Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ruuan hinnan nousu vaikuttanut sinun tai perheesi ruokaostoksiin?

Vierailija
12.02.2023 |

Huomasin tällä viikolla, että mehän ei kaupasta osteta paljon mitään. Kun kävin keskiviikkona kaupassa, ostin täysjyväspagetin, makaronia, pussin ruispaloja, jauhelihaa ja vege-jauhista, pienimmän paketin broilerinfilesuikaleita, pari tölkkiä tomaattimurskaa, valkosipulia ja mausteita, 4 tölkkiä maitoa, kuohukerman, pienimmän pussin parmesania, pari kiloa omenoita, kilo banaaneja, yksi rasia päärynöitä ja runsaasti juureksia, kuten porkkanaa, lanttua, palsternakkaa ja perunoita. Loppulasku 79 euroa, vaikkei kummoista ruokaa edes kasseissa! Kauppaan jäi kaikki rahkat, marjat, leikkeleet, jopa kurkku, kun rahat ei vaan riitä. Tänään taas uusi kauppareissu ja kyllä mietin, mitä ostaa 5-henkiselle perheelle. Uunijuurekset ja keitot alkaa tulla jo korvistakin ulos ja makkaraa meillä ei syö kukaan.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä moneskohan kerta tämä on kun tätä täällä kysellään, vastaan taas samoin kuin aiemmin eli ei ole vaikuttanut ostostottumiksiini millään tavalla.

Vierailija
22/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ostan edullisempia ruokia ja uuniruokia teen vähemmän kun meillä kallis sähkösopimus.Osa tuotteista noussut kaupassa tolkuttomiin hintoihin, jätän ne siiten hyllyyn.tuoretta kalaa ostan kerran viikossa, mutta pienemmän määrän kuin ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikuttanut. Teen enemmän ruokaa itse, en osta valmisruokaa tai puolivalmisteita. Peruselitarvikkeet vain ja enemmän kasvisten suuntaan. 

Vierailija
24/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verran on vaikuttanut että en osta enää ollenkaan kurkkua tai tomaattia. Kauden kasviksia eli juuri nyt juureksia ja kaaleja sekä jotain hedelmiä..

Lihan ja kanan ostaminen vähentynyt entisestään ja korvaantunut kasvisruoilla. Kalaa syödään kyllä yhä pari kertaa viikossa. Maidon ja mehujen ostamisen oon lopettanut sillä todennut ne melko turhiksi. Kahvin voi juoda mustanakin. Maustettuja jugurtteja ym turhaa sokerivälipalaa ei aiemminkaan kulutettu. Leivät leivotaan ite ja päälliset ehkä on vähän ankeampia kuin ennen. Kaikki on kyllä kaupassa kallistunut todella paljon, että saa kyllä senttiä venyttää.

Vierailija
25/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä moneskohan kerta tämä on kun tätä täällä kysellään, vastaan taas samoin kuin aiemmin eli ei ole vaikuttanut ostostottumiksiini millään tavalla.

En minkään ole näitä ja vastaavia avauksien määrää laskenut. - mutta näin yksinelävänä ja köyhänä tai sanosin mieluummin tulorajoitteisena olen moneti iloinnut jos tai kun olen saanut näistä ketjuista itselleni ikäänkuin vertaistukea. - Toki myös nähnyt myös punaista kun joku (nouskukas) on halunnut pilkata ja halveksia kaikkia vähätuloisia ja työttömiä - yksinkertaisten kaikkia heitä, jotka luultavammin ovat helppoja kohteita potkia ja lyödä päähän, vaikka ei itsellä välttämättä menisi niin kovin erinomaisesti, Mutta niinhän sitä sanotaan, että tyhjät tynnyrit kumsievat äänekkäästi

Vierailija
26/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ihan ymmärrä, mitä muuta vielä pitäisi ostaa tuon ap:n listan lisäksi ostaa. On protskua, hiilaria, kasviksia, hedelmiä.

Ei meillä normaalistikaan juuri muuta osteta.

Vierailija
27/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minkään ole näitä ja vastaavia avauksien määrää laskenut. - mutta näin yksinelävänä ja köyhänä tai sanosin mieluummin tulorajoitteisena olen moneti iloinnut jos tai kun olen saanut näistä ketjuista itselleni ikäänkuin vertaistukea. - Toki myös nähnyt myös punaista kun joku (nouskukas) on halunnut pilkata ja halveksia kaikkia vähätuloisia ja työttömiä - yksinkertaisten kaikkia heitä, jotka luultavammin ovat helppoja kohteita potkia ja lyödä päähän, vaikka ei itsellä välttämättä menisi niin kovin erinomaisesti, Mutta niinhän sitä sanotaan, että tyhjät tynnyrit kumsievat äänekkäästi

Yksillä ei ole varaa edes peruselintavikkeisiin ja toiset tilaavat ruuat kotiin, kun eivät edes kaupassa itse viitsi käydä. Tosin minullakin on yksi tuttu, joka syö lähes pelkästään ravintolassa. Tasan ei käy onnenlahjat.

Vierailija
28/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää mehuja, herkkuja, leikkeleitä, ravintoköyhiä jäävuorisalaatteja ym.

Työssäkäyvänä en saa punalaputettuja tuotteita, koska ne on mennyt siinä vaiheessa, kun pääsen töistä. Tässä taas yksi matalapalkkaisten kirous.

Muutenkin koriin menee halvinta vaihtoehtoa.

Roskiin ei mene enää ruokaa vaan kaikki käytetään. On tässä puolensakkin.

Oudolta vaan tuntuu kun pitkää päivää työtä tekevä joutuu elämään tällaisessa köyhyydessä.

Elän lapsen kanssa kunnan pienessä vuokrakaksiossa. Palkka n. 14€/h

En saa asumistukea.

Työttömät naapurit ja kaverit näyttää porskuttelevan paremmin.

Vierailija
29/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen eläkeläinen. Kyllä on joutunut jättämään joitakin tuotteita kokonaan pois kun ei yksinkertaisesti ole enää varaa. Vessapaperinkin käyttöä joutuu jo säännöstelemään. Mitään tuoreita leipiä esimerkiksi ei ole todellakaan varaa ostaa, eikä leikkeleitä tai juustoja. Perunaa ja halvinta uunimakkaraa vaan. Ja kaalia. 

Vierailija
30/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahat riittää ruokaan. Jos hinta ei miellytä, ostan jotain muuta. Hintavertailua, hintavertailua. Halvinta ruokakermaa. Litrahinta 2.45e. Sit taas nämä makukermat maksaa 2dl sen n. 2.45e. Laitan mausteilla makua ruokiin. Halvin ketsuppi. Halvin margariini.. Näissä kaikessa kun säästää, jää rahaa siihen 1.77e maksavaan kurkkuun.

Meillä kun sitä 1,77 euroa maksavaa kurkkua menee vähintään yksi päivässä, kun on kolme urheilujoukkueessa harrastavaa poikaa perheessä. Ei auta vaikka miten ostaa halvinta margariinia tai jättää makukerman ostamatta. Halvinta ketsuppia ei kyllä ole ostettu, kun niissä on valtava määrä lisä- ja säilöntäaineita, toisin kuin felix, meira tai heinz. Jos ei ole rahaa kunnon ketsuppiin, jättää sitten ketsupin ostamatta.

Meillä syödään paljon kasviksia: salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, porkkanaa jne. Perunoista saa itse tekemällä halpaa muusia, uunissa lohkoperunoita, pellillä perunarieskoja, pannulla röstiperunaa. Vähintään 4 päivänä viikossa peruna on pääraaka-aine, kun teen ruokaa. Joskus teen 2 kattilallista perunamuusia. Toinen kattilallinen syödään esim. kalapuikkojen kanssa, lisukkeena salaatti ja porkkanaraaste. Toisesta kattilallisesta teen seuraavana päivänä uunissa liha-perunasoselaatikon.

Viimeksi kun minua on neuvottu rahaa säästävässä ruuanlaitossa, sain ohjeen tehdä esim. tuorehernekeittoa, johon ainekset maksaa pari euroa. Höpönhöpön. Pelkät herneet tälle porukalle pakasteena 5 euroa ja purkki kuohukermaa ja tuoretta minttua, sipulia ja vähän mausteita siihen lisäksi. Vähän ranskankermaa päälle mausteeksi. Maksaa helposti saman verran kuin jätti-iso uunivuoka liha-perunasoselaatikkoa, mutta eihän tuommoinen sosekeitto pidä nälkää pojilla kovin pitkään.

Vierailija
31/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut. Lähinnä olen jättänyt sipsit ja keksit ostamatta.

Vierailija
32/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut mitenkään.

Ostan mitä haluan ja tarvitsen.

Vierailija
33/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha maksaa, mitä maksaa. Sen ostan. Jätän monta muuta juttua ostamatta, mutta lihasta en tingi.

Vierailija
34/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat riittää ruokaan. Jos hinta ei miellytä, ostan jotain muuta. Hintavertailua, hintavertailua. Halvinta ruokakermaa. Litrahinta 2.45e. Sit taas nämä makukermat maksaa 2dl sen n. 2.45e. Laitan mausteilla makua ruokiin. Halvin ketsuppi. Halvin margariini.. Näissä kaikessa kun säästää, jää rahaa siihen 1.77e maksavaan kurkkuun.

Meillä kun sitä 1,77 euroa maksavaa kurkkua menee vähintään yksi päivässä, kun on kolme urheilujoukkueessa harrastavaa poikaa perheessä. Ei auta vaikka miten ostaa halvinta margariinia tai jättää makukerman ostamatta. Halvinta ketsuppia ei kyllä ole ostettu, kun niissä on valtava määrä lisä- ja säilöntäaineita, toisin kuin felix, meira tai heinz. Jos ei ole rahaa kunnon ketsuppiin, jättää sitten ketsupin ostamatta.

Meillä syödään paljon kasviksia: salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, porkkanaa jne. Perunoista saa itse tekemällä halpaa muusia, uunissa lohkoperunoita, pellillä perunarieskoja, pannulla röstiperunaa. Vähintään 4 päivänä viikossa peruna on pääraaka-aine, kun teen ruokaa. Joskus teen 2 kattilallista perunamuusia. Toinen kattilallinen syödään esim. kalapuikkojen kanssa, lisukkeena salaatti ja porkkanaraaste. Toisesta kattilallisesta teen seuraavana päivänä uunissa liha-perunasoselaatikon.

Viimeksi kun minua on neuvottu rahaa säästävässä ruuanlaitossa, sain ohjeen tehdä esim. tuorehernekeittoa, johon ainekset maksaa pari euroa. Höpönhöpön. Pelkät herneet tälle porukalle pakasteena 5 euroa ja purkki kuohukermaa ja tuoretta minttua, sipulia ja vähän mausteita siihen lisäksi. Vähän ranskankermaa päälle mausteeksi. Maksaa helposti saman verran kuin jätti-iso uunivuoka liha-perunasoselaatikkoa, mutta eihän tuommoinen sosekeitto pidä nälkää pojilla kovin pitkään.

Mitä vikaa kuivatuista herneistä tehdyssä hernekeitossa mahtaisi olla, tuleeko keitto niistä jo liiankin halvaksi?

Vierailija
35/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen tuota luokkaa on meidänkin ruokabudjetit. Kaupassa käydään 2 kertaa viikossa ja kerralla rahaa käytetään 75-100 euroa. Mitään turhaa ei pysty ostamaan. Enintään 800 euroa pystytään laittamaan ruokaan ja kodintarvikkeisiin kuussa.

Saan töistä lounasruokaa varten 4,50€, loppu pitää maksaa itse. En nyt muista, montako noita etuja saa käyttää vuoden aikana, mutta kuitenkin enemmän kuin minulla on ollut tarvetta.

Välillä teen niin, että haen TaKe away-lounaan ja jos sen hinta on esim. 10,30 ja työnantajan osuus 4,50, niin itselle jää maksettavaa 5,80 euroa. Vien lounaan kotiin ja annan lapsille päivälliseksi. Se vaan että lounaat on kallistuneet eikä se työnantajan osuus käy joka paikassa maksuna. Esim. työpaikan vieressä on lounasravintola, johon se käy, ja siellä ihan tavallinen lounas maksaa 13,50. Liian kallista. Itsehän syön siellä työpaikalla lounaaksi kahvihuoneessa lähinnä pikanuudelia tai voileipää tai muuta halpaa.

Vierailija
36/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vittuillakseenikaan jätä lihaa ostamatta. Näen vaikutusyrityksen ja mä en tuohon lähde.

Vierailija
37/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut mitään vaikutusta. En edes ole huomannut mahdollista hintojen nousua.

Vierailija
38/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa kuivatuista herneistä tehdyssä hernekeitossa mahtaisi olla, tuleeko keitto niistä jo liiankin halvaksi?

Onhan ne kaksi eri ruokaa. Hernekeitto. Tuorehernekeitto. En ole sama, jolle kommentoit, mutta ei jossain ruuassa tarvitse olla vikaa, jos ei aina halua samaa vanhaa. Jos perunat ja makkarakastike tympii, tekee sitten vaikka makkarasoppaa. En ymmärrä ihmisiä, jotka syö aina samoja ruokia. Kaksikymmentä ruokaa kiertää samaa listaa vuodesta toiseen, yöks.

Vierailija
39/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lihasta tingitä. Ensiksi häviää sipsit, esipaistetut leivonnaiset ja karkit.

Vierailija
40/69 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikuttanut ja vaikuttaa.Hinnat nousi monellakin eurolla.Kyllä mies törsää,Tää ei..jätän suosiolla monia ,enne ostamani ostamatta ja uusiksi ruoka tavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme