Työttömille maksetaan kaikki Kelan puolesta, vuokrat ja lääkkeet yms.
Ja saavat vielä alennuksia esim. jostain kursseista tai teatterista. Pienituloinen työläinen taas maksaa kaiken itse eikä saa mitään alennuksia. Onko reilua? Jos palkkaa ei saa vähintään 3000 euroa kuussa, niin kannattaa jo harkita että jäisikö mieluummin vaan Kelan elättämäksi kotiin.
Kommentit (166)
Ei kai siellä töissä pakko oo käydä. :D jotenkin kyllä tuntuu ettei ne työssäkäyvät pystyis tottua tälläiseen elämäntyyliin mitä työttömällä on. Tarkoitan, ei näillä rahoilla juuri matkustella, reissata tai pidetä lemmikkieläimiä, käydä kampaajalla, parturissa tai missään muuallakaan...
Niin no, jos ei maksettaisi niin kaduilla olisi kodittomien leirejä ja telttoja. Kaupungeissa pyörisi sairaita ja hampaattomia ihmisiä hoitamattomine sairauksineen. Täälläkin asuisi lapsia kaduilla ja heitä huostaanotettaisiin suurilla kustannuksilla.
Saan työmarkkinatukea nettona 636 € ja asumistukea 312 €. Vuokrasta jää maksettavaa 185 €. Jokunen tonni on säästöjä niin en saa toimeentulotukea. Tässä kuussa menee 120 € sähköön ja lääkärikäyntiin+ lääkkeisiin noin 50 €. Eli ruokaan, kulkemiseen, muihin laskuihin jää joku 280 €. Pääsisinpä pian töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollollollolol, kun niillä kaikilla Kelan tuilla elävillä on aina niin mukavaa, oi jospa sinäkin saisit olla mukana. Vaikka loppuelämän pituisesti, niin siitä se suurin ilo elämään löytyy, sitten ei tarvitse enää haikailla tuon suuren etuuden perään, kun ei tiedä, mitä sillä oikeasti vuosikaudet kituuttaminen voi pahimmillaan olla. Virkailijoitakin on erilaisia, osa sanoo ei heti lisähakemukseen, osa ei aina sinulle. Toinen taas saa samoilta virkailijoilta aina kaiken hakemansa (ja kyllä, osalle antaa kunta täydentävää, osalle samassa tilanteessa olevalle ei koskaan. Mikäs sitten sen määrää? Nyky-Suomessa hyvä mietinnän aihe kuka saa helpolla ja kuka ei). Ja mene töihin heittää varmasti joku vielä minulle tai muille tuilla eläville, mutta kun en voi enää koskaan, vaikka haluaisin, ihan vaikka siivoojaksi. Ei kannata kuitenkaan uskoa netin trollailuja siitä, miten helpolla Kelan rahoilla elelee.
Kelan rahoilla elelee kuule herroiksi. Ei paina työt tai muut ihmisyytä rajoittavat asiat, kun saa toteuttaa itseään rauhassa.
Minäpä saan yritystukeja 🥰
Vierailija kirjoitti:
Tukijullit kuriin!
Vastikkeettomille yritystuille stoppi!!!
Kyllä maksetaan. Suurempi huoli on jos joutuu rikosten uhriksi viranomaisten puolesta. Silloin on aika inhottavaa.
Harva mistään ilmaisista lääkkeistä hyötyy. Ei käyttöä esim. itselläni ja yleensä tosi halpoja kaikki.
Niin on tuet aivan liian hyvät,vaan ei ole päättäjillä pokkaa sanoa ääneen. Eihän tässä ole järjen hiventä ennää, että saapi vaan mitään tekemäti olla kotona täydellä ylläpidolla.
Ei työttömän saa kaikkia " lääkeitä" ilmaiseksi. Esim rautalääkkeet pitää itse ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kela mun vastiketta maksa kun mulla on työssäkäyvä puoliso. Ja kelakortissa on koodi 112 (vakavat psykoottiset mielenterveyden ongelmat) jolla lääkkeet maksaa 3kk satsi 4,5€ apteekissa. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, 28v ja Kelalta tulee 922€ kuussa. Olen sen ansainnut.
Millä ansioilla?
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jos ei maksettaisi niin kaduilla olisi kodittomien leirejä ja telttoja. Kaupungeissa pyörisi sairaita ja hampaattomia ihmisiä hoitamattomine sairauksineen. Täälläkin asuisi lapsia kaduilla ja heitä huostaanotettaisiin suurilla kustannuksilla.
Hammashoito on kuulunut julkiseen terv. huoltoon jo kauan. Jos hampaattomuutta, se on ihan muusta johtuvaa, kuten huono ääliö, hammaslääkäri. Jos hoidetaan niinkuin pitää ei hirveätä hammaskatoa pitäisi olla. Tuskin kruunuja tai päällysteitä mutta yleensä julkusellakin kuuluu ohjelmaan paikkaukset, jopa juurihoidot. Vaikka kyllä yksi oikein kehui: sanotaanko nyt, ei ainakaan mitään ylimääräistä. Mitäköhän silläkin tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Viimeksi sain uudet silmälasit, silmälääkärin tarkastuksen ja sitten vielä passinkin ilmaiseksi. Uusin samalla kotivakuutuksen veronmaksajien piikkiin.
Vettäkin nyt lotraan enemmän suihkussa kun Kela maksaa perustoimeentulotuessa yli 200 euron tasauslaskun yleisen asumistuen 19e/kk vesimaksun lisäksi.
No eipä maksa 200 euron tasauslaskua.50 euroa maksavat.ja senkin harkinnan varaisena.tiedän useita tapauksia ..
Jää sinäkin ap kotiin makaamaan, rahaa tulee ovista ja ikkunoista eikä tarvi tehdä mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, viimeksi sain tässä 180 euron maksusitoumuksen sänkyyn, kun sanoin että nukun sohvalla.
Tämä on tottakin, mutta toissa vuonna sain 120 euron lapun jolla ostin sängyn ja myin sen siskolleni 60 eurolla.Huonekaluihin ei saa maksusitoumuksia-edes käytettyyn sänkyyn parin vuoden välein.kerran annetaan.ja yleensä ensimmäiseen asuntoon muuttavalle .käytettyihin huonekaluihin sekä käyttöastiastoihin ja on alle 200e.
Sitä minäkin ihmettelin että sain, mutta tarina on tosi. Se on katso kaikki loppujen lopuksi harkinnanvaraista...
Niin sain muuten sen 200 euroa sen sängyn sitoumuksen lisäksi plus 120 euroa muuttokulujen korvausta tähän nykyiseen asuntoon...En tiedä yhtään tapausta ja minun pitäisi se tietää🤔
Varmaan pitäisi, mutta näillä olen mennyt täällä Turussa. No, olen lähinnä yllättynyt Suomen yhteiskunnan avusta kun sössin asioitani minkä ehdin.
Ehkä jonain päivänä voin maksaa takaisin edes osan...
Tuli tippa linssiin noin kuuliaisesta kansalaisesta. Ihanaa kun kaikki maksaisivat takaisin.
On sullakin harhaluulot kuka lie aloittanut. Itse olin työ elämässä aina 18-28v ja sit 30-34 mut nyt ollut työttömänä , ei kuule kela maksa. Voin taata. Kokeile elää kela rahalla esim työttömyystuella vuosi, kerro sit miltä tuntuu.
Itse voin kertoa että raha riittää tasan yhteen asiaan ja se on ruoka, toki haen lisäksi leipäjonosta koska ei vain riitä. Ei perkele riitä. Mitään harrastuksia ei ole enää koska ei saa enää NS uimahalli lippuja vaikka lapsi itsellä onkin. Maksat vuokran muutaman muun laskun, ja laitat perään TT tuki hakemuksen odotat sen 9vrk että tililläsi on , sinulle kuuluva minimimäärä. Tosi tarkkaan saa ruuat tehdä ostaa esim itse syön puolisoni kanssa 3-4 päivää samaa ruokaa esim jauheliha keittoa , siihen leipää tummaa ja vaaleaa. Pyritään syömään 2lämmintä päivässä aamupala iltapala välipala. Ja thats IT. Ei käytetä ollenkaan alkoholia eikä muutakaan , emme lisäksi edes polta. Silti raha riittää nippa nappa ruokaan. Lahjoja ei ole voinut enää lapsille ostaa kun ei töissä ole. Hakenut viimeiset 8kk silleen että 4 duunipaikkaa kk toisinaan jopa 12 paikkaan lisäksi opiskeluun. Vaan kun täyttä on niin minkäs teet. Silti emme valita pärjäämme sillä että me rakastamme toisiamme ja meidän lapsiamme.
Vierailija kirjoitti:
Jää sinäkin ap kotiin makaamaan, rahaa tulee ovista ja ikkunoista eikä tarvi tehdä mitään!
Varo vaan. Hullut voi hyökätä kimppuun ja sun ei tarvii tehdä mitään, mutta sulle tehdään jotain.
KokkiZ86 kirjoitti:
On sullakin harhaluulot kuka lie aloittanut. Itse olin työ elämässä aina 18-28v ja sit 30-34 mut nyt ollut työttömänä , ei kuule kela maksa. Voin taata. Kokeile elää kela rahalla esim työttömyystuella vuosi, kerro sit miltä tuntuu.
Itse voin kertoa että raha riittää tasan yhteen asiaan ja se on ruoka, toki haen lisäksi leipäjonosta koska ei vain riitä. Ei perkele riitä. Mitään harrastuksia ei ole enää koska ei saa enää NS uimahalli lippuja vaikka lapsi itsellä onkin. Maksat vuokran muutaman muun laskun, ja laitat perään TT tuki hakemuksen odotat sen 9vrk että tililläsi on , sinulle kuuluva minimimäärä. Tosi tarkkaan saa ruuat tehdä ostaa esim itse syön puolisoni kanssa 3-4 päivää samaa ruokaa esim jauheliha keittoa , siihen leipää tummaa ja vaaleaa. Pyritään syömään 2lämmintä päivässä aamupala iltapala välipala. Ja thats IT. Ei käytetä ollenkaan alkoholia eikä muutakaan , emme lisäksi edes polta. Silti raha riittää nippa nappa ruokaan. Lahjoja ei ole voinut enää lapsille ostaa kun ei töissä ole. Hakenut viimeiset 8kk silleen että 4 duunipaikkaa kk toisinaan jopa 12 paikkaan lisäksi opiskeluun. Vaan kun täyttä on niin minkäs teet. Silti emme valita pärjäämme sillä että me rakastamme toisiamme ja meidän lapsiamme.
Ruokaan menee 200e kuussa, mihin se loppu menee?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Viimeksi sain uudet silmälasit, silmälääkärin tarkastuksen ja sitten vielä passinkin ilmaiseksi. Uusin samalla kotivakuutuksen veronmaksajien piikkiin.
Vettäkin nyt lotraan enemmän suihkussa kun Kela maksaa perustoimeentulotuessa yli 200 euron tasauslaskun yleisen asumistuen 19e/kk vesimaksun lisäksi.
Silmälasit voi saada 3vuoden välein,arvo 80 euroa ,kaikki muut lisät laseihin mm linssin karkaissut ,heijastumisen estot ym maksat itse.kela vaatii optikon tai silmälääkäri todistuksen silmälasien tarpeesta.passiakaan et uusi kuin 5-vuoden välein ja arvo on muutaman kympin
Asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot.
Kaikilla työttömille työnhakijoilla ei ole lääkkeitä.lisäksi on olemassa sv omavastuu ja lääkekatto jonka jälkeen hinta laskee.samat edut lääkehinnoista saa myös työssä olevat.
Juu en heittäydy ja satun tietämään totuuden sattuneista syistä johtuen ja en näin ollen usko sinua.vaalitko ne on tulossa?😁👌