Kysymys hedelmöityshoidoista
Hei,
Minua kiinnostaa kuulla kokemuksia hedelmöityshoidoista, erityisesti endometrioosin takia lapsettomuudesta kärsineillä. Itse sairastan endometrioosia joka on sekä munasarjoissa että kohdussa. (myös yhteen liimautuneet elimet) Onko joitain asioita, jotka vaikeuttavat hoitojen onnistumista? Esimerkiksi olen miettinyt, onnistuisiko mulla kiinnittyminen/inseminaatio kun kohtu on arpinen? Vai onko jollain onnistunut siitä huolimatta?
En ole vielä keskustellut näistä lääkärin kanssa, kun emme ole yrittämässä lasta toistaiseksi. (Olen vasta 28-vuotias). Tulevaisuus vaan mietityttää ja masentaa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ja asia on kipeä myös siksi, että itse olisin valmis yrittämään, mutta mies ei.
Ap
Kannattaa varmaan ottaa se mies mukaan ja käydä yhdessä lääkärillä keskustelemassa todennäköisyyksistä. Voi olla että hän ei tajua tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Ja asia on kipeä myös siksi, että itse olisin valmis yrittämään, mutta mies ei.
Ap
Onko mies antanut mitään osviittaa siitä, milloin hän olisi valmis?
Vierailija kirjoitti:
Itse tulin IVF-hoidoilla "helposti" raskaaksi reilu parikymppisenä, mutta kun muutaman vuoden päästä halusimme seuraavan lapsen, menikin vuosia ennen kuin lopulta tulin uudestaan raskaaksi. Endomerioosi siis itsellänikin.
Itse viivyttelin sinne lähelle kolmeakymmentä ennen hoitoihin menoa. Parin leikkauksen ja vuosia jatkuneiden hoitojen jälkeen onnistuimme saamaan yhden lapsen mutta emme enempää yrityksestä huolimatta. - Se viivyttelystä varoittanut ilkimys
Kokemusta on, tämä tarina on tosi. Endometrioosini todettiin 36-vuotiaana saatuani sairaalahoitoa vaatineita järkyttäviä vatsakipuja. Sitä ennen ei ollut haisuakaan, että mulla olis endometrioosi, vaikka kuukautiset olivat aina olleet kivuliaat. Endometrioosini todettiin heti syvänä ja laajana levinneenä. Toisessa munasarjassa oli 9 cm suklaakysta, kaikki elimet aivan toisiinsa liimaantuneina, endometrioomaa myös kohtulihaksessa (joka kai huonontaa alkion kiinnittymismahdollisuutta). Diagnoosin saatuani kysyin heti, että mites lastensaanti ja lääkäri sanoi, että hyvin hyvin vaikeaa. Meidän suhde oli valmis lapsiin (2 v yhdessä siinä vaiheessa), kun ikää jo itelläkin +36v. Päästiin heti ivf-jonoon suoraan sen kummemmin ilman luomuyrityksiä mun vaikean endometrioositilanteen vuoksi. Ekalla hoitokierroksella ekasta alkiosiirrosta heti raskaaksi ja terve tyttö syntyi 9 kk myöhemmin. Eikä tässä vielä kaikki! Raskauden jälkeen ei käytetty ehkäisyä ja vuosi synnytyksestä olin uudelleen raskaana aivan spontaanisti, 39-vuotiaana, ilman mitään hoitoja!
Tilanteethan on täysin yksilöllisiä, mutta omalla esimerkilläni haluan kertoa, että on todellakin mahdollista raskautua lähes nelikymppisenä vaikeaa endometrioosia sairastavana ja jopa ilman hoitoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sun endometrioosia on hoidettu, ap?
Yhdistelmäehkäisy- ja minipillereillä. Nyt menossa neljäs kokeilu ja eri valmiste, josko päivittäiset kivut saisi vähenemään.
Ap
Sittenhän on vielä vaihtoehtona leikkaus, mutta sitä ei kannata tehdä (ellei ole pakko) ennen kuin on valmis yrittämään raskautta. Leikkauksen voi tehdä uudestaan, mutta tulokset hedelmällisyyden kannalta eivät ole niin hyviä, useat leikkaukset saattavat jopa vaikeuttaa asiaa.
Olen pahoillani ap, mutta tilanteesi kuulostaa siltä, että et voi kovin kauaa enää odotella. Joku ehdottikin, että menisit yhdessä puolison kanssa käymään gynekologilla ja keskustelisitte siellä aiheesta ja raskauden onnistumisen todennäköisyyksistä. Kannattaa valita sellainen gynekologi, joka on erikoistunut endometrioosin hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on, tämä tarina on tosi. Endometrioosini todettiin 36-vuotiaana saatuani sairaalahoitoa vaatineita järkyttäviä vatsakipuja. Sitä ennen ei ollut haisuakaan, että mulla olis endometrioosi, vaikka kuukautiset olivat aina olleet kivuliaat. Endometrioosini todettiin heti syvänä ja laajana levinneenä. Toisessa munasarjassa oli 9 cm suklaakysta, kaikki elimet aivan toisiinsa liimaantuneina, endometrioomaa myös kohtulihaksessa (joka kai huonontaa alkion kiinnittymismahdollisuutta). Diagnoosin saatuani kysyin heti, että mites lastensaanti ja lääkäri sanoi, että hyvin hyvin vaikeaa. Meidän suhde oli valmis lapsiin (2 v yhdessä siinä vaiheessa), kun ikää jo itelläkin +36v. Päästiin heti ivf-jonoon suoraan sen kummemmin ilman luomuyrityksiä mun vaikean endometrioositilanteen vuoksi. Ekalla hoitokierroksella ekasta alkiosiirrosta heti raskaaksi ja terve tyttö syntyi 9 kk myöhemmin. Eikä tässä vielä kaikki! Raskauden jälkeen ei käytetty ehkäisyä ja vuosi synnytyksestä olin uudelleen raskaana aivan spontaanisti, 39-vuotiaana, ilman mitään hoitoja!
Tilanteethan on täysin yksilöllisiä, mutta omalla esimerkilläni haluan kertoa, että on todellakin mahdollista raskautua lähes nelikymppisenä vaikeaa endometrioosia sairastavana ja jopa ilman hoitoja!
Kuulostaa hyvin paljon minun tilanteelta. Todella ihana kuulla tarinasi. Kaikkea hyvää!
Ap
On mies antanut osviittaa. Ei vuosista, mutta sitten kun saamme suhteessamme kommunikaation paremmin toimimaan.
Ap
Sinuna alkaisin katsomaan toista miestä, joka on heti valmis. Minullakin jo jo vähän yli kolmekymppisenä massiivisia ongelmia keinohedelmöityksessä, vaikka edes endoa tai muutakaan sellaista diagnoosia ei ollut. Elin terveellisesti ja olin normipainoinen. Ikävä todeta, mutta lisääntymislääketiede on nykyisellään vielä todella lapsenkengissä.
Olin sun tilanteessa ja ratkaisin sen niin, että otin avioeron ja löysin uuden miehen, jolla oli sama toive lapsien suhteen ja muutenkin suhde toimi. Nyt olen raskaana
Minulla on endometrioosi. Aloitimme miehen kanssa raskauden yrittämisen heti kun valmistuin ammattiin, olin silloin 24v. Juuri siksi että halusimme maksimoida mahdollisuudet. Pääsimme ensin 2v yritettyämme julkiselle lapsettomuustutkimuksiin. Siitä meni noin vuosi hoitojen alkamiseen (inseminaatiot, koska minulla oli tuubat avoimet). Näissä meni 2v ilman tuloksia. Paljon jonottelua ja odottelua, esim. kesällä poli oli suljettuna 2kk aina ja muina aikoina ei mahtunut hoitoihin yleensä kuin 2-3 kierron välein. Sitten pääsimme ivf-jonoon, jossa meni vähän yli vuosi. Ekasta ivf-hoidosta onneksi tärppäsi ja olin 32v kun saimme lapsen. Saimme vielä toisenkin 2v myöhemmin seuraavalla ivf-hoidolla. Nyt jos tekisin jotain toisin, ottaisin lainaa ja menisin yksityiselle hoitoihin, koska tuo jonottelu oli suorastaan hermojaraastavaa. Niin kuin hoidoissa käyminen ei jo sinänsä olisi stressaavaa.
Vierailija kirjoitti:
On mies antanut osviittaa. Ei vuosista, mutta sitten kun saamme suhteessamme kommunikaation paremmin toimimaan.
Ap
Tämä ei kuulosta ollenkaan hyvältä. Minkä ikäinen mies on? Mahtaakohan lastensaanti olla hänelle tärkeää.
Itsellä endometrioosi, sain lapsen IVF- hoidoilla, luovutussoluilla 43- vuotiaana.
On eri olla realistinen kuin ilkeä. Tilanteesi on hankala, eikä sitä valitettavasti voi eikä kenenkään kannatakaan kaunistella. Täällä muutamat ovat kertoneet helposta raskautumisesta endosta huolimatta. Noh, voihan se tuuri käydä, mutta todennäköisyydet eivät taida olla puolellasi (en toki ole lääkärisi). Et ole enää nuori, joten kannattaisi tehdä liikkuja heti eikä kohta. Jotkut miehet ovat mestareita vitkuttelussa, eivätkä välttämättä ymmärrä tilannetta. Nyt kannattaa tehdä raakoja vetoja ja miettiä tarkkaan mihin olet valmis ja mihin et. Täällä varmasti moni (itseni mukaan lukien) toivoo, että selviät mahdollisimman vähällä ja että raskautumisesi sujuisi mahdollisimman helposti. Sen takia sinua kehoitetaan toimimaan nopeasti, ettet joudu kokemaan vuosien tuloksettomia lapsettomuushoitoja. Ei suinkaan ilkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen pahoillani, mutta miehen syy kuulostaa siltä, että hän ei välttämättä edes halua lapsia.
Siskolla on paha endometrioosi. Hän sai 2 lasta ivf-hoidoilla, 30-vuotiaana ensimmäisen. Hän kävi ennen onnistumista hoidoissa muistaakseni 3-4 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos voisin, en odottelisi. Mutta kaikki toivoni on tällä hetkellä hedelmöityshoidoissa. Olemme keskustelleet miehen kanssa, että meidän parisuhde ei ole vielä valmis lapseen.
Ap
Varautukaa sitten siihen että lasta ei välttämättä tule. Ei välttämättä onnistu vaikka aloittaisitte hoidot heti, saati sitten jos odotatte vielä vuosia.
En olis uskonut, että täällä on näin ilkeää porukkaa. Tämä ei taida olla oikea paikka sittenkään tälle aiheelle.
Ap
Ei tuo ole ilkeilyä vaan ihan faktaa. Itsekin olin aikaisemmin siinä luulossa, että kyllä se lapsi hoidoissa sitten saadaan jos ei muuten onnistu. Olihan se masentavaa ymmärtää, ettei ne hoidot ole mikään automaatio lapsen saamiselle, siinäkin onnistumisprosentti on yllättävän pieni. Hoitoja julkisella puolella takana kolmisen vuotta, tulos pyöreä nolla. Mitään selittävää syytä ei ole. Terveys on hyvä eikä ole ylipainoa.
Mulla on endo, tukkinut kummankin munatorven ja munasarjoissa endometrioomaa, vaikka oonki käyttäny pillereitä tosi nuoresta asti, kasvoi silti. Voisin saada lapsia vain ivf-hoidoilla ja ne ei oo mennyt mitenkään hyvin vaikka olin alle 30 kun aloitettiin. Munasarjoja stimuloivat hormonit on pahentanut endon kasvua munasarjoissa, jotka muutenkin reagoi huonosti stimulaatioon, koska tervettä, munasoluja tuottavaa osaa on jäljellä endometrioomien takia niin vähän. Välillä on ollut pakko sit käyttää endoa kuivattavia lääkkeitä hoitojen välissä, niistä tullu ihan karmeat sivuvaikutukset (vaihdevuodet). Kaikista hoidoista saatu vaan pari munasolua/kerta, vaikka olenki "nuori" ja pitäis olla "vielä aikaa". Endo voi vaikuttaa myös munasolujen laatuun ja alkion kiinnittymiseen negatiivisesti, näin on sit vissiin ainakin mulla kun ei onnistu hoidotkaan. Jos olisin tienny tämän ryömimisen, niin olisin tehnyt toisia valintoja, ja aloittanut yrittää nuorempana.
Itse tulin IVF-hoidoilla "helposti" raskaaksi reilu parikymppisenä, mutta kun muutaman vuoden päästä halusimme seuraavan lapsen, menikin vuosia ennen kuin lopulta tulin uudestaan raskaaksi. Endomerioosi siis itsellänikin.