Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?
Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.
Kommentit (569)
Mulle hampaista huolehtiminen on aina ollut äärimmäisen vaikeaa. Mun isä ei pessyt hampaita, koskaan. Siis oikeasti ei koskaan. Siltä halkeili hampaita ja niitä hoidettiin nukutuksessa asti. Nykyään sillä on tekarit. Äitikään ei ollut tällä saralla mikään kympin oppilas. Mun huoleksi asia annettiin, kun olin 6v., mutta ei sitä kukaan vahtinut tai välittänyt pesinkö hampaita. Joten en pessyt kuin ehkä ihan joskus harvoin.
Olen ollut masentunut ja uupunut useita kertoja ja mielenkiintoisesti hammashygienia on ensimmäisen josta alan karsia. Se ei oikeastaan ole edes tietoista, se vaan tapahtuu.
Reikiä on ollut hirveästi. Kunnon opastusta hammashygieniaan sain hammaslääkärissä, mutta hammaslangasta oikeasti kuulin ekan kerran vasta Simpsoneissa joskus ehkä 12v. En tajunnut mitä se oikein oli. Jos mulle ei olisi tullut kiinteitä hammaskojeita ja fluorausta teininä (niiden vuoksi hammasvälejä ei voinut puhdistaa kunnolla), mulla ei varmaan olisi näitä hampaita enää. Nuorempana söin jatkuvasti purkkaa, se varmaan auttoi jonkun verran. Nykyään en voi syödä, kun ksylitoli sekoittaa vatsan.
Nyt vanhemmiten havahduin, että mulla on heti ientulehdus jos en putsaa hammasvälejä päivittäin. Pesen hampaat kahdesti päivässä sähköhammasharjalla, käytän hammasväliharjaa ja lisäksi lankaa. Mulla on osa hammasväleistä äärimmäisen tiukkoja ja osaan mahtuisi vaikka omenan siemen kokonaan, joten arsenaalia pitää olla, mutta olen tullut siihen tulokseen, että tästä en enää säästä tai tingi.
Minua ainakin inhottaa se tunne kun hampaat ovat likaiset. Kerran päivässä jos pesee niin ne bakteerit sitten siellä suussa muhii 24 tuntia ja varmasti näiden ihmisten henki haisee.
Pesen kerran päivässä (iltaisin) ja lankaan hammasvälit noin 2 krt viikossa. Kävin pari kuukautta sitten hammaslääkärissä joka kehui miten upeassa kunnossa hampaat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.Sain lapsena niin paljon reikiä ja paikkoja, että kammo jäi.Helposti reikiintyvä hammaskalusto ja äidin huono opetus hampaiden hoitoon.. Pesen nykyään aamuin illoin ja lankaan iltaisin lankaimella sekä harjaan hammasväliharjalla pari kertaa viikkoon.Syön myös purkkaa heti ruokailun jälkeen. Ei ole ollut enää reikiä :)
Isäsi ei ehtinyt ilmeisesti opettamaan hammashoitoa sinulle kun äidin syyksi meni?
Tiedät varmasti että hammashoidossa niin kuin muissakin tietoa tulee ja ennen oli tiedonsaanti heikompaa, jollei peräti olematonta riippuen myös vanhempien tilanteesta elämässä muutoinkin. Tuskin äitisi tahallaan huonosti ohjasi hammashoitoa sinulle...ties mitkä haasteet ja vaikeudet muutoinkin.
Nyt sinä ainakin osaat opettaa lapsillesi kun tiedät konstit ja keinot.
Anna hymysi loistaa...
Pesen yleensä kahdesti päivässä, mutta iltapesu jää väliin joskus, kun menen nukkumaan liin väsyneenä. Hammasväliharjaa mun pitäisi kyllä käyttää, kun hammaskiveä on aina tullut runsaasti, mutta jotenkin se usein jää tekemättä. Käytän hammasväliharjaa siis noin kerran viikossa.
Pesen aamuin illoin hampaat.Pari kertaa viikossa hammasvälit käyn läpi.
Kävin viime viikolla hammaslääkärissä hampaiden tarkastuksessa.Samalla tekivät hammaskiven poiston.Sitä ei ollut paljon.Muutama hammas on poistettu vuosien saatossa.
Olen 65 vuotias.Ja hampaani ovat kuulemma hyvässä kunnossa.😄
Vierailija kirjoitti:
Pesen kerran viikossa ja hampaat on ihan fine. Henki voi haista, mutta sekin on ihan fine.
Näin olen elänyt jo vuosia, eikä ole tullut mitään ongelmia, vaikka luulisi.
H y i
Vierailija kirjoitti:
Pesen yleensä kahdesti päivässä, mutta iltapesu jää väliin joskus, kun menen nukkumaan liin väsyneenä. Hammasväliharjaa mun pitäisi kyllä käyttää, kun hammaskiveä on aina tullut runsaasti, mutta jotenkin se usein jää tekemättä. Käytän hammasväliharjaa siis noin kerran viikossa.
Aamuin illoin sähköhammasharjalla ja nokare tahnaa. Välillä jää aamulla kun ehdin syödä ruokaa ja ei saa heti pestä, n 30 min odotusta. Unohtuu ja pesen vaikka klo 13. Syömisen jälkeen xylitolia tai juustoa happohyökkäystä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
mää pesen omat hampaat soodatableteilla, en koske eliitin fluoriin koska sehän on myrkkyä!
Mä ajattelin ihan samalla tavalla ja mulle tuli 3 reikää kahdessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Pesen aamuin illoin hampaat.Pari kertaa viikossa hammasvälit käyn läpi.
Kävin viime viikolla hammaslääkärissä hampaiden tarkastuksessa.Samalla tekivät hammaskiven poiston.Sitä ei ollut paljon.Muutama hammas on poistettu vuosien saatossa.
Olen 65 vuotias.Ja hampaani ovat kuulemma hyvässä kunnossa.😄
Onko poistetun tilalle uutta ? Viisauden hampaat eriasia. Rumaa kun näkee että hammas poistettu.
Mä pesen kaksi kertaa päivässä erikoishammastahnalla ja hyvällä sähköharjalla ja lankaan joka ainoan hammasvälin joka päivä. Silti joudun poistattamaan hammaskiveä yksityisellä 10 kk välein. Jos syön sokeria, suussa tapahtuu bakteeriräjähdys. Kaikki peittyy plakkiin. Meitä on tämmöisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
mää pesen omat hampaat soodatableteilla, en koske eliitin fluoriin koska sehän on myrkkyä!
VESIKIN TAPPAA, JOS LIIKAA JUO.
Tainnut mennä vellit ja puurot sekaisin sinulla. Ei sitä fluoria juoda ja sitä tarvitaan, vaarsinkin pienet lapset että hampaan kiille pääsee kehittymään
Eikö lanka kuulu vaatteiden ompelemiseen?
Pesen aamuin illoin hampaat, mutta hammaslankaa en voi käyttää kun on niin ahtaat hammasvälit, että se lanka tekee enemmän tuhoa kuin auttaa mihinkään. Ensin ei meinaa mennä lanka ollenkaan hampaiden väliin ja sitten kun väkivalloin saan sen sinne tungettua niin sitten se vaurioittaa ientä.
Olen vähän peloissani, olen lipsunut hampaiden pesusta niin että kerran vuorokaudessa pesen sen 5-10 minuuttia sähköharjalla + puhdistan hammasvälit suusuihkulla ja myös kielen ja käytän mietoa fluorilla varustettua suuvettä huuhteluun. Aikaa kyllä käytän enemmän kuin suositellut minimit 2x2 minuuttia vuorokaudessa + lankaus, mutta vain kerran vuorokaudessa, se on aina pienen patistelun takana että lähtee pesemään hampaita, mutta sitten kun aloittaa jaksaa 10-15 minuuttia. Kuvittelen aina että olen kuin suuhygienistin jäljiltä oman puhdistuksen jälkeen.
En pese hammaslangalla vaan hammastahnalla.
Vierailija kirjoitti:
Pesen aamuin illoin hampaat, mutta hammaslankaa en voi käyttää kun on niin ahtaat hammasvälit, että se lanka tekee enemmän tuhoa kuin auttaa mihinkään. Ensin ei meinaa mennä lanka ollenkaan hampaiden väliin ja sitten kun väkivalloin saan sen sinne tungettua niin sitten se vaurioittaa ientä.
Kokeilepa Satin Flossia. Se on litteää. Mulle ei käy mikään pyöreä, ei edes ohuin mahdollinen. Ainoastaan tuo Satin Floss.
Kuka ei pese?
Pesen hampaat vähintään kaksi kertaa päivässä, välillä useammin ja käytän hammaslankaa ja hammasväliharjoja. Käyn hammaslääkärissä kerrran vuodessa ja hammaskiveä on aina todella vähän. Olen 61 vuotias mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin ihan samalla tavalla ja mulle tuli 3 reikää kahdessa vuodessa.
Vihervassarut huom! Fluoridi on alkuaine, esiintyy luonnossa ihan luonnostaan😂 lopettakaa veden juonti, saatte fluoria 😂
Pesen kerran päivässä. Satunnaisesti lankaa tai kolmio mallisia hammastikkuja.