Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät koiranomistajat nouki niitä paskoja?

Vierailija
13.02.2023 |

Vaan jättävät ne koirien jöötit minne sattuu.

Kommentit (249)

Vierailija
81/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai se on kyllä hirveää, kun paskoja ei kerätä. :( Toiset ei yhtään ajattele yhteistä elinympäristöä. Pienten lasten olisi ihana antaa rymytä lähimetsässä ja ulkoilualueilla. Mutta eihän siellä metsässä voi mennä turvallisesti kun kohta on taaperon hanskassa kakkaa. Näiden piittaamattomien vuoksi lapset myös istuu ulkona sitten rattaissa eikä voi kävellä itse tien reunassa. Kiitos vain.

Siellä metsässä on myös muiden eläinten kakkaa. Pupun papanoita, poron papanoita, linnun kakkaa ties miten paljon. Voi olla myös ihan eläimen raatoja.

Vierailija
82/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistaja kirjoitti:

Näemmä kevät on tuloillaan kun koiran💩 keskustelu alkaa jo nyt kukoistamaan. Miten ennen vanhaan on pystytty elämään sen tosiasian kanssa, että koirat käy paskalla eikä niitä jätöksiä kukaan siivoa? Ihmeellistä rutinaa ja kitinää joka vuosi.

Ja kyllä, olen koiranomistaja joka siivoaa koiransa paskat jos se sattuu paskantamaa jonkun tontin portin viereen. Jos menee heinien sekaan niin siellä paska saa myös maata.

Ennen koiria oli vähemmän, pääsääntöisesti maalla ja ne olivat jollain tapaa ihmiselle hyödyllisiä, kuten metsästyskoirat linnusta lettuihin, rottien tappaminen, pihapiirin vahtiminen ja lampaiden ajaminen .

Kaupunkilaisten muu kuin vartiointitehtävissä oleva pihakoira on aika uusi ilmiö.

Vielä 80-luvulla oli aika harvinaista, että kaupungissa pidettiin koiria, ellei kyse ollut jonkun työkoirasta esim. rajamiehet tai perheen isäntä käynyt Beaglen kanssa metsällä. Meillä oli kotona 90-luvulla keskisuuressa kaupungissa kotikoira ja se oli rivitalopihapiirin ainoa koira. Toki pian tuli pari muuta, mutta hyvin paljon vähemmän oli koiria lemmikkeinä kaupungeissa kuin nykyisin.

Itseasiassa ensimmäinen suuri seurakoirabuumi Suomessa oli jo 60-70 luvun taitteessa, sillon rekisteröitiin ennätysmäärät rotukoiria ja nimenomaan kaupungeissa, metsästyskoirien osuus rekisteröidyistä tippui huomattavasti ja suosittuja rotuja olivat mm. kiinanpalatsikoira, cockerspanieli , bokseri ja kettuterrieri. 70-luvun loppupuolella koirainnostus hiipui huomattavasti ja samoihin rekisteröintimääriin päästiin uudestaan vasta 90-luvulle tultaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei voi kerätä niitä paskoja, tai kakkapussin mukaanottaminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa, ei todellakaan kannata ottaa koiraa.

Vierailija
84/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

koirailija kirjoitti:

Jonkun muun koiran tassut (ja miksei sinunkin) voi likastua ja se on ikävää. Niitä pusseja saa ilmaiseksikin jos kaikki rahat menee johonkin muuhun.

Ja ei ne montaa euroa maksa ne pussit meinaan.

Täälä on liikennemerkkien tolppiin laitettu roskapussi telineittä josta voi ottaa pökäle pusseja

Vierailija
85/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on koira ja todellakin paskat kerätään. Mutta on kyllä koiranomistajia niin moneen junaan, että tähänkin kerhoon kuuluu jos minkälaista järjenjättiläistä. Tulin pari viikkoa sitten töistä kotiin ja meidän pihassa oli kusettamassa koiraa joku aivan outo mies. Flexi pitkänä koira oli koipi pystyssä aivan reilusti tontillamme. Lähtivät lipettiin ennen kuin kerkesin ripittämään tuota äijää, mutta mitä siis helvettiä? Kuka päästää koiransa kuseksiin toisten pihoihin?

Varmaan sama tyyppi, joka antaa koiransa paskoa meidän pihaportin eteen portaille. Siis oikeasti sen koiran on täytynyt kiivetä niille kiviportaille ja kykkiä hankalasti. Tuntuu, että omistajan on täytynyt käskeä koiransa siihen, koska miksi ihmeessä koira menisi kakalle vapaaehtoisesti keskelle portaita!?

Olen miettinyt, että onko meillä joku vihamies naapurustossa, mutta ollaan asuttu täällä vasta pari kuukautta eikä tunneta ketään.

Vierailija
86/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EVVK

Vierailija
87/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa siellä missä asun, oli taas tänään kävelytiet ihan koiran ulosteessa, kun ne valuvat tien pientareilta sulalla kelillä siihen keskelle kävelykatua. Moniin kasoihin oli myös astuttu! Kuvottavaa!

Oletteko kuulleet siitä koirien dna-pankista, jonka avulla voitaisiin selvittää se kenen koira on kyseessä ja lähettää omistajalle sakko?

https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/1692709

Tuossa linkki Keski-Uusimaa lehteen: artikkelin mukaan siellä on toimittu noin eli kerätty koirilta dna-näyte ja apteekkeihin tuli artikkelin mukaan myyntiin näytteidenottopakkauksia, johon koirankakkanäytteen sai kadulta laitettua. Sitten ne postitettiin poliisille.

Onko täällä ketään Keski-Uusimaalaisia paikalla? Artikkeli on vuodelta 2016 (ja päivitetty 2020) ja minua kiinnostaisi toimiko tämä koirankakkaongelmaan?

Ja kaikkein tärkeintä: Miten tämän systeemin saa Espooseen? Mihin tahoon pitäisi vedota?

Vierailija
88/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomautan heti jos nään ettei joku kerää. Monesti otan toisen koiran kakat samalla jos oma koira on kakannut viereen, ellei ole joku ällö läjä. Maskeja keräsin Koronan aikaan satoja ja joka päivä noukin myös karkkipapereita tms kun ulkoilen koiran kanssa. Nyppii roskaajat ja ne jotka ei kerää koirien jätöksiä. Aattelin ottaa selvää missä pari tyyppiä asuu ja viedä ne paskat niiden postilaatikkoon.

Vierailija
89/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kasvutarina koiranomistajana: Edellisen kerran mulla oli koira 1990-luvun alussa maaseudulla. Silloin olisi varmaan pidetty mielipuolena, jos olisi keräillyt koirankakkaa.

Nykyisen koiran kanssa asun maaseutumaisessa pikkukaupungissa. Ylimääräinen muoviroska ahdistaa kovasti, enkä haluasi sitä tuottaa. Puntaroin tosi paljon ympäristövaikutuksia, eli kumpi parempi, parissa viikossa maatuva läjä vai muovikääre. Vastaus on sinänsä selvä, mutta kun en tosiaan ole tän kylän ainoa koiranomistaja...

Yhtenä keväänä katselin sitä järkyttävää pökälekasojen määrää aamulenkin varrella, menin itseeni ja marssin kauppaan kakkapusseja hankkimaan. Siitä lähtien oon kerännyt jätökset aina, jos tiedän roskiksia olevan suunnilleen kilometrin säteellä. Suosittelen muillekin.

Vierailija
90/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

koirailija kirjoitti:

Jonkun muun koiran tassut (ja miksei sinunkin) voi likastua ja se on ikävää. Niitä pusseja saa ilmaiseksikin jos kaikki rahat menee johonkin muuhun.

Onneksi koirani (tai minä) ei ole niin tyhmä että kävelisi paskaan. Ei ole tapahtunut kertaakaan tässä reilun kymmenen vuoden aikana.

Vierailija
91/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla on paha ongelma. Mut täällä ihmiset kävelee muutenkin apaattisena ohi eikä sano mitään ja varsinkaan eivät anna koirien moikata ketään. Kyllä monia koiria käy täällä sääliksi et ovat joutuneet introverttien masentuneiden omistajien koiriksi. Miks eivät ottaneet kissaa? Ulkoiluttavat itseään eikä koiria ja eivät jaksa kakkoja kerätä.

Vierailija
92/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina pussi taskussa kun vien koiran ulos, koska esim. kerrostalon pihalta tai puiston nurmikentältä siivoan kyllä. Kadulle yksikään koirani ei ole paskonut ikinä 30:n vuoden aikana kun mulla on koiria ollut. Yleensä tuo nykyinenkin sontii jonnekin pusikkoon tai metsään, en lähde rämpimään sinne itse paskan perässä, se maatuu kyllä. Ostin neljä vuotta sitten tarjouksesta neljä rullaa niitä kakkapusseja ja yksi on vielä jäljellä. Aion jatkaa samalla linjalla. Paljon enemmän haittaa on jostain karkki-, rööki- ja jäätelöpapereista ym. mitä porukka surutta heittelee maahan. Itse laitan aina roskat taskuun jos ei roskista näy missään. Ja yleensä ei näy siinä muuten yksi syy lisää miksen kerää koiran jätöksiä; roskikset on hyvin harvassa eikä kiinnosta kävellä kilometrejä paskapussi kädessä.

Ja sitten kun lapset menevät keräämään pääsiäisenä pajunoksia tai äitienpäivänä valkovuokkoja sieltä "pusikosta", niin he ovat sinun jättämässäsi kakassa.

Sinä ajattelet, ettei niitä pidä siivota, koska ne eivät häiritse sinua. Mutta kyllä kakat häiritsevät muita.

Tätä kutsutaan itsekkyydeksi ja piittaamattomuudeksi. Ja vaikka ei moraali riitä, niin kyllähän tuollainen lakiakin rikkoo.

Niin no. Omilla lapsillani on ihan silmät päässä joten eivät mene paskaan pyörimään vaikka keräisivät mitä.

-lainaamasi

Vierailija
93/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina pussi taskussa kun vien koiran ulos, koska esim. kerrostalon pihalta tai puiston nurmikentältä siivoan kyllä. Kadulle yksikään koirani ei ole paskonut ikinä 30:n vuoden aikana kun mulla on koiria ollut. Yleensä tuo nykyinenkin sontii jonnekin pusikkoon tai metsään, en lähde rämpimään sinne itse paskan perässä, se maatuu kyllä. Ostin neljä vuotta sitten tarjouksesta neljä rullaa niitä kakkapusseja ja yksi on vielä jäljellä. Aion jatkaa samalla linjalla. Paljon enemmän haittaa on jostain karkki-, rööki- ja jäätelöpapereista ym. mitä porukka surutta heittelee maahan. Itse laitan aina roskat taskuun jos ei roskista näy missään. Ja yleensä ei näy siinä muuten yksi syy lisää miksen kerää koiran jätöksiä; roskikset on hyvin harvassa eikä kiinnosta kävellä kilometrejä paskapussi kädessä.

Pitäisi kiinnostaa jos kerran koiran ottaa. Ja kulkee se pussi muuten taskussakin, ei sitä ole pakko kädessä kuljettaa..

Vierailija
94/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa siellä missä asun, oli taas tänään kävelytiet ihan koiran ulosteessa, kun ne valuvat tien pientareilta sulalla kelillä siihen keskelle kävelykatua. Moniin kasoihin oli myös astuttu! Kuvottavaa!

Oletteko kuulleet siitä koirien dna-pankista, jonka avulla voitaisiin selvittää se kenen koira on kyseessä ja lähettää omistajalle sakko?

https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/1692709

Tuossa linkki Keski-Uusimaa lehteen: artikkelin mukaan siellä on toimittu noin eli kerätty koirilta dna-näyte ja apteekkeihin tuli artikkelin mukaan myyntiin näytteidenottopakkauksia, johon koirankakkanäytteen sai kadulta laitettua. Sitten ne postitettiin poliisille.

Onko täällä ketään Keski-Uusimaalaisia paikalla? Artikkeli on vuodelta 2016 (ja päivitetty 2020) ja minua kiinnostaisi toimiko tämä koirankakkaongelmaan?

Ja kaikkein tärkeintä: Miten tämän systeemin saa Espooseen? Mihin tahoon pitäisi vedota?

Vihje: uutinen on julkaistu 1.4. 

Vierailija
95/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koirailija kirjoitti:

Täälä on liikennemerkkien tolppiin laitettu roskapussi telineittä josta voi ottaa pökäle pusseja

Meillä on kadunvarressa roskiksen vieressä pusseja tarjolla ja tarra että kakkapussit voi myös meidän roskikseen jättää, mutta silti tietyt sankarit paskattaa sen koiransa tuohon tontinreunaan eikä kerää, naurettavimmillaan metrin päähän siitä roskiksesta...

Vierailija
96/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koirailija kirjoitti:

Meillä on kadunvarressa roskiksen vieressä pusseja tarjolla ja tarra että kakkapussit voi myös meidän roskikseen jättää, mutta silti tietyt sankarit paskattaa sen koiransa tuohon tontinreunaan eikä kerää, naurettavimmillaan metrin päähän siitä roskiksesta...

Tuon roskiksen viereen paskomisen voisi tulkita niin että koira sentään yritti, mutta kun omistaja on täysi taulapää niin minkäs sille mahtaa..

Vierailija
97/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no. Omilla lapsillani on ihan silmät päässä joten eivät mene paskaan pyörimään vaikka keräisivät mitä.

-lainaamasi[/quote]

Olipas ylimielinen kommentti. Joskus vielä sattuu omaan nilkkaan tommonen.. voin sanoa et kun sitä sontaa on paljon ja ehkä vähän luntakin satanut päälle voi sunkin janipetteri siihen vahingossa astua.

Vierailija
98/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten on vaikeaa noudattaa lakia.

Vierailija
99/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten on vaikeaa noudattaa lakia.

Jospa ihminen onkin eläin, vailla lakia ja moraalia.

Vierailija
100/249 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koirailija kirjoitti:

Onneksi koirani (tai minä) ei ole niin tyhmä että kävelisi paskaan. Ei ole tapahtunut kertaakaan tässä reilun kymmenen vuoden aikana.

No sitten et joko ulkoile vilkkaalla reitillä tai koirasi ei kävele askeltakaan pientareen puolella. Tiedän että moni nillittää pienistä, ihan vain nillittämisen ilosta. Mutta kun itse asuu paikassa, joka kirjaimellisesti lainehtii paskaa kun lumet sulavat, ymmärtää, että joskus siihen voi olla ihan syytäkin. Ne on niin kauheen helppo jättää sinne lumihankeen piiloon, miettimättä asiaa yhtään eteenpäin.

Ei muitakaan eläimiä oteta olosuhteisiin, joissa niitä ei voi lakien puitteissa pitää. Silti koiria pidetään jonain perusoikeutena todeten, että pakko juoksuttaa vapaana ihmisten riesana, kun ei ole koirapuistoakaan järjestetty viereen ja jättää paskat keräämättä, kun pusseja ja roskiksiakaan ei ole asennettu juuri siihen kohtaan mihin pökäle tulee.

Minulla on useampi koira, on ollut aina ja rakastan niitä, mutta ihmisten itsekäs toiminta v*tuttaa varsin usein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän