Onko ruuan hinnan nousu vaikuttanut sinun tai perheesi ruokaostoksiin?
Huomasin tällä viikolla, että mehän ei kaupasta osteta paljon mitään. Kun kävin keskiviikkona kaupassa, ostin täysjyväspagetin, makaronia, pussin ruispaloja, jauhelihaa ja vege-jauhista, pienimmän paketin broilerinfilesuikaleita, pari tölkkiä tomaattimurskaa, valkosipulia ja mausteita, 4 tölkkiä maitoa, kuohukerman, pienimmän pussin parmesania, pari kiloa omenoita, kilo banaaneja, yksi rasia päärynöitä ja runsaasti juureksia, kuten porkkanaa, lanttua, palsternakkaa ja perunoita. Loppulasku 79 euroa, vaikkei kummoista ruokaa edes kasseissa! Kauppaan jäi kaikki rahkat, marjat, leikkeleet, jopa kurkku, kun rahat ei vaan riitä. Tänään taas uusi kauppareissu ja kyllä mietin, mitä ostaa 5-henkiselle perheelle. Uunijuurekset ja keitot alkaa tulla jo korvistakin ulos ja makkaraa meillä ei syö kukaan.
Kommentit (69)
On vaikuttanut. Syön nykyään edullisesti katuruokaloissa vietnamissa 1-2 euron maukkaita annoksia. Jätin cittarit, prismat ja lidlit ihan kokonaan. Älytöntä ahneutta siellä SUomessa
Siis mitä te, joiden pitää jättää ruokia väliin oikein syötte? Itse olen työtön (tuloina asumistuki ja työttömyyskorvaus) ja silti pystyn ostamaan ihan normaalisti ruokaa. Ei ole tarvinnut mistään tinkiä.
Olemme mieheni kanssa eläkkellä.
Netto eläkkeet yhteensä 3250e.
Ei tarvitse tinkiä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä te, joiden pitää jättää ruokia väliin oikein syötte? Itse olen työtön (tuloina asumistuki ja työttömyyskorvaus) ja silti pystyn ostamaan ihan normaalisti ruokaa. Ei ole tarvinnut mistään tinkiä.
Sä et varmaan aikaisemminkaan törsännyt mihinkään turhuuksiin.
Kyllä rahat riittää, jos ostaa vain oikeasti tarpeellista. Teinipojat syövät kauhean paljon kasvupyrähdyksen aikana (siis tarkoitan ihan niitä kohtuuttomuuksia, niinkuin kilo banaania yhdellä istumalla.) Sitten se ahmiminen jää päälle ja armeijaan mennessä ollaan jo lihavia ja huonokuntoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rahat riittää, jos ostaa vain oikeasti tarpeellista. Teinipojat syövät kauhean paljon kasvupyrähdyksen aikana (siis tarkoitan ihan niitä kohtuuttomuuksia, niinkuin kilo banaania yhdellä istumalla.) Sitten se ahmiminen jää päälle ja armeijaan mennessä ollaan jo lihavia ja huonokuntoisia.
Älä horise. Anna teineille kunnon ruokaa niin ei tarvitse banaania mussuttaa tuohon tahtiin.
t. teinipoikien äiti
Onneksi elin 90-luvun lama-ajan perheessä. Opin lapsesta saakka pärjäämään vähällä. Ei ole mitään ongelmaa saada pienistä rahoistakin jotain jopa säästöön.
Sen verran, että lihaa ostetaan tarjouksista suurempia määriä. Kasvisostoksia on keskitetty Lidliin ja ulkomainen kurkku ja tomaatti kelpaavat aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran, että lihaa ostetaan tarjouksista suurempia määriä. Kasvisostoksia on keskitetty Lidliin ja ulkomainen kurkku ja tomaatti kelpaavat aivan hyvin.
Itse en osta talviaikaan ollenkaan kurkkua ja tomaattia. Ovat paitsi kalliita, myös mauttomia. Kesällä satokausiaikaan sitten taas maukasta tomaattia pöytään.
Työmyyrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä moneskohan kerta tämä on kun tätä täällä kysellään, vastaan taas samoin kuin aiemmin eli ei ole vaikuttanut ostostottumiksiini millään tavalla.
En minkään ole näitä ja vastaavia avauksien määrää laskenut. - mutta näin yksinelävänä ja köyhänä tai sanosin mieluummin tulorajoitteisena olen moneti iloinnut jos tai kun olen saanut näistä ketjuista itselleni ikäänkuin vertaistukea. - Toki myös nähnyt myös punaista kun joku (nouskukas) on halunnut pilkata ja halveksia kaikkia vähätuloisia ja työttömiä - yksinkertaisten kaikkia heitä, jotka luultavammin ovat helppoja kohteita potkia ja lyödä päähän, vaikka ei itsellä välttämättä menisi niin kovin erinomaisesti, Mutta niinhän sitä sanotaan, että tyhjät tynnyrit kumsievat äänekkäästi
Yksillä ei ole varaa edes peruselintavikkeisiin ja toiset tilaavat ruuat kotiin, kun eivät edes kaupassa itse viitsi käydä. Tosin minullakin on yksi tuttu, joka syö lähes pelkästään ravintolassa. Tasan ei käy onnenlahjat.
Kyllähän se ostosten tilaaminen kotiin tutkitusti pienentää kokonaislaskua. Tätä on varmaan vaikea ymmärtää, mutta näin se menee tutkimusten mukaan. Ostokset harkitaan tarkemmin netillä tilattaessa.
Kaupassa ihminen ostaa sitäkin, mitä ei listalla ole, näin ollen kaupassa myös asetellaan ihmisen eteen herätteitä. Siellä on tuorejuustot söpösti tarjouksessa, että tulisi ostettua vähän voikkuleivän päälle tuorejuustoa ja ihmisen mieli toimii myös niin, että laitanpa tuota kasvissosekeittoon, kun se on nyt tarjouksessakin, vaikka ilman sitäkin saa ruuan laitettua.
Vastaan työssäni kampanjoista ja tuoteasettelun suunnittelusta. Ainoa tavoite on nostaa myyntiä. Toki myös uutuuksille pyritään saamaan näkyvyyttä, koska niissä on hyvin usein parempi kate kuin vastaavassa perustuotteessa. Jos otetaan esimerkki, niin onhan maustettu erikoismakkara myyntikatteeltaan kannattavampi kuin se perusgrillimakkara. Nettiostoksia tekevät eivät yhtä helposti kokeile kalliimpia uutuuksia kuin myymälässä käyvät kuluttajat.
Ruokakauppaan menee isot summat nykyään. Olemme vaihtaneet Citymarketin pitkälti Lidliin, ja koitamme tehdä ruokaa niin että siitä syö kerralla pari (kolmekin) päivää, esim. ison kattilallisen keittoa.
Ruoka mitä teemme on yksinkertaisempaa, ja (valitettavasti) karsimme pois vihanneksista. Aiemmin teimme yleensä simppelin (salaatti, kurkku, tomaatti tmv.) salaatin ruuan kanssa nykyään enää harvoin.
Usein myös "jatkan" kastiketta laittamalla esim. spaghetti-kastikkeeseen 1 tölkin enemmän tomaattimurskaa ja 2 porkkanan sijasta 4 tmv. hieman myös "korvaamaan" tuota salaatin puuttumista.
Ärsyttävää on se, että tuntuu kaikki ruoka kallistuvan. Ennen oli ns. halpoja ruokia ja kalliimpia, nyt niiden ns. halpojenkin ruokien hinta on kohonnut paljon.
Vaikka pidän esim. kaalilaatikosta, alkaa se tökkiä kun tuntuu että on koko ajan "pakotettu" syömään noita samoja. Olemme siinä onnellisessa asemassa että teoriassa rahaa ruokaan olisi mahdollista käyttää enemmänkin, mutta en halua käyttää kun tietyn verran/kk.
Mutta kyllä se ärsyttää jos mieli tekisi vaikka kreikkalaista salaattia, mutta sitten kun laskee paljonko siihen menisi rahaa (salaatti, tomaatti, kurkku, juusto, olisiivit, sipuli jne.) ja paljonko samalla rahalla saa esim. sitä kaalilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
En vittuillakseenikaan jätä lihaa ostamatta. Näen vaikutusyrityksen ja mä en tuohon lähde.
On ne muutkin tuotteet kallistuneet, ei vain lihat. Esim. kala on kallista. Juusto on ihan kauhean kallista. Meidän lähikaupassa noussut aura-juustomötikän hinta melkein euron verran vuoden takaisesta. Kahvin hinta noussut, kasvisten myös.
Joo, tuo on totta, että kun ennen oli halpoja arkiruokia ja niitä ns. viikonloppuruokia, niin nyt ei ole muuta kuin niitä halpoja, jotka ei enää olekaan niin halpoja.
Tein tänään vanhoista paahtoleivistä murua, jota paistoin oliiviöljyssä valkosipulilastujen ja aurinkokuivattujen tomaattikuutioiden sekä persiljasilpun kanssa ja kaadoin siihen päälle keitettyä spagettia, pyörittelin sekaisin ja päälle parmesan-raastetta. Kyllähän sitä syö ja maistuu, mutta jos ei tarvitsisi säästää, niin lisäksi olisin paistanut leivitettyjä vuohenjuustokiekkoja. Jos joku haluaa, niin voi kokeilla, maut on kohdillaan. Olen käynyt kokkikoulun 2000-luvun puolivälissä, kun oli identiteettikriisi ja olin kahden pienen lapsen äiti. Kouluun lähdin siksi, että saa olla kaikki illat ja viikonloput lasten kanssa.
Päivääkään en ole kokkina työskennellyt, mutta jäi sieltä hyviä säästövinkkejä. Esim. kiusauksen teen aidosta perunasta itse pilkkoen ja silppuan joukkoon maukasta possua (halvoista paloista kypsytettyä). Kun käyttää aitoa kermaa ja lihalientä (fondista), tulee makua. Savun makua voi lisätä halutessaan lorauttamalla possun joukkoon bbq-kastiketta. Kiusauksen päälle voimakkaan makuista juustoraastetta omien mieltymysten mukaan. Tuota ruokaa olen tarjonnut jopa harvinaisemmille vieraille ja saanut ylistäviä kommentteja, että miten tämä voi maistua näin hyvältä. Ei ole rahaa paistaa pihvejä tai kalaa.
Äsken just kymmenen uutisissa sattumalta oli juttu, että suomalaiset ostavat vähän kasviksia, kun hinnat ovat nousseet. Sekä s-ryhmän että k-ryhmän myymälöissä rajusti pudonnut kasvisten myynti. Karkkien myynti sen sijaan lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilo banaania? Mitä ihmettä? Toinen poikani on armeijan käynyt opiskelija ja toinen on lukion toisella luokalla ja asuu kotona. Eivät ikinä ole syöneet yhdellä istumalla kiloa banaaneja. Meillä on ihan oikeaa ruokaa tarjolla, niin ei tarvitse mättää älyttömiä määriä välipalaa. Viikonlopun ruuat: pe-iltana tein pellillisen pitsaa. Siitä syötiin minä, mieheni ja nuorempi poikani. Lauantaina opiskelijapoika tuli kotiin tyttöystävän kanssa. Tein lounaaksi tortilloja, paljon kasviksia vaihtoehtotäytteinä ja illalla uunilenkkiä ja perunamuusia. Tänään tein lounaaksi makaronilaatikon, jota nuoriso vei mukanaan myös iltapalaksi, kun lähtivät opiskelupaikkakunnalleen. Päivälliseksi kukkakaali-porkkanasosekeitto, jota tuunasin koskenlaskijalla. Se maistui myös lukiopojalleni.
Ollaan jouduttu karsimaan. Usein aiemmin ostettiin proteiinipatukoita. Nyt hyvin harvoin. Pihvejä en juuri osta. Broilerinfilettä ostan, jos on tarjouksessa, muuten en osta. Halvinta edamia, kun ennen en edes juuston hintaa katsonut. Mangoa ja vastaavia kalliimpia hedelmiä ehkä kerran kuussa ostetaan.
Kylläpä on vaikuttanut. Taloudessa 2 aikuista ja kaksi teiniä, yksi taapero. Päiväbudjetti 19euroa. Välillä onnistuu myös 0-budjetin päivät toki...Enää ei laiteta ruokaa broilerinfileesuikaleista vaan on vaihdettu broilerin jauhelihaan. Ruskeat kastikeet tulleet takaisin perusruokailuun. Ainakin yksi sopparuoka viikossa:) ennen saattoi olla montakin kuukautta ettei ollut keittoruokaa. Ylimääräiset kermat ja sulatejuustot pois. Leipää leivon itse ja syön välillä näkkäriä tietoisena valintana :p täytyy säästää että pääsee kesälomareissuun! Silmät kiinni jos kaupassa menisi entiseen tapaan niin vaikka joka päivä saisi menemään 80e kauppaan...
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on totta, että kun ennen oli halpoja arkiruokia ja niitä ns. viikonloppuruokia, niin nyt ei ole muuta kuin niitä halpoja, jotka ei enää olekaan niin halpoja.
Tein tänään vanhoista paahtoleivistä murua, jota paistoin oliiviöljyssä valkosipulilastujen ja aurinkokuivattujen tomaattikuutioiden sekä persiljasilpun kanssa ja kaadoin siihen päälle keitettyä spagettia, pyörittelin sekaisin ja päälle parmesan-raastetta. Kyllähän sitä syö ja maistuu, mutta jos ei tarvitsisi säästää, niin lisäksi olisin paistanut leivitettyjä vuohenjuustokiekkoja. Jos joku haluaa, niin voi kokeilla, maut on kohdillaan. Olen käynyt kokkikoulun 2000-luvun puolivälissä, kun oli identiteettikriisi ja olin kahden pienen lapsen äiti. Kouluun lähdin siksi, että saa olla kaikki illat ja viikonloput lasten kanssa.
Päivääkään en ole kokkina työskennellyt, mutta jäi sieltä hyviä säästövinkkejä. Esim. kiusauksen teen aidosta perunasta itse pilkkoen ja silppuan joukkoon maukasta possua (halvoista paloista kypsytettyä). Kun käyttää aitoa kermaa ja lihalientä (fondista), tulee makua. Savun makua voi lisätä halutessaan lorauttamalla possun joukkoon bbq-kastiketta. Kiusauksen päälle voimakkaan makuista juustoraastetta omien mieltymysten mukaan. Tuota ruokaa olen tarjonnut jopa harvinaisemmille vieraille ja saanut ylistäviä kommentteja, että miten tämä voi maistua näin hyvältä. Ei ole rahaa paistaa pihvejä tai kalaa.
Hyvä vinkki tuo kiusaus. Minä en osaa tehdä mitään mistään halvasta. Tarkoituksella pilkoin joulukinkun jämistä kuutioita pakastimeen. Jostain syystä niihin oli kasaantunut älyttömästi suolaa ja vähän kuivaksi muuttui pakastaessa. Ladoin perunasiivuja, joulukinkkukuutioita ja sipulia pataan ja jotain lientä päälle. Tuli kauhean suolaista ja vähän kuivahtanutta se kinkku. Katson kokkiohjelmia, otan vähän vinkkejä ja sitten pilaan ne ruuat yleensä jollain tavalla.
Ei. Aina olen laittanut ruoat itse, en edes muista milloin olisi mitään einestä ostettu. Tykkään laittaa ruokaa, kuin myös leipoa. Ei ole tarvinnut tinkiä mistään. Kaupassa käydään kerran viikossa, lasku n.80€/kerta. Kaksi aikuista ja iso koira. Tietysti joskus joutuu viikolla jotain pientä hakemaan, mutta ne on sitten jotain viiden euron kauppareissuja.
Aika harvalle raha tyhjästä tulee. Opiskelemalla ja töitä tekemällä se elintaso on saavutettu.