Miksi meille valehdellaan että inflaatio on vähäistä tai että ruoan hinta olisi jopa laskenut kun kaikki näkevät kaupassa käytyään että hinnat ovat
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Nostaako hintoja nimenomaan inflaatio vai muuttuvat kustannukset? Kenties molemmat?
Ymmärrätkö hyvin taloudellisia käsitteitä?
Vierailija kirjoitti:
Nostaako hintoja nimenomaan inflaatio vai muuttuvat kustannukset? Kenties molemmat?
Hintojen nousu aiheuttaa inflaation. Inflaatio ei aiheuta hintojen nousua.
Ainakin painonsa kanssa kamppaileville tuosta voi olla jopa hyätyä: tulee syätyä vähemmän kaloreita??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle teille niin on valehdeltu? Kuka valehteli? Missä? Milloin?
Valtio valehtelee ja sen organisaatiot jos et ole lukenut lehtiä vuoden aikana.
"Valtio valehtelee"
Ja toimittajat auttavat heitä tässä parhaan kykynsä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Äsken k-marketissa. Kotimaiset tomaatit 7,70€/kg.
Arvatenkin, jäi ostamatta. Taitavat päätyä biojätteisiin noilla hinnoilla?
Nyt joko tuottaja tai kauppias kusee omiin muroihin. Sähköhintapiikki oli ja meni, mutta ylilyöntihinnat jäi.
Kuka edes ostaa kotimaisia tomaatteja talvella? Tarjolla on niin paljon muitakin kasviksia 1-2 euron kilohintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sellaista väitetään? Eiköhän jokainen tiedä, että nyt on ennätysinflaatio.
Ennätys on vielä kaukana.
Totta. Ennätysinflaatiosta voisi puhua, jos hinnat tuplaantuisivat aamun ja iltapäivän välillä JA nousu olisi koskisi kaikkia hintoja samalla tavalla.
Mutta, koska likikään tällaisia inflaatiolukemia ei olla mitattu 50 vuoteen, niin voidaan puhua ennatystasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt joko tuottaja tai kauppias kusee omiin muroihin. Sähköhintapiikki oli ja meni, mutta ylilyöntihinnat jäi.Kuka edes ostaa kotimaisia tomaatteja talvella? Tarjolla on niin paljon muitakin kasviksia 1-2 euron kilohintaan.
No minä ainakin ostan tomaattia ja kurkkua. En mä halua leivän päälle mitään lanttua.
T. Pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Kenelle teille niin on valehdeltu? Kuka valehteli? Missä? Milloin?
No yhteen aikaan kaupassa käydessä oli hinta aina eri kuin edellisellä kerralla. Vielä 13.2 maksoi Jyväskylän Prismassa rasvaton laktoositon maito 1,19€, tänään se oli 1,25€. Miniluumutomaatit olivat tuolloin 1,20€ rasia ja tänään 1,29€. Arlan pienet jogurtit nousivat 5snt. Ja tässä on vain muutama esimerkki.
Ei pelkästään ruoan hinnan nousu, vaan kaiken muun alasajo: esim. julkinen terveydenhuolto.
Viime syksynä oli niin huono kokemus lapsen saamasta "hoidosta", että enää en uskalla viedä sinne kuin korkeintaan korvatulehduksessa (joita tuskin tulee, on kouluikäinen). Nytkin katselen tässä neurologin hinnastoa ja nieleskelen, en tiedä mistä revin vajaa 300€ tunnin käyntiin, vaan eipä ole vaihtoehtoja.
Lapsiperheiden ahtaalla oleminen on juttu, josta ei kamalasti kirjoiteta lehdissäkään. Eläkeläisistä pienine tuloineen puhutaan kyllä, mutta sen ikäinen aikuinen nyt syö vaikka puuroa loppukuun eikä mitään todellista vahinkoa tapahdu- entäs lapset, meidän maan tulevaisuus?
Itseäni ärsyttää kun mainostetaan että juurekset korvaavat hyvin salaatin; ehkä syksyllä joo, kun ovat vielä tuoreita ja ennenkaikkea makeita. Koitappa löytää makeita porkkanoita tähän aikaan vuodesta! Kaikki eivät syö/pidä kypsennetystä porkkanasta tai muistakaan juureksista, eikä esim. autistiperheessä ole vaihtoehtoa "kyllä se syö, kun on nälkä". Nämä ihmiset voivat olla päiväkausia syömättä sekä tunteja juomatta, ihan vaan siksi että ovat stressaantuneita (omani oli kesällä uudessa päiväkodissa juomattakin 8h pätkiä kunnes tottui).
Kaupanalan omistajat jakelevat kohta
muhkeita osinkoja ja nauravat matkalla pankkiin
ihmisten hyväuskoisuudelle.
saarikko ja mariin puhuvat sammakoita KUNHAN SAAVAT OLLA MINISTEREINÄ
suomessa ei ole kilpaulia kaupan alalla
Vierailija kirjoitti:
No meillä on luisunut siihen, että vihanneksia ja hedelmiä ostetaan luvattoman vähän. Olen yksinyrittäjä ja alkuvuosi ollut tilausten suhteen järkyttävän hiljaista, kun ihmiset säästää. Niinpä meilläkin surkea taloudellinen tilanne kun käytännössä miehen palkalla yritetään tulla toimeen.
Ei meillä karkkia osteta sen enempää kuin ennenkään mutta hevi-puolen ostot vähentyneet minimiin.
Lisäksi ostetaan isoja kokoja, halvinta mahdollista laatua, pakastetaan. Leivon paljon itse leipää ihan ruisleivistä alkaen, jauhot ostettiin isoina paketteina Virosta.
Itse kasvoin perheessä joka oli järkyttävän nuuka. 80-90-luvulla. Osaan paljon halpis-ruokia mutta eipä niiden ravintoarvot kummoiset ole, eikä tuolloin mietitty makroja. No, proteiinia saa lisättyä syömällä vaikka kananmunan oheen.
Hedelmiä (omena, appelsiini, banaani) saa just nyt 1€/kg sekä s että k ketjuista. Porkkana, peruna, lanttu 1€/kg. Mitä saatte tuota halvemmalla? Minä taas olen lisännyt noiden syöntiä paljon ja saatan korvata yhden aterian kokonaan noilla. Eipä paljon halvempaa ruokaa löydy, paitsi joku makarooni.
Minulle riittäisi jos leipää ja polttoainetta saisi edullisesti, muutenkaan ei koskaan ollut varaa, mihinkään ylimääräiseen.
Jos valtio tarjoaisi asunnon, leivän ja työmatkat esim. Maksaisi tukina. Olisin tyytyväinen.
Maksaisin tämän halpa työntekijänä valtiolle ja olisin kuuliainen kelpo ihminen, joka ei puuttuisi politiikkaan, enkä moittisi hallituksen päätöksiä.
Minun pitää tänään ostaa vessapaperia. Ketuttaa ihan oikeasti jo etukäteen. Tuntuu, että kaikki raha vaan häviää nykyään jonnekin, vaikka olen keskituloinen ja pikemminkin vähentänyt kulutustani. Jaxuhalit oikeasti köyhille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tee mieli ostella mitään luksusta kaupasta kun hinnat korkeella. Etenkin herkkujen hinnat raketoineet k market paltamossa. Jää kääretortut hyllyyn....
Vai luksusta. Ei tee mieli ostaa edes vessapaperia.
Sama 32 rullan paali Serlaa, joka viime keväänä vielä maksoi 10,45e, maksoi eilen 18,95e.
Ihan järkyttävän hintaista tavaraa. Ja me pyyhitään sillä persettä.
Vierailija kirjoitti:
Missä sellaista väitetään? Eiköhän jokainen tiedä, että nyt on ennätysinflaatio.
8% ei ole kyllä millään mittarilla ennätysinflaatio. Mutta onhan tuo korkea luku viime vuosikymmeniin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin painonsa kanssa kamppaileville tuosta voi olla jopa hyätyä: tulee syätyä vähemmän kaloreita??
En nyt tiedä hyötyä, mutta minulla on vuoden sapuskat vyötäröllä/koko kropassa, varastoituna myöhempää käyttöä varten.
Meinasin säästää ruokakuluissa nyt kun inflaatio laukkaa ja pistää osan läskistä lihoiksi.
Mutta vain osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt joko tuottaja tai kauppias kusee omiin muroihin. Sähköhintapiikki oli ja meni, mutta ylilyöntihinnat jäi.Kuka edes ostaa kotimaisia tomaatteja talvella? Tarjolla on niin paljon muitakin kasviksia 1-2 euron kilohintaan.
No minä ainakin ostan tomaattia ja kurkkua. En mä halua leivän päälle mitään lanttua.
T. Pitkäaikaistyötön
Ei saa lanttua eurolla kilo.
Totta. Ennätysinflaatiosta voisi puhua, jos hinnat tuplaantuisivat aamun ja iltapäivän välillä JA nousu olisi koskisi kaikkia hintoja samalla tavalla.