, tytöt kotona, pojat ulkona jengeissä. Ammattitaito jää hankkimatta. Tulevaisuus huono.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton helsinkiläinen, joten minusta kuulostaa kivalta, että perheet muuttavat muualle. Kouluihin ja varhaiskasvatukseen menee hurjasti rahaa, niin on kiva, että sitä jää enemmän meille aikuisille helsinkiläisille veronmaksajille.
Valitettavasti ne muuttoa harkitsevat ovat sitä porukkaa jotka myös maksavat korkojen kera siivunsa niistä kouluista ja varhaiskasvatuksesta. Jäljelle jää ne joilla on kyseisille palveluille on kovasti tarvetta, mutta maksukykyä ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä asia jos parempituloisia muuttaisi pois pääkaupunkiseudulta! Palvelut ja infra paranisivat pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja asumiskupla puhkeaisi. Hyvätuloiset osaavat vaatia hyviä palveluita. Maksukyky jakaantuisi paremmin ympäri maata. Tästä tulisi iso työllistävä vaikutus pienemmille paikkakunnille.
Se hyvä tulo tulee helsinkiläisestä työpaikasta.
Mun tulot tulee ranskalaisesta, vaimon espoolaisesta työpaikasta. Vaimon sopparissa lukee että mm. vakuutusten takia työt pitää tehdä Suomen rajojen sisällä, minulla taas että mikä tahansa EU-maa käy (ja muustakin voidaan sopia). Espoossa asutaan vielä, mutta kyllä tässä katsellaan aika pitkälle Kehä III:n ulkopuolellekin kun mietitään että missä tuo mukelo peruskoulunsa aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on muitakin oppilaita kuin ne huippuoppilaat jotka mukaoppii missä vaan ja sitten ne jotka häiritsevät opetusta.
Siellä on iso joukko hiljaisia tavallisia kasin oppilaita, jotka ei koskaan pääse täyteen kukoistukseen, koska kukaan ei edes huomaa heitä ja jotka todella kärsivät siitä että opetus on huonoa.
Moni myöskään ei osaa keskittyä metelissä eikä sen takia koskaan edes opi opiskelemaan, jos se koulu on hullunmylly-avomalli.
Ei se tasapäistäminen huippuoppilaillekaan hyvää tee. Moni hyötyisi kovasti siitä että myös se lahjakkuus ehdittäisiin ottaa huomioon. Paljon menee roskakoriin myös lahjakkaiden potentiaalia. Kymppi todistuksessa on kiva juttu, mutta sopivassa ympäristössä siitä porukasta saattaisi löytyä myös niitä 11/10 oppilaita joilla sopivasti tukemalla olisi mahdollisuuksia vaikka mihin.
Ollaan lääkäri ja sh. Aivan varmasti lähdetään täältä ennen kuin lapset aloittaa koulun. Töitä riittää kyllä muuallakin.
Kyllä ja vähän kouluja silmällä pitäen on muutettukin. Kyllä minäkin yleisesti olen ihan tyytyväinen peruskoulun tasoon Suomessa, mutta onhan niissä ja etenkin oppilaissa eroja. En omia lapsia laittaisi samaan kouluun pelkkien ongelmalähiön lasten kanssa vaikka sellainen olen itsekin ja juuri siksi etten tahdo lapsianikaan imettävän "siihen joukkoon". Jatko-opinnoista lapset päättävät jo sitten omilla aivoillaan. Meillä oli itse asiassa miehellä työtilaisuus ja Helsinkiin vanhakaupunkiin muutto harkinnassa pari vuotta sitten mut päätettiin että ei, on liikaa liian levotonta porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on tiedossa jo kaikkialla maailmalla, että millaisessa koulussa lapsi kasvaa yleisemmin johtaa siihen millaisen elämän lapsi saa. Huono koulu = huonosti menestyvä koulutuksessa. Huonossa koulussa voi myös puhjeta herkässä iässä oleville teineille vaikka mitä mielenterveysongelmia.
Omasta lapsesta välittävä henkilö kyllä muuttaa saadakseen lapsensa hyvään kouluun. Kyllä minäkin niin tekisin, jos lapsia olisi. Onneksi ei kuitenkaan ole.
.
Ei tuo pidä paikkaansa ainakaan tutkimusten mukaan tai ainakaan yhteys ei ole kovin selvä. Tulevan menestyksen kannalta koulua paljon tärkeämpää on vanhempien koulutus ja kodin tuki. Koulutettujen vanhempien kotona hyvin kannustetut ja tuetut lapset pärjäävät, vaikka kävisivät huonona pidettyä koulua, kun taas kouluttamattomien ja välinpitämättömien vanhempien lapsi ei pärjää, vaikka hänet pistäisi hyvään kouluun.
Pärjääväthän pikkupaikkakuntien etevät lapset oikein hyvin, vaikka siinä paikkakunnan ainoassa koulussa ovat myös ne lahjattomat ja huonosti pärjäävät lapset. Miksi kaupungeissa olisi toisin? Ihmiset luulevat, että menestys riippuu siitä, mitä koulua käy, vaikka oikeasti kyse on pitkälti perimästä, kotioloista ja vastaavista.
Voi miettiä sitäkin, onko lapselle parempi olla ns. hyvässä koulussa vai "huonossa" koulussa. Hyvässä koulussa koko väestöön nähden vähän keskitasoa parempi oppilas olisi ehkä keskikastissa. Ihan hyvä peruskännykkä on koulun muiden oppilaiden mielestä halpa luuserimalli. Sen sijaan siinä halveksitussa lähiökoulussa samalla osaamisella voisi olla lähellä luokan kärkeä. Peruskännykkä on ihan tavallinen puhelin, jolla ei ero muista hyvään tai huonoon suuntaan. Kumpi on pitkällä tähtäimellä parempi?
Pitkällä tähtäimellä on parempi käydä sitä hyvää koulua alusta asti. Itse olin tuo tyyppi, joka oli pienen maaseutulukion kärkikastia, mutta myöhemmin oikeustieteelliseen päästettä sai huomata, mistä kaikesta oli jäänyt paitsi. Isojen kaupunkien parhaita kouluja käynnillä oli sellaisia kokemuksia, mistä omassa koulussa sai vaan haaveilla. Hyvässä koulussa pääsee kilpailemaan parhaiden kanssa, eikä pääse tuudittautumaan mihinkään haavekuvaan omasta osaamisesta. Paljon olen saanut tehdä töitä, että olen päässyt samalle tasolle niiden hyvissä kouluissa opiskelleiden tasolle. Perushyvä koulu vain laiskistaa huipulle tähtäävän oppilaan.
Höps, olen eliittilukiosta aikanaan valmistunut ja ainoa ero muihin oli se, että väärään kouluun pyrkineet lahjattomat hikipingot veti itsensä burnoutiin jo lukioikäisenä. Siellä sen enempää oppinut kuin muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää kommenttia on tullut vastaan joistain Lohjan kouluista (Sammatti, Karjalohja, Fiskari), Porvoosta ja Hangosta. Jostain Karkkilan koulusta oli kehuva juttu hesarissa. Hyvinkäätä on kehuttu.
Huonoja juttuja olen taas kuullut Nummelasta, Mäntsälästä ja Tuusulasta.
Porvoon Gammelbacka on kuumemma ihana ja kiva koulu lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Keväällä tulee iso piikki Helsingistä pois muuttoon.
Kevät ja kesä aikaa tutustua uuteen kotiseutuun ja tulevaan kouluun.
Lähtijöitä on ollut jo pitkään. Minä mukaan lukien, muutettiin pienemmälle paikkakunnalle hyvälle koulualueelle kun esikoinen tuli kouluikään. Mietin että kuinkahan pääsee pieniin piireihin sisään. No, kolmannes luokkakavereista oli samanlaisia Helsingin hirveyttä paenneita hyvätuloisten lapsia. Tervetuloa, täällä on oikein hyvä ihmisen olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton helsinkiläinen, joten minusta kuulostaa kivalta, että perheet muuttavat muualle. Kouluihin ja varhaiskasvatukseen menee hurjasti rahaa, niin on kiva, että sitä jää enemmän meille aikuisille helsinkiläisille veronmaksajille.
"Olen lapseton helsinkiläinen ja minusta kuulostaa kivalta että että vakavaraiset veronmaksajat perheineen muuttavat pois jengiytyvien sossupummien takia niin sitä rahaa jää hurjasti enemmän meille aikuisille helsinkiläisille veronmaksajille"
Se mitä sanot propagandaksi on realismia monessa koulussa. Ei siihen edes tarvita mitään tieteellistä tutkimista.