Minä olen rehellisesti sanottuna aina ihmetellyt mikä niitä ihmisiä vaivaa, jotka eivät laita kapulaa ostostensa perään. Itsekkyyskö?
Kommentit (638)
Vierailija kirjoitti:
Minusta kapulan laittaminen on nimenomaan takana tulevan tehtävä, jos välttämättä haluaa ahtaa omat ostoksensa siihen hihnalle heti perään.
Ei se ole, koska ne kapulat jäävät usein sinne lähemmäs kassaa. Jos olisit normaaliälyinen, tietäisit sen.
Vierailija kirjoitti:
Älä vahtaa muita kirjoitti:
Itsepalvelu kassoilla ei tarvi laitella kapuloita hihnoille kuulkaa.Se myös säästää kun ei viitsi ostaa kuin just mehupurkin ja karkkipussin.Kyttääminen on sairasta etsikää elämä.
Pakko se on vahdata kun ei muuten tiedä milloin voi laittaa omat ostokset. Jos laittaisit sen kapulan, seuraavan ei tarvitsisi tuijotella ostoksiasi.
Eihän niitä ostoksia tarvitse tuijotella. Näkeehän sen, että edellinen laittaa vaikka korin pois ja sen jälkeen hihnalle tulee tyhjää tilaa, kun edellä oleva ei lastaa siihen enää ostoksia. Miksi siihen samalle hihnalle on salamannopeasti singahdettava latomaan omia ostoksia heti kun siihen vähän edes mahtuu, ei voi odottaa?
Kapula on hyvä merkki edelliseltä, että ostokset loppuvat siihen, mutta sen käyttö ei tarkoita, että seuraava voi työntää omansa siihen kapulaan kiinni ja roikkua sen edellisen selässä.
Jonossa ollessa aika helposti huomaa, onko takana joku, ei sitäkään tarvitse tuijotella ja vahdata. Silloin voi sen kapulan laittaa. Jos ketään ei ole takana, kapulan laitto ihan turhaa. Jos siihen joku tulee, kun itse on jo latonut ostoksensa ja siirtynyt maksupäätteen kohdalle, ei siitä enää lähdetä hakemaan kapulaa omien ostoksien perään, vaan se seuraava laittaa kapulan. Hänhän myös näkee, että menee kassalle jossa joku on jo laittanut ostokset silloin, kun jonoa ei ollut ja näkee myös, ettei kapulaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelu kassoilla ei tarvi laitella kapuloita hihnoille kuulkaa.Se myös säästää kun ei viitsi ostaa kuin just mehupurkin ja karkkipussin.Kyttääminen on sairasta etsikää elämä.
Pakko se on vahdata kun ei muuten tiedä milloin voi laittaa omat ostokset. Jos laittaisit sen kapulan, seuraavan ei tarvitsisi tuijotella ostoksiasi.
Ei tarvitse tuijotella minun ostoksia. Riittää, kun havainnoit, että en enää huiska edestakaisin ja lapa tavaraa hihnalle. Kun laitan tyhjän ostoskorin / tyhjät ostoskorit paikoilleen tai työnnän ostoskärrin edelleni ja porteista läpi, tiedät, että olen valmis.
Miksi muiden pitäisi kytätä sinun huiskalujasi ja korin laittamistasi kun voisit itse vaan laittaa sen kapulan samalla kun laitat korin hihnan päätyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti niin urpo että antaa tahallaan omien ostoksiensa sekoittua edellä menevän ostoksiin antaakseen "opetuksen"? Voi luoja mitä itsekkyyttä ja typeryyttä jos tosiaan näin. Ei, muiden ei tarvitse noudattaa teidän keksimiänne "sääntöjä" siitä kenen ja milloin se kapula pitää laittaa.
Autistin aivot räjähtää, jos joku ei mene hänen sääntökirjansa mukaisesti.
No eihän tuosta ole edes mitään sääntöä miten menee.
Aloittaja on laatinut omasta mielestään universaalin säännön kassajonossa toimimiseen. Hän ajattelee olevansa oikeassa ja näkee oikeudekseen loukata tuntemattomien ihmisten koskemattomuutta, kunhan saa pointtinsa perille. Eiköhän hänen aivoissaan ole kuvaannollinen sääntökirja ihan kaikelle. Esim. "Näin monta kertaa saa soittaa ovikelloa tai lyön turpaan." tai "Näin kauan saat seisoa kaupassa yhden hyllyn edessä, kunnes tulen ja rynnin päällesi ostoskärryillä.".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet ongelma, sinä olet se autisti joka ei tiedä miten toimia normaaleissa arjen tilanteissa, jotka eivät aina mene samalla tavalla. Alkaa hiljalleen ärsyttämään kun autistit yrittävät komennella meitä muita. Ja sinulla ja kumppaneillasi on muka oikeus vaikka tallata meidän muiden varpaille tai alkaa tönimään, jos asiat eivät mene mielesi mukaan? Ei ole. Jotkut ihmiset vaan olisivat tarvinneet piiskaa lapsena oppiakseen pois maailman napamaisesta käytöksestään.
Olisitpa jättänyt nuo autismihaukut pois tekstistäsi. Minuakin ärsyttää tämä kapulakeskustelu ja se, miten tärkeää se tuntuu joillekin olevan, että sitä pulikkaa veivataan eessuntaas, mutta sinun kommenttisi on ala-arvoinen haukkumisinesi. Sitä paitsi, jos syynä tähän pulikkaraivoon olisikin autismi, sitä ei saa piiskaamalla pois vaikka kuinka toivoisit, että lapsia hakataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti niin urpo että antaa tahallaan omien ostoksiensa sekoittua edellä menevän ostoksiin antaakseen "opetuksen"? Voi luoja mitä itsekkyyttä ja typeryyttä jos tosiaan näin. Ei, muiden ei tarvitse noudattaa teidän keksimiänne "sääntöjä" siitä kenen ja milloin se kapula pitää laittaa.
Niinpä kai, no, autisti ei toisaalta voi sille mitään että hänen aivonsa toimivat eri tavalla kuin normaalien. Mutta jos on sen verran hyvätasoinen autisti että pystyy tekemään vauvapalstalle aloituksen niin pitäisi myös kyetä ymmärtämään, että muut eivät voi tietää hänen kehittämiään sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kapulan laittaminen on nimenomaan takana tulevan tehtävä, jos välttämättä haluaa ahtaa omat ostoksensa siihen hihnalle heti perään.
Ei se ole, koska ne kapulat jäävät usein sinne lähemmäs kassaa. Jos olisit normaaliälyinen, tietäisit sen.
Jos sinun mielestäsi viittaamasi henkilö ei ole normaaliälyinen, miksi vaivaudut riitelemään hänen kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tuijotella minun ostoksia. Riittää, kun havainnoit, että en enää huiska edestakaisin ja lapa tavaraa hihnalle. Kun laitan tyhjän ostoskorin / tyhjät ostoskorit paikoilleen tai työnnän ostoskärrin edelleni ja porteista läpi, tiedät, että olen valmis.
Miksi muiden pitäisi kytätä sinun huiskalujasi ja korin laittamistasi kun voisit itse vaan laittaa sen kapulan samalla kun laitat korin hihnan päätyyn?
Ihan yhtä lailla kuin sen edessä olevan pitää huomioida takana tulevia, pitää takana olevien huomioida edessä olevaa. Ei siihen ole mitään sääntöä kuka sen kapulan laittaa. Se laittaa joka kokee tarvitsevansa.
Tässä pari vinkkiä, jotka auttavat tunnistamaan milloin on sopivaa itse alkaa lappaamaan tavaroitaan.
- 1,5 metrin väli edellä olevaan. Edes metrin väli.
- Edellä oleva, jolla on kori, ei enää lappaa omia tavaroitaan ja on asettanut korinsa pinoon.
- Edellä oleva siirtyy kohti maksupäätettä ja antaa tilaa takana olevalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi laitat oman ajattelemattomuutesi autistien syyksi? Eikös tuo nyt ole aika lapsellista alkaa haukkua muita autisteiksi, kun itse olet töppäillyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kapulan voi laittaa siinä kohtaa kun pääsee lähemmäs kassaa, jättää vaikka pienen välin siihen hihnalle. Normaaliälyisellehän tämä ei ole mikään ongelma.
En ikinä edes kiinnitä tuohon huomiota. Jos edellä oleva ei ole laittanut kapulaa, niin sitten laitan sen itse
Minä olen rehellisesti sanottuna aina ihmetellyt mikä niitä ihmisiä vaivaa, jotka sanovat "rehellisesti sanottuna".
Mikä idea siinä on, kun ei kukaan aloita että "jos nyt vähän valehtelen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita itse kapulasi, jos sitä haluat käyttää.
Ei muiden tarvitse sitä sinulle valmiiksi laittaa.
Ettekö te kapulaa laittamattomat tajua, että kun sinä et viitsi laittaa kapulaa ostostesi perään, takanasi oleva joutuu laittamaan kaksi.
Ei joudu, kun vaan se takana oleva tajuaisi pitää etäisyyttä ja laittaa omat ostoksensa hihnalle vuorollaan. Ei siihen yleensä mahdu kuin yhdet ostokset, joten miksi pitää runnoa toiset heti perään sen saamarin kapulan kanssa?
Ihan hyvin mahtuu seuraavankin ostokset kun hihna liikkuu. Kapula väliin ja toinen voi alkaa lappaa tavaroitaan. Miksi väkisin hidastella kassalla ja odottaa että hihnaan tulee pitkä väli ettei ostokset vaan sekoitu, kun saman voi hoitaa kapulalla.
Ei tarvita edes sitä kapulaa. Heti vain siihen perään. Jos edessä oleva ei laita kapulaa (itse esimerkiksi en laita kapulaa), tiedät siitä, että hän osaa vahtia omat tavaransa. Hän kertoo kyllä myyjälle, etteivät sinun ostoksesi enää tule hänelle. Minua ei haittaa pätkääkään, vaikka survoisit tavarasi kiinni minun tavaroihini. Tiedän kyllä, mitä olen hankkimassa ja kuinka monta kappaletta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te kapulaa laittamattomat tajua, että kun sinä et viitsi laittaa kapulaa ostostesi perään, takanasi oleva joutuu laittamaan kaksi.
Ei joudu, kun vaan se takana oleva tajuaisi pitää etäisyyttä ja laittaa omat ostoksensa hihnalle vuorollaan. Ei siihen yleensä mahdu kuin yhdet ostokset, joten miksi pitää runnoa toiset heti perään sen saamarin kapulan kanssa?
Ihan hyvin mahtuu seuraavankin ostokset kun hihna liikkuu. Kapula väliin ja toinen voi alkaa lappaa tavaroitaan. Miksi väkisin hidastella kassalla ja odottaa että hihnaan tulee pitkä väli ettei ostokset vaan sekoitu, kun saman voi hoitaa kapulalla.
Myyjä ei pysty työskentelemään yhtään sen nopeammin, vaikka hihna olisi tupaten täynnä. Et pääse maksamaan ostoksiasi yhtään sen nopeammin.
Aivan varmasti pääsen, kun saan heti laittaa ostokseni hihnalle eikä tarvi odotella mitään välejä. Miksi tahallani jäisin muiden tukkeeksi odottelemaan että hihnaan tulee pitkä väli?
Vierailija kirjoitti:
En ikinä edes kiinnitä tuohon huomiota. Jos edellä oleva ei ole laittanut kapulaa, niin sitten laitan sen itse
Joo se on kyllä jännä että sitä on vuosikymmeniä voinut käydä ruokakaupassa kiinnittämättä lainkaan huomiota siihen kuka sen kapulan laittaa tai jättää laittamatta. Eikä ostoksetkaan ikinä ole mennyt sekaisin. Joskus olin kassalla töissäkin eikä silloinkaan tullut mieleen että tähän pitäisi olla joku sääntö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä mieluummin kyttäät, tuleeko se kapula hihnalle kuin että onko edellä oleva jo saanut omat tavaransa siihen? Jos en laita kapulaa hihnalle, etkö pysty koskaan laittamaan ostoksiasi siihen?
Tämä kysymys kapulan käytöstä on vähän sama kuin kumpi puoli näkkäristä voidellaan, tuleeko juusto vai kinkku ensin leivän päälle, mistä kohtaa hammastahnatuubia puristetaan, voiko pitsassa olla ananasta jne. Eli ihmisillä on erilaisia tapoja ja alueellisiakin eroja voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä ei pysty työskentelemään yhtään sen nopeammin, vaikka hihna olisi tupaten täynnä. Et pääse maksamaan ostoksiasi yhtään sen nopeammin.
Aivan varmasti pääsen, kun saan heti laittaa ostokseni hihnalle eikä tarvi odotella mitään välejä. Miksi tahallani jäisin muiden tukkeeksi odottelemaan että hihnaan tulee pitkä väli?
Miten monta kilometriä luulet, että sitä hihnaa pitää juoksuttaa? 20 cm riittää varsin mainiosti. Et sinä ole jonon tukkeena, koska siinä vaiheessa, kun se välike kurotaan kiinni, on edellinen asiakas vasta maksamassa. Myyjä juoksuttaa sen tyhjän välin kiinni maksun läpituloa odotellessa.
Sanoisin että ei välttämättä ole ystävällisin ihminen. Itse kun olen laittanut ostokset hihnalle niin lisään heti perään kapulan, jotta seuraava pääsee laittamaan ostoksiaan hihnalle. Ystävällinen toisen huomioonottava ele ja näin kauppajono etenee nopeammin