Palkatonta työtä, maksat itse omat työvälineesi - Erikoisempia asioita, joita olet kuullut ihmisten tekevän työnantajansa hyväksi?
Mä olin kerran harjoittelijana päiväkodissa, jossa työntekijät (kyllä, ne pienipalkkaiset lähihoitajat) itse ostivat mm. leluja, askarteluvälineitä ja jopa varavaatteita lapsille päiväkotiin. Samassa työpaikassa oli ilmeisesti aina ollut tapana, että pikkujoulut, virkistyspäivät yms ovat täysin omakustanteisia eli sen lisäksi, että henkilökunta itse järjesti nämä, he myös maksoivat kaiken - teatteriliput, ravintolaruoat, laivareissun - itse omasta pussistaan.
Olen omasta mielestäni ihan joustava ja lojaaji työntekijä, mutta se, että mun pitäisi itse järjestää itselleni pikkujoulut ja vielä maksaa osallistumisesta sata euroa, ei kyllä ole enää millään lailla kohtuullista.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vaaditaan ostamaan omat työvaatteet ja työkengät. Mitään collegeasuja ja lenkkareita ei kelpuuteta vaan pitää olla tietynlaiset.
Ai ihan VAADITAAN ostamaan ITSE OMAT vaatteensa. Hui kauhiaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaditaan ostamaan omat työvaatteet ja työkengät. Mitään collegeasuja ja lenkkareita ei kelpuuteta vaan pitää olla tietynlaiset.
"Työvaatteista voi saada verotuksessa vähennyksen silloin, jos työpukua ei voi käyttää muuten kuin työtehtävissä."
Lähde: https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48490/tulonhan…
Meillä täytyy käyttää jakkupukua ja kauluspaitaa töissä. En koskaan pukisi sellaisia päälleni muuten, ei kuuli tyyliini. Olen joutunut ostamaan työn takia muutaman jakkupuvun ja useamman kauluspaidan ja niihin sopivat kengät enkä kyllä saanut niistä verotuksessa vähennettyä mitään.
Et tietenkään saa. Nuohan ovat ihan tavallisia vaatteita. Ainoastaan jos työ vaatii erikoisasusteita, niin niiden kulut saat vähentää verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvit pitää ostaa itse, pikkujoulut järjestää ja maksaa itse, terveydenhuoltoalan työpaikka kyseessä. Pomo yrittää myös jatkuvasti saada ihmiset olemaan kirjaamatta ylityötuntejaan kun niitä ei ylemmän johdon ohjeen mukaan saisi ollenkaan tehdä. Kuitenkin joka päivä listalle laitetaan niin paljon ylibuukkauksia, että on pakko jäädä ylitöihin. Se ei toisaalta ole myöskään sallittua, että työajan päättyessä vain lähtisi kotiin ja jättäisi loput potilaat hoitoa vaille.
Itseasiassa on. Olet velvollinen tekemään työvuorolistassa olevat työvuorot. Jos työvuoro päättyy klo 15 se myös silloin päättyy. Joko seuraava vuoro jatkaa tai pomo järjestää jonkun hoitamaan klo 15 jälkeen jäävät potilaat. Tarvittaessa se joku on pomo itse. Ole liittoon yhteydessä. Muista pitää lakisääteiset tauot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan aikuinen nyt oikeasti menisi töihin lenkkareissa ja kollareissa..
Aika monessa paikassa lenkkarit on ihan pätevä työkenkä, paljon kävelyä tai jalkojen päällä olemista sisältävissä töissä jopa yhdet parhaimmista kengistä mitä voi olla. Nuorempana tein siivoushommia ja sain työpaikalta jotkut kivikovat terveyskengät, jokaikinen päivä oli jalat niin kipeät että hyvä jos bussipysäkille jaksoin kävellä. Vaihdoin kengät omiin lenkkareihin joissa joustavat pehmeät pohjat, johan loppui kivut.
Päiväkodissa jopa ihan must, ei siellä korkkareissa sipsutella tai löntystellä turvakengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nykyään monella on itse leikatut hiukset. Suomi on myös tunnettu siitä, että hiukset värjätään itse. Vaatteet ostetaan kirpparilta ja vapaa-aika ollaan kotona, netti on sosiaalinen kontakti.
Työtä kun tehdään työttömyyskorvauksella.
Ja Thl ihmettelee, kun nuorempi sukupolvi lihoaa.
No, jos olisi rahaa niin voisin käydä uimahallissa uimassa ja tansseissa tanssimassa.
Kun hain työkokeilussa sairaslomaa niin fysioterapeutti suositteli uimahallia ja pyöräilyä.
No, uimahalliin ei ole työttömällä rahaa ja jo 2 pyörää on varastettu, että se niistä hölmöistä ehdotuksista.
Olin erityislapsen kanssa, taas kerran, yksin kotona koko kesän ja kun tuntui jo alkukesästä etten jaksa niin pyysin lääkäriltä erään tutun psyykelääkkeen aloittamista uudestaan tueksi. Lääkäri ei suostunut, vaan pohti vastauksessaan, että olisi parempi että esim. hankin lapselle lastenhoitajan. Joo kiitos v*tusti, ehkäpä olisin jo hankkinut, jos olisi varaa!! Kun edes kunnalta ei saa apua kesällä lapsen kanssa...
Kun minulla oli vuoden vanha ja 4 vanha lapsi niin arvaas kenen riesa oli naapurin 10-vuotias erityislapsi, kun sen äiti oli koko kesän töissä. Meillä ei tullut lasten päiväunista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nykyään monella on itse leikatut hiukset. Suomi on myös tunnettu siitä, että hiukset värjätään itse. Vaatteet ostetaan kirpparilta ja vapaa-aika ollaan kotona, netti on sosiaalinen kontakti.
No, jos olisi rahaa niin voisin käydä uimahallissa uimassa ja tansseissa tanssimassa.
Kun hain työkokeilussa sairaslomaa niin fysioterapeutti suositteli uimahallia ja pyöräilyä.
No, uimahalliin ei ole työttömällä rahaa ja jo 2 pyörää on varastettu, että se niistä hölmöistä ehdotuksista.
Olin erityislapsen kanssa, taas kerran, yksin kotona koko kesän ja kun tuntui jo alkukesästä etten jaksa niin pyysin lääkäriltä erään tutun psyykelääkkeen aloittamista uudestaan tueksi. Lääkäri ei suostunut, vaan pohti vastauksessaan, että olisi parempi että esim. hankin lapselle lastenhoitajan. Joo kiitos v*tusti, ehkäpä olisin jo hankkinut, jos olisi varaa!! Kun edes kunnalta ei saa apua kesällä lapsen kanssa...
Kun minulla oli vuoden vanha ja 4 vanha lapsi niin arvaas kenen riesa oli naapurin 10-vuotias erityislapsi, kun sen äiti oli koko kesän töissä. Meillä ei tullut lasten päiväunista mitään.
Tuon erityislapsen äiti meni vielä joka perjantai ja lauantai karaokebaariin klo 18.00.
Itse yksi perjantai ajattelin, kun sain toisen lapsen mummulaan 2 tunniksi, että juon pihalla kahvia, kun toinen lapsi nukkuu vaunuissa.
Niin arvaas sainko olla rauhassa, no en. Olisin halunnut rentoutua ja juoda kahvia. Sain toisen lapsen mummulle hoitoon vain pari kertaa vuodessa.
Minusta sosiaalityöntekijöiden pitäisi tarkemmin kysellä erityislasten vapaa-ajan vietosta.
Ei ole kiva, että jos olet omien taaperoiden kanssa rivitalon pihalla niin naapurin erityislapsi tulee pihalle riehumaan, kiukuttelemaan ja pyytämään ruokaa. Jos menet omien lasten kanssa leikkipuistoon niin tuo erityislapsi tulee perässä ja kiukuttelee.
Hänen oma äitinsä keskittyi lauantaisin rullaamaan päähänsä pampuloita ja meikkaamaan, kun karaokebaariin piti lähteä joka lauantai klo 18.00. Välillä kävi pihalla pampulat päässä tupakalla, juomassa siiderin ja vetämässä ehhe hee hymyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon erityislapsen äiti meni vielä joka perjantai ja lauantai karaokebaariin klo 18.00.
Itse yksi perjantai ajattelin, kun sain toisen lapsen mummulaan 2 tunniksi, että juon pihalla kahvia, kun toinen lapsi nukkuu vaunuissa.
Niin arvaas sainko olla rauhassa, no en. Olisin halunnut rentoutua ja juoda kahvia. Sain toisen lapsen mummulle hoitoon vain pari kertaa vuodessa.Minusta sosiaalityöntekijöiden pitäisi tarkemmin kysellä erityislasten vapaa-ajan vietosta.
Ei ole kiva, että jos olet omien taaperoiden kanssa rivitalon pihalla niin naapurin erityislapsi tulee pihalle riehumaan, kiukuttelemaan ja pyytämään ruokaa. Jos menet omien lasten kanssa leikkipuistoon niin tuo erityislapsi tulee perässä ja kiukuttelee.
Hänen oma äitinsä keskittyi lauantaisin rullaamaan päähänsä pampuloita ja meikkaamaan, kun karaokebaariin piti lähteä joka lauantai klo 18.00. Välillä kävi pihalla pampulat päässä tupakalla, juomassa siiderin ja vetämässä ehhe hee hymyä.
Työkkäri kierrättää minua eri työpaikoissa niin kerron, että tämän niminen erityislapsen äiti hoiti lapsensa näin eli ei hoitanut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin arvaas sainko olla rauhassa, no en. Olisin halunnut rentoutua ja juoda kahvia. Sain toisen lapsen mummulle hoitoon vain pari kertaa vuodessa.Minusta sosiaalityöntekijöiden pitäisi tarkemmin kysellä erityislasten vapaa-ajan vietosta.
Alapeukuttaja asuu varmaan omakotitaloalueella, missä lapset pelaavat jääkiekkoa eikä ole koko ajan joku lapsi soittamassa ovikelloa ja pyörimässä perässä.
Ja kerro missä on erityislasten kesähoito, kun yh - äidit töissä.
Niin ei ole.
Naapurin äiti voi olla kodinhoidontuella.
Luuletko, että nuo lapset on kotona sisällä asunnossa yksin koko päivän.
No, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttaja asuu varmaan omakotitaloalueella, missä lapset pelaavat jääkiekkoa eikä ole koko ajan joku lapsi soittamassa ovikelloa ja pyörimässä perässä.
Ja kerro missä on erityislasten kesähoito, kun yh - äidit töissä.
Niin ei ole.
Naapurin äiti voi olla kodinhoidontuella.
Luuletko, että nuo lapset on kotona sisällä asunnossa yksin koko päivän.
No, ei ole.
Niin, opettajat on itse kesälomalla eivätkä tiedä, että nuo erityislapset on monen naapurin riesa.
Niin, olemme työryhmässä. Erityislapsille on iltis koulupäivän jälkeen ja kesällä he voivat sitten hakata ja koputella naapurin äidin ikkunoita, ovea, kiukutella rivitalon yhteispihalla ja mennä perässä leikkipuistoon ja kauppaan kiukuttelemaan, onhan äidillä jo ne 2 taaperoa mukana.
Opettaja voi sitten levätä kesällä kotona, käydän mökillä ja Italian matkalla.
Ei sitten tullut opettajalle mieleen kysyä erityislapsen vanhemmalta oletko kesällä töissä ja miten järjestät lapsenhoidon?
-Olemalla töissä ja pe ja la illat karaokebaarissa. Naapurin äiti kärsiköön koko kesän.
Vai valehtelevatko nuo äidit, että hoitaja on. Eikö pitäisi se jotenkin todistaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, olemme työryhmässä. Erityislapsille on iltis koulupäivän jälkeen ja kesällä he voivat sitten hakata ja koputella naapurin äidin ikkunoita, ovea, kiukutella rivitalon yhteispihalla ja mennä perässä leikkipuistoon ja kauppaan kiukuttelemaan, onhan äidillä jo ne 2 taaperoa mukana.
Opettaja voi sitten levätä kesällä kotona, käydän mökillä ja Italian matkalla.
Ei sitten tullut opettajalle mieleen kysyä erityislapsen vanhemmalta oletko kesällä töissä ja miten järjestät lapsenhoidon?
-Olemalla töissä ja pe ja la illat karaokebaarissa. Naapurin äiti kärsiköön koko kesän.
Vai valehtelevatko nuo äidit, että hoitaja on. Eikö pitäisi se jotenkin todistaa?
Suomessa mukamas hoidetaan asioita ja oikeasti ei hoideta yhtään mitään.
Opettajat sanovat, että on raskasta töissä. Juu, on muillakin raskasta, kun naapurissa on erityislapsi jota ei hoideta.
Jäikö jollain nyt erityislapsi-levy päälle vai mitä täällä tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalla ihan normi että sulla on omat kalut käytössä.
Niistä maksetaan ihan hyvät verottomat korvaukset, ne on jo tessissä.
Terveisin rakennusalan palkkoja laskenut
Meillä oli ennen työpaikan ala-aulassa kellokorttikone, jolla leimattiin itsensä sisään. Ja työaika alkoi siitä. Työnantaja päätti luopua kellokorteista ja muutti asiat niin, että työaika alkaa vasta, kun on tietokoneella avannut yhden softan ja kirjautunut tunnuksillaan sinne softaan sisään. Noh. Ennen kuin sinne pääsi kirjautumaan piti jonottaa ruuhkaiseen hissiin, nousta sillä kahdeksanteen kerrokseen, etsiä itselleen vapaana oleva työpiste, usein siinä kesti kun piti kierrellä etsimässä ja kysellä mikä on vapaa, odottaa, että historiallisen vanha pöytäkone suostuu aukeamaan ja lataamaan yhtään softaa auki jne. Tähän kaikkeen kului noin 30 min joka aamu. Ennen se luettiin työajaksi, enää sitten ei, eli oli ilmaista työtä puoli tuntia joka päivä. Otin loparit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työvaatteista voi saada verotuksessa vähennyksen silloin, jos työpukua ei voi käyttää muuten kuin työtehtävissä."
Lähde: https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48490/tulonhan…
Meillä täytyy käyttää jakkupukua ja kauluspaitaa töissä. En koskaan pukisi sellaisia päälleni muuten, ei kuuli tyyliini. Olen joutunut ostamaan työn takia muutaman jakkupuvun ja useamman kauluspaidan ja niihin sopivat kengät enkä kyllä saanut niistä verotuksessa vähennettyä mitään.
Jakkupukua ja niitä paitoja voi käyttää myös vapaa-ajalla. Esimerkiksi poliisit ostaa vaatteet ja kengät itse samoin vartijat, ne on vaatteita joita ei vapaa-ajalla edes saa pitää, ovat siis verovähennyksen kelpaavia.
Niistä maksetaan, tai ainakin pitäisi maksaa, työkalukorvausta joka tilissä.