Kaupan alalle 165 e palkankorotus
Plus 400 e kertaerä. Mitenkähän nämä liitot jotka sopineet jotain mitätöntä alle 2% korotusta tähän vuoteen meinaavat toimia nyt? (kun pitäisi huomioida yleinen taso)
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas hoitajat nillittämässä! Ei montaa kommenttia kirjoitettu niin johan hoitaja ilmestyi.
Hoitajat, nuo työelämän persut.
Odottele rauhassa seuraavaa terveysongelmaa. Niitä nimittäin tulee. En ole tavanut yhtään ikäihmistä vailla terveysongelmia. Älä dissaa. Kaikki alat yhtä arvokkaita, joillakin aloilla se järki tuppaa tylsymään tekemisen puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Neuvokaas tietämätöntä ja kokematonta. Täytyykö olla pamin jäsen saadakseen nuo korotukset palkkaan? Kuulun nyt yhteen yleiseen kassaan, kun tehnyt vähän sitä sun tätä työtä. Nyt taas vaihteeksi kaupan alalle, joten kannattaisko vaihtaa pamin jäseneksi?
Yleissitovuus,ei ole pakko olla liitossa.Menisin lakkoon vaikka en ole liitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävipäs se helposti, kaksi päivää? Miksi hoitajilla oli niin pitkä taistelu?
Huomattavasti asiallisempi porukka ja liittopomot neuvottelemassa. Asioita ei manageroida huutamalla, Tehy ja sisaret.
Yritettiin kuukausia neuvotella työnantajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas hoitajat nillittämässä! Ei montaa kommenttia kirjoitettu niin johan hoitaja ilmestyi.
Hoitajat, nuo työelämän persut.
Odottele rauhassa seuraavaa terveysongelmaa. Niitä nimittäin tulee. En ole tavanut yhtään ikäihmistä vailla terveysongelmia. Älä dissaa. Kaikki alat yhtä arvokkaita, joillakin aloilla se järki tuppaa tylsymään tekemisen puutteessa.
Tiedätkö kun ainoastaan hoitajat dissaa muita aloja. Ihan sama mikä ala on keskustelussa, niin paikalle ryntää joukko hoitajia kertomaan miten heidän työnsä on tärkeämpää ja he tarvitsevat nämäkin korotukset jnejne. Tässäkin keskustelussa kaikki myyjiä dissaavat viestit hoitajilta. Ja koko keskustelu ei edes koske hoitajia millään mittapuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ainakin hoitajana kiinnostaa muidenkin saamat korotukset, oli se sitten nillitystä tai ei.
Lisäksi olen sitä mirltä, että meidän pienipalkkaisten naisten tulisi tukea toisiamme näissä palkkaneuvotteluissakin.
Eli hyvä pam, nyt ainakin näyttää siltä, että paremmin veditte, kuin tehy.Mua kiinnostaa myös, vaikka en ole hoitaja. Harvoin kukaan saa mitenkään huomattavasti suurempaa summaa kuin muut alat. Seuraamalla pystyy arvioimaan mitä itse tulee saamaan.
Pienituloisten pitää tosiaan pitää yhtä eikä alkaa vertailla sitä omaa palkkaa kaikkien muiden palkkoihin. Pienituloisista kukaan ei taida olla turha tekijä vaan päinvastoin kaikki ovat kriittisiä tekijöitä ja näin ollen tärkeissä tehtävissä. Kukaan tuskin toistaan tärkeämmässä. Ei kannata siis lyödä kiilaa väleihin..Ei ay-liikkeiden eikä jäsentenkään.
No jos kokee että hyllytys ja hengenpelastus on samanarvoista työtä..
Jos se hyllyttäjä ei unohda niitä vanhoja ruokia sinne hyllyyn, voi ensiavustakin puuttua pari potilasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkihän sen heti kuinka tärkeitä myyjät ovat. Lakko kesti kaksi päivää ja kaupat suurimmaksi osaksi olivat auki. Mutta se panikoinnin ja hamstrauksen määrä oli taas kerran järjetön.
Mutta kun pitää olla aina sen piirun verran ylemmyydentuntoisempi ihminen kuin joku rupinen myyjä.Suurin osa ihmisistä on sitä mieltä, että myyjien korotukset on ok ja hyvä juttu. Ja ymmärtää että se työ on raskasta ja tärkeää.
Sitten on joku ammattiryhmä, jotka eivät soisi kenellekään muulle euroakaan ja kokevat itse olevansa tärkeimpiä. Muuthan on aivan turhia. Sen huomaa taas kerran tässäkin keskustelussa.
Valtionvirastojen pitkäaikaisvangit ovat havaintojen mukaan katkerinpia muille ammattiryhmille. Ei asiakkaita, ei vaihtelua. Elämä kuin pitkä ruskea juna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette kateellisia alalla oleville, niin kannattaa tulla kokeilemaan kuinka helppoa työtä tämä on. Voin sanoa, että osa asiakkaista aivan hirveitä ja työ on myös fyysisesti raskasta (iso myymälä).
T. Vaatemyyjä
Voin tulla! Tule itse kuuntelemaan kun lääkärit huutaa että potilaan syöpähoidot myöhästyy jos labrat ei valmistu heti.
Mulla on alunperin kaupan alan koulutus ja löytyy kokemusta myynnin puolelta. Vaatekauppa on kyllä yks helpoimmista töistä mitä oon tehnyt. Fyysisesti raskasta? Olen ollut myös lastentarvikeliikkeessä, jossa joutuu purkamaan kuormia joiden mukana tulee koottava lasten vaunuja ym.. painavaa. Ne vaunut myös kootaan itse. Vaatekauppa on varmaan yks rennoin työpaikka mitä on. Ihan mielelläni menisin vaatekauppaan töihin!Olen eri, mutta et voi verrata yksityisellä olevan myyjän palkkaa julkisella olevan hoitajan palkkaan. Voit toki vaihtaa myyjäksi, jos myyjänä on kaikki paremmin.
Hoitajien pitäisi olla tyytyväisiä siihen, että yksityisellä tulee isoja korotuksia. Ne tuovat lisää verotuloja, jotka taas tuovat lisää jakovaraa julkisten palkkoihin.
En ole töissä julkisella puolella enkä ole hoitaja. Olen merkonomi, mutta päätynyt töihin terveydenhuoltoon. Kaipasin enemmän haastetta ja tilaisuus tuli vastaan. Nyt sen vasta itse tajuaa miten vastuullista työtä terveydenhuolto on verrattuna siihen vaatekauppaan, jossa itsekin oon ollut töissä. Vaatekaupan myyjällä on huono palkka, mutta työ ei ole myöskään kauhean vastuullista. Tiedän eron kun itse olen ollut niin vaatekaupassa, ravintolassa kun terveydenhuollossakin töissä. Kaikista helpointa on ollut siellä vaatekaupassa. Ja kyllä olen miettinyt vaatekauppaan töihin hakeutumista. Palkka pienenee, mutta vastuukin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin niitä hoitajia edes tarvitaan? Mun sairaudet on kyllä nimenomaan lääkärit hoitaneet kuntoon. Hoitajat on vaan niitä, jotka ei tahdo päästää mua sen lääkärin luo.
Et ilmeisesti sitten ole koskaan ollut sairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette kateellisia alalla oleville, niin kannattaa tulla kokeilemaan kuinka helppoa työtä tämä on. Voin sanoa, että osa asiakkaista aivan hirveitä ja työ on myös fyysisesti raskasta (iso myymälä).
T. Vaatemyyjä
Voin tulla! Tule itse kuuntelemaan kun lääkärit huutaa että potilaan syöpähoidot myöhästyy jos labrat ei valmistu heti.
Mulla on alunperin kaupan alan koulutus ja löytyy kokemusta myynnin puolelta. Vaatekauppa on kyllä yks helpoimmista töistä mitä oon tehnyt. Fyysisesti raskasta? Olen ollut myös lastentarvikeliikkeessä, jossa joutuu purkamaan kuormia joiden mukana tulee koottava lasten vaunuja ym.. painavaa. Ne vaunut myös kootaan itse. Vaatekauppa on varmaan yks rennoin työpaikka mitä on. Ihan mielelläni menisin vaatekauppaan töihin!Olen eri, mutta et voi verrata yksityisellä olevan myyjän palkkaa julkisella olevan hoitajan palkkaan. Voit toki vaihtaa myyjäksi, jos myyjänä on kaikki paremmin.
Hoitajien pitäisi olla tyytyväisiä siihen, että yksityisellä tulee isoja korotuksia. Ne tuovat lisää verotuloja, jotka taas tuovat lisää jakovaraa julkisten palkkoihin.
En ole töissä julkisella puolella enkä ole hoitaja. Olen merkonomi, mutta päätynyt töihin terveydenhuoltoon. Kaipasin enemmän haastetta ja tilaisuus tuli vastaan. Nyt sen vasta itse tajuaa miten vastuullista työtä terveydenhuolto on verrattuna siihen vaatekauppaan, jossa itsekin oon ollut töissä. Vaatekaupan myyjällä on huono palkka, mutta työ ei ole myöskään kauhean vastuullista. Tiedän eron kun itse olen ollut niin vaatekaupassa, ravintolassa kun terveydenhuollossakin töissä. Kaikista helpointa on ollut siellä vaatekaupassa. Ja kyllä olen miettinyt vaatekauppaan töihin hakeutumista. Palkka pienenee, mutta vastuukin samalla.
Merkonomina tiedät, että yksityisellä puolella voidaan maksaa myyjille vaikka 10 000e/kk jos halutaan. Se ei ole hoitajilta pois millään tavalla eikä liity millään tavalla hoitajien arvostukseen.
Ainoa miten myyjien palkka liittyy hoitajien palkkoihin on se, että mitä enemmän myyjät saa sitä enemmän on jakovaraa julkisella.
Kitinä siitä että myyjä saa enemmän (ei saa edes) on typerää ja asiaan liittymätöntä ja kertoo lähinnä kommentoijan katkeroitumisesta ja kyvyttömyydestä ymmärtää yhteiskunnan toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vaatemyyjä
Mulla on alunperin kaupan alan koulutus ja löytyy kokemusta myynnin puolelta. Vaatekauppa on kyllä yks helpoimmista töistä mitä oon tehnyt. Fyysisesti raskasta? Olen ollut myös lastentarvikeliikkeessä, jossa joutuu purkamaan kuormia joiden mukana tulee koottava lasten vaunuja ym.. painavaa. Ne vaunut myös kootaan itse. Vaatekauppa on varmaan yks rennoin työpaikka mitä on. Ihan mielelläni menisin vaatekauppaan töihin!Miksi te hoitajat ette vain vaihda alaa, kun kerran kaikki muu työ on aina kivampaa ja sii saa parempaa palkkaa. Ei Suomessa kenenkään ole pakko olla hoitaja, jos se tuntuu paskimmalta mahdolliselta kohtalolta.
Johan moni on vaihtanut, helpompaan hommaan kuten myyjä. Jokainen on tehnyt niitä hommia ainakin kesätöinä. Ei mitään pätevyysvaatimuksia, toisin kuin hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä aina menee tällaiseksi, että itsensä tärkeämmäksi tuntevat tulevat alentamaan, kun ette te mitään tarvitse, tyhmiä kuin saappaat ja työnne hoitaisi apinakin? (Kukaan ei juuri nyt sanonut ihan näin, mutta kommenttien henki on tämä. Ja välillä näinkin on sanottu.) Onko miesvaltaisilla aloilla samanlaista nokittelua? Eiköhän meitä kaikkia tarvita.
Itse en pärjäisi kovin teoreettisessa työssä, en selviäisi edes yliopisto-opinnoista. Omalla työpaikallani on vuosien varrella käynyt pyörähtämässä korkeasti koulutettuja henkilöitä, alaa vaihtavia oman työnsä uuvuttamia. Ovat kuvitelleet tulevansa heille helppoihin töihin, mutta valitettavasti on todettava, että kukaan heistä ei ole ollut erityisen käytännöllinen. Eivät kerta kaikkiaan pärjänneet työssä, jossa on toimittava ripeästi eikä jahkailtava ja pähkäiltävä ja teorisoitava puoli päivää.
Ja kukaan ei kadehtinut meitä korona-aikaan, kun painettiin asiakkaiden kanssa töitä työpaikalla, kun muut tekivät etätöitä turvassa kotona. Vain noin muutamia satoja kohtaamisia päivässä, kun käskettiin välttää vieraiden ihmisten tapaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vaatemyyjä
Lisäyksenä vielä, että korotus palkkaan on hyvä juttu! Lähinnä ihmettelin miten helposti se kävi ja kertakorotus kuitenkin 160 e. mikä on paljon siihen verrattuna paljon ne muilla aloilla yleensä nousee korotuksen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vaatemyyjä
Mulla on alunperin kaupan alan koulutus ja löytyy kokemusta myynnin puolelta. Vaatekauppa on kyllä yks helpoimmista töistä mitä oon tehnyt. Fyysisesti raskasta? Olen ollut myös lastentarvikeliikkeessä, jossa joutuu purkamaan kuormia joiden mukana tulee koottava lasten vaunuja ym.. painavaa. Ne vaunut myös kootaan itse. Vaatekauppa on varmaan yks rennoin työpaikka mitä on. Ihan mielelläni menisin vaatekauppaan töihin!Miksi te hoitajat ette vain vaihda alaa, kun kerran kaikki muu työ on aina kivampaa ja sii saa parempaa palkkaa. Ei Suomessa kenenkään ole pakko olla hoitaja, jos se tuntuu paskimmalta mahdolliselta kohtalolta.
Johan moni on vaihtanut, helpompaan hommaan kuten myyjä. Jokainen on tehnyt niitä hommia ainakin kesätöinä. Ei mitään pätevyysvaatimuksia, toisin kuin hoitoalalla.
Mä taas tiedän aikuisia ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet kaupan alalta hoitajiksi. Ovat oikein menneet opiskelemaan aikuisiällä hoitoalaa. Tienatakseen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vaatemyyjä
Lisäyksenä vielä, että korotus palkkaan on hyvä juttu! Lähinnä ihmettelin miten helposti se kävi ja kertakorotus kuitenkin 160 e. mikä on paljon siihen verrattuna paljon ne muilla aloilla yleensä nousee korotuksen myötä.
Johan se kerrottiin tässä ketjussa. Palvelualan ihmiset osaavat neuvotella. Eivät rähinöineet eivätkä uhkailleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin niitä hoitajia edes tarvitaan? Mun sairaudet on kyllä nimenomaan lääkärit hoitaneet kuntoon. Hoitajat on vaan niitä, jotka ei tahdo päästää mua sen lääkärin luo.
Et ilmeisesti sitten ole koskaan ollut sairaalassa?
Olen. Hoitajat ei saaneet laitettua edes sitä tippaa mun käteen...
Nyt siis duopolimme vuosikaudet repimät hillittömät katteet on kassojen vika..? Viime vuonna päivittäistavarakaupalla Suomessa ennätystulokset. K-ja S-pomot röhönauraa teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä aina menee tällaiseksi, että itsensä tärkeämmäksi tuntevat tulevat alentamaan, kun ette te mitään tarvitse, tyhmiä kuin saappaat ja työnne hoitaisi apinakin? (Kukaan ei juuri nyt sanonut ihan näin, mutta kommenttien henki on tämä. Ja välillä näinkin on sanottu.) Onko miesvaltaisilla aloilla samanlaista nokittelua? Eiköhän meitä kaikkia tarvita.
Itse en pärjäisi kovin teoreettisessa työssä, en selviäisi edes yliopisto-opinnoista. Omalla työpaikallani on vuosien varrella käynyt pyörähtämässä korkeasti koulutettuja henkilöitä, alaa vaihtavia oman työnsä uuvuttamia. Ovat kuvitelleet tulevansa heille helppoihin töihin, mutta valitettavasti on todettava, että kukaan heistä ei ole ollut erityisen käytännöllinen. Eivät kerta kaikkiaan pärjänneet työssä, jossa on toimittava ripeästi eikä jahkailtava ja pähkäiltävä ja teorisoitava puoli päivää.
Tunnistan itseni tästä. Ja kyse ei niin ole siitä ettenkö pystyisi tekemään kiireessä ja paineessa jos on pakko, vaan siitä että usein käytännön työt ovat "monotonisia" siinä mielessä, että samaa juttua toistetaan ja toistetaan. Olen paljon parempi noissa ajattelujutuissa, kuin sellaisessa toistuvassa työssä, missä ajatukset lähtee harhailemaan. En siis osaa keskittyä riittävästi oikealla tavalla.
Ymmärrän tämän, mutta kaupan alan työt ei enää ole tosiaankaan tuollaisia. Koneet hoitavat nykyään ne tylsät työt, ja ihmisten työpäivät ovat hyvin vaihtelevia, on hyvin erilaisia työtehtäviä. Eikä käy tylsäksi, kun saa palvella asiakkaita aina siinä välissä. Ajatukset eivät jouda harhailemaan, kun hoidat kolmea hommaa päällekkäin siinä samalla. Ja aivoja joutuu käyttämään. Esim. ohjelmat ja työvälineet kehittyvät ja vaihtuvat koko ajan. Koneita saa olla koko ajan korjaamassa ja huoltamassa. Ja mieti vaikka yhden tavaratalon tavaravalikoimaa. Kun sen osaat, niin valikoima jo vaihtuukin. Kiireestä selviää aikatauluttamalla omat hommansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vaatemyyjä
Mulla on alunperin kaupan alan koulutus ja löytyy kokemusta myynnin puolelta. Vaatekauppa on kyllä yks helpoimmista töistä mitä oon tehnyt. Fyysisesti raskasta? Olen ollut myös lastentarvikeliikkeessä, jossa joutuu purkamaan kuormia joiden mukana tulee koottava lasten vaunuja ym.. painavaa. Ne vaunut myös kootaan itse. Vaatekauppa on varmaan yks rennoin työpaikka mitä on. Ihan mielelläni menisin vaatekauppaan töihin!Ja tosiaan "mukavat" asiakkaat siihen vielä kaupan päälle!
Pistäpä heti hakemus. Työ on kevyttä ja rahas tulee sitten ovista ja ikkunoista.
Ja tosiaan "mukavat" asiakkaat siihen vielä kaupan päälle!
Vierailija kirjoitti:
400€ kerta erästä ei pitäisi edes puhua palkankorotuksen yhteydessä. Mitä virkaa on kerran saatavalla muutamalla satasella? Työnantajallehan se on halpa "korotus*. Teollisuusliitto kehui 7% korotuksella. Oikeasti se on vain 6% kun kertaerä vähennetään. Sekin jakaantuu kahdelle vuodelle. Eli menee 10-6v ainakin ennen kuin on saatu reaalipalkka edes samalle tasolle. Ennen tätä inflaatiota. Ei sitä saada vaan reaalipalkat laskevat pysyvästi. Ihmiset eivät vieläkään ole ihan sisäistäneet miten paljon hinnat ovat todella nousseet.
Itse mietin juuri, että korotus oli niin pieni että voiko sitä edes korotukseksi sanoa vai pitäisikö puhua pienestä parannuksesta? Kun hinnat ovat nousseet 100-20%.