Säälittää, kun kukaan ei käy oikeissa kukkakaupoissa enää. Minä vuonna Sinä kävit viimeksi?
Ne harvat jotka ostavat kukkia, ostavat kukkansa hypermarketeista minihinnalla.
Kommentit (716)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mieti vähän....atzalea marketissa 7.90
Kukkakaupassa 15.00, mikä siinä kukkakaupan atzaleassa on erilaista?Ei siinä itse kukassa välttämättä olekaan, paitsi että isoissa marketeissa ei aina ennätetä hoitaa kunnolla, jos eteenpäin myynti ottaa aikaa. Mutta kulurakenteessa on eroa, pieni kukkakauppias maksaa jo tukulle enemmän kuin suurketjukauppias, myös muu kulurakenne koettelee pienyrittäjää kovemmin, jotta toiminnasta saa kannattavaa. Kukkakaupasta saa toki kukkien lisäksi myös henkilökohtaista palvelua, leikkokukkien osalta myös sidontataitoa, kauniita paketointeja jne. Näitä ei kovin monesta marketista saa.
Ennemminkin ne kukkakaupoissa kauan seisovat samat kukat näyttää siltä ettei ole hoidettu.
Kaikki tuo mainitsemasi palvelu, kukkien sidonta ja muu maksaa erikseen. Se ei siis sisälly kukan hintaan, joten sillä ei voida perustella kukan korkeampaa hintaa.
Ei ole omalle kohdalle osunut kyllä yhtään kukkakauppaa joka olisi erikseen sidonnasta tai muusta palvelusta velottanut. Ei se tietenkään tarkoita etteikö sellaisiakin olisi, mutta ainakaan läheskään kaikki eivät niin tee.
Itse sain kukkakaupassa erittäin huonoa palvelua, kun kävin kysymässä muutamaa tiettyä huonekasvia. Myyjä huusi liikkeen läpi naureskellen toiselle myyjälle "mitä NYT kysytään". Ilmeisesti osuin johonkin viherkasvibuumiin omien suunnitelmieni kanssa. Heillä ei ollut etsimiäni kasveja.
Viime vuonna ostin tosta oman kaupunginosan kukkakaupasta orvokkeja mennessäni mummolaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi kauppaketjuja, jotka ovat kaapanneet erikoisliikkeet.
Kempparit, kukkakaupat, kenkäkaupat, kodinkoneliikkeet, Alkot halutaan niille ja nyt puhutaan jo apteekeistakin.
Tälle kehitykselle on saatava piste.
Miksi? On tosi kätevää Suomen sääoloissa, kun kaiken tarvitseman saa yhden katon alta. Tai jopa tilaamalla kotiin.
Mökkikunnassa käyn. Helsingissä ei sellaista ole lähellä, siskon asuu kukkakioskin vieressä ja sieltä olen ostanut kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni hautajaisissa moni toi vain pienen kimpun tai yksittäisen kukan. Mikä oli todella jees, koska kukkia oli siinä vaiheessa tullut jo tasaisena tulvana pari viikkoa osanottokukkien muodossa ja isän koti näytti kukkakaupalta.
Sisko siunattiin kirkossa, missä myös laskettiin kukat. Siunauksen jälkeen arkku lähti autokyydillä krematorioon tuhkausta odottelemaan. Sinne meni mukaan vain ne arkussa ja arkun mukana olevat kukat. Ihmiset siis sai siunauksen jälkeen hakea nuo omat kukat takaisin itselleen, koska kirkkoon niitä ei voinut jättää. Kukat sai myös halutessaan ottaa mukaan muistotilaisuuteen ja jättää isän puutarhaan, mihin siskon tuhkat myöhemmin siroteltiin.
Siinä vaiheessa kun se ihmismäärä lähti hakemaan niitä laskemiaan kukkia takaisin, oli paljon kätevämpää pitää matkan ajan mukana niitä yksittäisiä kukkia ja pieniä kukkakimppuja. Niistä syntyi ihan hieno kukkameri puutarhaan.
Tämä.
Varsinkin jos lähiomaiset asuu vaikka kerrostalossa ja kukille ei ole mitään paikkaa, niin ei ole mitään järkeä että niitä useita kymmeniä kukkalaitteita heitettäisiin sitten vaan roskiin heti siunaustilaisuuden jälkeen. Yksittäiset kukat on helpompaa pakata suureksi kimpuksi ja ottaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työasioilla melkein kerran viikossa, ja samaa yhdessä harmitellaan kauppiaan/puutarhurin kanssa.
Minua harmittaa myös. Kaikki ketjutetaan. Ollaan jo nyt kaikki robotteja jotka etukorttien viemänä ostaa ihan liikaa hypermarketeista. Sitten vielä uskotellaan itsellemme olevamme tiedostavia kuluttajia :(
Ihan hyvä vaan. Olen S-omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole koskaan ollut rahaa ostaa kukkakaupasta sellaista ihanaa kaunista siellä sidottua kimppua. Olen aina käynyt vain haaveilemassa niistä kukkakaupassa. Tampereellakin oli joskus sellainen kukkakauppa mun makuun, missä kaikki oli vain vihreätä tai valkoista. Enintään olen ostanut niistä jonkun tarjousviherkasvin.
Olin aiemmin keskipalkkainen mutta yksinhuoltaja. Nyt pienipalkkainen. Niin ei vaan voi mitään. Musta saisi hienon edustusrouvan, kun olen vuosikymmeniä kuolannut kaikkia kauniita sisustusjuttuja.
Se riippuu mitä arvostaa. En minäkään ole ikinä massissa kierinyt, mutta olen sen tyyppinen, että jätän mieluummin aterian välistä kuin kukat ostamatta. Eli katselen mieluummin nälkäisenä kaunista maisemaa, kuin olisin vatsa täynnä ankeassa ympäristössä.
(Kärjistys, en ole oikeasti koskaan joutunut tekemään noin)
Liian kalliit hinnat karkottaa asiakkaat. Laitan pihakukkia ja hoidan hautaa. Kukat ostan Tokmannin puutarhamyymälästä ja Prismasta. Pienet kukkakaupat ovat hinnoitelleet itsensä korkkasi. En osta ylihintaisia täysin samanlaisia kukkia. Ei ole mun päänsärky.
Varmaan rippiruusun viime kesänä. Kukat on kyllä ensimmäinen asia, missä säästän eli en osta ollenkaan, kun pitää seuraava sähkölaskukin maksaa.
Hinnoitelleet itsensä konkurssiin
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni:
Kävin tilaamassa kukkakaupasta pienimuotoisen kimpun häihini (oli talvi). Kimpussa oli vain yhden sorttisia kukkia (ei mikään harvinainen kukka, vaan lähes aina saatavilla kukkakaupasta). Silti eivät osanneet sanoa etukäteen, mitä kimppu tulisi maksamaan, koska eivät kuulemma tiedä kukkien hintaa etukäteen. Kimpun hinta selvisi hääpäivää edeltävänä päivänä, kun kävin hakemassa kimpun. Hinta oli 70 e, kimpussa oli 3 kukkaa. Kimppu oli kaunis ja hääpäivä ainutlaatuinen, mutta onhan tuo tosi kallista.
Vaikea kuvitella, että vaikka ravintolassa ilmoitettaisiin ennen aterian tilaamista, että me ei sitten vielä osata sanoa, paljonko annos maksaa. Selviää sitten, kun ruoka tuodaan pöytään.
Kerran elämässä -tilaisuuteen ei tuo 70 euroa kuulosta kohtuuttomalta. Niitä hääkuviakin katsellaan vuosikymmeniä, ellei suvussa sitten vuosisatoja.
Joulukuussa ostin kukkakaupasta itselleni kivan istutuksen.
Niitä olisi ollut edullisemmin siinä naapurin Prismassa, mutta tuo istutus on minulla nyt vieläkin. En tiedä olisiko se Prisman joulukukka enää.
Kävin ostamassa hautajaisiin kukat muutama viikko sitten, ihan kukkakaupasta. Harmi vaan, että lähin kukkakauppa on 30 kilsan päässä sellaisella suunnalla, jossa en juuri koskaan muuten liiku.
Pihalle (amppelit ja uudet penkkiin istutettavat jos tarvetta) hankin kukat paikalliselta kukkatalolta joka kevät, mieluummin tuen heidän toimintaansa kun ostan jostain baukkarin tai vastaavan kesäpihalta ties mistä tuotuja taimia.
Sisälle kyllä harvemmin tulee mitään kukkakimppuja nykyisellään hankittua, kaksi kissaa ja kukkamaljakot ei tunnetusti ole se kaikkein toimivin yhdistelmä. Muutenkin sisälle joutuu miettimään lähinnä noita kissoille vaarattomia kasveja, niin valikoima kaventuu huomattavasti. Bonuksena se, että minä teen puolet vuodesta reissutyötä, avokki hoitaa kyllä kissat, mutta viherkasvit tuppaa kummasti heittämään veivinsä mun poissaollessa.
Minä ostan miehelle ja teini-ikäisille lapsillenikin synttärikukat kukkakaupasta. Sieltä saan kivoja persoonallisia kimppuja kun sanon max-hinnan ja kenelle. Esim. että tarvitsen synttärikimpun 50-vuotiaalle naiselle, alle 40 euroa jne. Meidän lähellä ollut ihastuttava kukkakauppa tosin lopetti ja tilalle tuli tylsä, ei niin kivasti laitettu kukkakauppa. Siitä edellisestä sai muutakin kivaa tilpehööriä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Mä käyn joka perjantai ostamassa uusia tuorekukkia kotiin viikonlopuksi. En tosiaan halua mitään persoonattomia marketin peruskimppuja. On meitä muitakin paljon jotka ostaa säännöllisesti kukkia kukkakaupoista, ei ne kaupat muuten olisi pystyssä.
Tulee mieleen, että miksi? Otat kukkaiskuvia someen joka viikonloppu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin mutsille ystävänpäiväkukat eilen toiselle puolelle Suomea.
Äitisi on ystäväsi. Otan osaa.
Mä taas kadehdin.
Markettiruusut kestävät maljakossa kauniina pitkään ja ovat hinnaltaan edullisia. Kukkakaupan ruusut nuukahtavat parissa päivässä ja ovat kalliita.
Aika iso osa kukista tulee Hollannista. Jakavat suoraan kukkakauppoihin Hollannin rekisterikilvissä olevista kuorma-autoista tai rekoista.