Palkatonta työtä, maksat itse omat työvälineesi - Erikoisempia asioita, joita olet kuullut ihmisten tekevän työnantajansa hyväksi?
Mä olin kerran harjoittelijana päiväkodissa, jossa työntekijät (kyllä, ne pienipalkkaiset lähihoitajat) itse ostivat mm. leluja, askarteluvälineitä ja jopa varavaatteita lapsille päiväkotiin. Samassa työpaikassa oli ilmeisesti aina ollut tapana, että pikkujoulut, virkistyspäivät yms ovat täysin omakustanteisia eli sen lisäksi, että henkilökunta itse järjesti nämä, he myös maksoivat kaiken - teatteriliput, ravintolaruoat, laivareissun - itse omasta pussistaan.
Olen omasta mielestäni ihan joustava ja lojaaji työntekijä, mutta se, että mun pitäisi itse järjestää itselleni pikkujoulut ja vielä maksaa osallistumisesta sata euroa, ei kyllä ole enää millään lailla kohtuullista.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amiksessa peset ja huollat itse vaatteesi, työvälineesi jne. ja jos joku pöllii koulussa ollessa jotain (esim. itseltäni toistuvasti veitsiä), kukaan ei ole vastuussa.
Miksi et ole tehnyt rikosilmoitusta varkaudesta?
Khe, khe, heh...
Meinaat että poliisi oikeasti lähtisi tutkimaan jotain amiksessa tapahtunutta näpistystä? Nehän yrittää ensin kiemurrella koko jutusta irti (ethän vaan oo ite hukannut), sitten hampaat irvessä jutun järjestelmään ja lopuksi se unohtuu pyörimään sinne kunnes vanhentuu.
Eri juttu sitten jos noita ilmoituksia tulisi useammalta henkilöltä lyhyen ajan sisään. Sitten voisi jotain EHKÄ tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräänlaista kohtuuttomuutta on se, että nykyisessä työpaikassani (kyllä, yllättäen hoitoala!) on käytäntönä, että kaikki työntekijät kuuluvat firman WhatsApp-ryhmään, jossa työntekijät keskenään sopivat sijaisuuksista, sairauspoissaoloista jne. Maija laittaa illalla yhdeksältä viestin, että ensimmäinen lapsi oksensi äsken, en ole tulossa huomenna töihin. Sitten Kaija viestittää seuraavaksi, että flunssa kaatoi sänkyyn. Sen jälkeen alkaa kauhea viestirumba työntekijöiden kesken, että kuka pääsee huomenna aamuvuoroon, ehtiikö Kaisa hoitaa itselleen sijaisen iltavuoroon, laita heti viestiä sijaisvälitykseen, pystyykö Raija tekemään huomenna putkeen aamu- ja iltavuoron, jos kun ei Saija ole saanut itselleen sijaista...
Tähän voi kulua useita tunteja esimerkiksi vapaapäivänä aikaa, kun työntekijät järjestelevät itse itselleen työaikoja ja sairausloman sijaisia. Pomon mielestä ihan ok, normikäytäntö.
Teollisuudessa tehdastyötä tekevä puolisoni on aina aivan järkyttynyt tästä, ei kuulemma ikinä koskaan heillä suostuisi porukka tällaiseen.
Juu, en suostuisi minäkään.
Myös teollisuudessa töissä eikä täällä osteta edes yhden yhtä kynää omalla rahalla eikä omalla ajalla.
N38
Mä olen myös teollisuudessa, eikä kukaan tee mitään vapaa-ajalla ilman korvausta, jos työaika päättyy klo 19 ja joutuu jäämään vaikka minuutiksi ylimääräistä, siitä kirjataan tunti yltsää. Meillä on sosiaalitiloissa pesukone ja pesuaineet firman puolesta pyyheliinan ja niiden vaatteiden pesuun, joita työnantaja ei tarjoa tai jos ei halua käyttää firman vaatteita. Todellakaan kukaan käytä omia työkaluja tai laitteita. Etäpalavereihin saa firman lainakoneen käyttöön jne.
Naiset on ehkä liian kilttejä ja hyväntahtoisia. Ikinä en ostaisi askartelukamppeita tai leluja, jos olisin päiväkodin työntekijä. Voisin viedä kyllä kotoota tarpeettomaksi jääneitä tai lahjoituksena saatuja juttuja, mutta en ostaisi.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amiksessa peset ja huollat itse vaatteesi, työvälineesi jne. ja jos joku pöllii koulussa ollessa jotain (esim. itseltäni toistuvasti veitsiä), kukaan ei ole vastuussa.
Khe, khe, heh...
Meinaat että poliisi oikeasti lähtisi tutkimaan jotain amiksessa tapahtunutta näpistystä? Nehän yrittää ensin kiemurrella koko jutusta irti (ethän vaan oo ite hukannut), sitten hampaat irvessä jutun järjestelmään ja lopuksi se unohtuu pyörimään sinne kunnes vanhentuu.
Eri juttu sitten jos noita ilmoituksia tulisi useammalta henkilöltä lyhyen ajan sisään. Sitten voisi jotain EHKÄ tapahtua.
En meinaa. Vaan meinaan, että vakuutuskorvauksia saa usein vasta kun on tehnyt rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Khe, khe, heh...
En meinaa. Vaan meinaan, että vakuutuskorvauksia saa usein vasta kun on tehnyt rikosilmoituksen.
Yleensä kotivakuutuksen (josta varkaudet korvattaisiin) omavastuu on jo sen verran ettei yleensä maksa vaivaa. Ja jos yrität jostain koulun vakuutuksesta saada rahat, niin onnea matkaan ja kannattaa etsiä hyvä juristi.
Työtön mies kirjoitti:
Kerran olin työkokeilussa yhdistyksessä niin olisi pitänyt lähteä tampereelle 200 km ja hakea sieltä paketti omalla autollani ja omilla bensoillani. 9 euroa siitä sain päivässä mutta 400 km bensaan se ei todellakaan riitä. Sanoivat että soittavat työkkäriin jotta saan karenssin . Sanoin että haastan oikeuteen. Lopetin sen työkokeilun samantien ja tein valituksia. Lopulta joskus 4 kuukauden päästä ne sai huomautuksen.
Nyt pakko kysyä miksi olet lähtenyt työkokeiluun 200km päähän ylipäätään?
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Kerran olin työkokeilussa yhdistyksessä niin olisi pitänyt lähteä tampereelle 200 km ja hakea sieltä paketti omalla autollani ja omilla bensoillani. 9 euroa siitä sain päivässä mutta 400 km bensaan se ei todellakaan riitä. Sanoivat että soittavat työkkäriin jotta saan karenssin . Sanoin että haastan oikeuteen. Lopetin sen työkokeilun samantien ja tein valituksia. Lopulta joskus 4 kuukauden päästä ne sai huomautuksen.
Nyt pakko kysyä miksi olet lähtenyt työkokeiluun 200km päähän ylipäätään?
Ai miten niin. En sanonut niin että olen 200 km päässä kotoa työkokeilussa. Sanoin että olisi pitänyt hakea paketti 200 km päästä omalla autollani.
Vierailija kirjoitti:
Eräänlaista kohtuuttomuutta on se, että nykyisessä työpaikassani (kyllä, yllättäen hoitoala!) on käytäntönä, että kaikki työntekijät kuuluvat firman WhatsApp-ryhmään, jossa työntekijät keskenään sopivat sijaisuuksista, sairauspoissaoloista jne. Maija laittaa illalla yhdeksältä viestin, että ensimmäinen lapsi oksensi äsken, en ole tulossa huomenna töihin. Sitten Kaija viestittää seuraavaksi, että flunssa kaatoi sänkyyn. Sen jälkeen alkaa kauhea viestirumba työntekijöiden kesken, että kuka pääsee huomenna aamuvuoroon, ehtiikö Kaisa hoitaa itselleen sijaisen iltavuoroon, laita heti viestiä sijaisvälitykseen, pystyykö Raija tekemään huomenna putkeen aamu- ja iltavuoron, jos kun ei Saija ole saanut itselleen sijaista...
Tähän voi kulua useita tunteja esimerkiksi vapaapäivänä aikaa, kun työntekijät järjestelevät itse itselleen työaikoja ja sairausloman sijaisia. Pomon mielestä ihan ok, normikäytäntö.
Teollisuudessa tehdastyötä tekevä puolisoni on aina aivan järkyttynyt tästä, ei kuulemma ikinä koskaan heillä suostuisi porukka tällaiseen.
Laittaisin tuon ryhmän mutelle enkä lukisi viestejä vapaa-ajalla ollenkaan. Ei ryhmään kuuluminen velvoita mihinkään. Tollanen viestirumba on ihan älytön, moni ei edes vastaa puhelimeen jos pomo soittaa vapaa-ajalla.
Entinen Sats, nykyinen Elixia oli tuolloin pohjoismaiden suurin kuntoketju. Mutta työntekijöille ei muka ollut varaa edes pikkujouluja kustantaa. Hölmöille urheilijoille tämä meni ihan täydestä, vaikka pakostikin firma tahkoaa sikahinnoillaan messevää voittoa. Porukka meni sitten omakustanteisesti yhdessä syömään, en mennyt mukaan.
Raxissa piti sulkemisajan jälkeen vielä tehdä hommia, loppusiivous, kassan laskeminen, roskisten tyhjennys ja roskakatokseen vienti. Tähän meni aina vähintään puoli tuntia ja palkkaa ei tältä ajalta saanut.
Mä olen työskennellyt sote-alalla niin pitkään, että aloituksen luettuani oikein aloin miettiä, että mitä, eikö muka omien pikkujoulujen järkkääminen ja maksaminen ole ihan itsestäänselvä juttu? Miten se muka olisi jonkun mielestä erikoista työnatajan hyväksi toimimista? Onko jostakusta ok, että verorahoilla ostettaisiin työntekijöille pikkujoulut? Mä en sellaisesta kehtaisi kertoa kenellekään.
Ole ostanut työhuoneeseeni maton, pöytäliinan, sohvatyynyjä, kukkia, taulun, nättejä koreja, vesikannun (asiakkaille) ja kynäpurkin. Omaa viihtyvyyttäni olen ajatellut, koska työnantaja ei näitä maksa. Kun lähden pois, otan mukaani.
Olen vienyt työurani aikana paljon käytettyjä lehtiä ja leluja odotushuoneeseen asiakkaille.
Alaisilleni olen tarjonnut kymmeniä kiloja kahvia, teetä, maitoa ja kauramaitoa omasta pussista. (Nyt tämä muuttui vuodenvaihteessa ja saadaan ostaa näitä hiukan työnantajan laskuun.) Heille olen tarjonnut myös hedelmiä, keksejä, suklaata jne. Eivät tiedä, että nämä ovat minun ostamiani. Aivan älytöntähän tämä on ollut, mutta tekisin tämän uudestaankin. (Ja ei, en ole isopalkkainen, vaikka paikan pomo olenkin. Alle 4000 e/kk brutto.)
Mun piti asiaskaspuheluun liittyen tehdä kirjaukset järjestelmään siitä mitä asiakkaan kanssa oli sovittu. Mikäli puhelu päättyi työajan jälkeen, työaika päättyi siihen, kun puhelu loppui. Kirjaamiset piti tehdä omalla ajalla. Onneksi pääsin opiskelemaan toista tutkintoa ja tuo ilmaistyö loppui.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työskennellyt sote-alalla niin pitkään, että aloituksen luettuani oikein aloin miettiä, että mitä, eikö muka omien pikkujoulujen järkkääminen ja maksaminen ole ihan itsestäänselvä juttu? Miten se muka olisi jonkun mielestä erikoista työnatajan hyväksi toimimista? Onko jostakusta ok, että verorahoilla ostettaisiin työntekijöille pikkujoulut? Mä en sellaisesta kehtaisi kertoa kenellekään.
Ole ostanut työhuoneeseeni maton, pöytäliinan, sohvatyynyjä, kukkia, taulun, nättejä koreja, vesikannun (asiakkaille) ja kynäpurkin. Omaa viihtyvyyttäni olen ajatellut, koska työnantaja ei näitä maksa. Kun lähden pois, otan mukaani.
Olen vienyt työurani aikana paljon käytettyjä lehtiä ja leluja odotushuoneeseen asiakkaille.
Alaisilleni olen tarjonnut kymmeniä kiloja kahvia, teetä, maitoa ja kauramaitoa omasta pussista. (Nyt tämä muuttui vuodenvaihteessa ja saadaan ostaa näitä hiukan työnantajan laskuun.) Heille olen tarjonnut myös hedelmiä, keksejä, suklaata jne. Eivät tiedä, että nämä ovat minun ostamiani. Aivan älytöntähän tämä on ollut, mutta tekisin tämän uudestaankin. (Ja ei, en ole isopalkkainen, vaikka paikan pomo olenkin. Alle 4000 e/kk brutto.)
Aikalailla jokaikisessä virastossa on pikkujoulut ja muita kekkereitä vähän väliä, ja niitä ei todellakaan makseta itse.
Todellakin kuuluu työnantajan maksaa tuollaiset.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä sote-alalla aika isossa organisaatiossa, jossa meillä jokaisella on oma työhuone asiakkaiden tapaamista varten. Työnantaja kalustaa huoneet niin, että niissä on työntekijälle työpöytä, työtuoli, tietokone ja yksi pieni lukittava laatikosto. Ja asiakkaalle yksi tavallinen puinen kova tuoli. Huoneissa ei ole mitään muuta. Työntekijöiden oletetaan itse omalla rahalla tekevän omista huoneistaan viihtyisiä asiakkaita varten eli ostavan omalla rahalla ikkunaan verhot, tauluja seinille, erilaisia kukkia tai kynttilöitä tms sisustusesineitä, osa on ostanut huoneisiin matonkin ja ryijyn seinälle, ettei huone kaikuisi niin pahasti. Ja osa on ostanut sinne mukavampia huonekaluja vaikkapa pehmeät tuolit. Minä en suostunut ostamaan omalla rahalla mitään niin työhuoneeni on varsin karu ja kolkko ja kaikuu pahasti. Esihenkilöt käy kauhistelemassa miksi en ole huolehtinut huonetta kuntoon ja että ei tällaisessa huoneessa ole ok tavata asiakkaita. Kun pyydän osoittamaan jonkun rahamäärän sisustusta varten ja luvan työaikana hoitaa hankinnat, niin vastassa on hiljaisuus ja niskojen nakkelu. Olen selvästi hankala tyyppi kun en suostu tekemään samaa kuin kaikki muutkin.
Voisi kai tuonne kotoota tuoda kaikki vanhat rojut ja koinsyömät verhot. Ei tarvitse maksaa kierrätysmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo WhatsApp-ryhmäsekoilu ja käytäntö, että sairastunut hoitaa itse itselleen sijaisen, on sekin ihan vakiintunut käytäntö hoitoalalla, moni ei varmaan edes tajua, että siinä on ehkä hiukan jotakin pielessä.
Täällä kans yks hoitoalalta, enkä ole ikinä missään törmännyt tähän, edes yksityisellä.
Pomo tai vuorovastaava hoitaa poissaolijan tilalle sijasen, joko sijaispoolista tai sitten yrittää saada jonkun tekemään pitkän päivän. Ei ole poissaolijan tehtävä tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikalailla jokaikisessä virastossa on pikkujoulut ja muita kekkereitä vähän väliä, ja niitä ei todellakaan makseta itse.
Todellakin kuuluu työnantajan maksaa tuollaiset.
Olen ollut monessa kunnassa töissä, eikä koskaan ole missään maksettu pikkujouluja. Ellei pikkujouluiksi laske joulukuista kuukausipalaveria Teamsissa tonttupipo päässä omaa glögiä juoden.
2000 l alussa saatiin vielä syödä kunnan piikkiin joulupuuro koulun hälisevässä ja tupatentäydessä ruokalassa. Sitten sekin hävisi. Jossain koulussa maksettiin henkilökunnalle glögiä ja joulupupari, mutta rämä kiellettiin seuraavana vuonna.
T. Kouluterkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä pienessä perheyrityksessä, jossa työsopimukseeni oli merkitty muistaakseni 15-30 tuntia viikossa töitä. Pääsääntöisesti töitä olikin sen 30 tuntia, välillä enemmänkin. Kesäkuukausiksi toiminta kuitenkin hiljeni täydellisesti ja omistajan mukaan "silloin voi pitää kesälomaa". Ei ymmärtänyt millään, kun sanoin, että en halua enkä pysty pitämään mitään kahden kuukauden kesälomaa ja että kyseessä on kyllä lomauttaminen, ei loma, jos työsopimuksessa luvattuja töitä ei kerran ole.
Minä olen tuollaisessa työssä rekryfirman kautta ja vaikka tiedän, että se on väärin, olen antanut asian olla. Kestän sen taloudellisesti ja saan pitää yhden kokonaisen kk:n vapaata, mitä osa-aikaiselle ei oikeasti tulisi. Muuten siellä ollaan tosi joustavia ja saan tehdä 100% etätyötä ihan niinkuin haluan. Kaksi kuukautta ilman töitä olisi toki minullekin vaikeaa.
Tuohan on ihan eri asia, koska rekryfirman kautta palvelua ostettaessa yritys voi ostaa työntekijän panoksen vaikka päivä kerrallaan ja sitten ilmoittaa ettei kesäksi ole töitä. Toinen juttu on sitten millaisen sopimuksen olet tehnyt rekryfirman kanssa eli oletko erikseen töihin kutsuttava ja onko sinulla kiinteitä tuntimääriä tms.
Tuossa toisessa tapauksessa hän oli suoraan työsuhteessa yritykseen ja sopimuksessa oli taattu tietty minimäärä tunteja. Mutta yrittäjä ei ymmärtänyt ettei työntekijä voi noin vain mennä palkattomalle kahden kuukauden kesälomalle kun bisnes hiljenee lomien ajaksi. Se on sitten eri asia mitä itse yrittäjänä haluaa ja voi tehdä tällaisissa tilanteissa kun itse itselleen maksaa palkan ja vastaa firman kuluista.
Ei se yhtään eri asia, koska minullakin on työsopimuksessa tietty tuntimäärä per viikko, eikä nollasopimusta. Ei rekryfirma tarkoita sitä, etteikö työsopimus voisi olla vakituinen ja jopa täysillä tunneilla. Työsopimuksessani ei todellakaan lue, että palkkaava firma voi ilmoittaa yllättäen lomaviikoista vain siksi, että firmassa on hiljaista. Näin on kuitenkin tapahtunut kesälomien lisäksi myös joulun aikaan. Ennen koronaa kävin siis konttorilla töissä. Jos joutuisin edelleen käymään, niin todennäköisesti ottaisin asian puheeksi, mutta olen nyt antanut asian olla, koska firmassa joustetaan myös minun suuntaani ja saan nykyisin tehdä etätöitä ihan oman aikatauluni mukaan.
Toisin sanoen ihan sama tilanne kuin tuolla toisella kommentoijalla, sillä erotuksella, että talouteni ei kaadu näihin satunnaisiin pakkolomiin. Sopimukseen ne eivät silti kuulu.
Olen itse lähihoitaja, tehnyt vanhustyötä yksityis- ja kuntapuolella, nyttemmin siirtynyt päiväkotiin. Kyllä mulla on uran varrella useammassa paikassa ollut tuo käytäntö, että sairaslomalainen hoitaa itse itselleen sijaisen ja työntekijät WhatsAppissa viestittelee työvuorovaihdoista. Ei kaikkialla, mutta useammassa työpaikassa kyllä olen törmännyt tähän tapaan.
Toi ketjussa ollut Raija-Maija-Kaija-esimerkki oli nyt ehkä aika kärjistetty, useimmitenhan se on vaan muutama viesti tyyliin "Kuume nousi, pääseekö joku huomenna tekemään mun illan" ja sit siihen pari tyyppiä vastaa, usein löytyy sijainen aika helposti, ei tietty aina.
En mäkään ole ikinä ajatellut, että siinä olisi jotakin outoa. Mutta ilmeisesti tosiaan ei ole ihan joka alalla tapana...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin paatunut, että merkkaan joka ikisen ylimenevän minuutinkin ylitöiksi ja vaadin ne rahana. Jos en saisi rahana/merkata, kynäni putoaisi pöydälle sillä sekunnilla, kun kello lyö työajan päättymisen merkiksi. Ihan sama, vaikka olisi asiakaspalvelutilanne kesken, koska ilmaistyötä firman voitoksi en tee, piste. Kaikki, jotka toimivat toisin, ovat mielestäni hölmöjä.
Siis sulla on pysyvä ylityömääräys? Tuo on aika poikkeuksellista, lain mukaan kun ylitöihin tulee erikseen määrätä ja jos on pysyvä määräys, niin silloinhan työpaikalla on pysyvä tarve lisätyön tekijälle.
Melkein kaikki muut jutut tässä ketjussa on jollakin lailla edes vähän ymmärrettäviä, mutta toi menee kyllä aivan täysin yli hilseen, että ihminen leimaa itsensä ulos ja palaa sitten tekemään pariksi tunniksi ylitöitä täysin ilmaiseksi.
Sen nyt vielä käsitän, että vie työhuoneeseensa kivat verhot kotoa, mutta kyllä en tekisi missään olosuhteissa ilmaista työtä työnantajalle. Aivan järkyttävää oman (ja kollegoiden) ammattitaidon ja ajan väheksymistä.
Liittykää liittoon niin ei tarvitse itse ostaa työvaatteita koska ne on kirjattu työehto sopimuksiin ja liiton edustajat hoitaa hommat tarvittaessa ja laittaa änkyröivät työnantajat kuriin.