Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys hedelmöityshoidoista

Vierailija
13.02.2023 |

Hei,

Minua kiinnostaa kuulla kokemuksia hedelmöityshoidoista, erityisesti endometrioosin takia lapsettomuudesta kärsineillä. Itse sairastan endometrioosia joka on sekä munasarjoissa että kohdussa. (myös yhteen liimautuneet elimet) Onko joitain asioita, jotka vaikeuttavat hoitojen onnistumista? Esimerkiksi olen miettinyt, onnistuisiko mulla kiinnittyminen/inseminaatio kun kohtu on arpinen? Vai onko jollain onnistunut siitä huolimatta?

En ole vielä keskustellut näistä lääkärin kanssa, kun emme ole yrittämässä lasta toistaiseksi. (Olen vasta 28-vuotias). Tulevaisuus vaan mietityttää ja masentaa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kirjoita "vasta 28-vuotias", kun sinulla on endometrioosi. Jos tahdot lapsia, aika lienee mahdollisimman pian? Mene lääkäriin selvittämään keinoja, joilla voitaisiin yrittää parantaa raskaaksi tulemisen mahdollisuuksiasi?

Vierailija
2/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kirjoita "vasta 28-vuotias", kun sinulla on endometrioosi. Jos tahdot lapsia, aika lienee mahdollisimman pian? Mene lääkäriin selvittämään keinoja, joilla voitaisiin yrittää parantaa raskaaksi tulemisen mahdollisuuksiasi?

Olen siinä käsityksessä, että hedelmöityshoitojen kautta mahdollisuudet olisivat vielä myöhemminkin aika hyvät. Olenko väärässä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siinä käsityksessä, että hedelmöityshoitojen kautta mahdollisuudet olisivat vielä myöhemminkin aika hyvät. Olenko väärässä?

Ap

Endometrioosi pystyy tekemään peruuttamatontakin tuhoa. Käy lääkärissä. Myös raskaus voi olla vaikea tai se ei onnistu. Mahdollisuutesi saada lapsi ei varmasti parane, jos jäät odottamaan, että sinulle tulee ikää lisää.

Vierailija
4/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet väärässä. Endometrioosi hiljalleen tuhoaa lisääntymiskykyä lisää ja lisää eikä ne hedelmällisyyshoidotkaan taikuutta ole.

Vierailija
5/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella tutkimukset ja hoidot etenevät erittäin hitaasti, esim. meillä lähetteestä 1v 4kk ensimmäiseen ivf-munasolupunktioon (josta ei edes päästy alkionsiirtoon). Seuraava ivf 7kk myöhemmin ja siitä lopulta siirto ja raskaus.

En odottelisi yhtään turhia.

Vierailija
6/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisin, en odottelisi. Mutta kaikki toivoni on tällä hetkellä hedelmöityshoidoissa. Olemme keskustelleet miehen kanssa, että meidän parisuhde ei ole vielä valmis lapseen.

Ap

Vierailija
7/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella tutkimukset ja hoidot etenevät erittäin hitaasti, esim. meillä lähetteestä 1v 4kk ensimmäiseen ivf-munasolupunktioon (josta ei edes päästy alkionsiirtoon). Seuraava ivf 7kk myöhemmin ja siitä lopulta siirto ja raskaus.

Kiitos kun kerroit kokemuksestasi :)

Ap

Vierailija
8/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voisin, en odottelisi. Mutta kaikki toivoni on tällä hetkellä hedelmöityshoidoissa. Olemme keskustelleet miehen kanssa, että meidän parisuhde ei ole vielä valmis lapseen.

Ap

Varautukaa sitten siihen että lasta ei välttämättä tule. Ei välttämättä onnistu vaikka aloittaisitte hoidot heti, saati sitten jos odotatte vielä vuosia.

Vierailija
9/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Varautukaa sitten siihen että lasta ei välttämättä tule. Ei välttämättä onnistu vaikka aloittaisitte hoidot heti, saati sitten jos odotatte vielä vuosia.

En olis uskonut, että täällä on näin ilkeää porukkaa. Tämä ei taida olla oikea paikka sittenkään tälle aiheelle.

Ap

Vierailija
10/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ottamaan yhteyttä lääkäriin!

Itselleni on tehty useampi Ivf-hoito. Viimeisestä pakaste alkion siirrosta olen nyt raskaana rv 21

Vierailija
11/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi voi edetä nopeastikin, joten jos vaan mahdollista niin hakisin jo varhaisessa vaiheessa lääkärin mielipiteen - eihän siitä haittaakaan ole! Kaverilta poistettiin juuri kohtu endon vuoksi. Hyvä kuitenkin että pohdit asiaa.

Vierailija
12/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En olis uskonut, että täällä on näin ilkeää porukkaa. Tämä ei taida olla oikea paikka sittenkään tälle aiheelle.

Ap

Ilkeää? Tottahan tuo, sun ennuste on huono jo nyt ja yli kolmekymppisenä vielä huonompi. Hedelmöityshoidot ei onnistu välttämättä terveelläkään kohdulla varsinkaan kun ikää tulee.

13/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mulla oli tosi paha endo, joka leikattiin kahdesti.  Sain kuitenkin kaksi lasta hoidoilla selvästi yli kolmikymppisenä. Kyllä se ihan mahdollista on. Mutta sitten kun tuntuu, että alatte olla valmiita, niin kannattaa toimia pian. 

Vierailija
14/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lääkärissä tulisi silti käydä. Endometrioosia pitää hoitaa esimerkiksi e-pillereillä.

Vierailija
15/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan itse sanoisi mahdollisen lapsettomuuden kanssa kipuilevalle, että varaudu siihen, ettei susta äitiä tule. 

Ap

Vierailija
16/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on totta, yksityisellä menee noin 2 kk siihen, että päästään ekaan munasolupunktioon asti.

Vierailija
17/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan itse sanoisi mahdollisen lapsettomuuden kanssa kipuilevalle, että varaudu siihen, ettei susta äitiä tule. 

Ap

Monet lapsen hankintaa viivyttäneet ja lapsettomiksi mahdollisesti sen takia jääneet olisivat toivoneet että heille olisi kerrottu suoraan viivyttelyn riskeistä. Siinä ei ole mitään ilkeää.

Vierailija
18/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun endometrioosia on hoidettu, ap?

Vierailija
19/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sun endometrioosia on hoidettu, ap?

Yhdistelmäehkäisy- ja minipillereillä. Nyt menossa neljäs kokeilu ja eri valmiste, josko päivittäiset kivut saisi vähenemään.

Ap

Vierailija
20/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asia on kipeä myös siksi, että itse olisin valmis yrittämään, mutta mies ei.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi