Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan alalle 165 e palkankorotus

Vierailija
13.02.2023 |

Plus 400 e kertaerä. Mitenkähän nämä liitot jotka sopineet jotain mitätöntä alle 2% korotusta tähän vuoteen meinaavat toimia nyt? (kun pitäisi huomioida yleinen taso)

Kommentit (295)

Vierailija
161/295 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitenköhän tosiaan tuntipalkkalaiset vs. kuukausipalkkalaiset. Ja vielä se, kun tili vaihtelee tuntimäärä ohella kuukausittain tosi paljon. Mistä summasta määräytyy tuo kertakorvaus vaihtuvapalkkaiselle osa-aika- /tuntityöläiselle?

Vierailija
162/295 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitenköhän tosiaan tuntipalkkalaiset vs. kuukausipalkkalaiset. Ja vielä se, kun tili vaihtelee tuntimäärä ohella kuukausittain tosi paljon. Mistä summasta määräytyy tuo kertakorvaus vaihtuvapalkkaiselle osa-aika- /tuntityöläiselle?

PAMin sivuilta:

Kokoaikaisten työntekijöiden henkilökohtaisia palkkoja korotetaan 165 euroa kuukaudessa, josta ensimmäisen vuoden korotus on 105 euroa (osa-aikatyöntekijät: 0,66 euroa/tunti) ja toisen vuoden korotus on 60 euroa (osa-aikatyöntekijät: 0,38 euroa/tunti). Taulukkopalkkoja korotetaan 6,02 prosenttia, joista ensimmäisen vuoden korotus on 3,88 prosenttia ja toisen vuoden 2,14 prosenttia. Ensimmäisen vuoden korotus tulee voimaan 1.6.2023 alkaen ja toisen vuoden korotus 1.6.2024 alkaen.

Kertaerä, joka kokoaikaiselle työntekijälle on 400 euroa, maksetaan huhtikuun 2023 palkanmaksun yhteydessä. Kertaerä voidaan maksaa myös kahdessa osassa. Osa-aikatyöntekijöille kertaerän määrä lasketaan sovitun työajan ja täyden työajan suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/295 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en minäkään tiedä mikä on tilanne kokoaikaisella tuntipalkkaisella?

Vierailija
164/295 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en minäkään tiedä mikä on tilanne kokoaikaisella tuntipalkkaisella?

En osaa minäkään vastata.

PAMin sivuilla puhutaan vain kokoaikaisista kk-palkkaisista ja osa-aikaisista tuntityöntekijöistä.

Mutta ei tuossa isoa eroa ole laskennallisesti, päädytään melkein samaan 105eur korotuksella ja 0.66 eur/tunti korotuksella. Ja jos teet täyttä työaikaa, saat 400€ niin kuin kk-palkkaisetkin.

Korjatkaa jso olen väärässä...

Vierailija
165/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun alalla korotukset on ollut 0,2-0,4%. Ja palkka on aika pieni.

Samoin. Tälle vuodelle 17 sentin korotus tunnilta eikä se edes näy palkassa. Vajaa 30 euroa bruttona, verojen jälkeen 20 euroa. Hyvä korotus, v***. Liittoa ei kiinnosta pienten alojen jäsenet pätkääkään. Isompia kumarretaan, pienille pyllistetään.

Vierailija
166/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun alalla korotukset on ollut 0,2-0,4%. Ja palkka on aika pieni.

Samoin. Tälle vuodelle 17 sentin korotus tunnilta eikä se edes näy palkassa. Vajaa 30 euroa bruttona, verojen jälkeen 20 euroa. Hyvä korotus, v***. Liittoa ei kiinnosta pienten alojen jäsenet pätkääkään. Isompia kumarretaan, pienille pyllistetään.

Sama kokemus. Pienet alat ei kiinnosta ketään. Julkisellakin ollaan huolissaan hoitajista ja opettajista. Kirjastotädit ja museoihmiset ja muu kulttuuriväki jää aina näiden jalkoihin. Itselläni esim palkka on viimeisen 3v aikana noussut ihan 50e/kk, josta jää käpälään 27e/kk. Siitäkin suurin osa on viime kevään saldoa.

Vierailija
167/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alalla viime vuonna paikallisella sopimisella menetettiin 1000€ ja tänä vuonna uudella huippu sopimuksella saatiin 2*400€...

Että sellaiset korostukset 😂😂

Vierailija
168/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli siis mulla on 30h sopimus ja saan 320€ , se suhteutetaan tuntisoppariin. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
169/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin juuri toiseen ketjuun, että aika ison korotuksen saivat verrattuna muihin aloihin. Eikä lakkokaan kestänyt kun pari päivää.

Joku kommentoi että korotus on vaan pari prosenttia, koska inflaatio on 10 prosenttia.

Vastasin tuohon, että eikö inflaatio koskee kaikkia ihmisiä? Niitäkin jotka korotuksia eivät saa. Ketju ilmeisesti poistui?

Itse terveydenhuollossa töissä ja aloituspaikkaa oli alle 2200. Olen myös ollut kaupan alalla. Huomattavasti helpommalla siellä kaupan alalla pääsee kun terveydenhuollossa. Vastuut on ihan eri luokkaa. Hyvä että saivat korotukset, mutta toisaalta miksi siitä työstä tulisi maksaa yhtä paljon kun terveydenhuollon vastuullisesta työstä.

Vierailija
170/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette kateellisia alalla oleville, niin kannattaa tulla kokeilemaan kuinka helppoa työtä tämä on. Voin sanoa, että osa asiakkaista aivan hirveitä ja työ on myös fyysisesti raskasta (iso myymälä).

T. Vaatemyyjä

Vierailija
171/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän palkankorotuksenhan maksavat...

...

...

...

Odota

...

...

...

...Asiakkaat!

No, ala on muutenkin sellainen että sieltä tulee häviämään tuhansia työpaikkoja 5-10 vuoden sisällä automatisaation ja itsepalvelun seurauksena. Hyllytyksen tulevat hoitamaan robotit ja ihmiskassoja on auki varmaan 1-2, kunhan ihmiset saadaan ensin totutettua itsepalvelukassojen helppouteen. 

Vierailija
172/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette kateellisia alalla oleville, niin kannattaa tulla kokeilemaan kuinka helppoa työtä tämä on. Voin sanoa, että osa asiakkaista aivan hirveitä ja työ on myös fyysisesti raskasta (iso myymälä).

T. Vaatemyyjä

Voin tulla! Tule itse kuuntelemaan kun lääkärit huutaa että potilaan syöpähoidot myöhästyy jos labrat ei valmistu heti.

Mulla on alunperin kaupan alan koulutus ja löytyy kokemusta myynnin puolelta. Vaatekauppa on kyllä yks helpoimmista töistä mitä oon tehnyt. Fyysisesti raskasta? Olen ollut myös lastentarvikeliikkeessä, jossa joutuu purkamaan kuormia joiden mukana tulee koottava lasten vaunuja ym.. painavaa. Ne vaunut myös kootaan itse. Vaatekauppa on varmaan yks rennoin työpaikka mitä on. Ihan mielelläni menisin vaatekauppaan töihin!

Vierailija
173/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Voin tulla! Tule itse kuuntelemaan kun lääkärit huutaa että potilaan syöpähoidot myöhästyy jos labrat ei valmistu heti.

Mulla on alunperin kaupan alan koulutus ja löytyy kokemusta myynnin puolelta. Vaatekauppa on kyllä yks helpoimmista töistä mitä oon tehnyt. Fyysisesti raskasta? Olen ollut myös lastentarvikeliikkeessä, jossa joutuu purkamaan kuormia joiden mukana tulee koottava lasten vaunuja ym.. painavaa. Ne vaunut myös kootaan itse. Vaatekauppa on varmaan yks rennoin työpaikka mitä on. Ihan mielelläni menisin vaatekauppaan töihin!

Olen eri, mutta et voi verrata yksityisellä olevan myyjän palkkaa julkisella olevan hoitajan palkkaan. Voit toki vaihtaa myyjäksi, jos myyjänä on kaikki paremmin.

Hoitajien pitäisi olla tyytyväisiä siihen, että yksityisellä tulee isoja korotuksia. Ne tuovat lisää verotuloja, jotka taas tuovat lisää jakovaraa julkisten palkkoihin.

Vierailija
174/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Pistäpä heti hakemus. Työ on kevyttä ja rahas tulee sitten ovista ja ikkunoista.

Vierailija
175/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Miksi te hoitajat ette vain vaihda alaa, kun kerran kaikki muu työ on aina kivampaa ja sii saa parempaa palkkaa. Ei Suomessa kenenkään ole pakko olla hoitaja, jos se tuntuu paskimmalta mahdolliselta kohtalolta.

Vierailija
176/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkihän sen heti kuinka tärkeitä myyjät ovat. Lakko kesti kaksi päivää ja kaupat suurimmaksi osaksi olivat auki. Mutta se panikoinnin ja hamstrauksen määrä oli taas kerran järjetön.

Mutta kun pitää olla aina sen piirun verran ylemmyydentuntoisempi ihminen kuin joku rupinen myyjä.

Vierailija
177/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Ja tosiaan "mukavat" asiakkaat siihen vielä kaupan päälle!

Pistäpä heti hakemus. Työ on kevyttä ja rahas tulee sitten ovista ja ikkunoista.

Vierailija
178/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävipäs se helposti, kaksi päivää? Miksi hoitajilla oli niin pitkä taistelu?

Jos hoitajilla on jo nyt joku 4000:n palkka ja myyjillä 1700:n palkka ilta ja viikonloppulisillä. Niin mistäköhän mahtaa johtua?

Vierailija
179/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tekee 6%. Kahden vuoden aikana.

Ja inflaatio jyllää jotain viittätoista.... vuodessa.

Mitäs luulisit hinnoille tapahtuvan, jos ihmisten palkat olisi nyt nostettu 15%?

Vierailija
180/295 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkihän sen heti kuinka tärkeitä myyjät ovat. Lakko kesti kaksi päivää ja kaupat suurimmaksi osaksi olivat auki. Mutta se panikoinnin ja hamstrauksen määrä oli taas kerran järjetön.

Mutta kun pitää olla aina sen piirun verran ylemmyydentuntoisempi ihminen kuin joku rupinen myyjä.

Suurin osa ihmisistä on sitä mieltä, että myyjien korotukset on ok ja hyvä juttu. Ja ymmärtää että se työ on raskasta ja tärkeää.

Sitten on joku ammattiryhmä, jotka eivät soisi kenellekään muulle euroakaan ja kokevat itse olevansa tärkeimpiä. Muuthan on aivan turhia. Sen huomaa taas kerran tässäkin keskustelussa.