Kyllästynyt henkilökohtaisen avustajan työhön !
Olen tehnyt tätä työtä 13 vuotta ja nyt alkaa mitta tulemaan täyteen! Suurin osa asiakkaista on ollut ihania ja ymmärtävät avustajan työnkuvan oikein. Mutta sitten on nämä ns mädät omenat.. Systeemiä hyväksikäyttävät itsekkäät ilkeät orjuuttavat asiakkaat ovat onnistuneet viemään ilon ja motivaation tekemääni työhön! Viimeksi tällä viikolla suhteellisen hyväkuntoinen asiakas suuttui minulle kun olin epähuomiossa unohtanut tiskata 2 kuppia, hän pystyy itse tekemään pieniä kotitöitä ja ihan hyvin olisi itse voinut tiskata nuo pari kuppia! Samainen asiakas hyppyyttää liian kilttiä ystäväänsä,ystävä tosin on jostain kumman syystä jättänyt vastaamatta asiakkaani puheluihin. Asiakas tosiaan itse pystyy tekemään ruokaa,pesemään pyykkiä,tiskaamaan ja kävelykin sujuu yllättävän hyvin kipujen valitukseen nähden. . Aluksi asiakas oli mukava mutta kun huomasi että en tee kaikkea puolesta (mikä ei kuulu avustajan työnkuvaan) niin sen jälkeen alkanut ilkeily ja kaikista asioista valittaminen.
Minusta vammaispalvelun pitäisi pitää tiukempaa ja tarkempaa seulaa siitä kuka tarvitsee avustajaa. Tuntuu pahalta huomata miten jotkut laiskuuttaan käyttää väärin yhteiskunnan varoja! Toivoisin myös että suhteellisen toimintakykyisille asiakkaille tehtäisiin selväksi mitä tarkoittaa avustaja ja tajuaisivat sen että avustajan kanssa tehdään yhdessä asioita eikä tarkoitus ole että avustaja tekee kaiken ja asiakas vaan makaa sohvalla. Näistä asioista puhuminen tuntuu olevan tabu ja luullaan että yleistän kaikki asiakkaat hyväksikäyttäjiksi, en todellakaan yleistä! Mutta systeemin väärinkäyttäjiä valitettavasti on ja kollegoilta kuulee mitä hurjimpia tarinoita siitä miten avustajia hyppyytetään ja kohdellaan epäinhimillisesti.
Voimia kaikille jotka tekee henkilökohtaisen avustajan töitä! Nostan hattua teille jotka jaksatte tehdä avustajan hommia vuosikymmeniä,itse en tähän enää pysty.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne avustajat ole älykkäimmästä päästä yleensä.
Avustettavat on laidasta laitaan.
Eli sä olet avustaja.
Ihmettelen, miten kukaan suostuu tekemään tuota 13 vuotta.
Eräs avustettavani sai omalla toiminnallaan häädön asunnostaan , itse koitin asiakaalle sanoa että kannattaa pitää asunto koska muuttaminen on työlästä ja kallista. Häätö tuli ja asiakas soitti itku kurkussa sossulle ja sai sieltä ilmaiseksi muuttolaatikot,muuttomiehet ja pakkausapuakin järjestyi. Oli oppinut että voi perseillä ja sossu maksaa viulut kun vähän uhriutuu. Tuon episodin jälkeen itse lopetin asiakkaalla käymisen ja hänelle järjestyi toinen avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperi turun Sanomista oli tänään artikkeli, miten surkean huonoja avustajia on saatavilla.
Joku kehitysvammaisen äiti tästä valitti, että henkilökohtaiset avustajat ovat järjestään huonoja.
Mitään koulutusta ei vaadita ja se näkyy.
On ollut lääkkeiden varastamista ja kerran oli avustajalla autossa alkolukko, joka esti ajamisen haastatellun luota pois.
Lisään, että tämä äiti oli itse lähihoitaja, joten hän kyllä varmaan osasi arvioida hoidon tasoa.
En ole ikinä tehnyt henkilökohtaisen avustajan töitä, mutta epäilen ettei mikään "hoito" kuulu työnkuvaan. Avustaja jo nimenäkin kertoo, että avustetaan asioissa esim. pukeutumisessa, kokkailussa, ulkoilussa, ostoksilla, vessassa yms. Siis avustetaan eikä niin kuinka jotkut olettaa, että avustaja on kodinhoitaja/siistijä/kokki.
Itse olin kodinhoitajana lapsiperheessä ja tein keittiön kaappien siivouksen "kun äiti siivosi ne joka viikko". Olivat asuneet kämpässä vuosia ja silti alakaapeissa oli purua, joka oli tullut apk:n läpivienneistä. Kone oli ollut heillä siis vuosia, mutta monista kymmenistä siivouksista huolimatta vasta minä sain purut pois.
Samoin jynssäsin todella likaiset nahkasohvat puhtaaksi, tein puutarhahommia ja pakastimeen leipomuksia sekä ruokaa. Ei siinä mitään, olin tuntipalkalla, joten minulle on sama mitä teen silloin. Toisaalta minut oli kunta palkannut hoitamaan lapsia ja tietysti normaali kokkailu siihen kuuluu, mutta tuskin niin, että koko ajan on joku pöperö hellalla porisemassa.
Onneksi ei ole tuonne tullut sen koommin tarvetta, tuolloin perheen äiti toipui jostain leikkauksesta.
Toivottavasti annoit kuntaan edes palautetta, millaista "lastenhoitoa" siellä todellisuudessa haluttiin kunnan rahoilla.
Joo, annoin kyllä. Tuolloin perheen äiti yritti saada vielä toisenkin viikon "lastenhoitoapua" muttei saanut. Taisi jäädä vielä sauna ja kellari suursiivoamatta... Saattaa olla, että palautteeni torpedoi sen.
Mä just hain avustajan töihin. Koskaan ennen en ole tämmöstä hommaa tehnyt. Toivottavasti ei osu jotain täysmulkkeroa avustettavaa kohdalle.
Avustaja on vain nykyajan termi palvelijalle. 12e/h siittä että tekee kolmen päivän kotityöt, ruuat ja pesut parissa tunnissa. Sen vaikka avustettava olisi kuinka mulkero, ei sitä ääneen saa sanoa jos on kehitysvammainen, vanha tai jalka puuttuu.
Kerran itse näin henkilökohtaisen avustajan hakuilmoituksen jossa oli kohtia mm.
- Tulee olla nainen ja kantasuomalainen
- Tulee olla 20-30 vuotias
- Hyvä fyysinen kunto
- Saatavilla hätätapauksia varten 24/7
- Puhuu sujuvaa englantia ja saksaa
- Vähintään 5v kokemus avustajana
- Hygieniapassi
- Ajokortti ja oma auto
- Eläimetön koti avustajalla
- Täysin hajusteeton
- Palkka 12,20e/h
Yksi asia joka jäi mieleen oli, kuinka tulevan avustajan tulisi pystyä sitoutumaan 2vk Saksan reissuihin jopa viikon varoitusajalla (sopimukseen mustaa valkoisella)
Oli niin tarkka ja huvittava hakemus että painautui mieleen.
Moni avustaja yrittää päteä sillä kuinka tärkeä on avustettavalleen.
Sillä sitten korvautuu mitätön palkka ja työ joka ei vaadi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Moni avustaja yrittää päteä sillä kuinka tärkeä on avustettavalleen.
Sillä sitten korvautuu mitätön palkka ja työ joka ei vaadi mitään.
Miksi kirjoitat tällaista soopaa?
Olisitte tyytyväisiä että näitä sekasikiöitä elää nykyään aikuisiksi asti teille töitä varmistamaan.
Voi kai sitä arvella miten siinä käy kun laitetaan välttämättä ikinä itse työpäivääkään tekemätön ns työnantajan asemaan.
Ei löydy ymmärtämystä vähääkään, pelkkiä sopimuksen ylittäviä vaatimuksia. Vähällä tuntimäärällä pitäisi lähes päivystää ympäri vuorokauden.
Ei eläkeläisetkään saa ilmaista kodin siivousta eikä kukaan kanna takkapuita sisälle eikä pese pyykkiä. Joko omainen auttaa tai maksulliset palvelut.
Hmm...Ihmetyttää nämä kommentit. Näyttää siltä,ettei tietoa ole juuri lainkaan vammaisuudesta ja sen monista ilmenemismuodoista sekä avuntarpeesta. Hyvin vaikeatkaan vammat ja henkeä uhkaavat pitkäaikaissairaudet eivät välttämättä näy ulospäin,mutta rajoittavat toimintakykyä.
Mun kaveri on avustettava. On tottunut ns.hyvälle. Oikea prinsessa on ja kehtaa marmattaa, jos joku tavara on väärässä paikassa. Haukkuu avustajia selän takana. Itse en alkaisi tämän kaverin avustajaksi, vaikka maksettaisiin, mokoma niuhottaja.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun olin useana päivänä joutunut keskustelemaan oikeudestani käyttää hanskoja asiakkaan pyllyn pyyhkimiseen jälkeen sekä siitä, saanko pestä sen jälkeen kädet (hyvin kiukkuinen ihminen, ensimmäinen kuulemma halvensi häntä ja jälkimmäisen kohdalla piti päästä heti pois vessasta), lopetin työt.
Räyhäämistä oli ollut koko avustussuhteen ajan jostain ja se vain paheni.
Useimmat asiakkaat olivat tosi kivoja. Niin väärin heitä kohtaan, jos avun saanti tän takia vaikeutuu.Ymmärrän aloittajaa. Uutta työuraa kohti vaan.
Juu nämä hanskojen käyttämisestä loukkaantujat. On aikalailla eri asia vaihtaa vauvan vaippa ilman hanskoja, kuin aikuisen ihmisen ulosteen pyyhkiminen ja vaippojen vaihto. Minulla ainakin ulosteiden haju aiheutti joka kerta oksennusrefleksin ja lisäksi, jos olisi pitänyt vielä pyyhkiä ja putsata ilman suojakäsineitä, niin huh huh.
Minäkään en jatka tässä työssä,kun löydän tien päästä pois. Ehkä sairasloma pitää jossain vaiheessa. Tuota avustettavan katkeraa räkytystä ei kukaan jaksa. Ja lisänä heikko palkka. Koko elämä on mennyt masennuksen puolelle. Ei hampaita naurata enää.
Mulle se ja sama,jos vammainen tai omaisensa haukkuu minua selän takana. Olen sentään normaali ihminen toisin kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri halusi vaihtaa avustajaa ja tämä uusi taas on saamaton vetelys. Se tekee töitä todella hitaasti ja käyttää runsaasti aikaa eväiden syömiseen ja kahvitteluun ja lisäksi maistaa kaverilleni tekemäänsä ruokaa ja siihen menee paljon aikaa. Siis vaikka tunnin ja suu käy koko ajan. Kaveri joutuu muistuttelemaan töistä.
Tiedän myös yhden tällaisen. Kaikki tehdään mahdollisimman hitaasti, vaikka työpäivä lähenee loppua. Sitä riehumista ja haukkumista, jos avustaja ilkeää lähteä kesken syönnin/muun toiminnan ollessa kesken. Tuttavani ei jaksanut olla kauaa avustajana.
Tämä. Aluksi ollaan reippaina, mutta kun on aika esimerkiksi kävellä kotiin jostakin paikasta niin se askel vaan hidastuu ja asiaa on vaikka kuinka. Toteaa vaan ettei hänellä ole kiire mihinkään.
Siinä vaiheessa, kun olin useana päivänä joutunut keskustelemaan oikeudestani käyttää hanskoja asiakkaan pyllyn pyyhkimiseen jälkeen sekä siitä, saanko pestä sen jälkeen kädet (hyvin kiukkuinen ihminen, ensimmäinen kuulemma halvensi häntä ja jälkimmäisen kohdalla piti päästä heti pois vessasta), lopetin työt.
Räyhäämistä oli ollut koko avustussuhteen ajan jostain ja se vain paheni.
Useimmat asiakkaat olivat tosi kivoja. Niin väärin heitä kohtaan, jos avun saanti tän takia vaikeutuu.
Ymmärrän aloittajaa. Uutta työuraa kohti vaan.