Aktiivimalli ja palkkatukilaiset pilasi työpaikkamme.
Nyt palkataan sairaita ja niitä, jotka eivät halua tehdä töitä. Jatkuvia sairaslomia, osaamattomuutta ja lusmuilua. Kun palkkatuki loppuu, palkataan uusi palkkatukilainen, jota ei enää kukaan jaksa perehdyttää, kun sitä perehdytystä joutuu koko ajan tekemään.
Lääke tähän on siis, että työkykyiset joko irtisanoutuu tai saikuttaa.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Aika hullua on se, että töitä on pakko ottaa vastaan, mutta kukaan ei voi siellä töissä pakottaa ketään tekemään mitään, toki voi antaa potkut (koeajalla helpostikin) ja sitten on taas ilman töitä ja pakko ottaa taas vastaan joku työ, jota ei tee, ja niin edelleen...
Onko parempaa esimerkkiä rahan ja voimavarojen tuhlaamisesta?
Ihan neuvostoliitto -touhuksi mennyt, odotellaan vaan koko täysin mädäntyneen systeemin romahtamista.
Väärinkäytöksiä voidaan vähentää sillä, että yksi työnantaja saa palkata vaikka max 3 palkkatukilaista (tai ilmaista harjoittelijaa). Sen jälkeen on orjatyövoiman käyttö kielletty.
Vierailija kirjoitti:
upeaa. tällä saadaan suomi nousuun. nämä tukilaisia ketjuttavat firmat joutaisi kaatua omaan nokkeluuteensa. tämähän piti estää tämä jatkuva uusien orjien käyttö. ei poliitikot pitäneetkään puheitaan. ennenkuulumatonta. kokoomuslaiset tätä tahtoo.
Ei ne ole pelkästään firmat jotka ketjuttaa, ihan sama kuvio toistuu kunnilla ja kaupungeilla, säätiöissä ja yhdistyksissä. Varmaan valtiollakin.
Ei mulla muuta kirjoitti:
Olin firmassa jonne ei palkattu ketään palkalla vaan sinne tuli joka kuukausi tukiloisia palkkatuella 600 eurolla kk. Vakituisia lähti pois kuten minäkin erosin koska jouduimme kouluttamaan niitä palkkatukilaisia emmekä saaneet edes mitään korvausta. Se firma meni konkurssiin sitten 16 kuukaudessa koska sieltä lähti 8 vakituista.
Se oli sille firmalle ihan oikein ja kukahan siinä se tukiloinen oli, ne työntekijät vai se firman omistaja?
Olin firmassa jonne ei palkattu ketään palkalla vaan sinne tuli joka kuukausi tukiloisia palkkatuella 600 eurolla kk. Vakituisia lähti pois kuten minäkin erosin koska jouduimme kouluttamaan niitä palkkatukilaisia emmekä saaneet edes mitään korvausta. Se firma meni konkurssiin sitten 16 kuukaudessa koska sieltä lähti 8 vakituista.
Taidat nyt sekoittaa eri tukimuotoja. Palkkatuetulle maksetaan palkka TESsin mukaan, työnantaja vain saa korvausta tuosta tuetun palkasta tietyn prosentuaalisen osuuden. Työnantajalle maksettavan tuen määrä riippuu siitä, kuinka pitkään palkkatuella firmaan otettu on ollut työttömänä yhtäjaksoisesti.
600 euroa kuukaudessa ei pitäisi olla edes mahdollinen palkkasumma, ellei kyse ole puhtaasti provisiolla pyörivästä puhelinmyyjästä.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuella sentään työntekijä saa palkan. Monilla työpaikoilla käytetään erilaisten työllistämistoimien nimikkeellä ilmaisia työntekijöitä, joille paikkaa epäilemättä markkinoidaan työllistymismahdollisuuksin, mutta totuus on sellainen, että tilalle otetaan vaan seuraava ilmainen tekijä. Ilmaistyöntekijöiden käyttäminen vähentää palkattujen työntekijöiden tarvetta ja tämän ilmaistyöntekijän ilmaistyö hänen omassa ansioluettelossaan ei ole samanarvoista työnantajien silmissä, kuin oikea palkkatyö. Vaikka työtehtävät olisivat täsmälleen samat, kuin vieressä palkkaa saavan kollegan työtehtävät. Rekrytoivien työnantajien silmissä työkokeilut yms ovat negatiivinen markkeri. Eri asia olisi, jos oikeasti työllistyisi siihen ilmaistyöpaikkaan ilmaistyön päätteeksi, mutta miksipä palkata, kun voi ottaa uuden ilmaistyöntekijän.
Meidän kylällä miljoonatulosta takova Setlementti käyttää palvelutaloissaan ja kerhotiloissaan sumeilematta hyväksi näitä palkattomia harjoittelijoita. Saahan tämä työnantajaosapuoli rapiat kymmenen euroa per henkilö läsnäolopäivältä. Paremminkin ongelmana on vakituisen (perehdyttävän) henkilökunnan puute. Usein harkkari/työkokeilijat ovat yksin työvuoroissaan joka on laitonta, sanotaan vaan että ainahan sinä voit hätätinteessa soittaa jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tuli sanottua se mitä työttömät kertoo siitä todellisuudesta, eli ei työnantajalla ole mitään tarkoitustakaan palkata työntekijää palkkatuen jälkeen, vaan otetaan se uusi tilalle.
Ja voitte vain arvata mikä motivaatio palkkatuetulla on tehdä töitä kun tietää olevansa alipalkattu kaikkiin muihin verrattuna ja toisekseen mitään pysyvää työsuhdetta ei kuitenkaan ole tulossa palkkatukikuukausien päätyttyä... nähty ja koettu.
Tässähän sinä kerrot oikeastaan kaiken oleellisen. Eli motivaatiota ei ole, ja se näkyy ja sillä on seurauksensa. Yleensä nämä valittajat unohtaa, että kaikki ovat aloittaneet jostain ja sitten edenneet - mutta joitenkin pitäisi aloittaa huipulta.
Aloittaa huipulta? Mitä sinä oikein horiset. Minulla ei ole mitään tarvetta aloittaa huipulta tai edes päätyä millekään huipulle. Olisi vaan ihan kiva olla palkassa ja muissa työsuhde-eduissa tasavertainen muitten työntekijöitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tuli sanottua se mitä työttömät kertoo siitä todellisuudesta, eli ei työnantajalla ole mitään tarkoitustakaan palkata työntekijää palkkatuen jälkeen, vaan otetaan se uusi tilalle.
Ja voitte vain arvata mikä motivaatio palkkatuetulla on tehdä töitä kun tietää olevansa alipalkattu kaikkiin muihin verrattuna ja toisekseen mitään pysyvää työsuhdetta ei kuitenkaan ole tulossa palkkatukikuukausien päätyttyä... nähty ja koettu.
Tässähän sinä kerrot oikeastaan kaiken oleellisen. Eli motivaatiota ei ole, ja se näkyy ja sillä on seurauksensa. Yleensä nämä valittajat unohtaa, että kaikki ovat aloittaneet jostain ja sitten edenneet - mutta joitenkin pitäisi aloittaa huipulta.
Aloittaa huipulta? Mitä sinä oikein horiset. Minulla ei ole mitään tarvetta aloittaa huipulta tai edes päätyä millekään huipulle. Olisi vaan ihan kiva olla palkassa ja muissa työsuhde-eduissa tasavertainen muitten työntekijöitten kanssa.
Siihen sinulta ei vaadita kuin sama osaaminen ja motivaatio. Ikävää, jos nämä puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Taidat nyt sekoittaa eri tukimuotoja. Palkkatuetulle maksetaan palkka TESsin mukaan, työnantaja vain saa korvausta tuosta tuetun palkasta tietyn prosentuaalisen osuuden. Työnantajalle maksettavan tuen määrä riippuu siitä, kuinka pitkään palkkatuella firmaan otettu on ollut työttömänä yhtäjaksoisesti.
600 euroa kuukaudessa ei pitäisi olla edes mahdollinen palkkasumma, ellei kyse ole puhtaasti provisiolla pyörivästä puhelinmyyjästä.
Tämä. Mutta uskoisin, että nämä palstalla ilmaisista työntkeijöistä vinkuvat ole koskaan missään edes olleet töissä. He vain toistavat tätä tarintaa oikeuttakseen sen, etteivät edes yritä päästä töihin.
No mutta silloinhan tuo kehä toimii! Vakkari lopulta irtisanoutuu ja palkkatukilainen saa vakitöitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä työnantajan oikeasti tarvitset jonkun töihin, miksi et palkkaa häntä ilman palkkatukia ihan tavallisella koeajalla.
Mieti omaa motivaatiotasi, kun olet kierteessä, jossa työpanoksesi kerta toisensa jälkeen kelpaa, kun siitä ei itse tarvitse maksaa mitään.
Kuinka monta vuotta sinua itseäsi kiinnostaisi olla tuollaisessa kuviossa mukana?
Kuule, voit olla ihan varma, että olen aina palkannut jokaisen ihmisen ilman palkkkatukia. Palkkatuen merkitys on palkkauksen kokonaisukustannuksissa on lopulta mitätätön - sitä saa vain joitain kuukausia.
Pointti oli kuitenkin se, että jos sinulle maksetaan vähemmän kuin muille, niin siihen on syynsä. Esim. harjoittelijat saavat harjoittelijan palkkaa. Motivoituneet palkataan tai suositellaan eteenpäin.
Mutta ymmärrät kai (tai et tietenkään ymmärrä), että olet just se tyyppi, joka ylläpitää pitkäaikaistyöttömiin kohdistuvia ennakkoluuloja kertomalla, miten sinulla ei ole motivaatiota. Näinhän useat työnantajat olettavat olevankin.
Fiksu toki tajuaa, että työttömyyden pitkttymisellä voi olla muitakin syitä kuin motivaation puute, mutta miksi ottaa riski, niin kauan kuin muutakin työvoimaa on tarjolla?
Minä olen tehnyt omat palkkatukityöni hyvällä motivaatiolla joka kerta, mutta ymmärrän hyvin, että tuollainen systeemi laskee motivaatiota. Itse pidän noita palkkatukikeikkoja yhdyskuntapalveluna, jonka saan rangaistukseksi, kun olen syyllistynyt liian pitkään työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä minua ihmetyttää, miten joku yrittäjä arvostaa omaa yritystään ja sen vanhoja työntekijöitä niin vähän, että palkkaa noita palkkatukilaisia. Työntekijät on tällä hetkellä yrityksen yksi tärkeimmistä voimavaroista. Osaajia ei löydä edes etsimällä kivien alta, hyvän ja ahkeran työntekijän kun löytää, siitä kannattaa pitää kiinni kaikin keinoin. Huono työilmapiiri on tällä hetkellä se syy, miksi osaajat vaihtavat firmaa. Minulle ei tulisi mieleenkään pyytää meidän firman rautaisilta ammattilaisilta, että hei kun meillä on nyt deadlinet ja kova kiire, niin mä palkkasin tänne tämmösen mitään osaamattoman varpaitaan tuijottelijan, ottakaapa koppi ja vahtikaa myös sitä seuraavat kolme kuukautta.
Sen yhden palkkatukityypin vahtimiseen menee käytännössä osaavan työntekijän työajasta ainakin puolet. Se ei tekisi puolikasta oikean työntekijän hommaa. Ja se osaava työntekijä pikkuhiljaa kettuuntuu, kun omat työt ei vähene, kun palkkatukilainen ei kumminkaan opi (tai siis olisi ainakin ihme, jos sieltä yhtäkkiä joku reipas 7,5h päivässä ahkeroiva löytyisi).
Plus vielä se pahin, jos se palkkatukilainen on pakotettu palkkatukitöihin, niin mistä sitä tietää haluaako se kostaa firmalle esim. kaatamalla kahvinsa "vahingossa" serveritietokoneen päälle. Hups, oon tosi pahoillani, mä en oikein vielä osaa.
Yrittäjänä ymmärrän pointtisi enkä itsekään pysty ottamaan edes alan työharjoittelijaa, koska aikaa opastamiseen ei vaan ole. Minusta on silti ilkeää yleistää kokonainen ihmisryhmä osaamattomiksi lusmuiksi, jotka vielä kostavat yritykselle tuhoamalla omaisuutta. Palkkatukitöiden ongelma on koko kuviossa, ei pelkästään jommassa kummassa osapuolessa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kaksi ihmistä, jotka ovat saaneet paikan talosta palkkatukijakson jälkeen. Nämä tapahtuneet nyt 2020-luvulla, joten tätä tapahtuu kyllä.
Ei vaadi muuta kuin sen, ettei työntekijästä haluta eroon sen palkkatukijakson jälkeen, eli pitää olla tarpeeksi hyvä.
Paskoja työntekijöitä valittaa, ettei jaksa perehdyttää, tehkää työnne ja jakakaa sitä tietoa muille ei ole niin raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä työnantajan oikeasti tarvitset jonkun töihin, miksi et palkkaa häntä ilman palkkatukia ihan tavallisella koeajalla.
Mieti omaa motivaatiotasi, kun olet kierteessä, jossa työpanoksesi kerta toisensa jälkeen kelpaa, kun siitä ei itse tarvitse maksaa mitään.
Kuinka monta vuotta sinua itseäsi kiinnostaisi olla tuollaisessa kuviossa mukana?
Kuule, voit olla ihan varma, että olen aina palkannut jokaisen ihmisen ilman palkkkatukia. Palkkatuen merkitys on palkkauksen kokonaisukustannuksissa on lopulta mitätätön - sitä saa vain joitain kuukausia.
Pointti oli kuitenkin se, että jos sinulle maksetaan vähemmän kuin muille, niin siihen on syynsä. Esim. harjoittelijat saavat harjoittelijan palkkaa. Motivoituneet palkataan tai suositellaan eteenpäin.
Mutta ymmärrät kai (tai et tietenkään ymmärrä), että olet just se tyyppi, joka ylläpitää pitkäaikaistyöttömiin kohdistuvia ennakkoluuloja kertomalla, miten sinulla ei ole motivaatiota. Näinhän useat työnantajat olettavat olevankin.
Fiksu toki tajuaa, että työttömyyden pitkttymisellä voi olla muitakin syitä kuin motivaation puute, mutta miksi ottaa riski, niin kauan kuin muutakin työvoimaa on tarjolla?
Minä olen tehnyt omat palkkatukityöni hyvällä motivaatiolla joka kerta, mutta ymmärrän hyvin, että tuollainen systeemi laskee motivaatiota. Itse pidän noita palkkatukikeikkoja yhdyskuntapalveluna, jonka saan rangaistukseksi, kun olen syyllistynyt liian pitkään työttömyyteen.
No sittenhän tämä ei koskenut sinua? Kannattaa huomata, että vastaus oli henkilölle, joka valitti motivaation puutetta.
Mutta puhutkohan nyt edes palkkatuesta? Ei palkkatukikeikat tule autmaattisesti vaan se on tuki, joka maksetaan työnantajalle vaikeasti työllistyvän palkkaamiseksi. Eli yleensä haet ihan normiduunia, ja palkkatuki tasoittaa sen, että just sinut palkataan. Toki palkkatuki voi olla myös peruste määräaikaisuudelle.
Koskee. Kyllä se kuitenkin joka kerta ihmetyttää, että miksi juuri minun työpanos kelpaa vain halpuutettuna.
Työnantajien pitäisi valittaa tästä systeemistä poliitikoille jos se kerran on niin paska, eikö vttuilla sille työttömälle jolla ei ole mitään vaikutusmahdollisuuksia näihin pakkohakulakeihin yms.
Palkkatukilaisille maksetaan TES palkkaa, toki työnantaja saa osan pois, eli älä valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajien pitäisi valittaa tästä systeemistä poliitikoille jos se kerran on niin paska, eikö vttuilla sille työttömälle jolla ei ole mitään vaikutusmahdollisuuksia näihin pakkohakulakeihin yms.
Eihän työnantaja valita kun voi loisia toisten maksamilla verorahoilla, siellä ne makaavat vaan sohvalla ja piereskelevät (siis työnantajat) kun veronmaksajat maksavat työntekijöiden kustannukset. (dejavuu jostain mutta en saa yhdistettyä) 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työnantaja valita kun voi loisia toisten maksamilla verorahoilla, siellä ne makaavat vaan sohvalla ja piereskelevät (siis työnantajat) kun veronmaksajat maksavat työntekijöiden kustannukset. (dejavuu jostain mutta en saa yhdistettyä) 😁
Työnantajilla on yhdet puheet poliitikkojen suuntaan, ja toiset puheet työttömien suuntaan, kolmannet töissäolevien suuntaan ja neljännet osakkeenomistajien suuntaan.
Mitähän mieltä he oikeasti ovat?