"Mene yksityiselle lääkärille, ei se ole niin kallista!" He""tti miten raivostuttaa kun joku tarjoaa tuota vastausta valittaessani, miten tk:hpn ei pääse tai sitten pääsee muttei saa tutkimuksia
Seuraavan kerran kysyn että "Maksatko sinä? Maksatko 76 euroa sydänfilmistäni? Tai 441 euroa pään magneettitutkimuksesta?"
Kyllä, yleislääkäri on vain 40 euroa mutta siinä jos määrätään labroja tai vaikka sydänfilmi niin summa nousee kohisten!
Kommentit (124)
Kritiikki kannattaisi kohdentaa sinne päättäjien suuntaan. He ovat vastuussa siitä, että terveydenhuolto on Suomessa aivan retuperällä. Onhan se erikoista, että lääkäreitä ei viitsitä kouluttaa tarpeeksi eikä hoitajille haluta maksaa kunnollista palkkaa ja tarjota asiallisia työoloja. Kyseessä on kuitenkin yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittinen ala.
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut paljon samaa. MInulla on huonot hampaat, osa poistettukin ja hammaslääkärikammo. Jos olisi rahaa kuin roskaa, olisin jo käynyt yksityisella nukutushoidossa ja ottanut implantit, luuleeko ihmiset että elän huvikseni suuhun lahoavien hampaiden, joilla on jo vakea syödä,.kanssa?!
Omia valintoja. Minulla on paha hammaslääkärikammo, silti käyn siellä parin vuoden välein tarkastuksessa koska en halua lahoja hampaita. Kaikesta ei voi syyttää yhteiskuntaa.
Nämä on just näitä tilanteita mihin pitäisi säästää joka kuukausi. Joo tiedän tasan tarkkaan miten vaikeaa se on. Olen säästänyt kaikkein pienimmistä tukirahoista lapseni magneettikuvaukseen rahat aikoinaan. Aika vähän pystyi itse syödä ja paljon lähti tavaraa kirppikselle. Onneksi ei ollut vakavaa.
Siitä viisastuneena olen aina säästänyt vastaavia menoja varten. Joka ikinen viikko, kuukausi, vuosi ei kampaajakäyntejä, meikkejä, uusia vaatteita, elokuvia, roskaruokaa tms vaan rahat säästöön. Töissä ollessani säästin vielä enemmän. Hemmetin sisukas pitää olla ja miettiä joka päivä mistä repii kympin tai kaksi lisää säästöön. Elämä on raakaa, enää ei pääse lääkäriin helposti, kuten vielä 25v sitten. Silloin oli meidänkin kylällä iltapäivystys. Nyt ei ole mitään. Pakko siirtyä yksityiselle joten säästäminen jatkuu, hinnatkin vielä kalliimpia kuin ennen kun ei saa Kelalta mitään helpotusta. Ihan pikkujutusta ei lääkäriin lähde ja sitten kun on pakko meneekin satoja euroja kun ei yhdellä kerralla selviä terveysongelmat, ikääkin jo paljon. On tämäkin valtio olevinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut paljon samaa. MInulla on huonot hampaat, osa poistettukin ja hammaslääkärikammo. Jos olisi rahaa kuin roskaa, olisin jo käynyt yksityisella nukutushoidossa ja ottanut implantit, luuleeko ihmiset että elän huvikseni suuhun lahoavien hampaiden, joilla on jo vakea syödä,.kanssa?!
Omia valintoja. Minulla on paha hammaslääkärikammo, silti käyn siellä parin vuoden välein tarkastuksessa koska en halua lahoja hampaita. Kaikesta ei voi syyttää yhteiskuntaa.
Miksi menen kun tiedän saavani paniikin? Tunnen etten saa henkeä kun saa on täynnä tavaraa ja siinä vaiheessa kun ruiskitaan vettä saan täydellisen paniikin koska tunnen hukkuvani, loikkaan ylös ja vapisen ja itken.
Olen kysynyt rauhoittavaa esilääkitystä, kuulemma vain lapsille ja kehitysvam maisille aikuisille tarkoitettu! 45vuotiaan terveen naisen pitää osata olla rauhallinen ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menen kun tiedän saavani paniikin? Tunnen etten saa henkeä kun saa on täynnä tavaraa ja siinä vaiheessa kun ruiskitaan vettä saan täydellisen paniikin koska tunnen hukkuvani, loikkaan ylös ja vapisen ja itken.
Olen kysynyt rauhoittavaa esilääkitystä, kuulemma vain lapsille ja kehitysvam maisille aikuisille tarkoitettu! 45vuotiaan terveen naisen pitää osata olla rauhallinen ilmankin.
Oletko kertonut oikein tosi rehellisesti ja avoimesti, kuinka vakavasta pelosta sulla on kysymys?
Kuulostaa kyllä ihan järkyttävän epäempaattiselta suhtautumiselta. :( Kyllähän kaikkien hampaat pitäisi voida hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kertonut oikein tosi rehellisesti ja avoimesti, kuinka vakavasta pelosta sulla on kysymys?
Kuulostaa kyllä ihan järkyttävän epäempaattiselta suhtautumiselta. :( Kyllähän kaikkien hampaat pitäisi voida hoitaa.
Kuulostaa pikkupaikkakunnan touhulta. Nukutushoitoon pääsee vain jos on passi ja tulkki, esilääkityksen taas saa vain alaikäinen jolla jokin diagnoosi (esim. adhd).
Olen tullut johtopäätökseen, että tuo "mene yksityiselle" on syrjintää ja taloudellista kiusantekoa. Minkä ihmeen takia maksetaan veroja ja on julkinen terveydenhuolto, tai opiskelijaterveydenhuolto, jos sinulle voidaan siellä vain ylimalkaan todeta, että "no, mene yksityiselle, ei me täällä mitään tutkita".
Minkä takia sitten pitää maksaa veroja, käyntimaksuja, tai yths-maksuja, jos sille rahalle ei saa mitään vastineeksi? Mielummin pidän ne rahat sitten itselläni ja SÄÄSTÄN SITÄ YKSITYISTÄ VARTEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta tk:n hoidosta. Niinkin mitätön, mutta tuskallinen vaiva, eli ukkovarpaan kynsi kasvoi kipeästi varpaan sisään toiselta puolelta. 5 vuoden ajan se kynsi sitten poistettiin tk.ssa joka vuosi.
Kerran menin sitten yksityiselle sitä poistattamaan ja se lääkäri kertoi sitten, mistä se kynnen kasvaminen varpaan sisään johtuu. En ole sen jälkeen tarvinnut kynttä poistattaa.
Mistä se johtui?
Äidilläni on tuo sama vaiva. Ei tk ole tehnyt mitään.
Varpaassa on nivelrikko ja se ikään kääntyy vinoon (tai vähän niinkuin kierteele) ja kynsi pyrkii aina kasvamaan suoraan. Käytän nykyisin sellaisia varpaan suoristajia . Vähän lankarullan muotoisia silikonisia. Niitä saa apteekeista ja joistain kenkäliikkeistäkin. Lidlissäkin olen nähnyt joskus kausituotteena.
Olen itse mietinyt, että tekokynsi myös voisi auttaa.
https://www.yliopistonapteekki.fi/comforsil-isovarpaan-oikaisija-m-2-kp…
Tiedän että Suomessa terveydenhuolto ei ole kovin kummoista. Tiedän myös että rahalla saa parempaa hoitoa. Näin ollen, jos todella olisin huolissani terveydestäni, niin silloin tekisin kaikkeni jotta asia selvitettäisiin pohjia myöten. Tällöin puhuttaisiin joistakin sadoista tai enintään muutamista tuhansista euroista. Onko elämäni muutaman tuhannen euron arvoista? Kyllä on. Toisaalta olen nelikymppinen ja vielä ei ole tullut sellaista tilannetta että tämä olisi tarpeellista. Jos sattuu olemaan neuroottinen ja kuvittelee itsellänsä kaikki syövät, niin silloin ei välttämättä kannata juosta yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on jotenkin vaikea uskoa että ei saa yhtä rauhoittavaa. Siis miten on mahdollista. Niitä voi ihan kuka vaan ottaa ennen rutiinitoimenpiteitä ja pitäisi olla ihan perus juttu.
Tai ainakin itse saan reseptini ihan normaalisti rauhoitaviin ja olen ihan tavallinen ihminen jota välillä vähän jännittää ja ahdistaa... Ja tuollainen vakava hammaslääkäripelkohan on aika iso ja vakavasti otettava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on jotenkin vaikea uskoa että ei saa yhtä rauhoittavaa. Siis miten on mahdollista. Niitä voi ihan kuka vaan ottaa ennen rutiinitoimenpiteitä ja pitäisi olla ihan perus juttu.
Tai ainakin itse saan reseptini ihan normaalisti rauhoitaviin ja olen ihan tavallinen ihminen jota välillä vähän jännittää ja ahdistaa... Ja tuollainen vakava hammaslääkäripelkohan on aika iso ja vakavasti otettava juttu.
Kyllä kannattaa pyytää joltain lääkäriltä pieni annos rauhoittavia lääkkeitä mmaslääkäripelkoa varten. Itselläni on Sirdaludia niskajännitykseen ja otan yhden aina mennessäni hammashoitoon, se rentouttaakin vähän. Tietysti lääkkeestä on hyvä mainita lääkärille, että hän ei sitten käytä sellaisia aineita, jotka ei ehkä sovi kyseisen lääkkeen kanssa.
Mindfullness -harjoituskin voi auttaa.
Ja tärkeää olisi pyytää sellainen lääkäri, joka hoitaa pelkopotilaita. Olen omaani jo niin oppinut luottamaan, että uskon, kun hän sanoo, ettei puudutusta tarvita johonkin toimenpiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
jos minulla on ollut jotain akuuttia, mutta ei kiirellistä, niin olen saanut joskus jopa ajanvarauksesta labralähetteet. Yleensä se on mennyt niin, että hoitaja päättelee itsekin, että lääkäriin olisi hyvä päästä. Sitten konsultoivat lääkäriä, joka sitten määrää labralähetteet. Kahdesti on näin käynyt minulle ja kahdesti on sitten lääkäri soittanut perään, että labroissa olikin poikkevaa. Toisella kertaa piti käydä sitten tarkentavissa labrakokeissa, toisella kertaa lääkäri osasi niiden perusteella päätyä diagnoosiin ja määrätä lääkityksen.
Henk koht. tykkäsin tästä metodista. Näin joku sellainen sai itselleen nopeammin ajan, jossa tarvittaisiin välttämättä henkilökohtaista tapaamista lääkärin kanssa. tuossa säästyi parkkikulut ja terveyskeskusmaksutkin eikä tarvinnut yksityisellekään lähteä.
Tämä varmasti toimii jos ei ole kyse ns. isommasta vaivasta. Nyt vaan tuntuu että lääkärikäyntejä jopa pihdataan hoitajien toimesta vakavammissakin tapauksissa, ja liiankin monet yritetään hoitaa pelkästään tällä systeemillä ettei potilas näe lääkäriä ollenkaan. Soitat tk:hon, josta hoitaja laittaa laboratoriolähetteen, jonka jälkeen katsot itse tulokset kannasta eikä kukaan palaa asiaan.
Ei kaikkea voida diagnosoida potilasta näkemättä, puhelimessa puhumalla, papereista tai labratuloksista lukemalla. Tarvitaan myös potilaan tutkiminen. Siitä on tullut vaikeaa kun lääkäriä ei pääse näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen julkinen terveydenhuolto tulisi lakkauttaa. Turhaan maksaa toisten epäterveistä elintavoista.
Samaa mieltä. Kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut pitäisi yksityistää. Siitä tulisi valtavat säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole kyllä normaalia.
Eikö teillä ihmisillä ole työterveyttä jossa voi hoitaa suurimman osan sairauksista?
VAKUUTUS, vakuutus ja VAKUUTUS!
Ehdottomasti vakuutus! Meidän perheessä on jokaisella. Lapsen vakuutus maksaa tällä hetkellä 100e/vuosi ja meillä aikuisilla n. 200e/vuosi, molemmilla siis erikseen eli n. 500e/vuosi maksetaan vakuutusta, jonka turvin voimme AINA mennä suoraan yksityiselle. Tuohon hintaan kuuluu myös mahdolliset lääkkeet.
Äkkiseltään kuulostaa isolta hinnalta, mutta sitten kun miettii vaikka viime vuotta, vuotta 2020.
Lapsi: Lääkärikäyntejä oli yllättävän paljon, ainakin yksi angiina, noro-virus (joutui tiputukseen) ja kerran päiväkodissa loukkasi jalkansa. Otettiin mangneettikuvat yms. saman päivän aikana. Pelkästään magneettikuva teki jo tuon 100e et ei tarvi paljon selittää...
Minä: Isoin lääkärikäynti oli, kun rinnasta löytyi kyhmy, joka jouduttiin kuvaamaan, mammografia tehdä sekä labrat. Yhden lääkärikäynnin hinnaksi tuli yli 600e. Eli yksi lääkärikerta teki tämän verran :D
Mies: Tähän melko paljon erilaisia sairauksia, mutta varmasti yli 1000e hänelläkin kaikkea.
Eli kyllä, maksan mielelläni n. 500e vuodessa, jotta saamme APUA HETI ja kaikki tutkimukset otetaan, mitä lähes pyydämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle, mutta kerro olevasi köyhä ja pyydä lähetettä julkiselle tutkimuksiin. Saat lähetteen ja jatkotutkimukset siirtyvät julkiselle puolella. Sain äitini erikoissairaanhoitoon, kun maksoin yksityisellä 90 euroa.
Joka kerran jatkohoito on ollut keskussairaalassa mitä olen yksityiseltä lähetteitä saanut. Kaipa sitten näkevät päältä päin että olen köyhä keppi kerjäläinen.
Sama hinta tulee ja pääsee nopeammin hoitoon kun yhdellä käynnillä saa jo sen lähetteen vrt TK jossa ekana puoskarin luona josta erikoislääkärille joka vasta hoitomääräyksen.No harvoisssa paikoissa keskusairaalatasoista hoitoa on yksityisellä edes tarjolla.
Ja loppujen lopuksi julkisella on byrokratian takia kalliimpaa hoitoa kuin yksityisellä. Maksaja vain on veronmaksaja, eikä hoidon saaja.
Tämä hallitus on erityisesti vihannut (luonnollisesti sosialistit niin tekevät, kaikille yhtä huono pääsy hoitoon on tasa-arvoista) yksityistä hoitoa, vaikka esim. silmä-, hammas- ja gynekologiset sairaudet ilman niitä jäisivät hoitamatta useimmilta.
Kyllä isommissa kaupungeissa kaikki isot lääkärikeskukset tarjoavat keskussairaalatasoista tutkimusta ja hoitoa: ultraäänitutkimukset, magneettikuvat, tietokonetomografiat, kaihileikkaukset, glaukoomahoidot, keinonivelleikkaukset, vatsan ja paksusuolen tähystykset, raskauden lääkkeelliset keskeytykset, lihavuusleikkaukset, ortopedin tekemät tutkimukset ja hoitosuunnitelmat vammoihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta tk:n hoidosta. Niinkin mitätön, mutta tuskallinen vaiva, eli ukkovarpaan kynsi kasvoi kipeästi varpaan sisään toiselta puolelta. 5 vuoden ajan se kynsi sitten poistettiin tk.ssa joka vuosi.
Kerran menin sitten yksityiselle sitä poistattamaan ja se lääkäri kertoi sitten, mistä se kynnen kasvaminen varpaan sisään johtuu. En ole sen jälkeen tarvinnut kynttä poistattaa.
Mistä se johtui?
Äidilläni on tuo sama vaiva. Ei tk ole tehnyt mitään.
Varpaassa on nivelrikko ja se ikään kääntyy vinoon (tai vähän niinkuin kierteele) ja kynsi pyrkii aina kasvamaan suoraan. Käytän nykyisin sellaisia varpaan suoristajia . Vähän lankarullan muotoisia silikonisia. Niitä saa apteekeista ja joistain kenkäliikkeistäkin. Lidlissäkin olen nähnyt joskus kausituotteena.
Olen itse mietinyt, että tekokynsi myös voisi auttaa.
https://www.yliopistonapteekki.fi/comforsil-isovarpaan-oikaisija-m-2-kp…
Kiitos vastauksesta!
Se on ihan sama vaikka olisi varaakin mutta maassa jossa maksetaan jäätävät verot julkisesta terveydenhoidosta niin pitäisi myös päästä sinne julkiseen terveydenhoitoon kohtuullisessa ajassa.
Itsekin ottaisin, mutta en saa, koska on astma. Sanovat, että tulee liian kalliiksi vakuutusyhtiölle. Astmani ei ole oireillut yli 10 vuoteen, silloin muutin pois parvekeröökaajien myrkyttämästä asuintalosta. hoitavaa lääkettäkin joudun käyttämään vain flunssa- ja siitepölyaikana. Lääkkeet siihen maksaa jotain 60 vuodessa. Muutenkaan en ole lääkäriä tarvinnut moneen vuoteen, labroissa käyn ehkä joka toinen vuosi. Jos tulisi jotain akuutimpaa, niin sitten se varmaan olisi ensiapu tai päivystyskäynti. Totesin joskus itsekseni, että oikeastaan hyvä ettei vakutuusyhtiö halunnut rahojani, koska ihan turhaanhan minä olisin maksanut terveysvakuutusta: paljon halvemmaksi tulee laittaa omakntaan viesti lääkärille, että uusisitko astmalääkerespetini, laitoin pef-seurantatulokset luettavaksi. Pari päivää ja on uusittu.