Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?

Vierailija
16.02.2023 |

Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.

Kommentit (569)

Vierailija
141/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen, toki ihan väärin eli aamupalan jälkeen. Iltaisin käytän hammasväli harjaa, aamulla en.

Pesen myös aamupalan jälkeen koska haluan raikkaan ja puhtaan suun kun lähden töihin.

Raikas ja puhdas suu onkin niissä töissä tarpeen.

Vierailija
142/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran päivässä?! Hyi kamala. Itse olen melko neuroottinen hampaideni suhteen ja pesen ne yleensä ainakin neljä kertaa päivässä:

- Aamulla ensimmäiseksi

- Aamupalan jälkeen uudestaan, jotta voi lähteä töihin tms. puhtaalla suulla

- Päivällä ruoan tai välipalan jälkeen

- Illalla ennen nukkumaanmenoa

Jos joku ehdottaa ksylitolia, niin se ei valitettavasti sovi vatsalleni. Ja kyllä, minulla on siistit valkoiset hampaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla noin laiska ettei kaksi minuuttia jaksa pestä hampaita aamulla ja illalla? 

Kaksi minuuttia on ihan haistapaska.

Mulla menee aikaa näin;

Hammaslankaus ylä- ja alahampaat arviolta 2 minuuttia.

Hammastahnan levitys hampaisiin about 2 minuuttia.

Hampaiden harjaus sähköhammasharjalla ainakin 6 minuuttia.

Harjan puhdistus noin minuutti.

Kielen puhdistus erillisellä "sähköttömällä" hammasharjalla noin minuutti.

Ja kyllä - VIHAAN hampaiden putsausta. ihan liian suuri osa ihmisen elämstä tuhrautuu tähän rasittavaan rutiiniin. Jaksan tän kuvion vain iltaisin ja joskus jää köyhemmäksi, saatan vain langata ja putsata kielen, jos ei maistu ihan persreiältä suussa. Ja tällöin harjaan hampaat sitten aamulla.

Vierailija
144/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän harjatikkua. Paljon lankaa tehokkaampi irrottamaan plakkia hammasväleistä eikä vaadi niin tarkkaa tekniikkaa toimiakseen. Hammaslääkäritkään eivät nykyään suosittele lankaa kuin sellaisiin väleihin, joihin pieninkään väliharja tai harjatikku ei mahdu.

Ja joo, harjaan sähköharjalla kahdesti päivässä. Säästää rahaa pitkällä aikavälillä.

Itselläni harjatikut vääntyvät ahtaissa väleissä. Käytän lankainta. Vanhemmuuteen hampaat keräävät pahemmin likaa kuin nuorena, samoin välit.

Vierailija
145/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus jää iltapesu väliin, mutta aamulla pesen aina. Lankaus on minulle ongelma. Hammasvälini ovat niin ahtaat, että en ole löytänyt kuin yhden Jordanin hammaslangan joka kestää käytössä. Sitä vaan ei näemmä enää myydäkään noissa isommissakaan marketeissa :( 

Lankaaminen on ahtaiden välien vuoksi todella hankalaa. Myönnän suosiolla, että lankaan lähinnä 1-2vk ennen suuhygienistin käyntiä. 

Itseä varten niitä hampaita ja hammasvälejä hoidetaan, ei suuhygienistiä varten.

Vierailija
146/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla pesen sähköharjalla, matkaharja mukana ja lounaan jälkeen pesen hampaat. Illalla pesen sähköharjalla ja lankailen välit. Välipalojen jälkeen otan xylitolia.

Ja jos syön lihaa, lankailen sen jälkeen aina. Mulla jää helposti hammasväleihin lihaa, voiko olla ärsyttävämpää tunnetta.

Vierailija
147/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai

Vierailija
148/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuin ja illoin 2min sähköhammasharjalla. Aina ja joka päivä. Hampaat tuntuu helposti likaisilta, enkä pidä siitä tunteesta. Hammaskivi myös kertyy paljon nopeammin, jos en pesisi aamuin illoin. Hammaslankaa en käytä, hammasväliharjoja välillä.

Vierailija
149/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pesen kahdesti päivässä. Langannut en ole koskaan. Kerran yritin, mutta kun se lanka ei mahdu väleihin ollenkaan.

Vierailija
150/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juomaveteen ja hammastahnaan lisätään fluoria, että kansa pysyy tyhmänä ja rauhallisena eikä tee vallankumousta. Lukekaa vaikka kemian kirjastanne ja katsokaa sieltä. Fluori on myrkyllisempää kuin lyijy, mietippä sitä. Minä en alistu eliitille enkä käytä fluoria vaan juon vedet omasta kaivosta ja käytän kookoshammastahnaa!

Ihanan häröä! Maailmassa on vielä toivoa!

Vierailija
151/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, aina. Mutta hammaslangan sijasta hammasväliharja.

Vierailija
152/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä lankaa vaan hammasväliharjaa. Se on pakko tehdä päivittäin, koska muuten ikenet vuotaa samantien verta ja hammaslääkäri kiukuttelee, että huonosti hoidettu. Ärsyttävää, mutta minkäs teet.

Normipesu tietysti kaksi kertaa päivässä, mutta aamulla nopeammin.

Vierailija
153/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vähintään 2 krt/pv, lankaan vain iltaisin, ellei mahdollisen päiväharjauksen yhteydessä paljastu tarvetta (kuten esim. mustikan siemeniä hampaiden välit täynnä).

Vierailija
154/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen hampaat aamuin illoin sähköhammasharjalla 2min ja iltaisin tikutan hammasvälitikulla. Näin pysyy tulehdus poissa. Mulla on täysin plakiton ja siisti suu.

Vierailija
155/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio vaikuttaa hampaisiin ratkaisevasti, samoin muiden läheisten perheenjäsenten hammastuksen kunto, niin kummalta kuin se kuulostaakin. Karies, joka aihettaa reikiintymistä, on tarttuva samaan tapaan kuin moni muukin sairaus. Ruokavalio vaikuttaa siten, että kaikki hapan kuluttaa hammaskiillettä, joka on hampaan kovin osa. Sitrushedelmät, puolukat, colajuomat, kaikki, missä on etikkaa on vahingollista hampaille. Joskus happamuus on peittynyt sokerin alle, ja se tekee tuotteesta vielä vahingollisempaa. On siis paras olla syömättä ja juomatta (kahvikin on hapanta), eikä oksentaakaan saa, koska vatsassa on hyvin hapanta, pH on useimmiten jossakin pH2 tienoilla, kun neutraali on 7. Ja kolajuomissa on fosforihappoa.

156/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja eilen suuhygienistillä hammaskiven poistossa.

157/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, aina. Mutta hammaslangan sijasta hammasväliharja.

Joo se on paljon parempi.

Vierailija
158/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ei helkkari miten inhottava olo tulee, mikäli en pese kahdesti päivässä, sekä käytä liki joka päivä hammaslankaa. Kokeilkaapa, miltä se hammaslanka käytön jälkeen tuoksahtaa. Teidän hengitys alkaa tuoksahtaa samalle.

Vierailija
159/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kyllä (tosin hammasväliharjoja hankalan langan sijasta), kun erilaiset hammasvaivat saivat tajuamaan, että nimenomaan ennaltaehkäisyyn eli hyvään hammashygieniaan kannattaa panostaa.

Vierailija
160/569 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua inhottaa hammaslangassa se tunne, kun se jää jumiin hampaiden väliin ja sitten saadaan kiskottua pois. Hankalaa on lankaaminen, toisin kuin hammasväliharjaaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi