Miten niin lähihoitajalla on huono palkka?
Peruspalkka noin 2500 jos on muutamankin vuoden kokemus ja vuorolisät päälle, eli 3000 tienaa aika helposti. Minusta amikselle oikein kelpo palkka, mitä porukka valittaa?
Kommentit (24)
Vierailija wrote:
Niin julkisella tuo, mitkään Attendot ei noin paljon maksa.
Yksityisellä nimenomaan. Minimipalkka taitaa olla yksityisen tesin mukaan joku 2360?
Olin julkisella ja siellä minimi on nyt 2550 € ja mulla oli kaikki ikälisät ym. niin kk-palkka ilman vuorolisiä n.2800 €. Isot hälyrahat. Tienasin lähihoitajana 46 000 €.
Ei sitä työtahtia jaksanut kukaan.
Siirryin yksityiselle, siellä kk-palkka yli 300 € vähemmän.
Vierailija wrote:
Olin julkisella ja siellä minimi on nyt 2550 € ja mulla oli kaikki ikälisät ym. niin kk-palkka ilman vuorolisiä n.2800 €. Isot hälyrahat. Tienasin lähihoitajana 46 000 €.
Ei sitä työtahtia jaksanut kukaan.
Siirryin yksityiselle, siellä kk-palkka yli 300 € vähemmän.
Kyllähän se raskaaksi käy etenkin jos jatkuva pula sijaisista. Millaisessa paikassa olit töissä?
Itse oon ajatellut että alkaisin pelkästään keikkailemaan hoitajana ja pitäisin aina silloin tällöin pidempiä vapaita. Sillä tienaa mun mittapuulla ihan tarpeeksi.
Lähihoitaja, lastenhoitajana päiväkodissa niin brutto alle 2300€/kk. Ei tule lisiä päälle.
Kotihoidossa saavat satasen enemmän, koska sinne ei tekijöitä löydy ja työ on todella todella raskasta.
Itselleni tuo ei riittäisi ja siksi opiskelenkin alaa jolla paremmat palkat. Mutta ehkä ap:lle tuo riittää, siitä vaan lähihoitajakouluun!
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Palkka on oikein mainio. Nyt on vain muotia valittaa "huonoista" palkoista.
Vierailija wrote:
Itselleni tuo ei riittäisi ja siksi opiskelenkin alaa jolla paremmat palkat. Mutta ehkä ap:lle tuo riittää, siitä vaan lähihoitajakouluun!
Mä oon valmistunu jo toistakymmentä vuotta sitten :)
Vierailija wrote:
Lähihoitaja, lastenhoitajana päiväkodissa niin brutto alle 2300€/kk. Ei tule lisiä päälle.
Kotihoidossa saavat satasen enemmän, koska sinne ei tekijöitä löydy ja työ on todella todella raskasta.
Mikä kotihoidossa on todella raskasta? Mulle raskainta hoitotyössä on työkaverit :D tykkään enemmän kun saan itse mennä ja tehdä, kiirekään ei haittaa kun oon nopeatempoinen.
Koulutuksen pituuteen nähden hyvä palkka eikä työ ole erityisen vaativaa. Mutta kyllä hoitajat jokaisen euron on ansainneet, työ on henkisesti ja/tai fyysisesti raskasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä kotihoidossa on todella raskasta? Mulle raskainta hoitotyössä on työkaverit :D tykkään enemmän kun saan itse mennä ja tehdä, kiirekään ei haittaa kun oon nopeatempoinen.
Liikaa asiakkaita listalla.
Ja joo huomattu on että kotihoidossa on töissä niitä ”nopeatempoisia”. Eli mummolle heitetään lääkkeet ja leivänkäntty naaman eteen, kirjaukset tehdään teksinennakoinnilla samat joka päivä. Asiakkaiden luona käyminen on kilpajuoksua.
Me jotka halutaan tehdä se työ kunnolla, ei tota kauaa kestetä. Ja tottakai se on kotihoidon hyvä puoli että saa tehdä monipuolisesti ja itsenäisesti.
Itsekin miettinyt samaa ja töitä saa tehdä niin paljon kuin haluaa. Itsellä kalliista harrastuksista harrastuksena vain röökin poltto, mutta senkin näen oikeasti lääkinnällisenä hoitona.
Valitettavasti markkina ei erehdy tässäkään. Palkka on huono, jos sillä ei saada alalle tekijöitä. Niin yksinkertaista. Ihan se ja sama, mitä joku kynäniska paperinpyörittelijä on asiasta mieltä. Oma alani ei oikein enää työllistä, ja olen miettinyt uudelleenkouluttautunista, mutta lähärin työn kuormituksen ja useamman vuoden koulutuksen huomioon ottaen tuollainen hikiseen yli kahden tonnin peruspalkka on yksinkertaisesti liian vähän. Kaikki miesvaltaisten alojen duunarit tienaavat enemmän. Kaikkien mahdollisten lisien mukaan laskeminen vertailtavaan palkkaan on myös harhaanjohtavaa, koska kolmivuorotyö on niin kuluttavaa että siitä pitääkin maksaa rutosti enemmän.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Liikaa asiakkaita listalla.
Ja joo huomattu on että kotihoidossa on töissä niitä ”nopeatempoisia”. Eli mummolle heitetään lääkkeet ja leivänkäntty naaman eteen, kirjaukset tehdään teksinennakoinnilla samat joka päivä. Asiakkaiden luona käyminen on kilpajuoksua.
Me jotka halutaan tehdä se työ kunnolla, ei tota kauaa kestetä. Ja tottakai
Työ on kunnolla tehty jos tehdään ne asiat mitkä vaaditaan. Ei yksittäinen hoitaja voi olla mikään maailman pelastaja. Voihan siellä asiakkaan luona venyä ja vanua loputtomiin jos sille tielle lähtee, mutta työnantaja määrää tehtävät mitä työvuoron aikana tulee suorittaa.
No sepä se kun ei siellä todellakaan tehdä niitä asioita useinkaan mitä pitäis. Tiedän että moni ei esim. tarkista lääkkeitä vaan antaa suoraan annospussista. Tai pitäis tehdä huolellinen haavanhoito niin on vähän sutastu ja uus lappu päälle. Tai pitäis tehdä ortostaattinen koe niin ei tehdä sitä kunnolla vaan otetaan mitä sattuu arvoja.
Ja ei todellakaan ollut kyse loputtomaan venymisestä ja vanumisesta asiakkaan luona, älä viitsi.
"on noin 2500". Voi ollakkin muutan satasen tarkkuudella .
https://www.superliitto.fi/tyoelamassa/tyossa-kuntasektorilla/palkat/ku…
Palkka on ihan hyvä mutta Suomessa eläminen on kallista