Kaupan alalle 165 e palkankorotus
Plus 400 e kertaerä. Mitenkähän nämä liitot jotka sopineet jotain mitätöntä alle 2% korotusta tähän vuoteen meinaavat toimia nyt? (kun pitäisi huomioida yleinen taso)
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Niin eli siis mulla on 30h sopimus ja saan 320€ , se suhteutetaan tuntisoppariin. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää?
Toi on tylsä jos suhteutetaan tuntisoppariin, eikä tehtyihin työtunteihin. Sillä moni osa-aikainen ottaa hanakasti ylimääräiset vuorot. Nyt se tehty työ ei hyödytä tässä kohtaa, jos tosiaan on noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävipäs se helposti, kaksi päivää? Miksi hoitajilla oli niin pitkä taistelu?
Huomattavasti asiallisempi porukka ja liittopomot neuvottelemassa. Asioita ei manageroida huutamalla, Tehy ja sisaret.
Yritettiin kuukausia neuvotella työnantajan kanssa.
Ei se ole neuvottelua että sanellaan ehdot ja itkupotkuraivareiden säestämänä kieltäydytään joustamasta yhtään. Ja haukutaan siinä sivussa kaikki muut alat.
Vierailija kirjoitti:
Näkihän sen heti kuinka tärkeitä myyjät ovat. Lakko kesti kaksi päivää ja kaupat suurimmaksi osaksi olivat auki. Mutta se panikoinnin ja hamstrauksen määrä oli taas kerran järjetön.
Mutta kun pitää olla aina sen piirun verran ylemmyydentuntoisempi ihminen kuin joku rupinen myyjä.
Ei ne ongelmat näkyneetkään siellä itse myymälän puolella, vaan varaston puolella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli siis mulla on 30h sopimus ja saan 320€ , se suhteutetaan tuntisoppariin. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää?
Toi on tylsä jos suhteutetaan tuntisoppariin, eikä tehtyihin työtunteihin. Sillä moni osa-aikainen ottaa hanakasti ylimääräiset vuorot. Nyt se tehty työ ei hyödytä tässä kohtaa, jos tosiaan on noin.
Hah, minä taputtelen siinä tapauksessa karvaisia käsiäni, koska en lisätunteja ole tehnyt enkä tee. Kyllähän tämä palkankorotus pelkkää silmänlumetta on kuten aiemmatkin korotukset. Luuletteko tosiaan, että firmoilla olisi kunnon palkanlisiin tässä kohtaa varaa?
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin että PAM sai neuvoteltua näinkin ison korotuksen. Olisin tyytyväinen itse jos olisin alalla.
Osa-aikaisena olisit siis tyytyväinen, että kokoaikaisille työntekijöille tuli palkankorotus, joka ei koske sinua?
Minä en kovin paljoa ilakoisi siitä, että osa-aikaisena raataisin edelleen paskapalkalla.
(En ole kaupan alalla töissä, mutta moni kaveri tekee lyhyitä vuoroja esim. opiskelun ohessa. Heissä tämä heitä koskematon palkankorotus ei hirveästi herättänyt tyytyväisyyttä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette kateellisia alalla oleville, niin kannattaa tulla kokeilemaan kuinka helppoa työtä tämä on. Voin sanoa, että osa asiakkaista aivan hirveitä ja työ on myös fyysisesti raskasta (iso myymälä).
T. Vaatemyyjä
Voin tulla! Tule itse kuuntelemaan kun lääkärit huutaa että potilaan syöpähoidot myöhästyy jos labrat ei valmistu heti.
Mulla on alunperin kaupan alan koulutus ja löytyy kokemusta myynnin puolelta. Vaatekauppa on kyllä yks helpoimmista töistä mitä oon tehnyt. Fyysisesti raskasta? Olen ollut myös lastentarvikeliikkeessä, jossa joutuu purkamaan kuormia joiden mukana tulee koottava lasten vaunuja ym.. painavaa. Ne vaunut myös kootaan itse. Vaatekauppa on varmaan yks rennoin työpaikka mitä on. Ihan mielelläni menisin vaatekauppaan töihin!Miksi te hoitajat ette vain vaihda alaa, kun kerran kaikki muu työ on aina kivampaa ja sii saa parempaa palkkaa. Ei Suomessa kenenkään ole pakko olla hoitaja, jos se tuntuu paskimmalta mahdolliselta kohtalolta.
Johan moni on vaihtanut, helpompaan hommaan kuten myyjä. Jokainen on tehnyt niitä hommia ainakin kesätöinä. Ei mitään pätevyysvaatimuksia, toisin kuin hoitoalalla.
Täällä yksi, joka ei ole tehnyt myyjän hommia edes kesätöinä, enkä todellakaan ole ainoa.
Kaupan väki, etenkin kassoilla työskentelevät ovat aina eturintamassa esim. viruksille alttiina. Kohtaavat tuikituntemattomia, nostelevat painavia tuotteita, vetoisat työolot. Ja kuitenkin aina hymy huulilla oltava, vaikka moni asiakas käyttäytyy ikävästi.
Olen jo pitkään ajatellut, että menisin osoittamaan mieltä kaupan henkilöstön puolesta. Tosin en heidän palkoistaan ole ollut tietoinen. Itse olen hoitotyössä ollut alk 1984 ja nyt myös kiinteistön huollossa.
Kuten täällä jo sanottiinkin on moni työsopimuksella 0 alkaen eli ei ole yhtään tuntia luvattu.
Nyt on kyllä niin hyvä jos kaupan osa-aikatyön tilanne parannetaan edes pienellä eurolisällä
Kiitos että huolehditte, että meillä muilla on pötyä pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan väki, etenkin kassoilla työskentelevät ovat aina eturintamassa esim. viruksille alttiina. Kohtaavat tuikituntemattomia, nostelevat painavia tuotteita, vetoisat työolot. Ja kuitenkin aina hymy huulilla oltava, vaikka moni asiakas käyttäytyy ikävästi.
Olen jo pitkään ajatellut, että menisin osoittamaan mieltä kaupan henkilöstön puolesta. Tosin en heidän palkoistaan ole ollut tietoinen. Itse olen hoitotyössä ollut alk 1984 ja nyt myös kiinteistön huollossa.
Kuten täällä jo sanottiinkin on moni työsopimuksella 0 alkaen eli ei ole yhtään tuntia luvattu.
Nyt on kyllä niin hyvä jos kaupan osa-aikatyön tilanne parannetaan edes pienellä eurolisällä
Hoitajat eivät ilmeisesti korona-aikana olleetkaan eturintamassa. Kassat siellä suhasikin tartuttajia hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat eivät ilmeisesti korona-aikana olleetkaan eturintamassa. Kassat siellä suhasikin tartuttajia hoitamassa.
Kassatkin oli tavallaan etulinjassa, koska töissä piti pysyä, vaikka kaiken maailman köhijää pyöri kaupassa vessapaperia hamstraamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivat toki. Kaikki muut kansalaiset olivat vessapaperimuurien takana suojassa. Vain urheat hoitajat jäivät pitämään maata pystyssä.
Koskahan tähän hoitajien narratiiviin päätyy se fakta, että melkein puolet työssäkäyvistä kävi ihan normaalisti töissä. Hyvin monet ilman mitään suojaa, koska suojat jätettiin hoitoalalle.
Töissä olivat mm kassat, siivoojat, bussikuskit, päiväkodin henkilökunta, monet aspat esim virastoissa, poliisi, palokunta, vanginvartijat ymym. Ja kaikki nämä ihmiset olivat niitä, joita ilman tämä maa ei kerta kaikkiaan pysy pystyssä. Hoitajat ei saa mitään ekstrasädekehää siitä, että tekivät töitään, kuten aivan kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassatkin oli tavallaan etulinjassa, koska töissä piti pysyä, vaikka kaiken maailman köhijää pyöri kaupassa vessapaperia hamstraamassa.
Ja tälläkin palstalla huudeltiin koko korona-aika, kuinka ihanaa on olla etätöissä ja tilata ruoat kotiinkuljetuksella.
Kaupan alalla ei ollut näin ihanaa vaan töihin piti mennä bussilla/junalla ja sitten olla siinä kassalla.
Tietääkö joku, saako tuon kertaerän (400) myös sellainen, joka on vanhempainvapaalla vielä huhtikuussa? Olen palaamassa töihin luultavasti kesäkuun alusta..
Vierailija kirjoitti:
Ja tälläkin palstalla huudeltiin koko korona-aika, kuinka ihanaa on olla etätöissä ja tilata ruoat kotiinkuljetuksella.
Kaupan alalla ei ollut näin ihanaa vaan töihin piti mennä bussilla/junalla ja sitten olla siinä kassalla.
Eikös se ollut ihan hyvä, että mahdollisimman moni teki etätöitä, että mahdollista terveydenhuollon kuormitusta voitiin vähentää?
Jos etätyö aiheuttaa kateutta, kannattaa hakeutua sellaiselle alalle, jossa voi tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ollut ihan hyvä, että mahdollisimman moni teki etätöitä, että mahdollista terveydenhuollon kuormitusta voitiin vähentää?
Jos etätyö aiheuttaa kateutta, kannattaa hakeutua sellaiselle alalle, jossa voi tehdä etätöitä.
Itse en edes pidä etätöistä. Satunnainen päivä silloin tällöin ei toki haittaa.
Näin ollen ei haitannut myöskään korona-aikaan raahautua töihin. Mutta tuo yleinen narratiivi, jonka mukaan VAIN ja AINOASTAAN hoitajat tekivät töitä etulinjassa ottaa päähän.
Samoin se, miten tuolla valheella on sittemmin vuosi toisensa jälkeen kinuttu itselle mahdollisimman suuria korotuksia ihan puhtaasti painamalla esim myyjiä alas ja vähättelemällä myyjien (ja muiden ammattien) koulutustaustaa, työnkuvaa ja panostusta kriisitilanteessa sekä tärkeyttä maan toiminnan kannalta.
Rytkösen höpötykset siitä miten vain hoitajat ovat tärkeitä ja tekevät rankkaa duunia pienellä palkalla on uponnut niin syvälle jäsenistön mieleen, että näistä muiden alojen palkkakeskusteluista on tullut aivan mahdottomia. Ja se on melko ärsyttävää.
Itse arvostan mm kaupan kassoja ja siivoojia kovasti. Hyvin tympeää työtä monesti, koska arvostus on aika 0, työajat huonot ja monesti johtokin henkseleitä paukuttavia pikkuh*tlereitä. Silti joku jaksaa tuotakin hommaa tehdä. Ja kiitokseksi joku huomattavasti parempi palkkainen tule vinkumaan jos saa pari ropoa korotusta siihen palkkaan. Ihmettelen jos tässä ketjussa korotuksia vastustavat ja myyjiä mollaavat eivät ole niitä myyjälle omista virheistään kurkku suorana huutavia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nytkö tulee kauppiaiden itkuvirsi, miten kaikkien tuotteiden hintaa on pakko nostaa +200%, koska muuten ei ole kannattavaa? Turkissakin oli maanjäristys, niin totta kai sekin nostaa hintaa vielä toiset 200%.
Juhla Mokka, uusi paketin design ja uusi paino 380g, nyt vain 12,90€.
"Kuluttajien toivomuksesta pienensimme kokoa ja muutimme makua saludon suuntaan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Sen takia olen erityisen kiitollinen sekä hoitajille, että näille kaupan työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Kai te tajuatte että tässä taloustilanteessa palkkojen nosto tarkoittaa tulevia yt:itä ja sitten jengiä potkitaan ulos kustannussyistä! Sekö sitten mieltä lämmittää kun sainpa palkankorotuksen, mutta eipä ole enää työpaikkaa josta saada sitä palkkaa. Itelläkin sellainen tilanne, että joo korotukset+kertakorvaukset saatiin, mutta lomautukset alkoivat.
Siis hei, ennemmin olisin työttömänä kuin nälkäpalkalla tuhlaisin kallista aikaani työntekoon!
Tukkkuliike riistää pieniltä kauppiailta ja antaa paljousalennuksia suurille kaupoille. Katsokaapa tukkukauppiaiden kate netistä. Tässä olisi Karpolle pureskeltavaa!
Vierailija kirjoitti:
Kai te tajuatte että tässä taloustilanteessa palkkojen nosto tarkoittaa tulevia yt:itä ja sitten jengiä potkitaan ulos kustannussyistä! Sekö sitten mieltä lämmittää kun sainpa palkankorotuksen, mutta eipä ole enää työpaikkaa josta saada sitä palkkaa. Itelläkin sellainen tilanne, että joo korotukset+kertakorvaukset saatiin, mutta lomautukset alkoivat.
Oli taloustilanne hyvä tai huono YT:t jatkuu siihen asti, että on enää Yksi Töissä.
Voittoa toki pitää tulla yhtä paljon kuin aina ennenkin.
No mutta sehän on hyvä. Elämä hymyilee eikä tarvitse kadehtia.