Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästynyt henkilökohtaisen avustajan työhön !

väsynytavustaja
15.02.2023 |

Olen tehnyt tätä työtä 13 vuotta ja nyt alkaa mitta tulemaan täyteen! Suurin osa asiakkaista on ollut ihania ja ymmärtävät avustajan työnkuvan oikein. Mutta sitten on nämä ns mädät omenat.. Systeemiä hyväksikäyttävät itsekkäät ilkeät orjuuttavat asiakkaat ovat onnistuneet viemään ilon ja motivaation tekemääni työhön! Viimeksi tällä viikolla suhteellisen hyväkuntoinen asiakas suuttui minulle kun olin epähuomiossa unohtanut tiskata 2 kuppia, hän pystyy itse tekemään pieniä kotitöitä ja ihan hyvin olisi itse voinut tiskata nuo pari kuppia! Samainen asiakas hyppyyttää liian kilttiä ystäväänsä,ystävä tosin on jostain kumman syystä jättänyt vastaamatta asiakkaani puheluihin. Asiakas tosiaan itse pystyy tekemään ruokaa,pesemään pyykkiä,tiskaamaan ja kävelykin sujuu yllättävän hyvin kipujen valitukseen nähden. . Aluksi asiakas oli mukava mutta kun huomasi että en tee kaikkea puolesta (mikä ei kuulu avustajan työnkuvaan) niin sen jälkeen alkanut ilkeily ja kaikista asioista valittaminen.

Minusta vammaispalvelun pitäisi pitää tiukempaa ja tarkempaa seulaa siitä kuka tarvitsee avustajaa. Tuntuu pahalta huomata miten jotkut laiskuuttaan käyttää väärin yhteiskunnan varoja! Toivoisin myös että suhteellisen toimintakykyisille asiakkaille tehtäisiin selväksi mitä tarkoittaa avustaja ja tajuaisivat sen että avustajan kanssa tehdään yhdessä asioita eikä tarkoitus ole että avustaja tekee kaiken ja asiakas vaan makaa sohvalla. Näistä asioista puhuminen tuntuu olevan tabu ja luullaan että yleistän kaikki asiakkaat hyväksikäyttäjiksi, en todellakaan yleistä! Mutta systeemin väärinkäyttäjiä valitettavasti on ja kollegoilta kuulee mitä hurjimpia tarinoita siitä miten avustajia hyppyytetään ja kohdellaan epäinhimillisesti.

Voimia kaikille jotka tekee henkilökohtaisen avustajan töitä! Nostan hattua teille jotka jaksatte tehdä avustajan hommia vuosikymmeniä,itse en tähän enää pysty.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hajosi pää vuodessa,ei enää ikinä!

Yksi nainen istui kuin kuningatar kiljumassa ohjeita ja moittimassa.  Mattoja olisi pitänyt suoristella ja kukkia käännellä ikkunalaudalla. Vessaansa en olisi saanut käyttää vaan olisi pitänyt pystyä pidättelemään kotiin asti.

Ja sitten oli mies joka luuli että avustaja on hu""ra. Suuttui kun en tyydyttänyt häntä kädelläni. 

Vierailija
82/96 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen niellyt kaiken paskan. Avustettavani kertoo kuinka hänen äiti kotona haukkuu avustajia. Ulkonäköä ym vaikkei se äiti itsekään mikään kaunotar ole. Kröhöm. Lisäksi ei sanota päin naamaa asioista,vaan tulee sitten pitkän ajan päästä,että ei olisikaan saanut tehdä tätä tai tätä. Alkaa häämöttää loppu avustajan urallani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua käytettiin vammaisen vahtina. Vammaisen äiti on kotona,mutta koska heillä oikeus avustajaan niin ottivat avustajan. Vammaisen äiti pystyisi hoitamaan lapsensa. En ymmärrä mikä tässä idea. Sekö että äiti saa huilata ??

Vierailija
84/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikani jaksoin minäkin, paljon vähemmän kuin aloittaja. suoraan sanottuna hirveää hommaa. Ei helppoa kuten jotkut luulee. Henkinen puoli on koetuksella. Avustajia käytetään hyväksi muun muassa niin että vammaisen kotiolot on heikot niin pääsee tavallaan karkuun niitä edes muutaman tunnin.

Vierailija
85/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni on myös avustettava joka ei edes tarvi avustajaa. Tekee kaiken ihan itse. No olen ottanut asenteen että ilmaista rahaa tämä on kun katotaan telkkaa 8 tuntia päivässä. 

Vierailija
86/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne avustajat ole älykkäimmästä päästä yleensä.

Avustettavat on laidasta laitaan.

Avustajan työhön kuuluu monenlaista työtä ja pitää olla monena. Esim. siivoojat, kokit ym. tekevät yhdenlaista työtä, avustajat kaikkea yhteensä. En alkaisi vähättelemään heidän älykkyyttään. Tutki omaa kuvaasi ensin. 

Vierailija
87/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Aluksi ollaan reippaina, mutta kun on aika esimerkiksi kävellä kotiin jostakin paikasta niin se askel vaan hidastuu ja asiaa on vaikka kuinka. Toteaa vaan ettei hänellä ole kiire mihinkään.&n

Mikään ei ole hyvä. Kävely liian hidasta, puhuu paljon, on liian hiljainen, kävelee liian nopeaa  haluaa varmaan äkisti töistä pois. Ei ole urakkatyötä. Pientä kunnioitusta. 

Vierailija
88/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuntuu olevan joidenkin ymmärryksen ulko puolella,,, Jo pelkästään 

"virka nimi" (koiran) kertoo sen ,, HENKILÖ KOHTAINEN AVUSTAJA !!

SIIS , kun on AVUSTAJA ,, niin kumpi on se TEKEMISEN MESTARI  ????

Monet avustettavat olettavat että AVUSTAJA  on kaiken tekevä ORJA  !!!

JOS tämä AVUSTETTAVA  ei pysty ITSE tekemään mitään,, niin 

silloin se OIKEA paikka on jokin HOIVAKOTI  !!!! 

Tsemppiä kaikille jotka jaksavat tätä touhua tehdä,,,

Vierailija
89/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nykyisessä Suomessa ne jotka arvostelevat , ivaavat muita

ovat niitä jotka ovat käyneet kouluja vähän pitemmälle , mutta

se sivistys on jäänyt oppimatta,, Ja samoin se on täysin ymmärtämätön

asia , että miten koko yhteiskunta toimii,, Mitä itse asiassa

yliopistoissa opetetaan ??? Putkinäön omaisesti jokin pikki riikkinen

" viisaus"  johonkin ???  Elämä on siintä outoa puuhaa, että kuka

tahansa voi joutua täysin avustettavaksi ,, Yksi pieni "naksaus"  , 

niin se korskeinkin "urho" on autettavana ,,Rattailta pudonneena

Eläkeläisenä ,,, 

Vierailija
90/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea keksiä muuta alaa, joka olisi näin villi länsi.

Täälläkin monet ovat kirjoitelleet, että ei se ole avustajan asia valikoida työtehtäviään. No, kyllä joissakin tapauksissa on. Avustaja ei ole kotiorja. Itse olin avustajana "auttamassa arjen askareissa". Oletin tietysti, että nämä arjen askareet ovat sellaista perus ylläpitosiivousta, ruoan laittoa, kauppa- ja ulkoiluapua. Siihen sitten avustettava yritti sälyttää mm. ikkunoiden pesua, lavuaarin vesilukon putsausta, hiusten leikkuuta, mattojen pesua, omenapuiden ja pensasaidan karsimista, hierontaa yms.

Avustajan työ on mahdollistaa normaali arki. Mutta 10 € tuntipalkalla turha odottaa mitään puutarhurin, hierojan tms palveluita.

Lisäksi huomaan, että monet avustajaa hakevat painottavat työhakemuksissa, että avustettavalta edellytetään joustoa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sun pitää olla 24/7 valmiuksissa siihen, että viikonlopulle saattaakin tulla työtä tai jos avustettava keksii, että haluaa lähteä lomamatkalle, niin sitten avustettavakin lähtee. Yritäpä siinä suunnitella omaa elämääsi. Jousto on toki hyve millä tahansa alalla, mutta kynnysmatoksi ei kenenkään pidä alkaa.

Vierailija
91/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin monet ovat kirjoitelleet, että ei se ole avustajan asia valikoida työtehtäviään. No, kyllä joissakin tapauksissa on. Avustaja ei ole kotiorja. Itse olin avustajana "auttamassa arjen askareissa". Oletin tietysti, että nämä arjen askareet ovat sellaista perus ylläpitosiivousta, ruoan laittoa, kauppa- ja ulkoiluapua. Siihen sitten avustettava yritti sälyttää mm. ikkunoiden pesua, lavuaarin vesilukon putsausta, hiusten leikkuuta, mattojen pesua, omenapuiden ja pensasaidan karsimista, hierontaa yms.

Avustajan työ on mahdollistaa normaali arki. Mutta 10 € tuntipalkalla turha odottaa mitään puutarhurin, hierojan tms palveluita.

Lisäksi huomaan, että monet avustajaa hakevat painottavat työhakemuksissa, että avustettavalta edellytetään joustoa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sun pitää olla 24/7 valmiuksissa siihen, että viikonlopulle saattaakin tulla

Muuten, maksetaanko tässä ollenkaan ilta-ja pyhälisiä? 

Vierailija
92/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta hommaa, Avustettavani pissailee joka paikkaan koska pidätyskyky on mennyt, en voi istahtaa mihonkään koska kaikki kangaspehmusteiset tuolit ja sohva ovat pissatut. Lattialle valuu jo vessaan mennessä. Sanoin että hommaa aikuisvaipat sosiaalihoitajalta, ei ole hommannu vaan ostaa kaupasta ja valittaa että kallista on ja siksi ei raaski niitä käyttää.

Vierailija
93/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi huomaan, että monet avustajaa hakevat painottavat työhakemuksissa, että avustettavalta edellytetään joustoa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sun pitää olla 24/7 valmi

Mulle ei ainakaan maksettu. En tiedä menikö ihan sääntöjen mukaan, tosin. Mutta kun se avustettava toimittaa tuntilistat eteenpäin palkanmaksuun, niin avustajahan on sitten vähän sen avustettavan rehellisyyden varassa sen suhteen, että tuleeko sieltä oikea määrä palkkaa.

Jos menet mukaan lomamatkalle, niin melko varmasti et tule saamaan mitään lisää siitä, että olet käytännössä 24/7 avustettavan käytettävissä, koska avustettava voi hyvin sanoa, että lomallakin on työaika. Mutta käytännössähän et voi jättää ulkomailla avustettavaa oman onnensa nojaan, joten sun pitää hänen seurassa olla ja avustaa, vaikka et olisi virallisesti työajalla.

Vierailija
94/96 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja ei ole mikään opettaja tai ohjaaja. Hän ei päätä, milloin avustettavan pitää itse tehdä sitä tai tätä.

Kaverillani on avustaja muutaman tunnin viikossa. Eka avustaja oli kamala määräilijä. Erityisesti vaati, että tyyliin tänään teen 2 ylimääräistä tuntia. Kaverini olisi halunnut käyttää avustajaa tasaisemmin.

Kaveri halusi vaihtaa avustajaa ja tämä uusi taas on saamaton vetelys. Se tekee töitä todella hitaasti ja käyttää runsaasti aikaa eväiden syömiseen ja kahvitteluun ja lisäksi maistaa kaverilleni tekemäänsä ruokaa ja siihen menee paljon aikaa. Siis vaikka tunnin ja suu käy koko ajan. Kaveri joutuu muistuttelemaan töistä.

Tämä on myös oma kokemukseni. Tarvitsin avustajaa teippaamaan parin ikkunan reunat vanhassa talossa, jotta sieltä ei vedä. En pysty tekemään sitä itse reuman takia. Ei onnistunut, koska hänen toimenkuvansa oli olla henkisenä tukena tsemppaamassa. Sama koski lomakkeiden täyttöä. Olin myös usein ilman lääkkeitä.

Vierailija
95/96 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin aloittamaan tupakoinnin,että jaksan tätä työtä ja lisäksi energiajuomia kuluu🤣Onneksi en pian enää ole tässä. 🚽👟👟🐭🐭

Vierailija
96/96 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri halusi vaihtaa avustajaa ja tämä uusi taas on saamaton vetelys. Se tekee töitä todella hitaasti ja käyttää runsaasti aikaa eväiden syömiseen ja kahvitteluun ja lisäksi maistaa kaverilleni tekemäänsä ruokaa ja siihen menee paljon aikaa. Siis vaikka tunnin ja suu käy koko ajan. Kaveri joutuu muistuttelemaan töistä.

Tiedän myös yhden tällaisen. Kaikki tehdään mahdollisimman hitaasti, vaikka työpäivä lähenee loppua. Sitä riehumista ja haukkumista, jos avustaja ilkeää lähteä kesken syönnin/muun toiminnan ollessa kesken. Tuttavani ei jaksanut olla kauaa avustajana.

Työaika loppuu tasan silloin kun sovittu ja siitä lähetään pois. Oli kesken mitä tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme