Säälittää, kun kukaan ei käy oikeissa kukkakaupoissa enää. Minä vuonna Sinä kävit viimeksi?
Ne harvat jotka ostavat kukkia, ostavat kukkansa hypermarketeista minihinnalla.
Kommentit (716)
Vai ihan oikein floristi ei tunne älykänny tuota
Mä käyn useasti. Viimeksi kävin tällä vkolla.
Ystävänpäivänä hain tulppaaneja kimpun. Oli aika paljon jonoakin kukkakaupassa kun oli vain kaksi myyjää. Onhan se hinta vähintään kaksinkertainen mutta kyllä ne kestää kauemmin kuin marketin kukat. Ne on koko ajan viileässä kaapissa kukkakaupassa.
Kuka viitsii maksaa ylihintaa. Eivät ole hintansa arvoisia. Marketista huomenna siinä noille pikkuputiikeille mallia.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla varma siitä, että kukkakaupassa leikkokukkia olisi hoidettu jotenkin paremmin kuin marketissa?
Maanantaina etsin kukkakaupasta tulppaaneja, mutten ostanut, koska kimput näyttivät kulahtaneita, kukat luttuisilta ja kukilla ei ollut edes vettä. Varretkaan ei olleet terveen vihreät, vaan lähinnä kellertävän vihreät.
Kukkakaupassa on yleensä töissä ilmeisesti ainakin myymälän puolella yksi henkilö, joka tuskin ehtii helliä ja hoivata kukkia myynniltään. Muita ei näkynyt.
Tulppaaneita ei tietääkseni pidetä kovin runsaassa vedessä, kotonakaan, koska ne imevät kaikki itseensä ja kasvattavat pituutta paljon ja kuihtuvat ennen aikojaan. Ne varmaan pidetään viileässä kuitenkin siellä kukkakaupassa. Saattaa tietysti olla jo elähtäneitä mutta en kyllä tiedä kukkakauppiasta joka myisi vanhoja kukkia.
Täällä lopetti yksi kukkakauppa, kun tuli katuremontti. Ruusuissa on ollut Suomessa valitettavasti kirvoja, jos kukkakaupasta ostettu. Mullasta tuli kerran ötököiden invaasio, ruukkukasvit, sen jälkeen ei ole ollut ruukkukasveja. Mikä tahansa pulju ei käy kukkakaupaksi. Kukkien laatu pitää olla hyvä ja kirvaton.
Minua vastapäätä on pieni kukkaukauppa. Kävin siellä ystävänpäivänä ostamassa kukkakimpun ystävälleni sairaalaan (maksoi 12 € eli ei minusta kovin paljon). Jono kukkakauppaan oli ulos asti kun sisälle mahtuu korkeintaan kolme, neljä asiakasta yhtä aikaa. Aika paljon oli asiakkaina miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Minua vastapäätä on pieni kukkaukauppa. Kävin siellä ystävänpäivänä ostamassa kukkakimpun ystävälleni sairaalaan (maksoi 12 € eli ei minusta kovin paljon). Jono kukkakauppaan oli ulos asti kun sisälle mahtuu korkeintaan kolme, neljä asiakasta yhtä aikaa. Aika paljon oli asiakkaina miehiä.
Taidat juksata. Eihän sairaaloihin ole voinut viedä kukkia enää vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa kauniit ja laadukkaat kukat, haen ne aina kukkakaupasta. En voi edes ajatella, että esimerkiksi vien kenellekään kukkia marketin valikoimasta, se ei vain ole kovin fiksu tapa. Marketin kukat voivat toki silloin tällöin arkikukkana sopia ihan OK, mutta kukkakaupassa floristi on asiantuntija ja luotan heihin.
Eli siis uskot ja luotat kyseenalaistamatta, vaikka sinulle yritettäisiin myydä jo silminnähden melko ohikukkinutta, lötkälehtistä kukkakimppua, mutta kun kukkakauppias sitä suosittelee, niin tottakai ostat?
Ahneet johtajat pilaavat perinteetkin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko sitten kävin asuinalueemme ostoskeskuksessa etsimässä kukkakimppua tuliaisiksi.
Ostarilla on kaksi kukkakauppaa. Molemmissa nätit kimput maksoivat 35-55 €. ihan tyrmistytti nuo hinnat. En millään raaskinut ostaa.
Isossa marketissa kallein kimppu maksoi 16,90.
Ostin kuitenkin yhden kauniin kimpun hintaan 9,90 €.
Siinä oli ruusuja ja muitakin kukkia, sekä vihreää.Hintaero noihin kukkakauppojen kimppuihin on niin suuri, että ostan marketista, vaikka haluaisinkin tukea yrittäjiä.
Sen sijaan kesäkukat ostan aina tietystä kukkakaupasta. Siinä ratkaisee ihan laatutekijät.
Minä teen aina niin päin, että ilmoitan itse hinnan. Jos esimerkiksi olen valmis laittamaan 25 euroa kimppuun, sanon, että haluan 25 euron kimpun, ja esitän pari toivomusta kukista. Toimii mielestäni hyvin ja useimmiten tulos on parempi kuin niissä valmiiksi sidotuissa.
Tuo on varmaan ihan hyvä idea, mutta luulisin, että täällä Helsingissä ei kummoista kimppua sillä saisi.
Kaikki hinnat nousevat nyt hurjaa vauhtia eivätkä palkat pysy perässä. Se ei tietenkään ole kukkakauppiaitten vika.
Ei se ole asiakkaankaan vika. Joskus on vain karsittava turhat ja ei-välttämättömät kukkaishattaramenot. Suomessa ostovoima on surkea ja siitäkin vähästä kilpailevat muutkin tahot kuin vain kukkakauppiashipit.
Mutta kukkakauppias ei saisi nostaa hintojaan, kun kerran marketitkin voivat myydä halvemmalla?
Nostakoot vapaasti vaikka taivaallisiin lukemiin, mutta turha sitten itkeä kun ylihintaiset ökyheinät eivät käy kaupaksi.
Toivottavasti sinun haudallesi ei tuoda yhtäkään ökyheinää. Onhan niille rahoille paljon parempaakin käyttöä. Muista kieltäytyä myös morsiuskimpusta ja onnittelukukista, ettei mene ökyilyksi, kun olet niin jalo ja vaatimaton.
Minä ainakin toivon, että minun hautajaisiini kukaan ei ostaisi mitään huippukalliita kukkalaitteita tai kimppuja. Jos nyt jonkun kukan haluaa tuoda, niin yksittäinen ruusu on ihan ok. Syreenejäkin voi tuoda vaikka omasta kotipihasta, koska rakastan syreenejä.
Hautaa minulle ei jää, mutta sirottelupaikalle joo tuoda vaikka niitä syreenejä, kissankelloja jne.,tai istuttaa krookuksia muistokseni.Sama. Myös vieraat voivat tulla ihan tuulipuvuissa ja pukeutuminen on vapaata.
Tärkeintä on että läheiset ovat yhdessä muistamassa vaatimatonta elämää. Varsinkin lapset pitää muistaa ottaa mukaan. Minimillä mennään. Unohtakaa parturissa käynnit ja muut joutavuudet.
Pitää säästää mutta perinteistä on hyvä pitää silti kiinni. Lasten syntymästä ja hautajaisista.
Unohtakaa ahneiden kukkatarhojen kukat. Ei heidän kukkia kukaan kaipaa.
Riistämällä on ne kukat kasvatettu. Verisiä kukkia kasvatatte ja riistätte suomalaisilta perinteetkin salakavalasti.
On ollut ilo lukea tätä ketjua ja todeta, että turhista perinteistä ollaan luopumassa, jotta ihmiset saisivat olla omia itsejänsä ilman ahdistavia käyttäytymissääntöjä. Itse olen ohjeistanut, että jokainen tuokoon omat eväät hautajaisiini, jos ei voi olla muutamaa tuntia syömättä. Lasin vettä voi toki tarjota, jos vieraita alkaa pyörryttää. Ei myöskään mitään puheita tai hymistelyjä, koska niistä tulee vain stressiä, kun ihmiset eivät ole tottuneet puhumaan.
Pukeutumisen toivon olevan mahdollisimman rentoa. Collegepuvut tai muut oloasut ovat mukavimpia eikä ole turhaa pönötystä eikä mene kenelläkään vähät rahat vaatteisiin, joille ei myöhemmin ole käyttöä. Lasten pitää saada juoksennella kappelissa vapaasti, jos eivät jaksa istua. Teinien sallittakoon viihdyttää itseään puhelimilla ja toki voivat jäädä poiskin, jos ei hautajaiset jaksa kiinnostaa.
Muistotilaisuuden ohjelmaksi mieluiten vaikkapa päivän Salkkareiden katselua, nuoremmille pleikkaa. Myöhemmin illalla voidaan juoda kunnon kännit jossain lähipubissa. Vitsin vuoksi voidaan käydä yöllä kusaisemassa haudalleni, että saadaan hyvät naurut. Hautajaispäivä voi näet olla hauskakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat juksata. Eihän sairaaloihin ole voinut viedä kukkia enää vuosiin.
Psykiatrisille osastoille saa viedä kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Kukkakaupoissa on melko tylsät valikoimat näin kukkaharrastajan näkökulmasta. Hyvä jos osaavat pitää kukat elossa ja kompostiin menee, jos ei ole esim ehditty myymään kukkivana. Parhaimmillaan on samaa Suomessa tuotettua kuin isommissakin marketeissa ja huonoimmillaan kaikki ulkomailla kasvatettua, niinkuin myös isoissa marketeissa. Ajalliset kerrostumat puuttuvat.
Itse olen säilyttänyt kasveja eri vuosikymmeniltä ja niitä saa harvoin, jos koskaan enää, kukkakaupoista. Miksi kukkakaupat eivät itse kasvata ja pidä yllä omaa RUNSASTA valikoimaa, niin että sieltä löytyisi jotain uutta ostettavaakin? Palvelevat lähinnä vain kertakäyttöistä kulttuuria. Vuodesta toiseen joku kauppa saattaa tilata samat orkideat, soihtuköynnökset, rönsylinjat, saintpauliat, jukkapalmut jne. Peikonlehtien, vehkojen ja ilmakasvien muodikkain aika alkaa mennä ohi, niin ehkä tulisi jokin uusi muoti, josta voisin ottaa talteen jotain itselle uutta?
Yksinyrittäjä saattaa pitää lomia, joiden aikoina ei pääse hoitamaan kasveja. Tämä on ehkä yksi syy. Toinen voi olla se, ettei ole varaa pitää varastoa. Yrittäminen on muutenkin melko kallista puuhaa mm. vuokrien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko sitten kävin asuinalueemme ostoskeskuksessa etsimässä kukkakimppua tuliaisiksi.
Ostarilla on kaksi kukkakauppaa. Molemmissa nätit kimput maksoivat 35-55 €. ihan tyrmistytti nuo hinnat. En millään raaskinut ostaa.
Siinä oli ruusuja ja muitakin kukkia, sekä vihreää.Hintaero noihin kukkakauppojen kimppuihin on niin suuri, että ostan marketista, vaikka haluaisinkin tukea yrittäjiä.
Sen sijaan kesäkukat ostan aina tietystä kukkakaupasta. Siinä ratkaisee ihan laatutekijät.
Minä teen aina niin päin, että ilmoitan itse hinnan. Jos esimerkiksi olen valmis laittamaan 25 euroa kimppuun, sanon, että haluan 25 euron kimpun, ja esitän pari toivomusta kukista. Toimii mielestäni hyvin ja useimmiten tulos on parempi kuin niissä valmiiksi sidotuissa.
Tuo on varmaan ihan hyvä idea, mutta luulisin, että täällä Helsingissä ei kummoista kimppua sillä saisi.
Kaikki hinnat nousevat nyt hurjaa vauhtia eivätkä palkat pysy perässä. Se ei tietenkään ole kukkakauppiaitten vika.
Ei se ole asiakkaankaan vika. Joskus on vain karsittava turhat ja ei-välttämättömät kukkaishattaramenot. Suomessa ostovoima on surkea ja siitäkin vähästä kilpailevat muutkin tahot kuin vain kukkakauppiashipit.
Mutta kukkakauppias ei saisi nostaa hintojaan, kun kerran marketitkin voivat myydä halvemmalla?
Nostakoot vapaasti vaikka taivaallisiin lukemiin, mutta turha sitten itkeä kun ylihintaiset ökyheinät eivät käy kaupaksi.
Toivottavasti sinun haudallesi ei tuoda yhtäkään ökyheinää. Onhan niille rahoille paljon parempaakin käyttöä. Muista kieltäytyä myös morsiuskimpusta ja onnittelukukista, ettei mene ökyilyksi, kun olet niin jalo ja vaatimaton.
Olen eri kuin tuo jota lainasit. Toivon että minun hautajaisiini ei tuoda kukkalaitteita vaan yksi ruusu osallistujaa kohti. Olen tehnyt tämän selväksi jo omaisilleni. En halua mitään stressiä kukkien takia kenellekään ja ystäväni voivat osallistua miettimättä meneekö viikon ruokaraha kukkiin.
Minulle kukat ovat yksi tapa ilmaista tunteitani. Esimerkiksi ystäväni hautajaiskukkiin valitsin kukkia, joilla oli tietty merkitys. Vaikka sitä ei tietenkään saattoväki tiennyt, tämä oli myös osa surutyötäni. Olisi ollut jotenkin liian arkista ja ankeaa viedä vain yksi ruusu, vaikka tietysti sellainenkin voi olla hyvin uljas ja tyylikäs valinta.
Kukkien kieltäminen tai rajoittaminen on jotenkin ilotonta, rajoittavaa ja puritanistista. Rakkautta tai vaikka surua voi osoittaa yhtä lailla sylillisellä ruusuja kuin yhdelläkin ruusulla. Mitä se muille kuuluu? Kyllä se valtava kukkalaite haudalla voi olla yhtä lailla aito osoitus surusta ja ikävästä kuin joku ruusukin. Suomessa vain tuntuu olevan käsitys, että kunhan kaikki on mahdollisimman eleetöntä ja minimalistista, niin hyvä on.
Vierailija kirjoitti:
Kuka viitsii maksaa ylihintaa. Eivät ole hintansa arvoisia. Marketista huomenna siinä noille pikkuputiikeille mallia.
Aika moni käy K-kaupassakin, vaikka Lidlistä saisi ruoat halvemmalla. Miksi he maksavat ylihintaa? Onko todella sen arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin tuo jota lainasit. Toivon että minun hautajaisiini ei tuoda kukkalaitteita vaan yksi ruusu osallistujaa kohti. Olen tehnyt tämän selväksi jo omaisilleni. En halua mitään stressiä kukkien takia kenellekään ja ystäväni voivat osallistua miettimättä meneekö viikon ruokaraha kukkiin.
Et kai laittanut viikon ruokarahoja morsiuskimppuusi tai odottanut puolisosi laittavan, jos olet viettänyt häitä? Järkevä morsiuspari hakee Prismasta halvan kimpun eikä tuhlaa ökyheiniin, jotka kuitenkin kulahtavat hetkessä, kun kukkakauppias myy pelkkää kuraa ja riistää rahanne. Yleensäkin paljolta stressiltä välttyy, kun valitsee morsiuskimpun sijaan yhden ruusun eikä ainakaan koristele juhlapaikkaa millään leikkokukilla. Lisäksi säästyy rahaa ruokaan.
Kyllä täällä stadissa on paljon kukkakauppoja, ja kävinkin vielä viime vuonna usein niissä. Enää en käy.
Tulppaanikimppu 38 e
jouluruusu (helleborus) ruukussa 60 e
Laventelit, oliivipuut 35-60 ja nyt ei siis puhuta niistä isoimmista. Ostan kukat ja kasvit kehä kolmosen ulkopuolella nykyään. Mitään kivoja heräteostoksia ei kotikulmilla tehdä. Mökkeilyssä kukkien ostokäyttäytyminen myös muuttunut peurojen takia. Ei viitsi enää syöttää niitä edes 20 euron kukilla. Pitää tarkasti valita mitä ostaa. Ei taida enää mikään muu onnistua kun yrtit, laventelit, samettikukat ja tuoksupelargonit.
Laitettiin kerran villaa kukkapenkin aitaan. Ihan en ole varma toimiko tämä kikka, mutta oravat sitten vei ne villat. Kaikki verkkoviritykset rumentavat vain puutarhaa,
Vierailija kirjoitti:
Täällä lopetti yksi kukkakauppa, kun tuli katuremontti. Ruusuissa on ollut Suomessa valitettavasti kirvoja, jos kukkakaupasta ostettu. Mullasta tuli kerran ötököiden invaasio, ruukkukasvit, sen jälkeen ei ole ollut ruukkukasveja. Mikä tahansa pulju ei käy kukkakaupaksi. Kukkien laatu pitää olla hyvä ja kirvaton.
Olin ostamassa marketista pensasmustikoita, kun huomasin, että pakkausten ympärillä pörräsi pikkuruisia kärpäsiä. Huomautin asiasta myyjälle. Tämä tapahtui äskettäin Triplassa.
Ei kelpaa mikä tahansa pulju marketiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkakaupoissa on melko tylsät valikoimat näin kukkaharrastajan näkökulmasta. Hyvä jos osaavat pitää kukat elossa ja kompostiin menee, jos ei ole esim ehditty myymään kukkivana. Parhaimmillaan on samaa Suomessa tuotettua kuin isommissakin marketeissa ja huonoimmillaan kaikki ulkomailla kasvatettua, niinkuin myös isoissa marketeissa. Ajalliset kerrostumat puuttuvat.
Itse olen säilyttänyt kasveja eri vuosikymmeniltä ja niitä saa harvoin, jos koskaan enää, kukkakaupoista. Miksi kukkakaupat eivät itse kasvata ja pidä yllä omaa RUNSASTA valikoimaa, niin että sieltä löytyisi jotain uutta ostettavaakin? Palvelevat lähinnä vain kertakäyttöistä kulttuuria. Vuodesta toiseen joku kauppa saattaa tilata samat orkideat, soihtuköynnökset, rönsylinjat, saintpauliat, jukkapalmut jne. Peikonlehtien, vehkojen ja ilmakasvien muodikkain aika alkaa mennä ohi, niin ehkä tulisi jokin uusi muoti, josta voisin ottaa talteen jotain itselle uutta?
Yksinyrittäjä saattaa pitää lomia, joiden aikoina ei pääse hoitamaan kasveja. Tämä on ehkä yksi syy. Toinen voi olla se, ettei ole varaa pitää varastoa. Yrittäminen on muutenkin melko kallista puuhaa mm. vuokrien takia.
Ilmoittakaa minulle, jos tahdotte kukille hoitajan loma-ajaksi. Voin käydä hoitamassa, mutta en pitää kauppaa auki. Korvaukseksi riittää kasvit.
kukkaharrastaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittakaa minulle, jos tahdotte kukille hoitajan loma-ajaksi. Voin käydä hoitamassa, mutta en pitää kauppaa auki. Korvaukseksi riittää kasvit.
kukkaharrastaja
Tiedäthän, että tuollaisistakin korvauksista pitää maksaa verot. Sitä paitsi ne kasvit eivät ole ilmaisia kauppiaallekaan.
Jaa, saman saat Prismasta vai flopista hah hah hah.