Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä olen rehellisesti sanottuna aina ihmetellyt mikä niitä ihmisiä vaivaa, jotka eivät laita kapulaa ostostensa perään. Itsekkyyskö?

Vierailija
14.02.2023 |

Vaikko laiskuuden maksimointia?

Kommentit (638)

Vierailija
621/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kapula pitää laittaa ? 

Se on vähän sama asia kuin että piste päättää virkkeen. Ja seuraava virke aloitetaan ISOLLA kirjaimella, mikä myös lienee sinulle täysin käsittämätöntä.

Vierailija
622/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa ihmistä joka itkee tällaisesta asiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oikeasti. Hanki elämä.

Kai sitä saa pienistäkin harmeista keskustella?

Sitä paitsi aloittaja on ihan oikeassa. Kapulan laittamisella ilmaistaan, että kaikki ostokset ovat hihnalla, enkä aio lisätä siihen enää mitään, joten seuraava voi nostella ostoksiaan hihnalle. Jos kapulaa ei pistä ostostensa perään, takana tuleva voi vain arvailla, onko hihnalle tulossa vielä lisää ostoksia. Kenties kaveri tai puoliso on vielä hakemassa jotain, joka on tarkoitus lisätä hihnalle. Ehkä hihnan vierestä tempaistaan mukaan pari suklaapatukkaa, jos loppusumma jää riittävän alhaiseksi.

Tämä ei ole kuviteltu ongelma, sillä edellä oleva on alkanut rähjätä minulle, kun  hetken odoteltuani pistin kapulan hihnalle ja aloin pistää siihen omia ostoksiani. Olisi pitänyt tietää, että hänen kaverinsa on vielä hakemassa jotain. Siinä sitten odoteltiina aika pitkään.

Toisella kerralla perässä tuleva alkoi mättää omia ostoksiaan hihnalle, vaikka minulla oli vielä kärryssä tavaraa odottamassa, että hihna liikkuu ja siihen tulee tilaa.

Vaikka kapulan pistäminen hihnalle ei ole iso vaiva ja takana tulevakin voi sen tehdä, ihan peruskohteliaisuutta ja muiden huomioon ottamista se on. On paljon helpompi pistää kapula omien ostostensa perään kuin kurkotella kapulaa edellä olevan tavaroiden yli. 

On se kyllä jännä, että joillekin kapulan käytöstä tai käyttämättömyydestä ei ole ikinä tullut minkään sortin ongelmaa, eikä ole tarvetta odottaa jotain merkkiä edellä olevalta saako alkaa lappaa ostoksiaan hihnalle. Normaalikommunikaatioon kykenevä ihminen ei semmoista tarvitse. No, itse saatan laittaa sen kapulan varsinkin jos itsellä on vain vähän ostoksia ja taakse jää reilusti tilaa. Mutta yleensä olen ajatellut (siis sikäli kun asiaa ylipäätään olen ajatellut eli en juurikaan), että se laittaa joka sitä tarvitsee eli yleensä takana tuleva.

Vähän ikävää antaa ymmärtää, että me kapulasta tykkäävät emme kykenisi normaalikommunikaatioon :( Ei nämä liity toisiinsa. Täysin hyvin osaan kommunikoida, ja silti olen sitä mieltä, että sille kapulalle on paikkansa, ja myös sen laitto on kommunikaatiota. 

Miksi on vaikeaa ymmärtää, että olemme kaikki erilaisia ja ajattelemme erilailla? Ei silti kannata haukkua toisia kykenemättömäksi, en minäkään ole haukkunut teitä tässä ketjussa.

Eri ja sivusta,

olen samaa mieltä, että kapula on kommunikaatiota. Ja vielä sitä helpointa kommunikaatiota, ei tarvitse edes sanoa mitään.

Kykenemättömyys- kommenteilla varmaan haetaan sitä kykyä havainnoida ympäristöä ja ymmärtää siitä, missä mennään, ilman että tarvitaan jokin pomminvarma merkki. Jotkut osaavat sen havainnoinnin ja tulkinnan ilman merkkejä, jotkut eivät. Erilaisia ollaan ja se pitäisi pitää mielessä kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä, täysin oikeassa olet.

T: kapula-freestyler, tykkään käyttää, mutta aina ei tarvita

Vierailija
624/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan aiba omieni jälkeen kapulan, ja kiitän edellä olevaa kun laittaa kapulan.

Ei ole paljoa vaadittu, toisten huomioonottaminen ja ystävällisyys.

Tätäkin piti jonkun idiootin alapeukuttaa.

Vierailija
625/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapula on turhake. Pinnaltaan likaisempi kuin kolikot, kiertävät monien käsien kautta phyi!

Aikuinen normaalilla järjellä ja suhteellisen tasaisella mielenterveydellä osaa järjestellä ostoksensa hihnalle sillä tavoin ettei omat ja toisten ostokset mene sekaisin.

Tässä asiassa rohkenen olla täysin samaa mieltä! Mitään kapuloita ei tarvita, kun malttaa mielensä niissä kaupan kassajonoissa. Ostaa ja maksaa vain itsensä valitsemat tuotteet.

Vierailija
626/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kapulaa omien ostosten perään laiteta vaan ennen kuin alkaa lappaamaan omia ostoksia kassahihnalle.

Niitä kapuloita ei läheskään aina ole siellä hihnan peräpäässä, mutta lähellä kassaa on aina.

Mutta siinähän sitten selvittelet asiaa, kun kassa ottaa seuraavankin ostokset kassan läpi, ennenkuin olet maksanut. Elämä on valintoja.

Eikö voi odottaa, että on lähempänä kassaa tai että kassahenkilö on napauttanut sen kapulan siihen ränniin ja se saapuu hihnan peräpäähän? Pitääkö ne omat ostokset laittaa ihan kapulaan kiinni, jos edellinen on sen laittanut?

Pitää, jos on vaikka painavat ostokset korissa.

On olemassa kärryjä ja pyörällisiä ostoskoreja, kaikkea ei tarvitse käsissään kantaa ja koria voi pitää lattialla jonossa odottaessaan.

Oletteko panneet merkille miten likaisia ne ostoskorit ovat? Ne pyörälliset ostoskorit varsin kauheita. Eikö niitä koskaan pestä?

Ajattelepa, että joku on ehtinyt jo näpelöidä tuotteita, jotka ostat. Naisilla on tapana tarkastaa munarasioita - en ole vielä ymmärtänyt, minkä takia.

Vierailija
627/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan vastaava ketju poistettiin?

No voin tännekin kertoa että todellakaan en laita kapulaa jos edelläoleva ei ole sitä laittanut vaan asettelen omat ostokseni välittömästi edelläolevan perään. Sitten urheiluhengen vallitessa seuraan maksaako ja pakkaako hän ostokseni mitään huomaamatta kassiinsa. Joskus heille tulee kova hätä kun huomaavat että kassa alkaa vetää jonkun muun ostoksia heidän laskuunsa, jotkut käyvät laittamassa sen kapulan siihen ostosten väliin ja jotkut ei huomaa mitään, maksavat ja pakkaavat ostokseni laukkuunsa, jolloin hiljaisesti tuuletan.

Luonnollisestikaan tämä ei minua haittaa, en käy kaupassa vasta viime hetkellä kun kaikki on loppu, joten voin menetetyt ostokseni ostaa sitten seuraavalla kerralla, ehkä myös edelläni ollut laittaa seuraavalla kerralla kapulan kiltisti ostostensa perään. Yleensä laitan vielä kalleimman ostoksen siihen ensimmäiseksi, vaikka kalafileen tai jos joskus ostan sisäfilettä niin sen.

Itse aina laitan kapulan omien ostosteni perään ettei seuraavan tarvitse kurotella sitä mitenkään hankalasti.

Tästä on nyt kehittynyt kapulamania, kapulamafia ja kapuloiden sota.

Aihetta trilogialle a la Taru Kapuloiden Herrasta.

Vierailija
628/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se kertoo sen, että ihminen on pikkuisen yksinkertainen ja kulkee laput silmillä, jos ei laita kapulaa.

Vierailija
629/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oikeasti. Hanki elämä.

Kai sitä saa pienistäkin harmeista keskustella?

Sitä paitsi aloittaja on ihan oikeassa. Kapulan laittamisella ilmaistaan, että kaikki ostokset ovat hihnalla, enkä aio lisätä siihen enää mitään, joten seuraava voi nostella ostoksiaan hihnalle. Jos kapulaa ei pistä ostostensa perään, takana tuleva voi vain arvailla, onko hihnalle tulossa vielä lisää ostoksia. Kenties kaveri tai puoliso on vielä hakemassa jotain, joka on tarkoitus lisätä hihnalle. Ehkä hihnan vierestä tempaistaan mukaan pari suklaapatukkaa, jos loppusumma jää riittävän alhaiseksi.

Tämä ei ole kuviteltu ongelma, sillä edellä oleva on alkanut rähjätä minulle, kun  hetken odoteltuani pistin kapulan hihnalle ja aloin pistää siihen omia ostoksiani. Olisi pitänyt tietää, että hänen kaverinsa on vielä hakemassa jotain. Siinä sitten odoteltiina aika pitkään.

Toisella kerralla perässä tuleva alkoi mättää omia ostoksiaan hihnalle, vaikka minulla oli vielä kärryssä tavaraa odottamassa, että hihna liikkuu ja siihen tulee tilaa.

Vaikka kapulan pistäminen hihnalle ei ole iso vaiva ja takana tulevakin voi sen tehdä, ihan peruskohteliaisuutta ja muiden huomioon ottamista se on. On paljon helpompi pistää kapula omien ostostensa perään kuin kurkotella kapulaa edellä olevan tavaroiden yli. 

On se kyllä jännä, että joillekin kapulan käytöstä tai käyttämättömyydestä ei ole ikinä tullut minkään sortin ongelmaa, eikä ole tarvetta odottaa jotain merkkiä edellä olevalta saako alkaa lappaa ostoksiaan hihnalle. Normaalikommunikaatioon kykenevä ihminen ei semmoista tarvitse. No, itse saatan laittaa sen kapulan varsinkin jos itsellä on vain vähän ostoksia ja taakse jää reilusti tilaa. Mutta yleensä olen ajatellut (siis sikäli kun asiaa ylipäätään olen ajatellut eli en juurikaan), että se laittaa joka sitä tarvitsee eli yleensä takana tuleva.

Olet siis ylpeä siitä, että et juurikaan ajattele? :D

Vierailija
630/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jätän joskus laittamatta ihan vain muiden kiusaksi. Huvittavaa, kun jotku stressaa siitä jos ostokset sekottuukin :D. Ollaan muuten niin ekstroverttiä ja sosiaalista, mutta tuo on sitten niin kamalaa. 

mistä lähtien suomalaiset on olleet ekstroverttejä ja sosiaalisia??

Vierailija
631/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnä sinne se kapula, ja ole onndllinen

Vierailija
632/638 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kapulaa omien ostosten perään laiteta vaan ennen kuin alkaa lappaamaan omia ostoksia kassahihnalle.

Niitä kapuloita ei läheskään aina ole siellä hihnan peräpäässä, mutta lähellä kassaa on aina.

Mutta siinähän sitten selvittelet asiaa, kun kassa ottaa seuraavankin ostokset kassan läpi, ennenkuin olet maksanut. Elämä on valintoja.

Eikö voi odottaa, että on lähempänä kassaa tai että kassahenkilö on napauttanut sen kapulan siihen ränniin ja se saapuu hihnan peräpäähän? Pitääkö ne omat ostokset laittaa ihan kapulaan kiinni, jos edellinen on sen laittanut?

On olemassa kärryjä ja pyörällisiä ostoskoreja, kaikkea ei tarvitse käsissään kantaa ja koria voi pitää lattialla jonossa odottaessaan.

Oletteko panneet merkille miten likaisia ne ostoskorit ovat? Ne pyörälliset ostoskorit varsin kauheita. Eikö niitä koskaan pestä?

Ajattelepa, että joku on ehtinyt jo näpelöidä tuotteita, jotka ostat. Naisilla on tapana tarkastaa munarasioita - en ole vielä ymmärtänyt, minkä takia.

Joo, ja hedelmiä ja vihanneksia on joku saattanut koskea ja puristella. Ehkä maitopurkkiakin joku on koskenut. Munarasiat, olen utelias, onko se yleistä? En veetuile, oli niin erikoinen juttu että siksi ihmettelen. Munissa on kuoret, mitä muuta rasian avaamisesta näkee, kuin sen että onko jokin rikki? En minäkään ymmärrä munarasioiden avaamista.

Vierailija
633/638 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja hedelmiä ja vihanneksia on joku saattanut koskea ja puristella. Ehkä maitopurkkiakin joku on koskenut. Munarasiat, olen utelias, onko se yleistä? En veetuile, oli niin erikoinen juttu että siksi ihmettelen. Munissa on kuoret, mitä muuta rasian avaamisesta näkee, kuin sen että onko jokin rikki? En minäkään ymmärrä munarasioiden avaamista.

Niin. Nimenomaan sen takia kannattaa avata rasia, että joku muna voi olla rikki. Itse avaan aina, ja aika usein on haljenneita munia löytynyt. En halua ostaa rikkinäisiä munia.

Vierailija
634/638 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaivaa enemmän se, että ei osata laittaa relatiivilauseen korrelaattia oikeaan paikkaan.

Kapuloista en välitä, koska tekstin ymmärtäminen on tärkeämpää kuin sinun kapulasi ap.

Vierailija
635/638 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Nimenomaan sen takia kannattaa avata rasia, että joku muna voi olla rikki. Itse avaan aina, ja aika usein on haljenneita munia löytynyt. En halua ostaa rikkinäisiä munia.

Mulle on pari kertaa sattunut, että 6 munan rasiassa on puolet rikki, joten avaan eikä kiinnosta kenenkään ymmärrykset.

Vierailija
636/638 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua koskea mihinkään kapulaan, jota kaikki käpälöi. Laita ite, jos sitä kaipaat.

Siinä kassalla on syystä se käsidesi :) Ensin voi koskea kapulaan ja sit desinfioida, niin mä teen.

Oho enpä ole huomannut kassalla käsidesiä🤔

Vierailija
637/638 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun edessä oleva ei laita kapulaa, pahoinpitelen hänet ja myöhemmin ammun hänet.

Vierailija
638/638 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä, että jotkut siis myöntävät että ihan kiusallaan eivät laita kapulaa? Toiset taas laittavat sen siksi että ovat huomaavaisia muita kohtaan. Taas näkee että röyhkeudellä pärjää, taidan minäkin jättää kapulan käytön. Menköön sitten tavarat sekaisin edellä ja takana tulevien kanssa, mitä väliä.

Mikä ihmeen hätä siinä kassalla on, että ne omat tavarat pitää laittaa siihen edellisten jatkeeksi niin, että menevät sekaisin. Ne ehtii varmasti latoa hihnalle vaikka siinä vaiheessa, kun kassa piippaa edellisen ostajan viimeistä tuotetta. Itse laitan kapulan aina, mutta pärjäisin ihan hyvin ilmankin.  Yleensä jätän kiusallani tavaroiden ja kapulan väliin tyhjää tilaa. Ai että se ärsyttää takana tulevaa, ja kapula pitää siirtää! Koska on niin hirveä kiire saada ne omat tavarat siihen hihnalle, edellisiin kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme