Työttömille maksetaan kaikki Kelan puolesta, vuokrat ja lääkkeet yms.
Ja saavat vielä alennuksia esim. jostain kursseista tai teatterista. Pienituloinen työläinen taas maksaa kaiken itse eikä saa mitään alennuksia. Onko reilua? Jos palkkaa ei saa vähintään 3000 euroa kuussa, niin kannattaa jo harkita että jäisikö mieluummin vaan Kelan elättämäksi kotiin.
Kommentit (166)
Pitääkö siis mennä valoon vai töihin. Psykologinen hyvinvointi- töihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin on tuet aivan liian hyvät,vaan ei ole päättäjillä pokkaa sanoa ääneen. Eihän tässä ole järjen hiventä ennää, että saapi vaan mitään tekemäti olla kotona täydellä ylläpidolla.
Juu, sain työkokeilussa sairaalassa työmarkkinatukea 640 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Puoliso tienasi 2400 brutto niin toisesta lapsesta perittiin hoitomaksua 60 euroa ja toisesta 80 euroa iltismaksua. Muita tukia ei saatu paitsi 200 lapsilisää vuokra-asunnossa. Olin vatsataudissa töissä, koska kulukorvausta ei saa, jos sairastuu tai lapsi sairastuu, mutta tarhamaksut peritään. Ja ammattikorkeakoulututkinto on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Viimeksi sain uudet silmälasit, silmälääkärin tarkastuksen ja sitten vielä passinkin ilmaiseksi. Uusin samalla kotivakuutuksen veronmaksajien piikkiin.
Vettäkin nyt lotraan enemmän suihkussa kun Kela maksaa perustoimeentulotuessa yli 200 euron tasauslaskun yleisen asumistuen 19e/kk vesimaksun lisäksi.
Silmälasit voi saada 3vuoden välein,arvo 80 euroa ,kaikki muut lisät laseihin mm linssin karkaissut ,heijastumisen estot ym maksat itse.kela vaatii optikon tai silmälääkäri todistuksen silmälasien tarpeesta.passiakaan et uusi kuin 5-vuoden välein ja arvo on muutaman kympin
Hyi mitä kerjäystä
Pirun sosiaalipummit! Jotta teidät saadaan aisoihin, joudun äänestämään Kokoomusta, vaikka omat tuloni ovat vain reilut 2 tonnia kuussa.
Olen työtön ja kävin alkuvuodesta Japanissa. Maksoin kaiken omasta pussistani, enkä saanut Kelasta mitään.
Me työttömät emme todellakaan saa Kelasta rahaa. M27
Vierailija kirjoitti:
Nyt jonne 11v nukkumaan.
Anteeksi arvon boomer, mutta tässä pieni tiputus todellisuuteen: Jonnet on jo kolmekymppisiä, Veetitkin alkaa olla jo parikymppisiä, mutta lienee 11-vuotiaat sopia silti vielä Veeti-nimityksen alle.
Ei mulle vain ole maksettu ja pienillä tuloilla silloin kituutin. En ollut oikeutettu toimeentulotukeen. Ei kannata sekottaa kaikkia tukia ja tilanteita toisiinsa ja mesoa suu vaahdossa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, viimeksi sain tässä 180 euron maksusitoumuksen sänkyyn, kun sanoin että nukun sohvalla.
Tämä on tottakin, mutta toissa vuonna sain 120 euron lapun jolla ostin sängyn ja myin sen siskolleni 60 eurolla.
Olet täysin soveltuva pääministeriksi, on nuo talousasiat niin hyvin hallussa
Samat tulorajat sossun etuihin on kaikilla, niin työttömillä, eläkeläisillä, opiskelijoilla ja työssäkäyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja kävin alkuvuodesta Japanissa. Maksoin kaiken omasta pussistani, enkä saanut Kelasta mitään.
Me työttömät emme todellakaan saa Kelasta rahaa. M27
Emme me, jotka saamme ansiosidonnaista, mutta työmarkkinatuki maksetaan Kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jos ei maksettaisi niin kaduilla olisi kodittomien leirejä ja telttoja. Kaupungeissa pyörisi sairaita ja hampaattomia ihmisiä hoitamattomine sairauksineen. Täälläkin asuisi lapsia kaduilla ja heitä huostaanotettaisiin suurilla kustannuksilla.
Hammashoito on kuulunut julkiseen terv. huoltoon jo kauan. Jos hampaattomuutta, se on ihan muusta johtuvaa, kuten huono ääliö, hammaslääkäri. Jos hoidetaan niinkuin pitää ei hirveätä hammaskatoa pitäisi olla. Tuskin kruunuja tai päällysteitä mutta yleensä julkusellakin kuuluu ohjelmaan paikkaukset, jopa juurihoidot. Vaikka kyllä yksi oikein kehui: sanotaanko nyt, ei ainakaan mitään ylimääräistä. Mitäköhän silläkin tarkoitti.
Ei se julkisen puolenkaan hammashoito ole ilmaista. Se on itse asiassa suhteellisen kallista, jos ottaa huomioon, miten pienellä rahalla monet esim. työttömät joutuvat tulemaan toimeen. Ja jos ei ole rahaa hammaslääkäriin, niin sitten ei ole.
Tosin onhan aina se mahdollisuus olemassa, että antaa kaiken mennä ulosottoon. Käsittääkseni julkinen terveydenhuolto ei Suomessa voi evätä hoitoa keneltäkään siksi, että laskut on maksamatta. Mutta kyllähän ihmiset nyt yleensä haluavat/haluaisivat laskunsa maksaa ja luottotietonsa säilyttää.
Olen jokseenkin varma, että tälläkin hetkellä monet lykkäävät hammaslääkäriin menoa ainoastaan rahan vähyyden/puutteen vuoksi. Mennään vasta sitten kun on ihan pakko (esim. sietämätön särky).
No ei maksa vuokraa, vaan omavastuu asumistuen jälkeen minullakin 200e jonka maksan 600 työmarkkinatuesta.
N. 400 jää sitten laskuihin, ruokaan ja muuhun.
Ei paljon ostella vaatetta, tai kodintavaraa, ellei kirppikseltä löydy halvalla.
Ei ikinä matkoja, uusia kivoja sisustustavaroita jne mitä te työssäkäyvät voitte ostaa.
Ruoka sitä halvinta pskaa, eikiä puhettakaan ravintoloista, tai wolteista!
Alkaa v. iuttaan tämä työttömien kiusaaminen kun muutenkin kohta junan alle meno.
Suunnatkaa kiukkunne heihin jotka tänne ottaa elättejä muista maista, joilla ei aikomustakaan työllistyä, kouluttautua vaan kupata teidän rahoja.
Minä ja moni muu suomalainen työtön sentään yritämme etsiä töitä tai olla edes kuntouttavassa, opiskella mitä kukin pystyy sairauksiltaan jne..
Ei makseta. En ole ikinä työttömänä saanut kuin joko ansiosidonnaista päivärahaa tai työmarkkinatukea.
Koskaan en ole saanut asumistukea, saati muita tukia työttömyysetuuden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, viimeksi sain tässä 180 euron maksusitoumuksen sänkyyn, kun sanoin että nukun sohvalla.
Tämä on tottakin, mutta toissa vuonna sain 120 euron lapun jolla ostin sängyn ja myin sen siskolleni 60 eurolla.Huonekaluihin ei saa maksusitoumuksia-edes käytettyyn sänkyyn parin vuoden välein.kerran annetaan.ja yleensä ensimmäiseen asuntoon muuttavalle .käytettyihin huonekaluihin sekä käyttöastiastoihin ja on alle 200e.
Sitä minäkin ihmettelin että sain, mutta tarina on tosi. Se on katso kaikki loppujen lopuksi harkinnanvaraista...
Niin sain muuten sen 200 euroa sen sängyn sitoumuksen lisäksi plus 120 euroa muuttokulujen korvausta tähän nykyiseen asuntoon...En tiedä yhtään tapausta ja minun pitäisi se tietää🤔
Varmaan pitäisi, mutta näillä olen mennyt täällä Turussa. No, olen lähinnä yllättynyt Suomen yhteiskunnan avusta kun sössin asioitani minkä ehdin.
Ehkä jonain päivänä voin maksaa takaisin edes osan...
Taitaa olla vain putlerin trollien selittelyä taas koko ketju. Yritetään saada eripuraa kansan kesken ja vihaa päättäjiä kohtaan.
Eikö hammashoidon maksuissakin ole ns.katto?
Ja noihinhan voi hakea huojennustam julkisella puolella siis.
Muttaniin, ei se ole kadehdittavaa että "joku makaa kotona vaa ja kela maksaa kaiken", sitä voi jokainen miettiä kuinka yksinäistä elämää se on, ei omaa paikkaa,merkitystä,mitään, ja kaupan päälle media+some toitottaa kuinka ovat laiskoja pskiaisia vaan.
Vierailija kirjoitti:
Samat tulorajat sossun etuihin on kaikilla, niin työttömillä, eläkeläisillä, opiskelijoilla ja työssäkäyvillä.
Vain jos on sinkku. Me, joilla on työssäkäyvä puoliso, emme saa mitään sossun etuja. Työttömälle tulee joko päiväraha tai työmarkkinatuki ja se tuki on sitten siinä.
Ei mulle makseta vaikka työtön olenkin.
Jouduin terveydellisistä syistä työttömäksi ennen eläkkeelle jäämistä.
Penniääkänä (cnt) en saanut Kelalta, ihan itse piti kaikki maksaa työttömyyskorvauksesta. Silmälasit, laskut, lekurikäynnit, kaikki asumis- ja elämismenot
Näin myös suurimmalla osalla tavallisista työttömistä. Ei kela ole mikään pankiautomaatti!
Reseptilääkkeet on vain ,mihin toimeentulotukea voidaan myöntää