Kaupan alalle 165 e palkankorotus
Plus 400 e kertaerä. Mitenkähän nämä liitot jotka sopineet jotain mitätöntä alle 2% korotusta tähän vuoteen meinaavat toimia nyt? (kun pitäisi huomioida yleinen taso)
Kommentit (295)
Toivottavasti myös siivoojat saavat vähintään samansuuruisen korotuksen!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa kaupan alan kokemuksella, että ihan hyvä diili. Tein opiskeluaikaan ja heti valmistumisen jälkeen töitä ruokakaupassa noin 3,5 vuotta. Ei ole todellakaan mitään rakettitiedettä. Kassaa oppii käyttämään parissa päivässä. Hyllyttäminen on helppoa hommaa. Fyysisesti kuitenkin käy hartioihin ihan julmetusti, kun samaan suuntaan vääntää tuotteita yksitoikkoisella liikkeellä monta tuntia putkeen.
Mikä minua kaupassa rassasi, oli vessaan lähtemisen vaikeus. Myönnän, että jos olin ollut opiskelemassa esim. klo 8-15 ja siitä suoraan kauppaan iltavuoroon, monesti tuli napattua pari mukillista kahvia ennen työvuoroa, että pysyy hereillä. Sitten oli pissahätä. Suurimmassa osassa työpaikoista pääsee nopeasti käväisemään vessassa milloin tahansa, mutta kassalla ei onnistu. Nykyisin tietysti isoissa marketeissa on ns. tauottaja, jonka voi kutsua nopeastikin. Silloin kun itse tein vuoroja kassalla, ne tauot oli hyvin tarkkaan etukäteen sovittu.
Minusta se ei ole työtä, josta pitäisi erityisen kovaa palkkaa maksaa, koska ei ole erityisen vaativaa eikä vaadi erityisosaamista.
Myyjiä on muuallakin kuin ruokakaupoissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu sabluuna: Teollisuusliitto sopii ensin palkankorotukset ja muut liitot sen jälkeen isommat palkankorotukset ja paremmat sopparit! Kassaneidillä kovempi liksa kuin hitsarilla tai koneistajalla.
Metalliduunari
Ihanaa naisten aliarvioimista. Miksi sen "kassaneidin" palkka ei saisi olla suurempi kuin sinun, metalliduunarin!?! Ja toisekseen, se "kassaneiti" todennäköisesti on vaimosi. Vai sekä tässä hiertääkin, vaimo tienaa enemmän?
Ruokakaupan kassalta ei vaadita koulutusta ja työn oppii työtä tehdessä. Duunareilla takana koulutus ja vaativampi työ kuin kassalla viivakoodien lukeminen. Ruokakaupassa asiakas voi hoitaa homman itsepalvelukassalla, mutta paha on esim. hitsata amatöörinä.
+ veikkaus, pankki ja postipakettipalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan väki, etenkin kassoilla työskentelevät ovat aina eturintamassa esim. viruksille alttiina. Kohtaavat tuikituntemattomia, nostelevat painavia tuotteita, vetoisat työolot. Ja kuitenkin aina hymy huulilla oltava, vaikka moni asiakas käyttäytyy ikävästi.
Olen jo pitkään ajatellut, että menisin osoittamaan mieltä kaupan henkilöstön puolesta. Tosin en heidän palkoistaan ole ollut tietoinen. Itse olen hoitotyössä ollut alk 1984 ja nyt myös kiinteistön huollossa.
Kuten täällä jo sanottiinkin on moni työsopimuksella 0 alkaen eli ei ole yhtään tuntia luvattu.
Nyt on kyllä niin hyvä jos kaupan osa-aikatyön tilanne parannetaan edes pienellä eurolisällä
Kiitos että huolehditte, että meillä muilla on pötyä pöydässä.
Hoitajat eivät ilmeisesti korona-aikana olleetkaan eturintamassa. Kassat siellä suhasikin tartuttajia hoitamassa.
Hah! Työterveyteenkin pääsi vain käymällä ensin koronatestissä, oli sitten mikä vaiva tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan väki, etenkin kassoilla työskentelevät ovat aina eturintamassa esim. viruksille alttiina. Kohtaavat tuikituntemattomia, nostelevat painavia tuotteita, vetoisat työolot. Ja kuitenkin aina hymy huulilla oltava, vaikka moni asiakas käyttäytyy ikävästi.
Olen jo pitkään ajatellut, että menisin osoittamaan mieltä kaupan henkilöstön puolesta. Tosin en heidän palkoistaan ole ollut tietoinen. Itse olen hoitotyössä ollut alk 1984 ja nyt myös kiinteistön huollossa.
Kuten täällä jo sanottiinkin on moni työsopimuksella 0 alkaen eli ei ole yhtään tuntia luvattu.
Nyt on kyllä niin hyvä jos kaupan osa-aikatyön tilanne parannetaan edes pienellä eurolisällä
Kiitos että huolehditte, että meillä muilla on pötyä pöydässä.
Hoitajat eivät ilmeisesti korona-aikana olleetkaan eturintamassa. Kassat siellä suhasikin tartuttajia hoitamassa.
Hah! Työterveyteenkin pääsi vain käymällä ensin koronatestissä, oli sitten mikä vaiva tahansa.
Oli muuten ärsyttävää aikaa. Ennemmin oli ihan vain menemättä sinne työterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu sabluuna: Teollisuusliitto sopii ensin palkankorotukset ja muut liitot sen jälkeen isommat palkankorotukset ja paremmat sopparit! Kassaneidillä kovempi liksa kuin hitsarilla tai koneistajalla.
Metalliduunari
Ihanaa naisten aliarvioimista. Miksi sen "kassaneidin" palkka ei saisi olla suurempi kuin sinun, metalliduunarin!?! Ja toisekseen, se "kassaneiti" todennäköisesti on vaimosi. Vai sekä tässä hiertääkin, vaimo tienaa enemmän?
Ruokakaupan kassalta ei vaadita koulutusta ja työn oppii työtä tehdessä. Duunareilla takana koulutus ja vaativampi työ kuin kassalla viivakoodien lukeminen. Ruokakaupassa asiakas voi hoitaa homman itsepalvelukassalla, mutta paha on esim. hitsata amatöörinä.
+ veikkaus, pankki ja postipakettipalvelut.
Aika monet vanhemmista työntekijöistä eivät ole enää kassalla. Juuri siksi ettei riitä kyvyt omaksumaan kaikkea tuota.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla menee taas puurot ja vellit sekaisin. Verrataan omaa peruspalkkaa myyjien kokonaispalkkoihin. Hoitajat tienaavat reippaasti enemmän kuin myyjät. Ja myyjille on muuten tavallista että joutuu risteilemään useassa kaupassa töissä vastentahtoisesti jotta saisi riittävästi töitä.
Ja pitää muistaa että alalla on vielä paljon pienempipalkkaisia kuin myyjät. Kaupan alalla ykkösellä alkava bruttopalkka kokopäivätyöstä ei ole harvinaista. Miettikääpä vaikka siivoojia. Palkka on helposti sitä luokkaa että työttömänä pärjää helpommin.
Itse olen kaupan alalla asiantuntijahommissa. Taulukkopalkkani olisi aivan koomisen alhainen, mutta onneksi en joudu tyytymään siihen. Tästä huolimatta tienasin paremmin teollisuudessa, minua vain alkoi v*tuttamaan junttiduunarit joiden mielestä työni oli turhaa paperinpyörittelyä.
Kaupan ala on laahannut vuosikausia muiden perässä. Vienti ja teollisuus saavat ensin korotuksensa, sitten palveluala saa joko vähemmän tai korkeintaan saman. Hoitajat ja opettajat saavat 99% uutistilasta ja lyhyessä ajassa on tullut kaksi isoa korotuskierrosta molemmille.
Korotus on hyvä pienipalkkaisille. Keskipalkkaisille se on jo alhaisempi kuin muilla aloilla keskimäärin.
Hmmm se meni kyllä sillä tavalla, että hoitajien työtaistelun aikana tälläkin palstalla kovaan ääneen otettiin sellainen kanta, että on ihan sama mistä se palkka koostuu. Ainoastaan käteen jäävä summa ratkaisee. Eli kun hoitajat yrittivät perustella, että vuorolisät ovat korvausta epämukavista työajoista, vastaus oli, että palkkaa se on sekin. Silloin oli ihan ok verrata jonkun muun päivätyöstä saamaa palkkaa hoitajien vuorotyöstä saamaan palkkaan, ja todeta, että saahan se hoitaja saman tekemällä paljon öitä ja viikonloppuja. Nyt ei sitten olekaan enää ok? Sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa poliklinikkatyössä saa käteen vähemmän, kuin 24/7 auki olevan kaupan kassatyöntekijä, mutta nyt yhtäkkiä tämä meneekin niin, että pitääkin huomioida että sen kassatyöntekijän peruspalkka on kyllä pienempi. Miksi sillä on väliä, kun hän kuitenkin vuorotyöstään saa käteen sen minkä saa? Miksi hoitajien kohdalla vähäteltiin vuorotyönmerkitystä, ja sanottiin että kokonaisansiot vaan pitää huomioida, eikä sillä peruspalkalla ole väliä, kun nyt sitten näköjään onkin toisin?
Nii et kertaerä jää vissiin saamatta kun on opintovapaalla?!? Aika hanurista, kun kaikki muut vapaat kyllä hyväksytään tähän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
</p>
<p>[quote=Vierailija kirjoitti:Yllätyin että PAM sai neuvoteltua näinkin ison korotuksen. Olisin tyytyväinen itse jos olisin alalla.
Tämä 165 € korotus + 400 € kertakorotus koskee KOKOAIKAISIA työntekijöitä. Ei nyt hirveästi osa-aikaiset hurraile, ainakaan vielä, ennen kuin selviää mitä me saadaan. Kaupan alan vitsaus kun on nuo osa-aikasoppari!
Miten ihminen voi olla noin yksinkertainen?
Siellähän se sopimuksessa lukee selvällä suomen kielellä, eli 6,02% kahden vuoden aikana ja kertakorvaus tulee suhteessa työaikaan, eli jos teet puolet vähemmän tunteja kuin kokoaikainen, niin saat 200 euroa kertakorvauksena ja 6,02% lisää tuntipalkkaasi kahdessa vuodessa.
Edes perusasioista ei vaivauduta ottamaan selvää, mutta kova kiire on aina nillittämään.
En siis itse ole kaupan alalla, mutta niin selkeästi tuo on joka tuutissa kerrottu, että sen on tällainen tavallinen maija meikäläinenkin voinut sen kummemmin etsimättä todeta.
Minulle maksettiin puolet siitä mitä oletin. Tunnit jaetaan kokoaikaisen tunneilla ja kerrotaan 200€. Miksi ei 400€? Luulin saavani yli 200 niin sain 109€. Kusetusta sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vähemmän kuin hoitajien saama tonnin korotus.
Sairaanhoitajana sain 55e. Tai kokonaisuudessaan ei vielä ole tullut, vaan osa tulee vasta kesäkuussa. Vain ne sairaanhoitajat jotka hyötyi palkkaharmonisoinnista sai vähän enemmän. Että silleen. No, toisaalta, kukaan ei minuakaan pakota ikuisesti olemaan sairaanhoitaja, joten kai tässä täytyy muita vaihtoehtoja alkaa miettiä vähitellen. Uskottava se on, että näissä hommissa on turha toivoa parempaa palkkaa. Olen ollut alalla 15 vuotta, joten urani huipilla olen.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla menee taas puurot ja vellit sekaisin. Verrataan omaa peruspalkkaa myyjien kokonaispalkkoihin. Hoitajat tienaavat reippaasti enemmän kuin myyjät. Ja myyjille on muuten tavallista että joutuu risteilemään useassa kaupassa töissä vastentahtoisesti jotta saisi riittävästi töitä.
Ja pitää muistaa että alalla on vielä paljon pienempipalkkaisia kuin myyjät. Kaupan alalla ykkösellä alkava bruttopalkka kokopäivätyöstä ei ole harvinaista. Miettikääpä vaikka siivoojia. Palkka on helposti sitä luokkaa että työttömänä pärjää helpommin.
Itse olen kaupan alalla asiantuntijahommissa. Taulukkopalkkani olisi aivan koomisen alhainen, mutta onneksi en joudu tyytymään siihen. Tästä huolimatta tienasin paremmin teollisuudessa, minua vain alkoi v*tuttamaan junttiduunarit joiden mielestä työni oli turhaa paperinpyörittelyä.
Kaupan ala on laahannut vuosikausia muiden perässä. Vienti ja teollisuus saavat ensin korotuksensa, sitten palveluala saa joko vähemmän tai korkeintaan saman. Hoitajat ja opettajat saavat 99% uutistilasta ja lyhyessä ajassa on tullut kaksi isoa korotuskierrosta molemmille.
Korotus on hyvä pienipalkkaisille. Keskipalkkaisille se on jo alhaisempi kuin muilla aloilla keskimäärin.
Mitenköhän saisi todennettua muulle kansalle, että hoitajat ei oikeasti saanut sellaisia kototuksia kuin annettiin ymmärtää? Ihan oikeasti tuli muutama kymppi. Varmaan huonoimmat korotukset ihan kaikki alat huomioiden. Siksi nyt hoitajia on irtisanoutunut niin paljon, että sairaalat on kriisissä, ja monissa paikoissa suljetaan jo osastoja ja leikkaussaleja. Hoitajien sopimus oli ihan luokattoman huono. Tehy ja super meni hyväksymään sopimuksen, jossa mukamas korotukset olivatkin palkkaharmonisointia, jolloin kaikista vaativinta työtä tekevät eivät saaneet juuri mitään. Nyt sitten ihmetellään miksi juuri se ammattitaitoisin ja vaativinta erikoissairaanhoitoa tekevä väki lähtee alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa kaupan alan kokemuksella, että ihan hyvä diili. Tein opiskeluaikaan ja heti valmistumisen jälkeen töitä ruokakaupassa noin 3,5 vuotta. Ei ole todellakaan mitään rakettitiedettä. Kassaa oppii käyttämään parissa päivässä. Hyllyttäminen on helppoa hommaa. Fyysisesti kuitenkin käy hartioihin ihan julmetusti, kun samaan suuntaan vääntää tuotteita yksitoikkoisella liikkeellä monta tuntia putkeen.
Mikä minua kaupassa rassasi, oli vessaan lähtemisen vaikeus. Myönnän, että jos olin ollut opiskelemassa esim. klo 8-15 ja siitä suoraan kauppaan iltavuoroon, monesti tuli napattua pari mukillista kahvia ennen työvuoroa, että pysyy hereillä. Sitten oli pissahätä. Suurimmassa osassa työpaikoista pääsee nopeasti käväisemään vessassa milloin tahansa, mutta kassalla ei onnistu. Nykyisin tietysti isoissa marketeissa on ns. tauottaja, jonka voi kutsua nopeastikin. Silloin kun itse tein vuoroja kassalla, ne tauot oli hyvin tarkkaan etukäteen sovittu.
Minusta se ei ole työtä, josta pitäisi erityisen kovaa palkkaa maksaa, koska ei ole erityisen vaativaa eikä vaadi erityisosaamista.
Myyjiä on muuallakin kuin ruokakaupoissa!
Kassatyöntekijä ja myyjä onkin itseasiassa kaksi ihan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm se meni kyllä sillä tavalla, että hoitajien työtaistelun aikana tälläkin palstalla kovaan ääneen otettiin sellainen kanta, että on ihan sama mistä se palkka koostuu. Ainoastaan käteen jäävä summa ratkaisee. Eli kun hoitajat yrittivät perustella, että vuorolisät ovat korvausta epämukavista työajoista, vastaus oli, että palkkaa se on sekin. Silloin oli ihan ok verrata jonkun muun päivätyöstä saamaa palkkaa hoitajien vuorotyöstä saamaan palkkaan, ja todeta, että saahan se hoitaja saman tekemällä paljon öitä ja viikonloppuja. Nyt ei sitten olekaan enää ok? Sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa poliklinikkatyössä saa käteen vähemmän, kuin 24/7 auki olevan kaupan kassatyöntekijä, mutta nyt yhtäkkiä tämä meneekin niin, että pitääkin huomioida että sen kassatyöntekijän peruspalkka on kyllä pienempi. Miksi sillä on väliä, kun hän kuitenkin vuorotyöstään saa käteen sen minkä saa? Miksi hoitajien kohdalla vähäteltiin vuorotyönmerkitystä, ja sanottiin että kokonaisansiot vaan pitää huomioida, eikä sillä peruspalkalla ole väliä, kun nyt sitten näköjään onkin toisin?
Juu. Samaa ajattelin. Kummasti muuttui nyt ääni kellossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää pamin sopimus näyttää aika selkeeltä verrattuna tehyn sopimukseen, josta ei ota pirukaan selvää. Valokuvia vaan käskettiin palkkakuitista ottamaan.
Lisäksi oikeudenmukaista, että kertakorvaus tulee kaikille, toisin kuin tehyn sopimuksessa, joka tulee lyömään hirveää kiilaa hoitajien välille, kaikki osallistuivat työtaisteluun ja vain osalle maksetaan korvaus.No ei tule nytkään kertakorvaus kaikille vaan ainoastaan KOKOAIKAISILLE! Kaupan alalla varmaan suurin osa on osa-aikaisia.
Anteeksi, korjaan. Näköjään tähän on tullut tarkennusta sitten aamun ja osa-aikaisetkin saa jotain. Aamulla pamin sivuilla puhuttiin vielä vain kokoaikaisista.
itse asiassa jos osa-aikaisena saa soviteltua päivärahaa, niin kertakorvaus lasketaan palkaksi, eikä silloin saa soviteltua päivärahaa, osa-aikaiset saavat kertakorvauksen, mutta menettävät sen samantien kun eivät saa soviteltua päivärahaa.
Tämä. Julkisella hoitajat ja opettajat on, sori nyt vaan, saaneet osansa. Nyt on aika alkaa katsella mitä voidaan tehdä muiden hyväksi. Toivonkin, että media nostaisi esiin vaikka kirjastonhoitajat tai museoihmiset esiin. Ihan siksi, että he eivät kitise ikinä.