"Mene yksityiselle lääkärille, ei se ole niin kallista!" He""tti miten raivostuttaa kun joku tarjoaa tuota vastausta valittaessani, miten tk:hpn ei pääse tai sitten pääsee muttei saa tutkimuksia
Seuraavan kerran kysyn että "Maksatko sinä? Maksatko 76 euroa sydänfilmistäni? Tai 441 euroa pään magneettitutkimuksesta?"
Kyllä, yleislääkäri on vain 40 euroa mutta siinä jos määrätään labroja tai vaikka sydänfilmi niin summa nousee kohisten!
Kommentit (124)
SHT kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kysyn että "Maksatko sinä? Maksatko 76 euroa sydänfilmistäni? Tai 441 euroa pään magneettitutkimuksesta?".
En maksa.
Itsekin maksan omistani sen 229 euroa pääni magneettikuvista.
https://www.synlab.fi/hinnasto/
Hiukan kannattaa katsoa missä kuvauttaa.
T. vakio MRG asiakas
Kannattaa ottaa huomioon, että halvimmat kuvaukset eivät ole niin hyviä kuin kalliimmat. Kuvantamisalalla on kuvien muodostamiseen monia ohjelmistoja, joiden pohjana ovat ovat ilmaiset Open Source koodit, joiden laatua ei vahdi mikään taho.
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, terveyskeskuslääkäri voinee antaa lähetteen MRI-kuvauksen tekemiseen yksityiselle puolelle, jos julkinen puoli on ruuhkautunut.
Ei ne välttämättä osaa edes tehdä sitä lähetettä oikein.
Mulla ainakin oli ongelmaa kun lähete oli väärintehty/väärä.
Kuvaukseen mennessä todettiin, mutta sain onneksi samantien yksityisen kirjoittaman lähetteen.
Vakioasiakkaan etuja?
Monella osa-aikaisella se lääkärimaksu on sama mitä siitä päivästä saisi palkkaa, että plus miinus nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen on nykyään ihan sairaan hintainen nyt kun käynnistä ei saa enää kelakorvausta. Veikkaan että ajautuvat ongelmiin asiakasmäärien romahtaessa ja julkinen ruuhkautuu entisestään.
Miksi asiakasmäärä romahtaisi? Isolla osalla meistä on vakuutukset tai sellainen työterveyshuolto, joka hoitaa asian. Kunnallisella puolella taitaa työterveyskin olla minimi, yksityissektorilla tarjotaan paremmat edut.
Harvan työterveyshuolto maksaa esim. gynekäyntejä. En itseasiassa tiedä ketään. Meillä myös erikoislääkärikäynnit pitää maksaa osin itse = jää ihan helkkaristi maksettavaa ilman kelakorvausta. Itse asioin jatkossa julkisella näissä asioissa.
Olen työtön ja kävin yksityisellä gynellä.
Maksoin tietysti itse.
Siinä kassalla kävi nainen, joka sanoi, että työterveyshuollon maksaa muun ja hän 20 euroa omavastuuta.
Itse en todellakaan ole mikään isotuloinen, mutta koska ilman terveyttä en töitäni pysty tekemään, eikä työterveyslääkäri ole tarvitsemani alan erikoislääkäri, mulla on aina ollut säästössä rahaa yksityistä varten. Ja ne säästöt yksityistä varten ovat tietysti pois jostain muusta, kalliista ruoista, leffassa / kahvitreffeillä / drinkeillä / ravintoloissa käymisestä jne. Mieluummin olen terve ja köyhä kuin hieman varakkaampi mutta huonommassa kunnossa.
Minä olen eläkeläinen ja puolisollani on jonkunlainen vakuutus entisessä työpaikassa aloitettu. Ja sille on todella ollut käyttöä. Lääkkeistäkin saa hyvin korvaukset.
Itse olin niin typerä, että en mitään vakuutuksia ottanut, vaan kuvittelin, että olen sitten ikäni veroja maksaneena oikeuttettu julkista hoitoa käyttämään. Olen toki sitä saanutkin muutaman kerran, mutta monesti on ollut pakko yksityiseen turvautua.
Toinen raivostuttava on tämä kun hoetaan sitä työterveyspalvelua ja terveysasematkin hokee "ei me ehitä ottaa vastaan, menkää työterveyteen".
Melkein kaikilla matalapalkka-aloilla tuo työterveys etu on otettu pois, meillä on vielä se tuki- ja liikutaelin homma jäljellä, eli muissa asioissa ei pääse työterveyteen ja monilla ei ole enää tuotakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te oikeasti tajua, että järjestelmää kuormittaa myös ukrainalaiset, paper...tomat, ja muut vierailijat.
Ei meillä ole terveydehoidon resurssia kuin X määrä, ja jos jakajia tulee lisää, niin jokainen saa vähemmän.
Miten tämä on vaikea ymmärtää?
Olin yksityisellä odotustiloissa. Siihen tuli aikuinen henkilö saattajan kanssa. Kassa sanoi, että lääkäri ja tulkki odottelevat jo huoneessa.
En toki halua olla negatiivinen, mutta aiempi kirjoittaja on sikäli oikeassa, että tähänkin menee paljon rahaa. En tiedä, minkä alan lääkärille meni, mutta kun tarvitsi saattajan ja tulkin, niin ei halpa käynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen on nykyään ihan sairaan hintainen nyt kun käynnistä ei saa enää kelakorvausta. Veikkaan että ajautuvat ongelmiin asiakasmäärien romahtaessa ja julkinen ruuhkautuu entisestään.
Miksi asiakasmäärä romahtaisi? Isolla osalla meistä on vakuutukset tai sellainen työterveyshuolto, joka hoitaa asian. Kunnallisella puolella taitaa työterveyskin olla minimi, yksityissektorilla tarjotaan paremmat edut.
Harvan työterveyshuolto maksaa esim. gynekäyntejä. En itseasiassa tiedä ketään. Meillä myös erikoislääkärikäynnit pitää maksaa osin itse = jää ihan helkkaristi maksettavaa ilman kelakorvausta. Itse asioin jatkossa julkisella näissä asioissa.
Erikoislääkärille ei niin vaan lähetetä noissa asioissa, ellei sitten epäilyjä vakavemmasta. Tämän takia moni menee vähäpätöisten asioidenkin kanssa (tarkistukset, reseptipyynnöt eikä noihin kuitenkaan se terv. keskuslääkäri paras mahdollinen) yksityiselle, tai jos on varma,että kuitenkin erikoislääkärin käynti tarpeellinen. Ei tarvitse löpistä terv. keskus väen kanssa niitä näitä ensin. (Ensin ajanvaraus tyyppi, sitten dille sairaanhoitaja ja valitettavasti ehkä myös dille lääkäri) On noita yksityiselläkin, mutta joudut kohtaamaan vain yhden dillen silloin. Sieltä joskus hieman outoja kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä varten meillä on vakuutukset. Tosin itse en sairasta mitään naistentautia, jonka vuoksi gynellä on käytävä monta kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te oikeasti tajua, että järjestelmää kuormittaa myös ukrainalaiset, paper...tomat, ja muut vierailijat.
Ei meillä ole terveydehoidon resurssia kuin X määrä, ja jos jakajia tulee lisää, niin jokainen saa vähemmän.
Olin yksityisellä odotustiloissa. Siihen tuli aikuinen henkilö saattajan kanssa. Kassa sanoi, että lääkäri ja tulkki odottelevat jo huoneessa.
En toki halua olla negatiivinen, mutta aiempi kirjoittaja on sikäli oikeassa, että tähänkin menee paljon rahaa. En tiedä, minkä alan lääkärille meni, mutta kun tarvitsi saattajan ja tulkin, niin ei halpa käynti.
Niin, yksityislääkäri on turv.......hakijoille. Heillä ei oikeutta käyttää julkisia tuossa vaiheessa. Onko parempi vaihtoehto riippuu vaivasta ja lääkäreistä. Voisi kuvitella, että kun voivat laskuttaa pistävät herkemmin kuvauksiin mitä esim. terv. keskus lääkärit ja ehkä pääsee suoremmin erikoislääkärille. En tiedä onko tuossa tapauksessa rajoituksia miten toimitaan, verrattuna itse maksavaan asiakkaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt miten kuplassa voi ihminen, joka yksityisiä ehdottaa, elää. Se kertoo täydellisestä tiedon ja ymmärryksen puutteesta. Ihan kuin kaikilla olisi varaa johonkin yksityisiin. Jos ei ärsyttäisi niin paljon nuo, heräisi häpeä heidän puolestaan.
Monella on varaa, joten ehdotus on ihan asiallinen. Ellei jollain ole, niin ehdotuksen voi sivuuttaa.
Niin samoinhan se on julkisen terveydenhuollon näkökulmasta, että mitä enemmän siellä työterveydessä sitä parempi, tosin hieman huonosti on tuo työterveyshuolto monin paikoin jäjestetty, joten ei siitä ole oikein vielä ollut korvaamaan julkista puolta. Monesti sisältää vain saikut ja työhöntulotarkastuksen. Joskus pääsee kai selvittelemään muitakin tai sitten pompotellaan julkisen ja työterveyshuollon välillä, kumpi hoitaa.
Ymmärrän ajatuksen siitä että koska terveysaseman pitäisi toimia, on sinne yhteydessä saadakseen hoitoa. Ketään ei voi velvoittaa käyttämään yksityistä.
Sitä sen sijaan en ymmärrä että ne joilla on varaa -ja näitäkin on- ennemmin uhraavat oman terveytensä periaatteen takia kuin menevät yksityiselle. Mikä järki siinä on? Ei siinä kärsi kuin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt miten kuplassa voi ihminen, joka yksityisiä ehdottaa, elää. Se kertoo täydellisestä tiedon ja ymmärryksen puutteesta. Ihan kuin kaikilla olisi varaa johonkin yksityisiin. Jos ei ärsyttäisi niin paljon nuo, heräisi häpeä heidän puolestaan.
Monella on varaa, joten ehdotus on ihan asiallinen. Ellei jollain ole, niin ehdotuksen voi sivuuttaa.
Ne kenellä on varaa ja haluaa mennä yksityiselle, menee sinne ihan ilman ehdottamistakin. Joskus menee nekin, joilla ei varaa. Vapaaehtoisuuteenhan tuon pitäisi perustua, eikä varallisuuteen, joten miksi ehdotella. Pidätkö ihmisiä niin tyhmänä, että eiät tiedä yksityisten olemassaolosta. Monet käyttävät kumpaakin, tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ajatuksen siitä että koska terveysaseman pitäisi toimia, on sinne yhteydessä saadakseen hoitoa. Ketään ei voi velvoittaa käyttämään yksityistä.
Sitä sen sijaan en ymmärrä että ne joilla on varaa -ja näitäkin on- ennemmin uhraavat oman terveytensä periaatteen takia kuin menevät yksityiselle. Mikä järki siinä on? Ei siinä kärsi kuin itse.
Harvalla varmaan sellainen mielikuva on, että uhraisi terveytensä julkisissa terveyspalveluissa. Lääkäreitä kai siellä toimii ja lakien ja etiikan mukaan. Ehkä hankalempaa ja epämukavampaa ja aina ei luitenkaan riitä se terv. keskuslääkäri. Jos jotain uhrausta on niin huh huh Suomi.
Ärsyttää jo pelkästään se että joku sanoo mene lääkäriin ei sinne niin vaan mennä
Se on kumma että ihmiset kuluttavat satasia (tuhansiakin) siihen röökiin tai alkoholiin, mutta sitten kun sanotaan että mitäs jos kuluttaisit satasia tervetyteesi niin yllättäen se onkin liian kallista...
Sataset menee siis tuosta noin vaan terveyttä pilaaviin asioihin, mutta ei terveyttä edistäviin.
Valtaosalle suomalaisista yksityinen terveydenhuolto ei olisi "kallis" jos vähän priorioisi menojaan.
Sitä joskus toivoisi että ilmainen julkinen terveydenhuolto (hyvinvointivaltio) alasajettaisiin, niin useampi ihminen oppisi tämän priorisoinnin jalon taidon.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen hallitus haluaa lopettaa yksityiset terveysfirmat, jotta saisi niissä työskentelevät lääkärit ja sairaanhoitajat siirtymään julkisiin terveyskeskuksiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kysyn että "Maksatko sinä? Maksatko 76 euroa sydänfilmistäni? Tai 441 euroa pään magneettitutkimuksesta?".
En maksa.
Itsekin maksan omistani sen 229 euroa pääni magneettikuvista.
https://www.synlab.fi/hinnasto/
Hiukan kannattaa katsoa missä kuvauttaa.
T. vakio MRG asiakas
Mitä vikaa sulla on päässä kun pitää oikein vakioasiakas olla?
Aivokasvain.
Ja maksat tutkimukset itse syystä että?
Haluatko itse odottaa ehkä kuukausia?
T. kuvantamisen jälkeen samana päivänä leikkaavan kirurgin vastaanotolle ja lähete leikkaukseen.
En kysynyt sinulta vaan tuolta joka ravaa usein pään kuvantamisessa.