Palkatonta työtä, maksat itse omat työvälineesi - Erikoisempia asioita, joita olet kuullut ihmisten tekevän työnantajansa hyväksi?
Mä olin kerran harjoittelijana päiväkodissa, jossa työntekijät (kyllä, ne pienipalkkaiset lähihoitajat) itse ostivat mm. leluja, askarteluvälineitä ja jopa varavaatteita lapsille päiväkotiin. Samassa työpaikassa oli ilmeisesti aina ollut tapana, että pikkujoulut, virkistyspäivät yms ovat täysin omakustanteisia eli sen lisäksi, että henkilökunta itse järjesti nämä, he myös maksoivat kaiken - teatteriliput, ravintolaruoat, laivareissun - itse omasta pussistaan.
Olen omasta mielestäni ihan joustava ja lojaaji työntekijä, mutta se, että mun pitäisi itse järjestää itselleni pikkujoulut ja vielä maksaa osallistumisesta sata euroa, ei kyllä ole enää millään lailla kohtuullista.
Kommentit (117)
Eräänlaista kohtuuttomuutta on se, että nykyisessä työpaikassani (kyllä, yllättäen hoitoala!) on käytäntönä, että kaikki työntekijät kuuluvat firman WhatsApp-ryhmään, jossa työntekijät keskenään sopivat sijaisuuksista, sairauspoissaoloista jne. Maija laittaa illalla yhdeksältä viestin, että ensimmäinen lapsi oksensi äsken, en ole tulossa huomenna töihin. Sitten Kaija viestittää seuraavaksi, että flunssa kaatoi sänkyyn. Sen jälkeen alkaa kauhea viestirumba työntekijöiden kesken, että kuka pääsee huomenna aamuvuoroon, ehtiikö Kaisa hoitaa itselleen sijaisen iltavuoroon, laita heti viestiä sijaisvälitykseen, pystyykö Raija tekemään huomenna putkeen aamu- ja iltavuoron, jos kun ei Saija ole saanut itselleen sijaista...
Tähän voi kulua useita tunteja esimerkiksi vapaapäivänä aikaa, kun työntekijät järjestelevät itse itselleen työaikoja ja sairausloman sijaisia. Pomon mielestä ihan ok, normikäytäntö.
Teollisuudessa tehdastyötä tekevä puolisoni on aina aivan järkyttynyt tästä, ei kuulemma ikinä koskaan heillä suostuisi porukka tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Missä erityishoitolassa päiväkotitädit ovat lähihoitajia? Varhaiskasvatuksen opettajiahan ne ovat!
Päiväkodissa työskentelee jokaisessa ryhmässä yksi varhaiskasvatuksen opettaja ja kaksi lähihoitajaa. Tosin niitä varhaiskasvatuksen opettajia ei ole tällä hetkellä saatavana, joten yleensä opettajan sijaisuutta tekee myös lähihoitajan koulutuksen saanut ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Eräänlaista kohtuuttomuutta on se, että nykyisessä työpaikassani (kyllä, yllättäen hoitoala!) on käytäntönä, että kaikki työntekijät kuuluvat firman WhatsApp-ryhmään, jossa työntekijät keskenään sopivat sijaisuuksista, sairauspoissaoloista jne. Maija laittaa illalla yhdeksältä viestin, että ensimmäinen lapsi oksensi äsken, en ole tulossa huomenna töihin. Sitten Kaija viestittää seuraavaksi, että flunssa kaatoi sänkyyn. Sen jälkeen alkaa kauhea viestirumba työntekijöiden kesken, että kuka pääsee huomenna aamuvuoroon, ehtiikö Kaisa hoitaa itselleen sijaisen iltavuoroon, laita heti viestiä sijaisvälitykseen, pystyykö Raija tekemään huomenna putkeen aamu- ja iltavuoron, jos kun ei Saija ole saanut itselleen sijaista...
Tähän voi kulua useita tunteja esimerkiksi vapaapäivänä aikaa, kun työntekijät järjestelevät itse itselleen työaikoja ja sairausloman sijaisia. Pomon mielestä ihan ok, normikäytäntö.
Teollisuudessa tehdastyötä tekevä puolisoni on aina aivan järkyttynyt tästä, ei kuulemma ikinä koskaan heillä suostuisi porukka tällaiseen.
Mitä tapahtuu, jos teille tulee uusi työntekijä, joka sanoo, että hän ei anna kännykkänumeroaan työkavereille eikä suostu sen liittämiseen tuohon wa-ryhmään?
Piti olla omat wc- paperit, joten jokaisella työntekijällä oli oma rulla, joka sitten vietiin veskiin mukana. Tai jos oli asiakas tulossa, niin sillekin piti viedä valmiiksi se oma rulla (tai ei pitänyt, mutta tottakai sen verran järkeviä työntekijät, että näin toimittiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy kyllä päiväkotien työntekijät, jotka omilla rahoilla hankkivat lapsille materiaaleja. Näitä tilanteita näkyy meidänkin päiväkodissa, vaikka vanhempainyhdistys yrittää auttaa. Siihen vielä lisäksi vaatteet, jotka joutuvat lasten tahraamiksi jne. Kuntien sietäisi hävetä!
Se on vapaa valinta, niitä EI OLE PAKKO OSTAA; työnantaja EI VELVOITA: jos ei niitä saa ostaa talon laskuun, sitten ollaan ilman. "Vanhat" talot ainakin pursuaa kaikkea ja vähän päälle.
Työnantaja ei toki pakota, mutta siihen voi olla kova sosiaalinen paine, jos kaikki muut työkaverit ostaa ja olettaa myös sinun ostavan. Ja jos ja kun et osta, niin sinut leimataan muiden lompakolla lokkeilijaksi ja pahimmillaan aletaan jopa kiusaamaan (tavoilla, joista ei saada työkavereita kiinni).
Silti työkavereitten sosiaalinen paine ei ole sama asia kuin työnantajan vaatimus. Olen ollut päiväkodissa, jossa hoitajat osti omilla rahoilla askartelumateriaaleja ja kun kieltäydyin, oli perusteluna vaatimuksille se, että on kivampi tehdä näyttäviä töitä kunnon materiaaleilla kuin käyttää kierrätystavaraa. Totta kai silkkipaperikukat oli ihanan kirjavia verrattuna siihen, että käytettiin vesiväreillä värjättyä valkoista paperia, mutta ei työnantaja vaatinut niitä materiaaleja ostamaan. Sanoin, että en maksa eikä muidenkaan tarvitse, jos ei halua ja sitten ruotivat sitä, miten aikoinaan joku oli ryhtynyt itse ostamaan ja muut meni siihen mukaan. Ihan ilman pakkoa!
Olin töissä pienessä perheyrityksessä, jossa työsopimukseeni oli merkitty muistaakseni 15-30 tuntia viikossa töitä. Pääsääntöisesti töitä olikin sen 30 tuntia, välillä enemmänkin. Kesäkuukausiksi toiminta kuitenkin hiljeni täydellisesti ja omistajan mukaan "silloin voi pitää kesälomaa". Ei ymmärtänyt millään, kun sanoin, että en halua enkä pysty pitämään mitään kahden kuukauden kesälomaa ja että kyseessä on kyllä lomauttaminen, ei loma, jos työsopimuksessa luvattuja töitä ei kerran ole.
Muutama työntekijä teki ylitöitä ilmaiseksi. He siis kuittasivat työajan päättyneeksi ja jatkoivat silti töitä. Oudointa oli se, että kerkesivät tekemään sovitut työt ajallaan, mutta tekivät silti extratöitä.
Tämä oli yksityisessä siivousfirmassa n. 10v sitten. Mitään hyötyä siitä ei heille ollut. En ole edes varma huomasiko pomo koskaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muutama työntekijä teki ylitöitä ilmaiseksi. He siis kuittasivat työajan päättyneeksi ja jatkoivat silti töitä. Oudointa oli se, että kerkesivät tekemään sovitut työt ajallaan, mutta tekivät silti extratöitä.
Tämä oli yksityisessä siivousfirmassa n. 10v sitten. Mitään hyötyä siitä ei heille ollut. En ole edes varma huomasiko pomo koskaan mitään.
Olen sote-alalla kohdannut samaa. Käydään leimaamassa ulos ja palataan töihin tekemään ilmaiseksi lisää töitä. Ja yritetään salata tämä esihenkilöltä. En tajua.
Ystävä vastaa käsittääkseni työpaikallaan opiskelijoiden perehdyttämisestä, tai hän ainakin tekee sitä paljon. Usein hänellä on työajan ulkopuolellakin tähän liittyviä töitä eli esimerkiksi lukee sunnuntaina illalla opiskelijoiden näyttökoesuunnitelmia(?) ja antaa niistä palautetta jne. Ei kuulemma saa pennin latia tästä korvausta. Työaikana perehdyttää ja ohjaa opiskelijaa ns. oman toimen ohessa ilman korvausta, kirjallisia töitä tekee vapaa-ajallaan.
En ikinä itse jaksaisi tuota. Minulla on pari opiskelijaa ollut urani aikana ohjattavana ja on todella aikaa vievää ja omalla tavallaan raskastakin työtä, vaikka tietysti välillä antoisaakin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, en suostuisi minäkään.
Myös teollisuudessa töissä eikä täällä osteta edes yhden yhtä kynää omalla rahalla eikä omalla ajalla.
N38
Vierailija kirjoitti:
Hiljattain olin eräällä siivousyrittäjällä haastattelussa.
Kotisiivousta.
Olisin ajanut kohteisiin omalla autollani, hän sanoi että kilometrikorvaukset voi laittaa verotukseen (!?!?).
Siirtymiin (eli ajan Mikkosilta Möttösille siivouksien välissä) EI makseta mitään.
Firma ei osallistu mitenkään auton kustannuksiin eli maksaisin itse auton, bensan, verot, huollot, katsastukset, ajokortin, renkaat ja vaihdot yms ilman senttiäkään työnantajalta.Eikä tässä vielä kaikki! Siivous tapahtuu asiakkaan omilla välineillä. Kysyin mitä teen jos asiakkaalla ei ole esim imuria.
Suurin osa siivoajista käyttää kuulemma omiaan eli ostaisin itse omat siivousvälineet ja aineetkin vielä!
Taaskaan firma ei maksaisi senttiäkään.Lounasetua eikä edes lounastuntia ole, eväät syödään siirtymien aikoina. Kollegoita ei tapaisi koskaan, toimistoa ei ole vaan pomo ilmoittaa asiakkaat ja suhaat heille keskenäsi. Työvaatteet ja kengät pitäisi maksaa itse ja vieläpä käyttää oma puhelinta työssä!
Siivoustekstiilien pesu omassa kodissa omalla koneella, omilla aineilla. Tuntien kirjaaminen omassa kodissa omalla koneella, siltä ajalta ei myöskään palkkaa.Palkka tästä huikeat 11,57e/h ja tunteja 10-30 viikossa.
Kyllä on röyhkeyden huippu, en ottanut paikkaa vastaan.
Tervetuloa vaan siivousalalle, on se kumma kun ei löydy tekijöitä :)
Nämä tämmöiset yrittäjät itkee aina uutisissa asti miten ei työttömille lusmuille työt kelpaa ja on kauhea osaajapula
Siis tuo WhatsApp-ryhmäsekoilu ja käytäntö, että sairastunut hoitaa itse itselleen sijaisen, on sekin ihan vakiintunut käytäntö hoitoalalla, moni ei varmaan edes tajua, että siinä on ehkä hiukan jotakin pielessä.
Voidaan kaikki tämänkin ketjun luettuamme yhdessä ihmetellä, että minkähän takia maassa on hoitajapula. Se alle parintonnin kuukausipalkka on vain yksi osa ongelmaa.
Kun tein töitä eräässä maineikkaassa, suomalaisessa kahvilaketjussa, rajattiin työaikoja niin, että aamuvuorossa ei ollut tarpeeksi aikaa tehdä vuoroon kuuluvia töitä ennen kahvilan avaamista. Tulin yleensä puoli tuntia ennen työajan alkua, koska en halunnut tehdä asioita kiireessä. Lisäksi työhousut ja kengät piti ostaa maksaa itse, paidan ja essun sai kahvilan puolesta. Jouluna saatiin esimieheltä lahjaksi vanhaksi mennyttä glögiä.
Minä olen niin paatunut, että merkkaan joka ikisen ylimenevän minuutinkin ylitöiksi ja vaadin ne rahana. Jos en saisi rahana/merkata, kynäni putoaisi pöydälle sillä sekunnilla, kun kello lyö työajan päättymisen merkiksi. Ihan sama, vaikka olisi asiakaspalvelutilanne kesken, koska ilmaistyötä firman voitoksi en tee, piste. Kaikki, jotka toimivat toisin, ovat mielestäni hölmöjä.
Vedän vielä paremmaksi: Olin työkokeilussa 6kk, jossa työskentelin omilla työkaluilla, koska firmalla ei ollut niitä tarjota. Luonnollisesti en saanut edes palkkaa vaan sen 9€/pvä palkkion.
Hyvää tässä oli se, että minusta tuli tämän jälkeen kyyninen, kylmä ja laskelmoiva.
Olin aikaisemmin aika naiivi ja uskoin ihmisistä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä vastaa käsittääkseni työpaikallaan opiskelijoiden perehdyttämisestä, tai hän ainakin tekee sitä paljon. Usein hänellä on työajan ulkopuolellakin tähän liittyviä töitä eli esimerkiksi lukee sunnuntaina illalla opiskelijoiden näyttökoesuunnitelmia(?) ja antaa niistä palautetta jne. Ei kuulemma saa pennin latia tästä korvausta. Työaikana perehdyttää ja ohjaa opiskelijaa ns. oman toimen ohessa ilman korvausta, kirjallisia töitä tekee vapaa-ajallaan.
En ikinä itse jaksaisi tuota. Minulla on pari opiskelijaa ollut urani aikana ohjattavana ja on todella aikaa vievää ja omalla tavallaan raskastakin työtä, vaikka tietysti välillä antoisaakin.
Oppilaitos kuitenkin maksaa tuosta lisätyöstä eli kuka ne rahat saa?
Vierailija kirjoitti:
Vedän vielä paremmaksi: Olin työkokeilussa 6kk, jossa työskentelin omilla työkaluilla, koska firmalla ei ollut niitä tarjota. Luonnollisesti en saanut edes palkkaa vaan sen 9€/pvä palkkion.
Hyvää tässä oli se, että minusta tuli tämän jälkeen kyyninen, kylmä ja laskelmoiva.
Olin aikaisemmin aika naiivi ja uskoin ihmisistä hyvää.
TYöttömät on just tuollaisia eli keksitään itse outoja pakkoja ja sitten ihmetellään, kun kukaan ei maksakaan siitä, että he olettavat asioita. Ei sinun olisi tarvinnut käyttää omia välineitä, mutta tyhmyyttäsi päätit niin tehdä.
Työpaikkapula on tavalliselle kansalle ankeaa aikaa. Silloin matalapalkka-alojen työnantajat ottavat kaiken irti siitä, että on helppo kyykyttää ja aina saa korvattua ne jotka eivät siihen suostu.
Koko euroopan kehitys alkoi siitä, kun musta surma tappoi niin paljon ihmisiä, että työntekijöistä tuli suurta pulaa. Silloin rikkaat maanomistajat kilpailivat keskenään työntekijöistä ja käytännössä sen vuoksi luopuivat maaorjuudesta. Edut ja palkat nousivat huimasti, ja samalla tavallisten ihmisten elintaso.
Sama juttu 70- ja 80-luvuilla. Hyviä palkkoja, työtä sai vaihdettua helposti jos ei tykännyt, kun tekijöistä oli kaikkialla pulaa. Nythän on jo pitkään eletty sitä että tietyillä aloilla melkein pitää maksaa työnantajalle siitä että hän suostuu ottamaan jonkun töihin paiskimaan hommia hänelle koko päivän.
Olin työpaikassa, jossa olisi pitänyt viedä vessan pyyhkeet omaan kotiin pestäväksi, koska "siinä ne menee muun pyykin joukossa". Edellinen työntekijä oli suostunut. Minä en.
Tolloja vedätetään aina. Minkälainen laki pitäisi sorvata, että sillä saataisiin ihmistä suojeltua hänen omilta typeryyksiltään?