Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkatonta työtä, maksat itse omat työvälineesi - Erikoisempia asioita, joita olet kuullut ihmisten tekevän työnantajansa hyväksi?

Vierailija
16.02.2023 |

Mä olin kerran harjoittelijana päiväkodissa, jossa työntekijät (kyllä, ne pienipalkkaiset lähihoitajat) itse ostivat mm. leluja, askarteluvälineitä ja jopa varavaatteita lapsille päiväkotiin. Samassa työpaikassa oli ilmeisesti aina ollut tapana, että pikkujoulut, virkistyspäivät yms ovat täysin omakustanteisia eli sen lisäksi, että henkilökunta itse järjesti nämä, he myös maksoivat kaiken - teatteriliput, ravintolaruoat, laivareissun - itse omasta pussistaan.

Olen omasta mielestäni ihan joustava ja lojaaji työntekijä, mutta se, että mun pitäisi itse järjestää itselleni pikkujoulut ja vielä maksaa osallistumisesta sata euroa, ei kyllä ole enää millään lailla kohtuullista.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies kirjoitti:

Kerran olin työkokeilussa yhdistyksessä niin olisi pitänyt lähteä tampereelle 200 km ja hakea sieltä paketti omalla autollani ja omilla bensoillani. 9 euroa siitä sain päivässä mutta 400 km bensaan se ei todellakaan riitä. Sanoivat että soittavat työkkäriin jotta saan karenssin . Sanoin että haastan oikeuteen. Lopetin sen työkokeilun samantien ja tein valituksia. Lopulta joskus 4 kuukauden päästä ne sai huomautuksen.

Tämä on taas näitä voimaantumistarinoita, joiden pohjana on se, että työtön ei osaa lukea. Työkokeilussa tehdään ohjaajan kanssa vain niitä tehtäviä, joista erikseen on sovittu. Ei siis ajella omalla autolla minnekään tms.

Toivoisin isosti, että jokainen työtön perehtyisi siihen, mikä työkokeilu on ja mitä sen aikana tehdään. Työnantajan ilmoitus siitä, että kokeilija on laiska/kieltäytyy jostain tehtävästä ei johda karenssiin, koska jos ohjaaja ei ole vierellä/paikalla/mukana, niin kokeilijalla ei ole velvollisuutta eikä oikein oikeutta tehdä yksinään.

Vierailija
82/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, nykyään monella on itse leikatut hiukset. Suomi on myös tunnettu siitä, että hiukset värjätään itse. Vaatteet ostetaan kirpparilta ja vapaa-aika ollaan kotona, netti on sosiaalinen kontakti.

Työtä kun tehdään työttömyyskorvauksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, nykyään monella on itse leikatut hiukset. Suomi on myös tunnettu siitä, että hiukset värjätään itse. Vaatteet ostetaan kirpparilta ja vapaa-aika ollaan kotona, netti on sosiaalinen kontakti.

Kirjastossa hyllytetään kirjoja kirpparivaatteissa.

Baareissa käy vain ne ihmiset jotka saa palkkaa ja on varaa ostaa olut tai siideri.

Vierailija
84/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Thl ihmettelee, kun nuorempi sukupolvi lihoaa.

No, jos olisi rahaa niin voisin käydä uimahallissa uimassa ja tansseissa tanssimassa.

Vierailija
85/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena keskisuuressa, reipasta voittoa tuottavassa yrityksessä töissä. Minun paikkakunnallani toimipisteen tilat muutettiin paikasta X paikkaan Y. Meidän viiden työntekijän odotettiin hoitavan muutto itse. Pakun vuokra sentään saatiin kai työnantajan piikkiin, mutta pari iltaa kannettiin töiden jälkeen porukalla muuttolaatikoita, toimistopöytiä, hyllykköjä, tuoleja, kopiokoneita jne. Tietysti hankalia ja ahtaita portaikkoja, ei hissejä. Toimipisteen päällikkö oli sitä mieltä, että ei tästä mistään ylityökorvauksia makseta, tietysti hoidetaan itse ja hyvässä hengessä hyväntekeväisyydellä.   

Vierailija
86/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos olisi rahaa niin voisin käydä uimahallissa uimassa ja tansseissa tanssimassa.

Kun hain työkokeilussa sairaslomaa niin fysioterapeutti suositteli uimahallia ja pyöräilyä.

No, uimahalliin ei ole työttömällä rahaa ja jo 2 pyörää on varastettu, että se niistä hölmöistä ehdotuksista.

Vierailija
87/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein edelliselle työnantajalle ( kunta) joka ikinen päivä 2 muun työkaverin kanssa päivittäin puoli tuntia palkatonta työtä, koska kohde oli mitoitettu alakanttiin.

Vierailija
88/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun hain työkokeilussa sairaslomaa niin fysioterapeutti suositteli uimahallia ja pyöräilyä.

No, uimahalliin ei ole työttömällä rahaa ja jo 2 pyörää on varastettu, että se niistä hölmöistä ehdotuksista.

Olin erityislapsen kanssa, taas kerran, yksin kotona koko kesän ja kun tuntui jo alkukesästä etten jaksa niin pyysin lääkäriltä erään tutun psyykelääkkeen aloittamista uudestaan tueksi. Lääkäri ei suostunut, vaan pohti vastauksessaan, että olisi parempi että esim. hankin lapselle lastenhoitajan. Joo kiitos v*tusti, ehkäpä olisin jo hankkinut, jos olisi varaa!! Kun edes kunnalta ei saa apua kesällä lapsen kanssa...

Vierailija
89/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely ei ole kuulemma hajalla olevalle polvelle hyvä, kun siinä ollaan koko painolla polven päällä.

No, ehkä pääsee sairaseläkkeellä jossain vaiheessa, mitä sitä nyt uimahallikorttia työttömälle antamaan edullisesti.

Vierailija
90/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun piti asiaskaspuheluun liittyen tehdä kirjaukset järjestelmään siitä mitä asiakkaan kanssa oli sovittu. Mikäli puhelu päättyi työajan jälkeen, työaika päättyi siihen, kun puhelu loppui. Kirjaamiset piti tehdä omalla ajalla. Onneksi pääsin opiskelemaan toista tutkintoa ja tuo ilmaistyö loppui.

Mun puhelin menisi oudosti aina epäkuntoon 45 minuuttia ennen työajan loppua jos olisi tuollainen duuni. Tai painaisin punasta kun kello tulisi täyteen. Soittakoot seuraavana työpäivänä.

Vierailija
91/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amiksessa peset ja huollat itse vaatteesi, työvälineesi jne. ja jos joku pöllii koulussa ollessa jotain (esim. itseltäni toistuvasti veitsiä), kukaan ei ole vastuussa. 

Miksi et ole tehnyt rikosilmoitusta varkaudesta?

Koska sitten minulla ei muuta tekemistä olisi ollutkaan. 

En ollut ainoa, jolta varastettiin veitsiä (etenkin kuorimaveitset olivat kuumaa kamaa), pahimmillaan touhu oli viikottaista. Plus mitäköhän poliisi olisi tykännyt parin euron kuorimaveitsien takia tehdyistä ilmoituksista? :D Kyllä minulta muutakin vietiin, mutta eniten noita pieniä veitsiä.

Vierailija
92/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex laitossiivooja kirjoitti:

Tein edelliselle työnantajalle ( kunta) joka ikinen päivä 2 muun työkaverin kanssa päivittäin puoli tuntia palkatonta työtä, koska kohde oli mitoitettu alakanttiin.

Tuo on tosi inhottavaa ja yleistäkin siivousalalla! Mielestäni työajan kellottamista parempi voisi olla sopia ns urakkapalkka joissain töissä, eli siis sovittaisi osapuolia miellyttävä palkka kohteen siivouksesta meni aikaa sitten mitä meni. Itsellä meni vartti työajan kummastakin päästä omaa aikaa kioskityössä samasta syystä, eikä johtunut hitaudestani koska vanhemmilla konkareilla oli sama juttu, ihan yleisesti hyväksytty asia siis hlökunnalle, mutta jälkikäteen ajateltuna kyllä potuttaa koska tajuan että siellä tehtiin paljon ihan turhaa työtä, järjen käytöllä työt olisi saanut mahtumaan työaikaan mutta johto ei antanut sellaiseen vapaita käsiä.

Vierailija
93/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena keskisuuressa, reipasta voittoa tuottavassa yrityksessä töissä. Minun paikkakunnallani toimipisteen tilat muutettiin paikasta X paikkaan Y. Meidän viiden työntekijän odotettiin hoitavan muutto itse. Pakun vuokra sentään saatiin kai työnantajan piikkiin, mutta pari iltaa kannettiin töiden jälkeen porukalla muuttolaatikoita, toimistopöytiä, hyllykköjä, tuoleja, kopiokoneita jne. Tietysti hankalia ja ahtaita portaikkoja, ei hissejä. Toimipisteen päällikkö oli sitä mieltä, että ei tästä mistään ylityökorvauksia makseta, tietysti hoidetaan itse ja hyvässä hengessä hyväntekeväisyydellä.   

Meillä, pörssiyhtiön pikkuruisessa koulutusfirmassa, vaihdettiin silloin tällöin koulutuskäytössä olevien tilojen paikkaa, siis myös huonekaluja, kirjahyllyjä ja niiden sisältöä. Tämä kuului kouluttajille, mutta ei konttoriväelle. Muutot ja niihin liittyvät siivoukset tietysti piti tehdä lauantaisin, jottei kenenkään aikataulu tai työnteko kärsisi.

Kun firma lopulta myytiin, uusi omistaja kehotti työntekijöitä pakkaamaan kaiken muuttolaatikoihin. Urakka oli valtava, ja uuden omistajan piiskurit melko ikäviä valvojia. Makua antoi vielä se, että oli aivan selvää, että koko henkilökunta saisi YT:n päätteeksi potkut. Yllättäen koko meikäläisten henkilökunta päätyi yhdessä yössä sairauslomalle.

Tuo uusi omistaja halusi minun kouluttavan omaa henkilökuntaansa. Irtisanomisajan jälkeen. Vetosivat siihen, että kyllä se kuului minun hommiini.

Vierailija
94/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikaista työtä 8 h/vk. Työni edellyttää valmistautumista (materiaaleihin perehtymistä), johon kuluu n. toiset 8 h/vk ja siitä ei makseta mitään. Eli käytännössä tämän ennakkovalmistautumisen takia tuntipalkkani putoaa puoleen. Yleinen käytäntö alalla, ilmeisesti. Palkka on kuitenkin hyvä, minä olen opiskelija ja työ on omalta alaltani ja tuo valmistelutyö on minullekin hyödyllistä ja mieleistä, joten toistaiseksi teen tuon extratyön mielelläni. Pitemmän päälle en kyllä tiedä, kauanko tässä työssä pysyisi.

Vierailija
95/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt päivystää työpuhelimessa 24/7 365 ilman korvausta. Työpuhelinta olisi pitänyt kantaa joka paikkaan mukaan, lomille ynnä muuta ha aina vastata. Ilmoitin ettei onnistu. Sopimuksessani ei lukenut mitään päivystyksestä ja viikkotunnit oli selvästi kirjattu sekä se, että ylityömääräys tehdään erikseen, etukäteen ilmoitetusti.

Vierailija
96/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt niinkään hankkimisia kun löytyi jo omasta takaa, mutta pidin muutaman kuukauden ajan paria kiintoavainta töissä jotta koneiden vaihtotyöt sai tehtyä, koska joko jotkut hävittivät/kadottivat tai sitten varastivat kys. firman puolesta tulleet työkalut.

Kääntöveistä pidän myös mukana töissä, koska työpisteiden puukot tai sakset ovat aina kateissa, tylsiä tai saksien terien välissä on 2mm ammottava väli joten ei niillä tee mitään.

Vierailija
97/117 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työpaikalla oli ammattitaidoton työ harjoittelija niin johtaja kielsi ottamasta vuokra firmasta sairaus lomittajia. Sitten muut työntekijät purkivat vihaa palkattomaan, hitaaseen ja osaamattomaan harjoittelijaan. Kohdeltiin tosi törkeästi jos ei raatanut kuin pieni eläin.

Minun täytyi sanoa harjoittelupaikassa että nyt te unohdatte missä asemassa olen täällä ja koululta annettiin ohje että te ette ole siellä työpaikalla sijaisuuksia tekemässä ja viemässä palkka työläisen leipää. 

Sain kostoksi ala-arvoiset arvosanat ja maininnan ettei koko työ ei kiinnostanut. Opettaja ihmetteli niitä että ei ne ihan turhaan anna tämmöisiä arvosteluja syyttäen minua. 

Oli viimeinen kerta kun menin mihinkään koulutukseen missä oli työharjoittelua. Kyllä niin raakaan hyväksikäyttöön törmäsin ja harjoittelu jaksoja oli monessa työpaikassa ollen kaikissa sama hyväksikäyttö systeemi paitsi yhdessä ei minulla teetätetty sairauslomien sijaisuuksia.

Koululla ei opetettu edes perusasioita kun työharjoitteluun työnnettiin olettaen että työpaikalla oppii ihan kaikki mutta tosiasiassa ei oppinut sitä itse ammattia kun teetätettiin kaikki paskatyöt, vessanpesut, viemärien putsaamiset yms. siivoomiset, niin paljon kuin mahdollista. 

Vierailija
98/117 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljattain olin eräällä siivousyrittäjällä haastattelussa.

Kotisiivousta.

Olisin ajanut kohteisiin omalla autollani, hän sanoi että kilometrikorvaukset voi laittaa verotukseen (!?!?).

Siirtymiin (eli ajan Mikkosilta Möttösille siivouksien välissä) EI makseta mitään.

Firma ei osallistu mitenkään auton kustannuksiin eli maksaisin itse auton, bensan, verot, huollot, katsastukset, ajokortin, renkaat ja vaihdot yms ilman senttiäkään työnantajalta.

Eikä tässä vielä kaikki! Siivous tapahtuu asiakkaan omilla välineillä. Kysyin mitä teen jos asiakkaalla ei ole esim imuria.

Suurin osa siivoajista käyttää kuulemma omiaan eli ostaisin itse omat siivousvälineet ja aineetkin vielä!

Taaskaan firma ei maksaisi senttiäkään.

Lounasetua eikä edes lounastuntia ole, eväät syödään siirtymien aikoina. Kollegoita ei tapaisi koskaan, toimistoa ei ole vaan pomo ilmoittaa asiakkaat ja suhaat heille keskenäsi. Työvaatteet ja kengät pitäisi maksaa itse ja vieläpä käyttää oma puhelinta työssä!

Siivoustekstiilien pesu omassa kodissa omalla koneella, omilla aineilla. Tuntien kirjaaminen omassa kodissa omalla koneella, siltä ajalta ei myöskään palkkaa.

Palkka tästä huikeat 11,57e/h ja tunteja 10-30 viikossa.

Kyllä on röyhkeyden huippu, en ottanut paikkaa vastaan.

Tervetuloa vaan siivousalalle, on se kumma kun ei löydy tekijöitä :)

Tuollainen työntekijähän on jo yrittäjä itse, ei vain saa yrittäjän statusta.

Vierailija
99/117 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työskennellyt sote-alalla niin pitkään, että aloituksen luettuani oikein aloin miettiä, että mitä, eikö muka omien pikkujoulujen järkkääminen ja maksaminen ole ihan itsestäänselvä juttu? Miten se muka olisi jonkun mielestä erikoista työnatajan hyväksi toimimista? Onko jostakusta ok, että verorahoilla ostettaisiin työntekijöille pikkujoulut? Mä en sellaisesta kehtaisi kertoa kenellekään.

Ole ostanut työhuoneeseeni maton, pöytäliinan, sohvatyynyjä, kukkia, taulun, nättejä koreja, vesikannun (asiakkaille) ja kynäpurkin. Omaa viihtyvyyttäni olen ajatellut, koska työnantaja ei näitä maksa. Kun lähden pois, otan mukaani.

Olen vienyt työurani aikana paljon käytettyjä lehtiä ja leluja odotushuoneeseen asiakkaille.

Alaisilleni olen tarjonnut kymmeniä kiloja kahvia, teetä, maitoa ja kauramaitoa omasta pussista. (Nyt tämä muuttui vuodenvaihteessa ja saadaan ostaa näitä hiukan työnantajan laskuun.) Heille olen tarjonnut myös hedelmiä, keksejä, suklaata jne. Eivät tiedä, että nämä ovat minun ostamiani. Aivan älytöntähän tämä on ollut, mutta tekisin tämän uudestaankin. (Ja ei, en ole isopalkkainen, vaikka paikan pomo olenkin. Alle 4000 e/kk brutto.)

Aikalailla jokaikisessä virastossa on pikkujoulut ja muita kekkereitä vähän väliä,  ja niitä ei todellakaan makseta itse.

Todellakin kuuluu työnantajan maksaa tuollaiset. 

Olen ollut monessa kunnassa töissä, eikä koskaan ole missään maksettu pikkujouluja. Ellei pikkujouluiksi laske joulukuista kuukausipalaveria Teamsissa tonttupipo päässä omaa glögiä juoden.

2000 l alussa saatiin vielä syödä kunnan piikkiin joulupuuro koulun hälisevässä ja tupatentäydessä ruokalassa. Sitten sekin hävisi. Jossain koulussa maksettiin henkilökunnalle glögiä ja joulupupari, mutta rämä kiellettiin seuraavana vuonna.

T. Kouluterkka

Suorittavalla tasolla tuo on totta, mutta yks pykälä ylemmäs ja viinahanat aukeaa heti. 

Vierailija
100/117 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusalalla ihan normi että sulla on omat kalut käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi