Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?
Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.
Kommentit (569)
Pesen. Aamulla ilman lankaa, illalla langalla. Ei yhtään reikää. Ikinä. 57 ikää.
Jos et usko niin tule ihmeessä katsomaan.
Pesen aamuin illoin, usein myös aamukahvin jälkeen, lankaa en käytä, tikutan välejä satunnaisesti.
aamu, ilta ja päiväruuan jälkeen. joka ruuan jälkeen hammastikulla vält.
Joo. Kaikki kolme pesen. Yhden ylähampaan ja kaksi alahammasta, jotka eivät ole vierekkäin. En siis tarvitse hammaslankaa. Joskus käytin hammaskiviä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, en vois ikinä jättää kumpaakaan pesua väliin. Joskus pesen kolmannenkin kerran, jos vaikka jonnekin lähdössä. Käytän hammasväliharjoja, pitkävartista lankainta ja muovisia, ohuita Paro hammastikkuja. Yleensä yhtä noista kerralla, harvemmin kahta.
Silti tulee hammaskiveä, ainakin kerran vuodessa käyn hammashygienistillä.
Kannattaa koittaa erilaista hammastahnaa jos hammaskiveä paljon muodostuu. Itse kun vaihdoin toiseen tahnaan niin vaikutus oli tosi iso ja hammassakiven muodostus väheni reilusti.
Pesen hampaat aamuin illoin apteekista ostamallani fluoripitoisella tahnalla ja sähköhammasharjalla ja lankailen viikossa 2-3 kertaa ja muutenkin jos väleihin jää jotain.
En, ja sen huomaa. Alle viisikymppisenä puolet hampaista jo poistettu. Jälleen yksi poistouhan alla. Olen pessyt aina kerran päivässä mutten langannut.
Vierailija kirjoitti:
En, ja sen huomaa. Alle viisikymppisenä puolet hampaista jo poistettu. Jälleen yksi poistouhan alla. Olen pessyt aina kerran päivässä mutten langannut.
Vaikka olen aina pitänyt hyvää huolta hampaistani niin on minultakin hampaita poistettu. Ne ovat yksinkertaisesti haljenneet ja syynä on varmasti bruksismi kun muuten hampaat ovat olleet ehjiä.
Vierailija kirjoitti:
Pesen hampaat kahdesti päivässä. Lankaan hampaat useimpina päivinä, mutten ihan joka päivä.
Sama täällä ja lisäksi käyn hygienistllä kahdesti vuodessa.
Kyllä.Sain lapsena niin paljon reikiä ja paikkoja, että kammo jäi.Helposti reikiintyvä hammaskalusto ja äidin huono opetus hampaiden hoitoon.. Pesen nykyään aamuin illoin ja lankaan iltaisin lankaimella sekä harjaan hammasväliharjalla pari kertaa viikkoon.Syön myös purkkaa heti ruokailun jälkeen. Ei ole ollut enää reikiä :)
Aamuin illoin pesu , joskus ylimääräisestikin, hampaanvälit illalla ( joskus myös aamuisin), sähköhammasharja, hammashoitaja putsaa kerran tai kaksikertaa vuodessa. Yli 60v , hampaat kunnossa.
Aamuin illoin joo.
Mutta hammaslankaa ehkä vain kerran viikossa.
Jos en lähde kotoa, en välttämättä viitsi pestä hampaita. Mutta ns. ihmisten ilmoille en mene itseäni pesemättä - kaikkialta.
Hammasvälitikuista: on aikoja, että käytän joka päivä, sitten välillä käytän kerran pari viikossa, mutta jokin aika sitten kävi sillä viisiin, etten vaivautunut käyttämään pariin kuukauteen ja tulos: hampaiden välit vuosivat verta ja haisi tulehdus. Hyi helvetti. Tämä täysin omaa tyhmyyttä ja laiskuutta. Sitten olikin taas ahkeraa tikuilla runnomista muutama päivä ja verenvuoto lakkasi. Oletan, että hampaanvälit siis puhdistuivat > paranivat.
Yks juttu vielä. Mulla oli kiva ja ihan nätti kaveri, jolle ei kuitenkaan tullut niitä toisia treffejä juuri koskaan ja joskus hän sit mietti sitä ääneen "haiseeko mun hengitys vai mitä hittoa" - ja mulla ei ollut pokkaa sanoa, että kyllä, hänen hengityksensä tosiaan haisee. Mietin monta kertaa, että miten siitä asiasta voisi mainita nolaamatta häntä. Kokeilin erilaisia kiertoteitä, esim. onko sulla sähköhammasharja - sillä tulee kyllä tosi puhtaiksi hampaat...ootteko käyneet hammashoitajalla pitkään aikaan; mä just kävin ja tuli kyllä tarpeeseen...jne.
Pesen aamulla. Hammaslankaa en käytä koskaan. Viimeksi vakihammaslääkäri totesi, että hoidan hyvin hampaitani. 🤭
Kyllä ja 2-3 kertaa päivässä ksylitolipastillia suuhun.
Saan kehuja hampaidenhoidostani ja reikiä ei ole.
Kyllä. Pidän muutenkin hygieniastani huolta, mielestäni se on epäkunnioittavaa toisia kohtaan, jos ei pidä.
Pienenä vinkkinä; teistä, jotka skippaatte hoidon, huomaa sen. Yök. Ja onnea vain muistisairauksia jne odotellessa, nykytiedon valossa suuhygienia vaikuttaa vahvasti niihin.
Sudin tunppuun kahdesti päivässä iliman fluoria. Oon hyväntuoksunen.
Rauno Tammisaarest
Illalla pesen ja silloin käytän hammaslankainta.
Pesen tietenkin. Hammasväliharjaa käytän.
Mulla ainakin alkaa ientulehdusta tulla, jos en puhdista hammasvälejä iltaisin, eihän harja mitenkään niihin pääse.
Sähköhammasharjaan siirtyminen vähensi reikien syntymisen lähes kokonaan, nyt vaan uusitaan lohjenneita paikkoja, jos sellaisia tulee, mutta usein pääsen ihan tarkastuksella. Ikää 67 v.