Kyllästynyt henkilökohtaisen avustajan työhön !
Olen tehnyt tätä työtä 13 vuotta ja nyt alkaa mitta tulemaan täyteen! Suurin osa asiakkaista on ollut ihania ja ymmärtävät avustajan työnkuvan oikein. Mutta sitten on nämä ns mädät omenat.. Systeemiä hyväksikäyttävät itsekkäät ilkeät orjuuttavat asiakkaat ovat onnistuneet viemään ilon ja motivaation tekemääni työhön! Viimeksi tällä viikolla suhteellisen hyväkuntoinen asiakas suuttui minulle kun olin epähuomiossa unohtanut tiskata 2 kuppia, hän pystyy itse tekemään pieniä kotitöitä ja ihan hyvin olisi itse voinut tiskata nuo pari kuppia! Samainen asiakas hyppyyttää liian kilttiä ystäväänsä,ystävä tosin on jostain kumman syystä jättänyt vastaamatta asiakkaani puheluihin. Asiakas tosiaan itse pystyy tekemään ruokaa,pesemään pyykkiä,tiskaamaan ja kävelykin sujuu yllättävän hyvin kipujen valitukseen nähden. . Aluksi asiakas oli mukava mutta kun huomasi että en tee kaikkea puolesta (mikä ei kuulu avustajan työnkuvaan) niin sen jälkeen alkanut ilkeily ja kaikista asioista valittaminen.
Minusta vammaispalvelun pitäisi pitää tiukempaa ja tarkempaa seulaa siitä kuka tarvitsee avustajaa. Tuntuu pahalta huomata miten jotkut laiskuuttaan käyttää väärin yhteiskunnan varoja! Toivoisin myös että suhteellisen toimintakykyisille asiakkaille tehtäisiin selväksi mitä tarkoittaa avustaja ja tajuaisivat sen että avustajan kanssa tehdään yhdessä asioita eikä tarkoitus ole että avustaja tekee kaiken ja asiakas vaan makaa sohvalla. Näistä asioista puhuminen tuntuu olevan tabu ja luullaan että yleistän kaikki asiakkaat hyväksikäyttäjiksi, en todellakaan yleistä! Mutta systeemin väärinkäyttäjiä valitettavasti on ja kollegoilta kuulee mitä hurjimpia tarinoita siitä miten avustajia hyppyytetään ja kohdellaan epäinhimillisesti.
Voimia kaikille jotka tekee henkilökohtaisen avustajan töitä! Nostan hattua teille jotka jaksatte tehdä avustajan hommia vuosikymmeniä,itse en tähän enää pysty.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä avustettavan toimintakyvystä. Avustaja tietty tekee sitä, mitä asiakas pyytää ja kokee tarvitsevansa.
Avustaja myy avustettavalle aikaansa.
Avustajan tehtävä ei ole arvioida, kykenisikö avustettavan tekemään sitä tai tätä vai ei.
Siis saavatko nämä avustettavat kyykyttää avustajia miten haluavat?
Mitä tarkoitat kyykyttämisellä?
Paperi turun Sanomista oli tänään artikkeli, miten surkean huonoja avustajia on saatavilla.
Joku kehitysvammaisen äiti tästä valitti, että henkilökohtaiset avustajat ovat järjestään huonoja.
Mitään koulutusta ei vaadita ja se näkyy.
On ollut lääkkeiden varastamista ja kerran oli avustajalla autossa alkolukko, joka esti ajamisen haastatellun luota pois.
Vierailija kirjoitti:
Paperi turun Sanomista oli tänään artikkeli, miten surkean huonoja avustajia on saatavilla.
Joku kehitysvammaisen äiti tästä valitti, että henkilökohtaiset avustajat ovat järjestään huonoja.
Mitään koulutusta ei vaadita ja se näkyy.
On ollut lääkkeiden varastamista ja kerran oli avustajalla autossa alkolukko, joka esti ajamisen haastatellun luota pois.
Lisään, että tämä äiti oli itse lähihoitaja, joten hän kyllä varmaan osasi arvioida hoidon tasoa.
Eipä sitä kummoista tasoa kannata odottaa, kun alan maine on aivan hirveä eikä syyttä olekaan.
Luonne. Lepsulla "kyllä mä teen" luonteella päätyy kynnysmatoksi suurimmalla osalla ammateista nykyään.
Sitten nämä "labradorinnoutajat" yksi päivä vaan napsahtavat työn kuormituksesta väsyneenä, ottavat lopputilin tai masentuvat kotinsa vangiksi.
Tarvitaan tietysti ammattinimike ja tutkinto jotta voi sanoa itseään alan ammattilaiseksi jolloin ammattilainen-asiakas suhde muuttuu tekijän eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä avustettavan toimintakyvystä. Avustaja tietty tekee sitä, mitä asiakas pyytää ja kokee tarvitsevansa.
Avustajan tehtävä ei ole arvioida, kykenisikö avustettavan tekemään sitä tai tätä vai ei.
Kyllä se on, jos avustettava käyttää avustajan työpanosta väärin. Jos avustettavalla on toimintakykyä edes osittain jäljellä, hänen on tehtävä itse ja avustaja vain AVUSTAA, ei tee puolesta. Vähintään avustettavan on oltava mukana, hän ei voi mennä katsomaan telkkaria sillä välin kun avustaja tekee ruuan, tai päiväunille kun avustaja siivoaa. Avustettavan on tehtävä se mitä pystyy, avustaja avustaa häntä siinä.
Mitkä sitten ovat niitä henkilökohtaisen avustajan tehtäviä?
En ole itse alalla, mutta olen lukenut näitä keskusteluja, joissa on lueteltu paljon asioita, jotka eivät niihin kuulu. Esim. kotityöt ja siivous eivät kuulemma ole avustajan tehtäviä. Mitä tehtäviä varten niitä henkilökohtaisia avustajia siis tarkalleen ottaen palkataan, jos ei tekemään tuollaisia päivittäisiä asioita?
Minä olen tehnyt avustajana töitä n. kolme vuotta ja teen tulevaisuudessakin.
Omat avustettavani ovat olleet todella kivoja ihmisiä.
Kukaan ei ole pitäny minua orjana, hypyyttänyt tai ilkeillyt.
Monesti olen ollut suurimmaksi osaksi vain seurana.
Korkeintaan tehnyt pieniä kodin siivouksia (laittanut pyykit kuivumaan/kaappiin).
Ja varsinkin kesäisin ulkoillut heidän kanssaan.
Minulla on siis käynyt hyvä tuuri
Palkka on pieni ja teen vain n.
12h/vko joten saan myös soviteltuapvrahaa.
Oma kuntoni ei kestä kokopäivätöitä ja avustettavani tietävät tämän.
Samoin työnantajani, olen töissä yrittäjällä jolla on monella paikkakunnalla avustettava eli ei mikään parin työntekijän firma.
Onneksi olkoon 13 vuoden pituisesta kärsivällisyydestä avustajana. Arvostan!
Päätin ennakkoluulottomasti (?) hakea avustajan paikkaa naiselle, jolla oli valmis kysymyslista niin kuin hakisin Kone Oy:lle toimitusjohtajaksi. Nainen edellytti nöyrää ja alistuvaa asennetta,jota hän monin tavoin selitti miten tehtäväni ei ole olla mitään mieltä mistään saati puuttua hänen tapaansa hoitaa asiat. Ymmärsin avustajan toimivan kuin kävelevä lihapala ja joka juoksee joka vislauksesta avustettavan luokse. Nainen vaikutti hankalalta ja tajusin heti,etten kestäisi hänen tunkkaista ja sekaista kotiaan sekuntiakaan saati suostuisin hänen ruokasotkujaan valmistamaan.
Pieni palkka suhteutettuna avustajan kohteluun ei houkuttele. Luulin, että avustajan työssä olisi jotakin kivaa, mutta kyllä niissä avustajia hakevissa ilmoituksissa on vain älyttömiä vaatimuksia avustajan taidoista kuin joulupukille kirjoittaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on, jos avustettava käyttää avustajan työpanosta väärin. Jos avustettavalla on toimintakykyä edes osittain jäljellä, hänen on tehtävä itse ja avustaja vain AVUSTAA, ei tee puolesta. Vähintään avustettavan on oltava mukana, hän ei voi mennä katsomaan telkkaria sillä välin kun avustaja tekee ruuan, tai päiväunille kun avustaja siivoaa. Avustettavan on tehtävä se mitä pystyy, avustaja avustaa häntä siinä.
Eikö avustettava ole henkilökohtaisen avustajan esimies työnantajamallissa? Ei kai kovin monessa työpaikassa työntekijä voi työnantajalle sanella, mitä tehdään ja miten, tai sanoa esimiehelle, mitä asioita hänen pitäisi tehdä itse.
Avustajalta ei vaadita minkäänlaista koulutusta.
Hänellä ei ole mitään oikeutta tai kyky valmentaa asiakasta ja päättää, mihin asiakkaan pitää osallistua ja mihin ei.
Avustaja ei olw mikään kuntouttaja.
Avustaja on yksinkertaisten pienten kotitöiden tekijä. Avustajan valtaan ei kuulu määrätä, pitääkö vammaisen itse osallistua työhön tai ei.
Aika korkealle korottavat itsensä nämä töiden tekijät. Oikeasti se vammainen määrää, mitä haluaa tehtäväksi. Kannattaa vaihtaa avustajaa, jos avustaja heittäytyy pomottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että avustajia saa helposti siksi, että se on työllistämistoimi heikosti työllistyville. Ei ole koulutusta eikä hyvää älykkyyttä.
Avustettavia ei saa helposti, mutta siinä pärjää parhaiten joviaalit ja jotakin tekemistä elämäänsä kaipaavat ihmiset.
Toinen juttu, mitä myös käytetään hyväksi, on tukiperheet. Tukiperheenä tarkoituksena on siis auttaa uupuneita Tai mt-ongelmista kärsiviä vanhempia Lastenhoidossa, jotta vanhemmat saavat edes joskus vähän levähtää, kun lapsi om yleensä yhden viikonlopun pe-su tukiperheenä luona kuukaudessa. Mutta jotkut löytävät sitä tukimuotoja ilmaisena lastenhoitopalveluna. Mä tiedän yhden tapauksen, jossa perheessä om vanhemmilla yksi kouluikäinen lapsi, ja vanhemmat asuvat hyvällä alueella omakotitalossa, molemmilla hyväpalkkainen vakituinen työpaikka, autot pihassa ja heillä on siis yksi alaikäinen lapsi, jolla on tukiperhe.
Tämä ja vaikkei pystyisikään kaikkea itse tekemään niin täytyykö olla ilkeä juuri hänelle, joka tulee auttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä sitten ovat niitä henkilökohtaisen avustajan tehtäviä?
En ole itse alalla, mutta olen lukenut näitä keskusteluja, joissa on lueteltu paljon asioita, jotka eivät niihin kuulu. Esim. kotityöt ja siivous eivät kuulemma ole avustajan tehtäviä. Mitä tehtäviä varten niitä henkilökohtaisia avustajia siis tarkalleen ottaen palkataan, jos ei tekemään tuollaisia päivittäisiä asioita?
Joidenkin tehtäviin ne toki kuuluvat, mutta ei kaikkien. Itse en suostuisi olemaan alipalkattu siivooja, kun siivoustyöstä voi saada parempaakin palkkaa.
Lähtökohtaisesti avustaja on avustettavaa varten, auttaa liikkumisessa, asioiden hoidossa, joillakin myös hygieniassa, käyttää kuntoutuksissa ja asioilla. Lähtökohtaisesti avustaja ei ole täyspäiväinen siivooja, remontintekijä tai puutarhuri.
Avustajan kuuluu olla nimenomaan piika sen ajan kuin se siellä töissä on. Samanlaiset työt kuin piialla, eli tehdään mitä käsketään.
(Piika-nimitys on sikäli väärä ja vanhentunut, että avustaja ei sentään palvele kaikkina aikoina eikä myöskään asu avustettavan luona, kuten piirteitä tekivät.)
Vierailija kirjoitti:
Avustajalta ei vaadita minkäänlaista koulutusta.
Hänellä ei ole mitään oikeutta tai kyky valmentaa asiakasta ja päättää, mihin asiakkaan pitää osallistua ja mihin ei.
Avustaja ei olw mikään kuntouttaja.
Avustaja on yksinkertaisten pienten kotitöiden tekijä. Avustajan valtaan ei kuulu määrätä, pitääkö vammaisen itse osallistua työhön tai ei.
Aika korkealle korottavat itsensä nämä töiden tekijät. Oikeasti se vammainen määrää, mitä haluaa tehtäväksi. Kannattaa vaihtaa avustajaa, jos avustaja heittäytyy pomottamaan.
Jos valinnanvaraa kerran on, niin toki kannattaa aina etsiä mahdollisimman aulis orja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö avustettava ole henkilökohtaisen avustajan esimies työnantajamallissa? Ei kai kovin monessa työpaikassa työntekijä voi työnantajalle sanella, mitä tehdään ja miten, tai sanoa esimiehelle, mitä asioita hänen pitäisi tehdä itse.
Eikä esimieskään voi teettää alaisellaan ihan mitä vain mieleen juolahtaa.
Christiiina kirjoitti:
Toinen juttu, mitä myös käytetään hyväksi, on tukiperheet. Tukiperheenä tarkoituksena on siis auttaa uupuneita Tai mt-ongelmista kärsiviä vanhempia Lastenhoidossa, jotta vanhemmat saavat edes joskus vähän levähtää, kun lapsi om yleensä yhden viikonlopun pe-su tukiperheenä luona kuukaudessa. Mutta jotkut löytävät sitä tukimuotoja ilmaisena lastenhoitopalveluna. Mä tiedän yhden tapauksen, jossa perheessä om vanhemmilla yksi kouluikäinen lapsi, ja vanhemmat asuvat hyvällä alueella omakotitalossa, molemmilla hyväpalkkainen vakituinen työpaikka, autot pihassa ja heillä on siis yksi alaikäinen lapsi, jolla on tukiperhe.
Mä en nyt ymmärrä. Miten "vanhempien auttaminen lastenhoidossa" eroaa "ilmaisesta lastenhoitopalvelusta"? Vai yritätkö vihjata, että hyvin toimeentulevalla yhden lapsen vanhemmalla ei voi olla mielenterveysongelmia tai hän ei voi olla uupunut?
Siis saavatko nämä avustettavat kyykyttää avustajia miten haluavat?