Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?
Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.
Kommentit (569)
Todella pesen aamuin illoin eli kaksi kertaa päivässä sähköhammasharjalla. Lankaan vain satunnaisesti. Olen 35v. Ei reikiä eikä plakkia, valkeat ovat hampaat myös. En muista, milloin olisin jättänyt kertaakaan hammaspesun tekemättä . Hyi hitsi, niin tärkeä juttu itselleni perushygieniassa ja terveyden ylläpidossa on hampaiden harjus on, että pahaa tekisi, jos kerrankin jäisi välistä. Hammaslääkärissä aina kehut.
Just hiljattain sain aika pahan ientulehduksen kun en viitsinyt harjata kuin satunniasesti ehkä kerran viikossa. Se opetti kyllä sitten harjaamaan säännöllisesti aamuisin ja iltaisin, jota olen nyt jatkanut siitä lähtien. Mulla on niin tiukat hammasvälit, että lankaus onnistuu vain osaan hammasväleistä niin en viitsi sitä ollenkaan.
Joku salaliitto varmasti on se, että ihmisillä pitäisi olla hampaat suussa :D miksi siis harjata, kun tietää itse paremmin, että ilman hampaitakin pärjää oikein hyvin :D
Oikeasti: pesen joka aamu sähköhammasharjalla perusteellisesti ja käytän hammasväliharjoja, eri kokoa eri kokoisiin hammasväleihin. Aterioiden jälkeen käytän xylitolipurkkaa tai pähkinöitä. Olin vähän epäuskoinen kun kuulin, että pähkinät jotenkin puhdistaisivat hammasta. Kokeilemalla huomasin, että kyllä ne tuntuvat puhtaammilta pähkinöiden syömisen jälkeen. Ei tietoa, ovatko ne oikeasti sen puhtaammat, vai onko se vain subjektiivinen tuntemus. Huono puoli pähkinöissä on, että niitä syötyä on pakko harjata hammasvälit, kun en kestä mitään muruja hampaiden väleissä.
Teen itse ja säästän :)
Harjaus vs hammaslääkärin kulut
Mä pesen käytännössä aina jos siltä vähänkkin tuntuu ja olen kotona. Eli saatan aamuisin tai iltaisin pestä kahdesti jos en ole tyytyväinen ekan kerran tulokseen. Ja joskus keskellä päivää jos on juonut vaikka jotain sokerijuomia ja blakkia tuntuu kertyneen. Lankaaminen on mulla ihan pakko yhden takahammasvälin kanssa, kun se paikattiin se muuttui niin ahtaaksi että on pitänyt ostaa jatkuvasti hangaslankaimia jotta saa roinat siitä tiukasta välist ulos, muuten ien tulehtuu. Normaaleihin hammasväleihin mulla tuntuu riittävän sentään harjaus.
Et meitä on moneen junaan ja hampaita erilaisia. Joskus katon jonkun ihmisen hymyä ja mietn et se ei ehkä todellakaan tiedä miten tärkeä asia hammaslankain on :) Jos sattuu harvat hampaat ni sieltähä kaikki putoo itekseen ehkä pois :)
Meikä vielä jatkaa, et eri elämäntilanteissa on eri tarpeet. En tiedä mikä kaikki vaikuttaa mut nuorena mulle kertyi ihan näkyvää hammaskiveä mutta eipä sitä nyt keski-iässä enää. Yks joka on varma on kyl se että hampaatkin tosiaan kuluu vuosikymmenten aikana, ja silloin osaa eri tavalla kiinnittää niihin ehkä huomiotakin.
Aamulla pesu tavallisella harjalla ja runsaalla tahnalla.
Illalla hammasvälien putsaus puisilla hammastikuilla ja hyvin huolellinen pesu sähköharjalla.
En koskaan huuhtele tahnoja suusta, vaan vain syljen eli fluori jää hampaisiin.
Ikää on nyt 60 v. Viimeisin reikä hampaissa on ollut lukioaikaan. Vähän tulee hammaskiveä, mutta plakkia ei koskaan ole.
Kerran vuodessa putsautan hampaat hygienistillä.
Mielestäni vaivannäkö kannattaa, jatkan valitsemallani linjalla, suosittelen muillekin.
Ehdottomasti, aamulla ennen aamupalaa ja illalla sähköhammasharjalla ja hammasväliharjalla. Joskus pesen kolmannen kerran, jos menossa jonnekin tai Vademeicumillla.
Pesen aina aamuisin, iltaisin ei usein muista. Lankaa käytän satunnaisesti. Lapsille kyllä muistan sanoa että hammaspesulle.
Ei ole koskaan (vielä) ollut ongelmia hampaiden kanssa niin niiden huomiointi jäänyt valitettavasti vähemmälle..
Harjaan 2-3 kertaa viikossa, lankaan kun huvittaa. Hammaskiveä kertyy vähän, mutta putsaus 4-5 vuoden välein on riittänyt hyvin. Reikiä on ollut 1kpl joskus nuorena, olen siis 54. Hammaslääkäri sanoi viimeksi "jatka samaan malliin". ;)
Aamuin illoin harjaus ja illalla hammaslankaa sekä joskus ruokailun jälkeen. Hampaat reikiintyy todella helposti, pakko toimia näin.
Käytän lankaa vain jos hampaan raossa tuntuu selvästi joku kökkö joka ei muuten irtoa. Muutoin vain iltaisin pesu.
Totta kai! Odotankin, että maanantaina hammastarkastuksessa hammaslääkäri toteaa taas, että hampaistani näkyy hyvä harjaus ja lankaus.
Pesen 2 kertaa päivässä ja käytän hammaslankaa, hammastikkuja ja hammasväliharjaa.
Esim julkisissa löyhkää joskus vieruskaverin mädäntyneet ruuat hampaankolossa. Tekisi mieli vaihtaa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, aina.
Ja lisäksi tikutus ennen hammaslangan käyttöä. Joka aterian jälkeen pureskelen ksylitolpastilleja. Reikiä ei ole ollut... jaa, en edes muista koska olisi ollut viimeksi.
En pese hampaita koskaan. Aivan turhaa hommaa.
Ja tiedoksi; reikiä ei ole koskaan ollut. En ole saanut maailman yleisintä bakteerikantaa suuhuni, joka muuten yleisemmin tarttuu lapsuudessa vanhempien suun kautta.
Pesen tunnollisesti aamuin illoin ja lankaan melkein päivittäin. Pelkään hammaslääkärillä käyntiä joten huolehdin hampaistani kotona niin hyvin kuin voin! Viime käynnillä kehuttiin, kun hyvin puhdistettu eikä yhtään hammaskiveä.
Vierailija kirjoitti:
En pese hampaita koskaan. Aivan turhaa hommaa.
Ja tiedoksi; reikiä ei ole koskaan ollut. En ole saanut maailman yleisintä bakteerikantaa suuhuni, joka muuten yleisemmin tarttuu lapsuudessa vanhempien suun kautta.
Olet onnekas. Lapselleni kariesbakteerin tartutti hänen tätinsä, kun syötti lastani ja maistoi hänen lusikasta lapsen ruokaa, kun silmäni vältti. Harmitti, kun olimme olleet niin tunnollisia, ettei lapselle tulisi hammasmätää.
Pesen hampaat kaksi kertaa päivässä hammastahnan kanssa (Parodontax, jota hammaslääkäri suositteli) ja puhdistan hammasväliharjalla aamuisin.
juu.