Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin uuden työn maanantaina ja olen ollut siitä asti uneton, apua

Vierailija
15.02.2023 |

Kärsin lapsesta asti kamalasta kuluttavasta unettomuudesta, joka yllättäen loppui edellistä lasta odottaessa, lapsi nyt vajaa 2v. Olen ollut niin onnellinen että se tuntikausien kieriminen sängysså, kivuas vartalo ja paine ja tietoisuus siitä että kello on 3.30 ja herätys 6.40 että heti jos nukahtais ehtisi muutaman tunnin oli ohi.

Uusi työ alkoi maanantai aamuna, on vastuullinen ja pitäis olla koko ajan skarppi. Sunnuntai yönä heräsin kun mies kävi tupakalla enkä saanut unta ennen neljää uudestaan. Toissa yönä nukahdin 23-03.30 kunnes lapsella oli painajainen ja se piti käydä rauhoittelemassa ja peittelemässä, ei enää unta. Viime yönä heräsin itse vessahätään klo 00.00, sen jälkeen nukahdin ehkä tunniksi, ja heräsin painajaiseen jossa sota oli alkanut, meidän taloa kohti ammuttiin ja kun menin hädissäni keräämään lapsia, esikoinen oli veressä kun luoti oli lävistänyt sen kaulan. Heräsin eikä enää tullut uni.

Miten mä selviän tän päivän hengissä kun kolme yötä on mennyt näin vajailla unilla? Ahistaa että onko tämä nyt tullut jäädäkseen. Sattuu silmiin, sydän hakkaa, koko keho tuntuu adrenaliiniselta ja kireältä. Ja pian edessä kaheksan tuntia töitä ja pitäisi olla siellä muista ihmisistä vastuussa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuuteen auttaa pelkän yövuoron tekeminen, (eikä ole vitsi).

Tämä sopi minulle!

Tosin sitten joku voisi valittaa kun ei saa nukkua yöllä. Vai miten se ny meni.

Vierailija
22/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä selviät, AP. Täällä toinen uniongelmainen.

On normaalia, että herkkäunisella stressi ja elämäntilanteen muutokset vievät yöunet. Todella tunnen sun tuskan, olo on kuin zombilla, kun tulee useampi huono yö peräkkäin. Uskon, että sun tilanne normalisoituu, kun totut uuteen työhön.

Jos huonoja öitä alkaa olla enemmän kuin hyviä ja tilanne jatkuu, niin kannattaa piipahtaa lääkärissä, niin saat apua. Jos stressinhallintakeinot eivät auta, niin lääkkeistä saa hyvää apua, joka kannattaa ehdottomasti hyödyntää sen sijaan, että jäisi pidemmäksi aikaa kärsimään.

Kyllä sinä selviät tästä päivästä! Iso tsemppihali sinulle ja kaikille muille unettomuuden kanssa tuskaileville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt unettomuudesta yli 20 vuotta. Koko sen ajan olen ollut työelämässä. Edelleen olen elossa.

Niinhän sitä sanotaan että unettomuuteen tottuu. Mutta kannattaako tottua oman terveytensä uhalla? Mä en suostuisi. Onneksi apukeinoja on olemassa. 

On hyväksyttävä se että on herkkäuninen ja kaikenlaset muutokset elämässä vaikuttaa hei nukkumiseen. Luota siihen, että kun muutaman yön nukkuu huonosti, sen jälkeen nukkuu paremmin.Älä lopeta työtä.

Vierailija
24/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tuo että miehesi käy yöllä tupakalla kertoo elämäntavoistaan niin paljon että uskoisin sairaseläkkeen olevan paras ratkaisu, teille molemmille. Ja laihduttakaa.

Vierailija
25/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo tuo että miehesi käy yöllä tupakalla kertoo elämäntavoistaan niin paljon että uskoisin sairaseläkkeen olevan paras ratkaisu, teille molemmille. Ja laihduttakaa.

Painan 54 kiloa ja olen yli puolivälin raskaana, sinulla taitaa olla läskiä päässäkin kun olet tuollainen outoja korrelaatioita muodostava debiili. Mies painaa kuusi kiloa enemmän. Painamme yhdessä vähemmän kuin yksi keskiverto suomalainen läski.

Mikä oletus että olisin ollut työtön ennen tätä työtä? Siirryin teho-osastolta leikkuriin ja työnkuva on uusi, perehdytys ala-arvoinen. Mutta hienoja oletuksia. Mies tekee taas iltavuoroa, mutta kuvittele sinä siellä ihan mitä tuolla kapasiteetilla pystyt. Leikkurissa tavataan!

Vierailija
26/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman päivän jälkeen sinun pitäisi pystyä arvioimaan selviydytkö työstä ja tuottaako se sinulle iloa jollain aikavälillä. Ja voit ruveta miettimään, että kuinka pitkään pitäisi olla että kehtaat vaihtaa. Auttaako loman tai viikonlopun ajatteleminen? Saatko viikonlopulla unta?

Kovimmat urakiitäjät vaihtavat töitän pari

vuoden välein. Vuosikin on ok noin kertaluonteisesti. Yleensä toiseen firmaan kannattaa palkkamielessä mennä mutta unettomuutta on silloinkin luvassa. Voit tietysti myös pohtia paluuta vanhaan työhön

Vierailija
27/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painan 54 kiloa ja olen yli puolivälin raskaana, sinulla taitaa olla läskiä päässäkin kun olet tuollainen outoja korrelaatioita muodostava debiili. Mies painaa kuusi kiloa enemmän. Painamme yhdessä vähemmän kuin yksi keskiverto suomalainen läski.

Mikä oletus että olisin ollut työtön ennen tätä työtä? Siirryin teho-osastolta leikkuriin ja työnkuva on uusi, perehdytys ala-arvoinen. Mutta hienoja oletuksia. Mies tekee taas iltavuoroa, mutta kuvittele sinä siellä ihan mitä tuolla kapasiteetilla pystyt. Leikkurissa tavataan!

Tämän tekstin perusteella sanoisin, ettet missään nimessä sovi alallesi.

Oikeudessa tavataan!

Vierailija
28/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tulpat korviin ja sano puolisolle, et käy rauhottelemassa heräävää lasta, jos kuiten herää ukko keskellä yötä tupakalle myös.

Vierailija
29/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit töistä tänne kirjoitaa? Katso aloituksesi lähety saika.Valehtelet, et ole töissä.

Vierailija
30/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitan myös uudessa työssä pian, se on mahdollisesti unelmatyöni. Pelkään vain juuri tuota unettomuutta. Stressaan ja jännitän paljon ja se vaikuttaa heti uneen. Se on järkyttävä tunne, kun pitäisi jaksaa, mutta olo on kamala.

Koita minimoida keskeytykset muutaman viikon, kun työ on uutta. Korvatulpat, mies hoitaa lasten heräilyt ja on itse hiljaa. Uskon, että oma nukkumisesi helpottuu viikkojen mittaan, kun työstä tulee rutiinia.

Tsemppiä, kaikki kääntyy hyväksi!

Vierailija
31/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen nainen ja siis jään äitiyslomalle muutaman kuukauden päästä. Ahdistaa se työn vatima skarppius, mut jos teille on ihan ok, että teidän lapsen leikkauksessa on tänään hoitaja joka ei ole nukkunut kolmeen päivään kuin muruja niin eihän tässä, minäpä lakkaan panikoimasta sitten ja otan rennosti.

Katsos sairaslomakin on keksitty. Itse jäin lääkärin määräyksestä pari kuukautta ennen laskettua aikaa saikulle ihan vauvan ja minun terveyden takia. Luulis et sinäkin tajuat jo kohta terveysaalan ammattilaisena, että tuollainen stressikin voi laukaista ennenaikaiset supistukset.

Vierailija
32/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini

Vierailija
33/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on monia 3 vuorotyössä saraalassa, jotka eivät saa nukutuksi. Yleensä on sanallinen kilpailu, kuka nukku vähiten viime yönä. 3-4 tunnin unilla ja töihin. Kahvia, kyllä kiitos.

Vierailija
34/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi jo kertoo siitä että olette elämämkoululaisia. Mutta hienoa että käytte sentään töissä. Vaikka mies tekeekin iltavuoroa, niin se että herää yöllä tupakalle kertoo ihan riittävästi.

Vierailija
35/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Kyllä se siitä ajan kanssa helpottaa.

Vierailija
36/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pidetään kyllä sairaslomia työntekoa vähemmän haittaavista syistä kuin unettomuus. Unettomuuden takia taitaa olla vaikea saada sitä ja ainakaan siitä ei makseta palkkaa. Tuo on juuri pahinta kun aloittanut uudessa työssä ja siitä lähtee oikein kierre käyntiin. Uudet asiat aina vaikeampia, paljon muistettavaa, pitäisi antaa hyvä ensivaikutelma pomolle ja työkavereille, on koeaika ja sitten onkin sekaisin ja käytännössä työkyvytön unettomuuden takia. Itse juuri kokenut tuon viime vuoden lopussa. Ihme ettei tullut koeaikapurkua jo ekalla viikolla.

Vierailija
37/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melatoniini

Plasebo

Vierailija
38/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, itse kärsinyt unettomuudesta yli 20 v. Kaikkea mahdollista on kokeiltu, monet lääkkeet ym. Töissä on vaan käytävä ja sopeuduttava jotenkin tähän että on herkkä uninen ja loppuiän vaiva.

Et tosiaan ap ole ainut!

Vierailija
39/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valeriaana

Vierailija
40/41 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, itse kärsinyt unettomuudesta yli 20 v. Kaikkea mahdollista on kokeiltu, monet lääkkeet ym. Töissä on vaan käytävä ja sopeuduttava jotenkin tähän että on herkkä uninen ja loppuiän vaiva.

Et tosiaan ap ole ainut!

Miten sä nukut noin yleensä tällä hetkellä? Onko sulla lääkeapua vai menetkö ilman?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi