Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisilla ei ole ENÄÄ varaa ostaa VIHANNEKSIA, MARJOJA, HEDELMIÄ

Vierailija
12.02.2023 |

Makeisia kuitenkin ostetaan aiempaa enemmän. Että näin.

Kommentit (162)

Vierailija
81/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Porkkanat, perunat ja sipulit ovat ainakin edullisia, samoin viime viikkoina on Prismasta saanut hyviä omeniakin reippaasti alle euron kilohintaan. Myös nuo jonkun mainitsemat suolakurkut ovat hyviä ja edullisia, samoin keräkaali ja lanttu jos vain vatsa kestää. Tomaattimurska on vieläkin halpaa. Ongelma on varmaan siinä että edullisista raaka-aineista ruoan tekeminen vaatii hiukan työtä mutta on se mahdollista. Sieniä emme hyvin tunne mutta viime kesänä keräsimme teinin kanssa mustikoita pakkaseen kun niitä kasvoi ihan takapihan vieressä. Kesäkauden söimme itse kasvatettua kurkkua ja salaattia, tuli niin runsas sato että riitti muillekin. Tiedän kyllä että köyhänä ja kipeänä on usein vaikea tsempata ja välillä voi tuntua kurjalta mutta toisaalta kekseliäisyys auttaa selviytymään. Ja talvella keitot on ihan huippuruokaa :) 

Vierailija
82/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan halvempia ulkomaalaisia tomaatteja ja kurkkuja.

Suomalaisilla on erikoinen ajatus, että kurkkua ja tomaattia pitää syödä ympäri vuoden. Ja sitten ihmetellään kun on kallista. 

Me ainakin syömme sellaisia ruokia viikottain, joihin kuuluu tomaatti. Jos se on jonkun mielestä kovinkin erikoista, niin pienet on ihmeet ihmisellä.

Niin mekin. Mutta ei tulisi mieleenkään ostaa tuoreita tomaatteja talvella, kun tomaattimurskaa saa alle euron tölkki. 

Murska on vähän ikävää leivän päällä tai salaatissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjoja voi käydä poimimassa ilmaiseksi kesällä ja syksyllä metsistä ja soilta. Sieniäkin löytyy useimmiten.

Kerrotko parhaat marjapaikat tästä Helsingin keskustasta? Kiinnostaa aidosti. 

Ei sun tarvitse niitä Helsingin keskustasta saada. Menet vaikka eka lähijunalla Riihimäelle ja vaihdat siellä toiseen lähijunaan Oittiin. Siellä on oivat marjastusmetsät. Suuntaansa matkaa tulee noin 1-2h riippuen yhteydestä mutta edullisella lähijunalipulla pääsee!

Se on muuten kumma juttu, että muuten sieltä ytimestä kuulemma pääsee milloin vain mihin vain, mahtavat kulkuyhteydet on, mutta kun pitäisi lähteä marjastamaan, onkin vaikea päästä mihinkään suuntaan. Kumma juttu.

Vierailija
84/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huonopalkkainen, mutta yritän silti syödä suositellun puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä, koska pidemmällä ajalla tuo on huono säästökohde terveyden suhteen. Olen pelkistänyt syömistä, ruuan kanssa saa riittää pakasteparsakaali monipuolisemman salaatin sijasta ja eksoottisimmat hedelmät on banaani, appelsiini ja omena. Mandariit on jo sellainen luksustuote joka jää kauppaan, jos kilohinta on 3-5 euroa. Säästän jättämällä einekset, alkoholin ja herkut kauppaan.

Vierailija
85/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan edelleen vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Luomulihaakin on välillä varaa ostaa. Hyllylle jäävät karkit, sipsit ja einekset.

Perheessämme kukaan ei käytä mitään päihteitä. Siinäkin iso säästö.

Vierailija
86/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo juuri ikinä ostanu marjoja ja hedelmiä. Marjoja mulla on pakkasessa itse kerättynä ja muutaman omenan saatan ostaa vuodessa. Niistäkin tulee piirakkaa tai uuniomenaa. Eli muut shoppailijat kyllä luulee, et syön nekin terveellisesti, mut not. 🤣

Vierailija
87/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten vähäinen kasvistensyönti oli otsikoissa jo ennen hintojen nostoakin, joten en usko, että syy olisi täysin pelkästään kalleus. Moni ei jaksa tehdä itse mitään ruokaa, vaan menee työpäivät einesaterioilla, käy ulkona syömässä tai wolttaa, vihanneksia ei ehkä osata kokata tai niitä ei ole opeteltu ikinä syömään. Omassa lapsuudenkodissakin vihannekset olivat lähinnä kurkku-ja tomaattisiivuja muutama ruoan kyljessä.

Vierailija
88/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkit ja pullat maistuu paremmin kuin hedelmät.

1kg kiiviboksi maksoi 1,99€ joten eipä ollut kallista. Saako tuolla edes pullapitkoa?

Vierailija
89/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjoja voi käydä poimimassa ilmaiseksi kesällä ja syksyllä metsistä ja soilta. Sieniäkin löytyy useimmiten.

Kerrotko parhaat marjapaikat tästä Helsingin keskustasta? Kiinnostaa aidosti. 

Ei sun tarvitse niitä Helsingin keskustasta saada. Menet vaikka eka lähijunalla Riihimäelle ja vaihdat siellä toiseen lähijunaan Oittiin. Siellä on oivat marjastusmetsät. Suuntaansa matkaa tulee noin 1-2h riippuen yhteydestä mutta edullisella lähijunalipulla pääsee!

Tämä on sarkasmia? HSL:n vyöhykkeet loppuvat Jokelaan, että sillä et Oittiin pääse. HKI-Oitti kertalippu 10,10€, yhteen suuntaan siis. En ole tuo jolle vastasit, mutta itse ainakin parilla kympillä mieluummin ostaisin ne marjat.

Eihän tuo edellinen mistään hsl:n lipuista puhunutkaan. Lähiliikennettä on muuallakin kuin hsl-alueella, mm. Tampereelle menevä R-juna on lähiliikennettä.

Vierailija
90/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt saa edullisesti porkkanaa, kaalia, perunaa, selleria, palsternakkaa, kurpitsaa, appelsiineja, lanttua, banaaneja ja omenaa jne. Mihin kukaan tarvitsee välttämättä kurkkua tai vihreää salaattiakaan? Tehkää kaalisalaattia.

Eilen juuri katselin kaupassa, että perinteisesti euron maksava 200 gramman pikkutomaattirasia oli jo lähes 4 euroa, kurkun kilohinta ylitti 5e. Niin kova himo ei ole ainakaan itsellä. Salaatteja vielä ostan.

No minä tarvitsen leivän päälle. Ei ole tullut mieleen vetää ruisleipää perunalla ja banaanisiivuilla.

Vierailija
91/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä pitäisi ostaa, kun ei niissä ole mitään ravintoa paitsi vähän hiilihytraattia? Saman määrän ravintoa saa jos juo värjättyä vettä, jossa on vähän sokeria, noin 5-15 gramma sokeria per 100g vettä.

Oletko kuullut vitamiineistä ja kuiduista? Hivenaineista?

Vierailija
92/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa viljelin itse vihannekset viime kesänä. Perunaa, porkkanaa, selleriä, naurista, sipulia, purjoa, punajuurta. Marjat onkin aina tulleet omista pensaista ja metsästä. Nyt on syöty jopa enemmän vihanneksia kuin aiemmin.

Hienoa! Muistetaan kuitenkin, että viljelymaan alusta perustaminen (siementen/taimien osto, mullat, lannotteet jne) ei ole halpaa lystiä. Ylläpito toki seuraavina vuosina aavistuksen edullisempaa.

Mutta toki saa aika iso ala olla viljetävissäkin, jotta oikeasti saa edes talven perunat kasaan, saati vihannekset koko perheelle.

Vierailija
93/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä pitäisi ostaa, kun ei niissä ole mitään ravintoa paitsi vähän hiilihytraattia? Saman määrän ravintoa saa jos juo värjättyä vettä, jossa on vähän sokeria, noin 5-15 gramma sokeria per 100g vettä.

Oletko kuullut vitamiineistä ja kuiduista? Hivenaineista?

Eihän noista saa mitään muita vitamiineja kuin C-vitamiinia. Kaikkea muuta saa enemmän vähemmällä syömisellä, kun käyttää lihaa, kananmunia, kalaa ja maitotuotteita. Vai osaatko sinä nimetä jonkin tarpeellisen hivenaineen, jota muka saa vain vihanneksista?

Vierailija
94/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin Lidlistä noin viikon ruuat kahdelle noin 40 eurolla viime viikolla. Ei nyt mistään terveellisimmästä päästä, mutta monipuolista, maustamalla maukasta ja ns. helppoa. Ostin mm.

-paketin lihapullia, nugetteja ja nakkeja (makaronia/perunaa vaan paljon sekaan niin yhdestä paketista saa parin päivän ruuan)

-pehtoorin salaattia, kurkkua, tomaattia, punasipulia, 2 pakettia halvinta "fetaa"

-3 litraa maitoa

-ketsuppi, majoneesi

-leipää

-leivän päälle halvin kinkkuleikkele ja halvin kilon juusto (lisäksi leiville laitan noita salaattitarpeita)

-coleslaw

-raejuusto

-kreikkalainen jogurtti.

Kotoa löytyy jo perunoita, pastaa, ranskiksia, munia, Oivariinia. Kyllä näillä pärjää, kun töissä saa lämpimän ruuan joka päivä :)

Vierailija
95/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan kalorikkaita kestomakkaroita, jotka säilyvät vyötäröllä ikuisuuden.

Vierailija
96/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kolme viikkoa ilman ruokaa ja ilman sähköä koska kallis.

Vierailija
97/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista nyt kukkanen. Jos itse olet köyhä, niin älä yleistä muita samanlaiseksi.

Vierailija
98/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Juuri ostin omenoita.

Vierailija
99/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöistä hyvinvointia tuli sitten tämän hallituksen mukana. 

Vierailija
100/162 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausittaiset ruokamenot noin 160e luokkaa. Tässä on nyt nipistetty minimiin kulutusta kun ei oo varaa maksella kalliita ruokakuluja. Ja velkaakin on. Kunhan saan velat kuitattua niin voi enemmän ostaa esim pakastemarjoja mustikkaa, mansikkaa.

Kerrotko, mitä syöt. Haluan ihan oikeasti vinkkejä.