Outo puhelu auton myyjän kanssa, yritettiinkö minua kusettaa vai sanoinko jotain väärin?
Olen ostamassa kahden tonnin autoa, ja soitellut asiasta niin liikkeisiin kuin yksityisillekin myyjille.
Tänään kyselin yksityiseltä myyjältä perusasioita myytävänä olevasta autosta, kuten että mitä katsastuksessa on sanottu, mitä huoltoja autolle on tehty ja sitä rataa. Hänen vastauksensa moniin kysymyksiin oli: "En oikein tiedä, en oikein muista, kun auto on ollut työntekijällä käytössä enkä itse sitä ole käyttänyt".
Sitten kysyin, että mitä tehtäisiin siinä tilanteessa, jos autosta paljastuisi pian kauppojen jälkeen joku kallis vika, joka ei myynnin yhteydessä ilmennyt. Myyjä meni todella herkäksi, käski minua lisäämään budjettiini parikymmentä tuhatta euroa ja mennä ostamaan autoliikkeestä uusi auto, koska autoliikkeet antavat myynteihinsä takuun. Että kun hän on tällainen miljoonan euron liikevaihdon firman johtaja, niin hän ei jaksa aikaansa tuhlata tällaisen parin tonnin auton kanssa veivaamiseen, vaan pistää sen sitten mieluummin huutokauppaan.
Yritin rauhoitella häntä, että anteeksi jos sanoin loukkaavasti, olisin kuitenkin kiinnostunut koeajosta. Mutta myyjä kieltäytyi enää myymästä minulle. Hoki vain, että "tämä auto ei selvästi sovi sinulle, mene etsimään autosi jostain muualta".
En tajua, mikä meni vikaan. Oliko tuo kysymykseni jotenkin tavattoman asiaton? Ymmärrän toki, että kahdella tonnilla ei uutta autoa saa, mutta mielestäni on silti luonnollista, että ostaja haluaa osata ennakoida, mitä auton kanssa on lähitulevaisuudessa odotettavissa.
Itselleni tuli tunne, että auto on sellainen piilopommi, jota ei uskalla myydä ihmiselle, joka tietää, että kuluttajalla on suojaa myös yksityisten välisissä kaupoissa. Tuo kyseinen auto oli katsastettu melkein tasan vuosi sitten, niin olisiko myyjällä ollut tiedossa, että auto ei tule seuraavasta katsastuksesta pääsemään läpi ilman kallista remonttia... Vai mitä olette mieltä?
Kommentit (61)
Kahden tonnin autot on niitä, jotka mennään paikanpäälle, koeajetaan ja ostetaan, jos siltä tuntuu. Perästä päin ei soitella, hajosi se viikon tai kahden vuoden kuluttua.
Ei kuluttajilla ole mitään suojaa.
Olikohan tää provo? Kyllä mäkin myyjänä hermostuisin. Tuon hintaluokan autolle on yleensä vaan perävalotakuu - ostit sitten yksityiseltä tai suoraan liikkeeltä. Ihan mahdoton ennustaa mitä korjauskuluja tulossa.
Minulta olisit saanut ihan saman vastauksen
Et sä nyt oikeasti mitään vuosi sitten katsastettua osta! Miten jakopää ja muut kuluvat rempat?
Ai jestas. Oikeessa oli ettei auto ollut sinua varten. Perävalotakuu sillä on ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
2000 €:n auto on todellakin piilopommi, mitä arvelit?
Olisit varmaan voinut kysyä josko myyjä katsastaa auton ennen myyntiä, tai jos voisit omatoimisesti käyttää auton katsastuskonttorilla ennen ostopäätöstä.Sen suurempi veivaaminen tuon hintaluokan autosta on aivan ajanhukkaa molemmille. Ja mistään viimevuoden katsastusraportista nyt ei auta tässä kohtaa enää kysellä, jos uutta pukkaa. Ilmeisesti auto on katsastuksen kuitenkin tuolloin läpäissyt.
Ymmärrän myyjän turhautumisen.
Minähän olisin seuraavaksi kysynyt, että voiko auton katsastaa ennen myyntiä vai käynkö itse sen katsastuttamassa, mutta siihen ei enää tarjoutunut mahdollisuutta, kun myyjä vain hoki minua menemään muualle. En tajua. Hän oli auton myynti-ilmoitukseenkin kirjoittanut hinnaksi, että "tarjoa". Yritin vain selvittää, minkä kuntoista autoa olen ostamassa ja millaisilla kauppaehdoilla, jotta olisin osannut autosta hintaa tarjota.
ap
Eikö tuollaiset kahden tonnin autot ole remppamiehillle, jotka osaavat korjata aina tarpeen vaatiessa.
En mäkään myisi autoa tyypille, joka ei tajua, että kahden tonnin autossa ei ole eikä voi olla mitään takuuta ja jos siinä ilmenee kaupan jälkeen jotain, se on hänen vastuullaan.
Mieluummin panisin sen romutettavaksi. Ja mä en koskaan huijaa, vaan kerron kyllä mitä vikaa autossa on, kun myyn, mutta silti tuon arvoisessa autossa tietysti tulee ilmenemään jotain.
Jos minä haluaisin korjata sitä autoa, pitäisin sen itse.
Eikä ainakaan yli 250tkm ajettua kannata katsoa edes tuohon hintaluokkaan.
Pyydä joku osaavampi avuksi autokaupoille.
Kun ostetaan halpaa ritsaa niin ihan ykkösjuttu on se että siinä leimaa enemmän kuin viikko.
Parin tonnin autot on semmoisia että niistä voi hajotakin jotain kallistakin. Kannattaa varautua tämän hintaluokan auton ostossa korjauksiin ainakin tonnilla, hyvällä tuurilla niitä ei tarvitsekaan, mutta on todennäköisempää että tarvitsee. Oikeastaan kaikissa käytetyissä autoissa voi tulla yllätyksiä, käytetty kun ei ole uuden veroinen, mutta eihän niillä uuden hintaakaan ole. Eikä myyjäkään pysty mitenkään arvaamaan että mikähän siitä mahdollisesti seuraavana hajoaa, joten nämä piilevät viat on minusta hieman epäreilua maksattaa myyjillä, ainakaan tavallisella yksityishenkilöllä, alan ammattilaiselta on toki voitava vaatia enemmän, onhan heillä tietoa ja kokemustakin enemmän, ammattiosaamista.
Vierailija kirjoitti:
Et sä nyt oikeasti mitään vuosi sitten katsastettua osta! Miten jakopää ja muut kuluvat rempat?
No kun näitä minä yritin häneltä kysellä, mutta myyjä ei tiennyt eikä muistanut, ja käski ostamaan muualta.
ap
Kahden tonnin auto. Hinta kertoo jo sen että siinä voi tulla ihan mitä vaan, voi vaikka hajota totaalisesti huomenna. Siksi se maksaa kaksi tonnia. Ja ei, ei sillä ole takuuta, hyvänen aika.
Ymmärrän hyvin ettei halunnut myydä sinulle. Lähes varmasti siihen autoon jotain olisi tullut jossain vaiheessa ja olisit sitten ollut häiriköimässä myyjää...
Olisit ensin kysynyt voiko autoa tulla katsomaan ja vasta auton nähtyäsi alkanut kysellä haluamiasi lisätietoja ja yksityiskohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä nyt oikeasti mitään vuosi sitten katsastettua osta! Miten jakopää ja muut kuluvat rempat?
No kun näitä minä yritin häneltä kysellä, mutta myyjä ei tiennyt eikä muistanut, ja käski ostamaan muualta.
ap
Homma menee yleensä niin, kuten täällä on jo kertaalleen todettu, että auton myyjän kanssa sovitaan tällit, mennään paikalle autoa katsomaan, kysytään siinä yhteydessä huoltokirja (jos on), ja katsastushommat, ja niiden saatujen tietojen perusteella käyt ajatushautomoa päässäsi ja tarjoat mitä tarjoat.
Jos itse olisin ostamassa tonnin - parin autoa niin ostaisin vain äskettäin katsastetun, että sillä olisi leimaa jäljellä n. vuosi ja jos se kestää sinne seuravaan katsastukseen asti, se on jo hyvin ja voi kokeilla katsastusta, mutta jos ei kohtuudella mene läpi, niin paaliin tai jollekin halukkaalle korjattavaksi.
Jos se meneekin läpi, se on jo melkeinpä bonusta ja kotiinpäin, silloin kannattaa ajaa seuraavakin vuosi tai niin kauan kuin liikkuu ja kohtuudella pysyy kunnossa.
Vähintään moottoriöljyn + suodattimen vaihto, ilmansuodatin, tulpat, jarruneste, jarrujen kuntotarkastus, tällaiset aivan perushuoltojutut kannattaa kyllä tehdä halpaankin autoon, että sillä on edes mahdollisuus toimia ja jarrut ihan turvallisuuden takia tarkastaa ja korjata jos jotain vikaa on.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin ostamassa tonnin - parin autoa niin ostaisin vain äskettäin katsastetun, että sillä olisi leimaa jäljellä n. vuosi ja jos se kestää sinne seuravaan katsastukseen asti, se on jo hyvin ja voi kokeilla katsastusta, mutta jos ei kohtuudella mene läpi, niin paaliin tai jollekin halukkaalle korjattavaksi.
Jos se meneekin läpi, se on jo melkeinpä bonusta ja kotiinpäin, silloin kannattaa ajaa seuraavakin vuosi tai niin kauan kuin liikkuu ja kohtuudella pysyy kunnossa.
Vähintään moottoriöljyn + suodattimen vaihto, ilmansuodatin, tulpat, jarruneste, jarrujen kuntotarkastus, tällaiset aivan perushuoltojutut kannattaa kyllä tehdä halpaankin autoon, että sillä on edes mahdollisuus toimia ja jarrut ihan turvallisuuden takia tarkastaa ja korjata jos jotain vikaa on.
Jakopääremppa ei ole ilmainen ja täytyy tehdä tietyin väliajoin tai paukahtaa rikki niin että rikkoo koko moottorin. Kyllä tuo kannattaa hoitaa pois aina, se on taas 500e lisää huoltokulua hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä nyt oikeasti mitään vuosi sitten katsastettua osta! Miten jakopää ja muut kuluvat rempat?
No kun näitä minä yritin häneltä kysellä, mutta myyjä ei tiennyt eikä muistanut, ja käski ostamaan muualta.
ap
Homma menee yleensä niin, kuten täällä on jo kertaalleen todettu, että auton myyjän kanssa sovitaan tällit, mennään paikalle autoa katsomaan, kysytään siinä yhteydessä huoltokirja (jos on), ja katsastushommat, ja niiden saatujen tietojen perusteella käyt ajatushautomoa päässäsi ja tarjoat mitä tarjoat.
No näinhän se olisi varmasti pitänyt hoitaa, mutta eihän tätä voi tietää, kun ensimmäistä kertaa autoa ostamassa. Ja tämän sille myyjälle sanoinkin, että olen pahoillani, jos ensiostajana sanon tajuamattani jotain loukkaavaa.
Täällä monet tuntuivat tulkitsevan, että olisin vaatinut autolle takuuta tai yrittänyt maksattaa korjauksia myyjällä, mutta ei kyse ole siitä. Tarkoitin vain kysyä, että mikä näissä on yleensä käytäntönä. Myyjä olisi tähänkin voinut vastata, että "tämä ostetaan kertaheitolla ja perävalotakuulla", ja siihen olisin sitten vastannut, että selvä, ja ottanut sen huomioon hintatarjouksessani. Auton hinta kun tosiaan oli "tarjoa".
2000 €:n auto on todellakin piilopommi, mitä arvelit?
Olisit varmaan voinut kysyä josko myyjä katsastaa auton ennen myyntiä, tai jos voisit omatoimisesti käyttää auton katsastuskonttorilla ennen ostopäätöstä.
Sen suurempi veivaaminen tuon hintaluokan autosta on aivan ajanhukkaa molemmille. Ja mistään viimevuoden katsastusraportista nyt ei auta tässä kohtaa enää kysellä, jos uutta pukkaa. Ilmeisesti auto on katsastuksen kuitenkin tuolloin läpäissyt.
Ymmärrän myyjän turhautumisen.