Oletteko joskus erehtyneet luulemaan lapsen vanhempaa isovanhemmaksi?
Onko teille joskus käynyt niin, että jossain paikassa olette luulleet lapsen vanhempaa isovamhemmaksi? Siis että jos olette olleet esim. Vaikka uimahallissa ja siellä on ollut joku 6-kymppinen mies pikkulapsen kanssa, että olette kysyneet mieheltä, että oletko sinä lapsenlapsen kanssa uimassa ja sitten mies on vastannut, että lapsi on hänen 1. Sukupolven lapsi?
Tai onko joskus teille itsellenne käynyt niin , että teitä on luultu lapsen isovanhemmaksi, vaikka olette äiti/isä?
Eräs sairaanhoitaja kertoi, että kun hän oli vastasyntyneiden osastolla töissä, tuli vastasyntynyttä vauvaa katsomaan joku 7-kymppinen mies ja tämä hoitaja oli kysynyt, että oletko sinä hänen ukki, johon mies oli vastannut, että eikun minä olen isä.
Toisaalta, jos joku hankkii iäkkäänä lapsen, niin mun mielestä siinä Ei ole syytä loukkaantua, jos joku luulee hänen olevan ukki/mummi, koska yleensä 45+ iässä ennemmin tullaan mummoksi/vaariksi, kuin että saadaan oma lapsi.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän yhden, joka tuli 40-vuotiaana mummoksi. Oli vielä tosi siro ja pienikokoinen nainen, että muutenkin nuoren näköinen. Veikkaan, että aika moni on luullut häntä äidiksi, kun on liikkunut lapsen lapsen kanssa.
Mun isä ja lasteni pappa on jo yli 60v, mutta ikäisekseen nuoren näköinen (urheilullinen, tuuheat, tummat hiukset, ei siis ole harmaantunut jne.). Välillä, kun liikutaan minä (n. 40v nainen), isäni ja lapseni yhdessä, mulle tulee itelle sellainen olo, että luuleekohan joku isääni mun miehekseni. :D
Tietysti tällaisessa lähipiirissä kasvaneena varmasti itse arvioin niitä 60v isiä ja yli 40v äitejä tietysti pienen lapsen isovanhemmiksi, vaikka voivat toki olla vanhempiakin. Ei ole onneksi käynyt mitään noloja tilanteita, että olisin sanonut väärällä tavalla jotain ääneen.
Mun lapsuudenystävän perheessä on peräti kolme sukupolvea peräkkäin alle nelikymppisenä isovanhemmiksi ehtineitä. Tästä mun ystävästä tuli mummi vuoden sisällä mun esikoisen syntymästä. Ollaan samanikäisiä siis.
Eipä niitä kauheasti ole tilanteita, jossa olisi tarvetta keskustelussa olettaa kenenkään välisiä perhesuhteita. En sinänsä ole koskaan joutunut sellaiseen minkäänlaisena osapuolena, en olettajana, en oletettuna.
Ihmiset saa lapsia kovin eri ikäisinä.
Miksi ihmeessä kukaan kommentoisi tuollaista ääneen tuntemattomista ihmisistä? Ihan sama kuin utelisi vieraalta pyöreävatsaiselta naiselta, että olet varmaan raskaana, eikös niin.
Se "mummoksi" luultu voi olla vaikka oikeastikin mummon ikäluokkaa, mutta esimerkiksi lapsen täti, jolle on arka paikka ettei saanut ikinä omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mun miestä luultiin isoisäksi 5 vuoden ikäiselle lapsellemme. Mies oli tuolloin 40.
Samoihin aikoihin myös minua eräs toinen luuli lapsemme isoäidiksi. Olin 39.
Kaiken huippu, että mua luultiin kaverini miehen äidiksi, vaikka olen nuorempi kuin kaverin mies!!!!
Mutta elokuvissahan usein 35 vuotias, tai jopa nuorempi nainen näyttelee yli 40 vuotiaan miehen äitiä. Tämä voi hämätä joitakin tosielämässä.
Vähän ohis, mutta mulle selvisi hiljakkoin että työkaverini on 50 vuotias, olin luullut hänen olevan suht lähellä eläkeikää eli ajattelin vähän päälle 60v vanhaksi.
Eräs ambulanssin ensihoitaja kertoi, että kerran kotihälytystehtävässä he menivät kotiin, jossa oli iäkäs mies ja huomattavasti nuorempi nainen. Ensihoitaja kysyi naiselta, että onko tämä potilaan tytär, johon nainen vastasi, että hän on vaimo.
Toisaalta, täytyyhän heidön ymmärtää se, että jos heillä on vaikka 30v ikäeroa, niin yleensä ihmiset olettavat, että siinä on isä ja tytär.
Eo pitäis möläyttää mitään, parempi olla hiljaa. Fiksut ei kommentoikaan tuollaista. Joku äiti kirjoitti somessa, että.oli noin 40 v usean lapsensa kanssa kaupassa joku öapsista rattaila. kun joku pappa sanoi, että siinä on isoäidille annettu kova tehtävä vahtia lapsia. Tämä ko nainen meni sitte kassalle tuon papan perässä ja yritti korjata asiaa, että Äiti laittaa tämän ostoksen nyt kassalle. Mutta eihän tuo huonokuuloinen pappa kuullut ja reagoinut.
On tullut vastaan. Puhuttiin miehen kanssa että voi kysyä "teidän porukoista". Esim. jos jossain tilaisuudessa tai matkaseurueessa kysytään lapselta, missäs teidän porukat istuu tms. Yleensä vastaa että ukki tai isä on tuolla tms. Tai kiertäen lapseltä kysymys, mikäs sinun nimi on ja kenenkäs poikia sitä ollaan?
Olen. Lasteni luokilla oli veljekset, joita kuskasi kouluun mies, jota luulin isoisäksi. Olin tosi yllättynyt kun kuulin, että mies onkin isä. Vaikka no, voihan mies tulla vielä vanhana isäksi, että ei kai siinä mitään ihmeellistä ole. Harvinaisempaa varmaan on se, että tämä vanha mies oli lastensa yksinhuoltaja.
Olin 6-kymppisenä poikani taaperoiden kanssa puistossa ja mammat luulivat minua lasten äidiksi.
Kun olin 39 v, tytär oli 6 v, niin meitä luultiin sisaruksiksi
Vierailija kirjoitti:
Olen. Lasteni luokilla oli veljekset, joita kuskasi kouluun mies, jota luulin isoisäksi. Olin tosi yllättynyt kun kuulin, että mies onkin isä. Vaikka no, voihan mies tulla vielä vanhana isäksi, että ei kai siinä mitään ihmeellistä ole. Harvinaisempaa varmaan on se, että tämä vanha mies oli lastensa yksinhuoltaja.
Mikäs ihme tuo on. On voinut vaikka puoliso menehtyä tms ikävää. Ihminen voi harmaantua yhdessä yössä traagisen tapahtuman jälkeen näin olen kuullut. Ei tarvita enää kenenkään typeriä kommentteja. Pitäisi ottaa mallia amerikkalaisista, heillä on tapana avata keskustelu kehumalla keskustelukumppania, että oletpas nätti tänään tms. Suomalaiset useimmat, ei kaikki, möläyttää erikoisesti asioita suoraan ajattelematta, että onko tuonkin sanominen tarpeellista ja korrektia. Ei ainakaan ilahduta ketään.
.
Sain oman tyttäreni ja kun kanniskelin häntä käytävällä,näin pitkähiuksisen ja rocktyylisen noin 40v miehen joka keinutti vauvaa ja supatti kultapientä. Totesin että isän sylissä on hyvä olla jolloin mies alkoi nauraa ja sanoi,että hän on pappa!
Vierailija kirjoitti:
Olin 6-kymppisenä poikani taaperoiden kanssa puistossa ja mammat luulivat minua lasten äidiksi.
Kun olin 39 v, tytär oli 6 v, niin meitä luultiin sisaruksiksi
Olet tavannut kohteliaita ihmisiä. Kyllähän jo.60v voi luulla isoäidiksi, mutta jos ei varmasti tiedä, on kohteliaampaa pitää mölyt mahassaan. Nuorin isoäiti Suomessa on 34v tietojen mukaan. Kaikkia oletuksiaan ei oke tarpeen tuoda julki. Äitejä ja isiä on nykyään monen ikäisiä.
Olen kyllä. Kun lapseni oli tokan luokan keväällä Saksalaisen koulun pääsykokeissa, kiinnitin huomioni vanhaan mieheen. Paheksuin kovasti sitä, että kumpikaan lapsen vanhemmista ei ollut tullut saattamaan lasta näin tärkeään ja jännittävään tilaisuuteen, vaan olivat laittaneet isoisän asialle. Sitten huomasinkin, että sehän on Paavo Lipponen.
No ei ihan noin, mutta toisinpäin: äitiäni on luultu useasti siskokseni, vaikka hän on saanut minut ihan reilusti täysi-ikäisenä.
Pitää olla tomppeli jos rupeaa munmottelemaan tai papattelemaan vastoin parempaa tietoa. Tai sitten on vain pirullinen ihminen, että haluaa ilkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi koulukavereistani meni naimisiin huomattavasti vanhemman miehen kanssa. Heillä oli kolme pientä lasta, kun nainen kuoli syöpään alle 40-vuotiaana. Mies taisi siinä vaiheessa olla kuusikymppinen tai enemmänkin. Ei tuollainen 60+ ikäinen kolmen lapsen leskimies taida olla vahvoilla deittimarkkinoilla.
Oma isäni oli päälle 50v kun jäi leskeksi kolmen lapsen kanssa, mutta lapset olivat sentään jo teinejä. Hän onnistui nappaamaan itselleen 16v nuoremman vaimon ja sai vielä kolme lasta lisää.
Tiedän miehen, joka on n 60-vuotias ja hänellä on 2 alle kouluikäistä lasta. Vaimonsa on joku thaikku, mutta ei hänkään kovin nuorelta näytä, mutta varmasti nuorempi kuin 60v.
Aivan. Minullakin on ystävä, josta tuli mummo nuorempana kuin minä olin, kun kuopukseni syntyi. Mistäs sitä ulkopuolinen voisi tietää, kuka on äiti ja kuka mummo.
Esikoiseni taas sain melko nuorena ja erityisesti kun hän oli lukiossa, tuntui että olin puolta nuorempi kuin muut vanhempainilloissa. Nyt kun voisin hyvin olla kuopuksen isovanhempi, sulaudun paremmin vanhempainiltojen joukkoon. Iso osa vanhemmista ei ole mitenkään silmiinpistävästi nuorempia kuin minä, jos nyt ei vanhempiakaan.